Welke elektrische fiets

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Re: Welke elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:24

Ik ben nog altijd erg blij met mijn Koga met middenmotor. Vond deze het fijnst zitten Ook rechtop) en fietste het prettigst. Als rugpatiënt is dat rechtzitten wel belangrijk. Heb bijna alle merken toen wel uitgeprobeerd, maar alleen op de koga zat ik echt lekker.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:53

Ik schop dit oude topic even omhoog.

Dit was de meest recente die ik kon vinden, en de titel dekt de lading van de vraag.

Ik ga op de fiets naar mijn werk. Mijn Gazelle stamt uit 2014. Een van de locaties ligt op een uur fietsen, en ik merk dat het me steeds meer tegen staat. Een groot stuk gaat door open veld en op dagen zoals vandaag staat het me erg tegen. De auto is er twee jaar terug uit gegaan om kosten te sparen.
Een tweedehandse is prima voor mij, maar nieuw mag ook. Ik mag er mijn vakantiegeld voor inzetten van de baas (tot 1500 euro), dus een bon is wel nodig.

Tips die ik gekregen heb:
Neem er eentje met een bosch motor
Neem er eentje met een band ipv ketting.
Qua veiligheid is het beter om niet te kiezen voor aandrijving in het voorwiel.

Heeft iemand tips?

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 15:42

Luxorvalkje schreef:
Ik schop dit oude topic even omhoog.

Dit was de meest recente die ik kon vinden, en de titel dekt de lading van de vraag.

Ik ga op de fiets naar mijn werk. Mijn Gazelle stamt uit 2014. Een van de locaties ligt op een uur fietsen, en ik merk dat het me steeds meer tegen staat. Een groot stuk gaat door open veld en op dagen zoals vandaag staat het me erg tegen. De auto is er twee jaar terug uit gegaan om kosten te sparen.
Een tweedehandse is prima voor mij, maar nieuw mag ook. Ik mag er mijn vakantiegeld voor inzetten van de baas (tot 1500 euro), dus een bon is wel nodig.

Tips die ik gekregen heb:
Neem er eentje met een bosch motor
Neem er eentje met een band ipv ketting.
Qua veiligheid is het beter om niet te kiezen voor aandrijving in het voorwiel.

Heeft iemand tips?

Tot 1500 euro zou ik naar een goede 2de handse kijken. De middenmotor van Bosch bevalt mij erg goed, maar zijn nieuw erg prijzig. Hiervoor had ik een voorwielmotor, maar dit fietst 10x beter en stabieler. Ik ben vorig jaar voor de flyer gegaan en heb geen moment spijt gehad. Kan er in de zomer ruim 80km en in de winter 70km op volle ondersteuning mee fietsen. Heb er ook al ruim 6000km mee gefietst. Laats is hij voor onderhoud geweest en is gelijk de ketting vervangen. Daar heb je bij een riem geen last van, maar die fietsen zijn over het algemeen nog een stuk duurder. In mijn geval bij de flyer scheelde dat ruim 1000 euro

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 16:15

Ik heb een batavus altera, die is niet onder de 1500 euro maar wel een hele fijne fiets! Misschien op marktplaats of iets dergelijks!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 20:38

Ik heb een refurbished Batavus, geen idee meer welk type. Met bosch motor. Heb toen proef gereden op 2 dezelfde en voor 100,- meer die met riem gekocht. Zo bij mee. Fiets nu weer met veel plezier. En vaker.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 20:43

Ik heb een 2ehands flyer met Bosch middenmotor, een 800watt accu en een riem. Beest van een fiets. Ik rijd er 200km mee zonder laden. Als het kan zou ik altijd voor een middenmotor en inframe accu kiezen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:52

Dank voor jullie tips!

Een tweedehandse is geen enkel probleem.
Mijn huidige fiets is de enige die ik ook nieuw heb gereden.

Het merk flyer kende ik nog niet. Mochten ze die hier bij de fietsenmaker verkopen, dan wordt het een tweedehandse.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:52

Ik ga me ook eens melden bij dit topic.

Voor mijn nieuwe baan ben ik ook op zoek naar een elektrische fiets omdat ik dan waarschijnlijk net zo snel ben als met de auto en dan is een fiets toch wel goedkoper.
Het zou gaan over een kleine 10km enkele reis, afgezien van een tunneltje en viaduct hier en daar gewoon vlak. Qua kosten het liefst zo goedkoop mogelijk, maar kwaliteit is natuurlijk ook belangrijk. Ik heb ook al een auto wat ook een behoorlijke investering was en die auto blijft ook mijn back up (buiten werk reis ik grotere afstanden waar de auto essentieel voor is).

Ik heb verder geen idee wat belangrijk is om rekening mee te houden bij zo'n fiets. Wat zijn nou echt de nadelen (en voordelen?) van een losse accu? Locatie van motor?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:08

wij hebben jaren geleden 2 tweedehands giant fietsen gekocht met dubbele accu's.
ze waren een paar jaar oud. nu zijn ze zeker 15-16 jaar oud en met beide accu's kunnen we nog steeds het volle bereik fietsen. nooit problemen o.i.d.
dus mochten we ooit nieuwe kopen, dan wordt het weer een giant.