Woning in de verkoop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 05:13

De makelaar wil de bezichtigingen ook doen hoor. Misschien zijn er wel mensen met hele goede voorwaarden.
Maat het bod van de eerste geïnteresseerde is inmiddels verhoogd
Toch wachten we nog even af, of het slim is weet ik niet. Hij wou ook wel een tegenbod volgens mij. Ik hoop niet dat we onze eigen ruiten ingooien maar het geeft veel stress om nu al een beslissing te doen.

We hebben nog niks nieuws, dus als iemand iets weet met wat grond :P

Het huis van ons is 3 ton

Manny

Re: Woning in de verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 07:21

Wij hadden ons huis te koop 2 dagen vol met bezichtigingen (2 jaar geleden). Maar er waren ook mensen die niet konden door de weeks, zei mijn vriend doe ik het zelf wel in het weekend. Makelaar dacht daar het zijne van want jullie hebben toch al zoveel bezichtigingen. Uiteindelijk heeft de makelaar de bezichtigingen toch zelf gedaan op een zaterdag en jawel hoogste bod kwam van mensen die op zaterdag waren gekomen.
Dus doen wat goed voelt voor jullie, wat eerder al werd gezegd niemand heeft een glazenbol.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:04

2 jaar geleden ons huis verkocht in een gebied waar het echt finaal op z'n kop stond.
Wij hadden, met veel geluk, een prachtig huis gekocht voor een normale prijs, 375000 VP en het werd 385000 KP.

Ons huis gekocht in 2015, wat dus verkocht moest worden, voor 147500.
Deel afbetaald enzo.
De uiteindelijke winst bedroeg 101000 euro. Meer dan een ton..
De 1e kijkers was een ouder stel, hun makelaar had alles bekeken en kon garanderen dat ze de financiering rond kregen.
Wij hebben toen wel iedereen afgebeld.
Meer dan een ton winst.. Naja winst.
Het was meer dan we ooit durfden te dromen en meer dan voldoende.
Dus, bij kijker 1 zijn wij gestopt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:07

Onze buren hadden rond de kerst hun huis in de verkoop gezet. Prijsklasse was 995.00,- extra grond tegen meerprijs erbij te kopen. Dezelfde dag hadden ze al een afspraak voor de dag erna, binnen 2 dagen hadden ze 16 extra bezichtigingen gepland staan, voor het gemak allemaal op 1 dag ingepland. De eerste kijkers hebben na 1 bezichtiging op de dag van de andere bezichtigingen een goed bod gedaan, buren hebben het geaccepteerd, gaf hun rust, paste in alles.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 10:25

Maar zij hadden waarschijnlijk wel al een ander huis? En dus zekerheid.
Voor ons wordt het onzeker maar we wisten niet dat het zo'n storm zou lopen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:34

Als de eerste kijker inmiddels ook zijn bod verhoogd heeft bestaat er iig serieuze interesse. Zijn de voorwaarden voor jullie gunstig? In dat geval zou ik met een tegenbod komen wat nog net iets hoger ligt. Accepteren ze dat, dan heb je een mooie prijs en mooie voorwaarden zodat je zelf rustig kunt gaan kopen/ zoeken.
Accepteren ze het niet dan wacht je de overige kijkers af(die ik overigens in 2 dagen zou proppen) en kun je desnoods nog terugvallen op het huidige bod wat er ligt.
Dit kun je ook prima communiceren naar de bieders, wil je het huis echt heel graag? Prima maar dan voor deze prijs, er zitten genoeg anderen op de lijn nl.
Je makelaar klinkt niet als een hele beste overigens als ik dit zo lees, jammer want juist dit spel is (ook voor makelaars) het leukste deel.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:00

Vergeet niet je kunt in de voorwaarden ook laten opnemen dat je langer de tijd hebt om te zoeken. Dat neemt de stress weg. Ze willen waarschijnlijk meer bieden wanneer komen de andere kijkers? Geef de rest aan dat er al een bod boven de vraagprijs ligt (een makelaar mag dat niet zeggen maar jullie wel). Hou deze mensen in elk geval warm. Misschien komt er wel een bod wat je gevoelsmatig niet kunt weigeren. Wat zou dat voor jullie zijn?

Je weet echt nooit waar het beste bod vandaan komt echt geen zinnig woord over te zeggen.

Ik zou niet blind op de makelaar vertrouwen. De extra winst die ze er bij een hoger bod zelf uit kunnen slepen is zo minimaal dat het die extra bezichtigingen niet waard is.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 11:04

Ja voor 350.000 doen we hem wel weg haha. Maar dan nog..waar moeten we heen.
We hadden 3 huizen op het oog, die net het weekend zijn verkocht toen wij ons huis te koop zette.
Huizen stonden er half jaar op. Hoe kan het nu opeens zo weer in trek zijn?
En gaat het nu weer zo omhoog allemaal?

Wordt er zo onzeker van.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:05

Wel is het zo dat de mensen die het eerste staan de springen ook vaak de ECHT geïnteresseerde zijn.
De rest kan nog wel komen kijken, maar doen ze ook een bod?
Ik zou doen wat wildgirl zegt, fijn tegenbod en eens kijken wat ze dan zeggen.

Dat het verkocht is geeft ook rust.

Mijn broer heeft een half jaar gehuurd gezeten omdat zijn huis al was verkocht voordat hij in het andere kon.
Ja dat zijn dure lasten in particuliere huur, toch was daar wel het een en ander te vinden

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:06

Ik begrijp niet zo goed in deze markt dat je je huis te koop zet als je zelf nog niets anders hebt gevonden. Zeker een huis in de prijsklasse die jullie kennelijk verkopen is zó weg terwijl als ik het goed begrijp jullie iets zoeken met grond en dat is net iets lastiger te vinden denk ik.
Of je moet een optie hebben om de tussenliggende tijd te verblijven (tijdelijke woning oid), dán heb ik niks gezegd en kruip ik weer onder mijn steen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:19

LadyDaily schreef:
Maar zij hadden waarschijnlijk wel al een ander huis? En dus zekerheid.
Voor ons wordt het onzeker maar we wisten niet dat het zo'n storm zou lopen.

Nee op dat moment nog niet, wel wat op het oog wat uiteindelijk ook wat is geworden, maar ze zitten nu tijdelijk in een vakantiehuis totdat ze daadwerkelijk kunnen overgaan naar het andere huis. De overdracht van het oude huis is inmiddels geweest paar weken terug.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 11:23

eva1969 schreef:
Ik begrijp niet zo goed in deze markt dat je je huis te koop zet als je zelf nog niets anders hebt gevonden. Zeker een huis in de prijsklasse die jullie kennelijk verkopen is zó weg terwijl als ik het goed begrijp jullie iets zoeken met grond en dat is net iets lastiger te vinden denk ik.
Of je moet een optie hebben om de tussenliggende tijd te verblijven (tijdelijke woning oid), dán heb ik niks gezegd en kruip ik weer onder mijn steen.

Ik voel me op het moment ook erg dom.
We hadden dus 3 huizen die het weekend zijn verkocht en vrijdag hadden wik ja tegen de makelaar gezegd. Maandag kregen we bericht dat die andere huizen zijn verkocht. Wou nu dat we hoger hadden geboden, die huizen zijn onder of op de prijs verkocht.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:32

Dan haal je nu toch je eigen huis ook even uit de verkoop?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:46

Nou dom is een groot woord hoor, zo bedoel ik het echt niet. Ik zou dan ook zeker even kijken of de mensen met het goede bod een late oplevering oke vinden.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:54

Lieffiefi schreef:
Dan haal je nu toch je eigen huis ook even uit de verkoop?

Slecht idee de rente stijgt nog plannen zijn concreet. Euribor verhogingen staan op de planning.

Koopkracht neemt alleen maar af. Dus ik zou echt niet adviseren om nu te stoppen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:56

Als je hebt besloten te willen verkopen zou ik ook het ijzer smeden nu het heet is :j

En zoeken naar een oplossing waarbij je je goed voelt. Dus een ruime opleveringstijd. Veel zekerheid. Fijne prijs. En dan een fijne oplossing zoeken voor eventueel iets waar je na oplevering terecht kan totdat je in een nieuw huis kan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:05

Waarom is het dom om eerst je eigen huis te willen verkopen voordat je iets anders koopt? Eigen eerst verkocht geeft je ook meer vrijheid om te kunnen schakelen en geeft zekerheid dat je straks niet met dubbele lasten en 2 huizen zit. In sommige prijsklasses zal het echt wel snel gaan maar ook dat kan maar zo weer veranderen. Onze andere buren krijgen hun huis niet verkocht, is een mooie woning, helemaal af en toch lukt het niet. Zeg het maar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:07

LadyDaily schreef:
Ik voel me op het moment ook erg dom.
We hadden dus 3 huizen die het weekend zijn verkocht en vrijdag hadden wik ja tegen de makelaar gezegd. Maandag kregen we bericht dat die andere huizen zijn verkocht. Wou nu dat we hoger hadden geboden, die huizen zijn onder of op de prijs verkocht.

Je kunt toch altijd nog even een poosje huren als je echt niets tegen komt? Het is dan wel een dubbele verhuizing oké maar geeft ook weer lucht om op het gemak of verder te kijken of de periode tussen 2 huizen te overbruggen. Gebeurt vaker dan je denkt dit laatste.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 13:04

Nog een vraagje. Nu heeft de makelaar tegen de mensen gezegd dat ze moeten uitgaan van taxatie waarde en dat ze alleen dat bedrag kunnen lenen. Klopt dit?
De makelaar zit ons huis alleen maar af te kraken maar wil ondertussen ons er wel uit hebben.
Zij zegt dat zodra je t niet verkoopt we ook niks kunnen. Terwijl er best wat ruimte is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:09

Je kan nooit meer lenen dan de taxatie waarde en moet de kosten koper zelf financieren, dat is altijd zo.

Dus stel huis is 300.000 euro getaxeerd, je koopt hem voor 350.000 euro
Dan moet je 50.000 euro eigen geld in leggen plus de kosten koper van ongeveer 5%= 17.500 euro

De rest van je berichtje snap ik niet, sorry!

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:09

Het klopt dat je alleen een hypotheek kunt afsluiten voor de taxatiewaarde van het huis. Dat is eigenlijk ook wel logisch, want de bank leent je geld voor een onderpand (je huis) en dat heeft een bepaalde economische waarde.

Als mensen veel overbieden, dan moeten ze het verschil tussen hun bod en de taxatiewaarde dus uit eigen middelen financieren.

Dit geldt dus ook voor jullie, als jullie een ander huis kopen. Dan komen ook de kosten koper erbij.

Het is dus wel belangrijk dat degenen die op jullie huis bieden, weten wat ze wel en niet kunnen. Anders klapt het straks op het niet rondkrijgen van de financiering.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 13:18

Bedankt voor jullie berichtjes! We hebben sws de voorwaarde dat we minimaal een half jaar de tijd willen hebben. We hebben een chalet op een camping die gehele jaar open is maar wel eindje uit onze woonplaats. We hebben ook 2 kinderen waarvan de oudste in november 4 wordt en we dan graag gesetteld willen zitten en ze niet van school moet veranderen. Dit was ook de reden om te koop te zetten en nu of nooit gevoel te hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:47

O ja dat is wel een goede keuze! Hopelijk lukt dat. En zo niet dan kan kind prima wat later beginnen wettelijk gezien.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:10

En het huis kan best hoger getaxeerd worden dan de vraagprijs. Wat hierboven al eens genoemd is, is dat veel taxaties verdacht dicht bij de aankoopprijs liggen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:58

Talishe schreef:
En het huis kan best hoger getaxeerd worden dan de vraagprijs. Wat hierboven al eens genoemd is, is dat veel taxaties verdacht dicht bij de aankoopprijs liggen.

Dat.

Iedere taxateur weet het aankoopgedrag en zal daar echt bij in de buurt komen/blijven.
Niet teveel drukte maken TS, in dit geval de leiding even overpakken van je makelaar. Het loopt, zeker gezien jullie een chalet achter de hand hebben, wel los!

Edit, ik neem aan dat jullie ook met de bank hebben gesproken over een overbruggingskrediet? Zitten er binnen dit makelaarskantoor meerdere makelaars? Zoja dan is overstappen handig. Een makelaar die tegen kopers begint over taxatie en financiering moet je echt heel snel kwijt.