Wat een ellende zo
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ElCid schreef:Wat ik niet zie zijn goede en meerdere filters. Wij hebben aan onze koi vijver 4 filters; 1 plantenfilter, 1 met Japanse mat en nog 2 ( mijn man weet precies hoe en wat) en er hangt ook nog een grote UV lamp waar het water langs loopt om bacteriën te doden; die lamp staat overigens niet altijd aan. Buiten dat hangen er nog een stuk of 5 zuurstofbolletjes en is er een soort watervalletje wat ook zuurstof in het water brengt . Zonder de juiste filters blijf je tegen problemen oplopen; het water van onze vijver wordt dus doorlopend rondgepompt door alle filters en de vijver. Als dat niet gebeurt blijven alle uitwerpselen van de vissen in de vijver en heb je kans op een enorme bacterie groei.
Buiten dat strooien we regelmatig vijverzout en verversen we met kraanwater.
We hebben al meerdere vijvers gehad en leeggehaald en dat gaat dus met een emmertje en een schep om de bagger er uit te krijgen.........en veel douchen. Soms is het folie nog wel te redden dan als je de lekkage kan vinden en kan dichten.
Er zitten vrij veel vissen in en dan is de vervuiling niet tegen te houden. Per Koi moet je rekenen op 1 m3 water en met zoveel kleine visjes erbij wordt het snel overbevolkt.
80 cm is overigens vrij ondiep voor een vijver waarin vissen moeten overwinteren; die van ons is op het diepste punt ca. 1,5 m om te zorgen dat we geen diepvriesvis hebben als het echt flink vriest.
ElCid schreef:Wat ik niet zie zijn goede en meerdere filters. Wij hebben aan onze koi vijver 4 filters; 1 plantenfilter, 1 met Japanse mat en nog 2 ( mijn man weet precies hoe en wat) en er hangt ook nog een grote UV lamp waar het water langs loopt om bacteriën te doden; die lamp staat overigens niet altijd aan. Buiten dat hangen er nog een stuk of 5 zuurstofbolletjes en is er een soort watervalletje wat ook zuurstof in het water brengt . Zonder de juiste filters blijf je tegen problemen oplopen; het water van onze vijver wordt dus doorlopend rondgepompt door alle filters en de vijver. Als dat niet gebeurt blijven alle uitwerpselen van de vissen in de vijver en heb je kans op een enorme bacterie groei.
Buiten dat strooien we regelmatig vijverzout en verversen we met kraanwater.
We hebben al meerdere vijvers gehad en leeggehaald en dat gaat dus met een emmertje en een schep om de bagger er uit te krijgen.........en veel douchen. Soms is het folie nog wel te redden dan als je de lekkage kan vinden en kan dichten.
Er zitten vrij veel vissen in en dan is de vervuiling niet tegen te houden. Per Koi moet je rekenen op 1 m3 water en met zoveel kleine visjes erbij wordt het snel overbevolkt.
80 cm is overigens vrij ondiep voor een vijver waarin vissen moeten overwinteren; die van ons is op het diepste punt ca. 1,5 m om te zorgen dat we geen diepvriesvis hebben als het echt flink vriest.
Poekkie schreef:Is uitzetten in een natuurvijver toegestaan?
Niet gemeen bedoeld maar als die vis van jullie niet gezond is en/of er bacteriën in dat water zitten lijkt het me dat je met een beetje pech zo het hele ecosysteem van die natuurvijver kan ontwrichten?
ElCid schreef:Het is echt een hele klus om je vijver en dus de vissen gezond te houden. Bacteriën, parasieten, slechte waterkwaliteit ( die kan je zelf testen met een speciale testset of laten testen o.a op nitriet/ nitraat), watertemperatuur ( wanneer je wel en niet moet voeren; wij voeren alleen als de watertemperatuur boven de ca. 10 graden ligt omdat de vissen bij lager temperatuur in "ruststand" gaan), etc. etc. Het is echt een wetenschap op zich. Ook bijv. heel erg oppassen met het evt. introduceren van nieuwe vissen en oppassen met overzetten in een andere bak. Wij zijn na een verhuizing een prachtige, grote vis verloren, die door de stress van het overzetten de zwemblaas had beschadigd. Stress is overigens een groot probleem bij Koi's en die kan optreden door te hoge/ te lage watertemperatuur, teveel verschil in watertemperatuur, harde geluiden, etc. etc. Gelukkig hebben we alles hier nu weer stabiel maar het is dus een heel werk maar als het eenmaal werkt en de vijver kraakhelder is en je de vissen ziet rondzwemmen is het wel een heel mooi aanzicht.
8nnemiek schreef:Is het de bedoeling om de hele vijverfolie te vernieuwen?
In dat geval zou ik hem nu in stukken snijden met het bezinksel nog erin, dan loopt al het water wat er nog in zit de grond in, en houd je over een paar dagen een veel vastere prut over die veel makkelijker af te voeren is met een schep en kruiwagen.
8nnemiek schreef:Dan is dat geen optie nee.
Hoe ver ben je nu? Nog vissen kunnen redden?
Jolliegirl schreef:Wat een rotklus!
Niet aanvullen met grondwater iig.
Als je straks je vijver weer draaiende hebt stuur me dan even een PB.
Ik verkoop vijverslakken en ik doe je er graag wat cadeau tegen verzendkosten.
Deze houden je vijver schoon van als en zorgen voor schoon gebied.
Ik heb eventueel ook nog wel wat beplanting wat ik kan missen.
Mocht je dat willen hoor ik het wel.
Wat een rotklus dit zeg..bah