Kleinere auto maar niet te klein?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:24

Ik ben helemaal wèg van onze Honda Jazz. Topwagentje! Compact genoeg om makkelijk overal te kunnen parkeren. Van binnen ruim genoeg om met gemiddelde volwassenen fatsoenlijk op de achterbank te kunnen zitten.

Fatsoenlijk kofferbakje waar een paar boodschappenkratten in kunnen. Niet zo'n sneu streepje als bij een Fiat 500 ofzo := En hij is super veelzijdig qua vervoer van grote / veel spullen want je kan de achterbank helemaal vlak neerklappen en dan heb je echt een boel ruimte :j De passagiersstoel kun je ook nog neerklappen voor de wat langere dingen +:)+

Tevens kan je hierbij de achterbank juist omhoog wegklappen, waardoor je een hoge ruimte krijgt waar je bvb. een kastje, IKEA-dozen, een grote plant of zelfs een fiets (met het voorwiel verwijderd) er in kan vervoeren.

Echt een heerlijk wagentje +:)+ Ik kan er verdorie meer in vervoeren dan in het (kleine) busje dat ik hiervoor had := En gewoon lekker achterdeuren, zo'n 3-deurs vind ik echt waardeloos :=

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:24

Ik heb een polo van een jaar oud en ben er heel blij mee dus begrijp wat je bedoeld qua formaat :j
Ik rijd zelf graag duitse auto's en heb hem net de kleur, velgen en donkere ramen wat stoerder gemaakt maar dat past ook wel bij mij en mijn werk als uitvoerder in de bouw.

Ik vind de nieuwe opel corsa ook een heel leuk sportief autootje en de nieuwe peugeot 207 is ook echt enorm opgeknapt qua model dus daar zou ik zeker eens naar kijken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:25

Fortitude schreef:
Gitana schreef:
Over de C1 heb ik alleen maar negatieve meningen gehoord.
Ik rij sinds kort in een nieuwe toyota aygo, wel klein, maar echt verrassend ruim binnenin!!
De achterbank is echter niet naar jouw wens. Wel is hij mega zuinig en heeft zowel van binnen als van buiten een leuke uitstraling :)

Ehm. De Aygo, C1 en Peugeot 107/108 zijn dezelfde auto en komen ook uit dezelfde fabriek.

:+ P

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:26

Hoever wil je rijden met die 5 personen en hoe vaak?

In mijn Golf kunnen 5 mensen, maar om er mee naar Frankrijk te gaan is alles behalve comfortabel, tenzij er 3 kinderen bij zitten.

En als het maar voor een enkele rit is, waarom zou je dan zoveel extra betalen voor die ene keer. Dat worden hele dure ritje en je vrienden gaan echt het verschil niet bijbetalen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:27

Toyota yaris is al heel wat jaartjes mijn trouwe vriend geweest.
Fijne betrouwbare auto.
Ik vond toen met veel snelweg rijden de aygo echt te klein.
Ondertussen zijn die nieuwere ook een stukje groter.

Anoniem

Re: Kleinere auto maar niet te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:28

Denk je budget ook wel een rol speelt. Auto's zijn behoorlijk duur :) voor een gemiddelde golf/seat leon van een jaar of 5/6 oud betaal je wel zeker €15.000

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:31

Wij gaan onze Yaris van 2007 weg doen. Inruilen voor elektrische lease Peugeot. De Yaris daar betaalden we zelf 7000 euro voor een jaar of 8 geleden. Stond toen maar iets van 30.000 km op. Nu staat er een ton op en zie ik dat soortgelijke Yarissen (zoals hij nu is) nu ook al snel 6000 euro moeten kosten....

Ik vind het een irritant wagentje vanwege het ontbreken van achterdeuren.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:34

Seat Ibiza met 5 deuren?

Misschien is die dan weer net te groot. Maar hij was zuiniger dan mijn Ford Ka.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:34

Prijzen voor (kleinere) benzine auto's zijn hard gestegen de laatste tijd.
Wij kochten regelmatig een oude 206 met keuring voor 450/500 .. nu gaan ze dik over de 1250 heen, voor dezelfde "betrouwbare" auto :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:35

pmarena schreef:
Wij gaan onze Yaris van 2007 weg doen. Inruilen voor elektrische lease Peugeot. De Yaris daar betaalden we zelf 7000 euro voor een jaar of 8 geleden. Stond toen maar iets van 30.000 km op. Nu staat er een ton op en zie ik dat soortgelijke Yarissen (zoals hij nu is) nu ook al snel 6000 euro moeten kosten....

Ik vind het een irritant wagentje vanwege het ontbreken van achterdeuren.

3 deurs zou ik ook niet willen, mijn yaris is ook 5 deurs.
Wij gebruiken hem om de honden mee te nemen, maar ook als ik voer ga halen enz. Soms heb ik best veel in 1 keer en dan hup op de achterbank, dat gaat niet met 3 deurs

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:36

Nee precies, en van dat kofferbakje hoef je het ook niet te hebben.... het is geen extreem klein kofferbakje maar het is het net niet voor paarden e.d. zooi := En ik vind het ontzettend irritant als die boodschappenkratten net niet passen. Dan moet je toch weer via de voorkant de hele zooi op de achterbank zien te krijgen. Berg gedoe om niks....

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:43

Peugeot 207/208 :j er passen 5 mensen ook in terwijl het wel een compact dingetje blijft. En qua uitstraling IMO redelijk chique, je verwacht er in ieder geval geen kaalgeschoren jongens in :=

Met mijn 207 vaker met 3/4 man en een hoop kampeer- en klimspullen naar de Ardennen en Luxemburg geweest, ook makkelijk mee naar Oostenrijk en Polen kunnen reizen. En ik heb heel wat beenruimte nodig met mijn 190cm ;) dus dat zegt wel wat als ik mensen op de achterbank kon meenemen. In tegenstelling tot zeepbakjes zoals C1/107/Aygo kun je er op de snelweg ook normaal me rijden zonder het gevoel te hebben dat je met 100 nog net niet doodgaat := Langere stukken snelweg in Duitsland reed ik makkelijk 140/150 zonder dat het vervelend of onveilig voelde.

Yaris, Swift of Golf zijn ook prima auto's van vergelijkbare maat. Het is wel een beetje minimum maat waar een gezelschap van 5 man enigszins comfortabel in past. C1, fiat 500 oid is al niet te doen met 2 grotere volwassenen laat staan 5 :') en je moet er ook niet op de snelweg mee willen rijden want die trekken het nauwelijks boven 80/90 km/h, zo'n miniauto zou ik alleen kopen als je nauwelijks je dorp of wijk uit rijdt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:45

geen idee of dat door het 3 deurs komt, maar hier in de 5 deurs past een boodschappen kratje net wel. Net maar toch.
Maar ik doe idd ook altijd alles in 1 omdat afstanden rijden niet voor 1 dingetje doet.
Dus dan is het idd een par zakken brok bij de welkoop die in de kofferbak gaan en het kratje op de achterbank. Dus hier komt er echt geen 3 deurs in.
Maar we gaan geloof ik weg offtopic, want dat wil ts ook niet :D
Maar voor alleen maar gemak met mensen meenemen is het niet.
Gebruiken wij hem ook niet voor, is hij te veel honden auto voor...

pmarena schreef:
Nee precies, en van dat kofferbakje hoef je het ook niet te hebben.... het is geen extreem klein kofferbakje maar het is het net niet voor paarden e.d. zooi := En ik vind het ontzettend irritant als die boodschappenkratten net niet passen. Dan moet je toch weer via de voorkant de hele zooi op de achterbank zien te krijgen. Berg gedoe om niks....

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:46

Fiat Panda. 4 zitter, maar kan met 4 volwassenen redelijk comfortabel, zeker als je de achterbank helemaal naar achteren zou zetten. Niet voor naar Zuid Frankrijk, maar uurtje moet prima lukken.

Voordeel is dus dat de achterbank verstelbaar is, waardoor je de beenruimte/ kofferbak ruimte per keer kan aanpassen. Werkt hetzelfde als een voorstoel naar voor of achteren zetten.

De mijne is uit 2008, dus oude model en rijdt redelijk constant 1:19 met €20 wegenbelasting per maand. 5 deurs mèt trekhaak, dus ook voor fietsendrager en klein aanhangertje geschikt.

100-110 op de snelweg gaat prima. Rijdt veel snelweg.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:47

Proefritjes gaan maken op een winderige dag.

Dan vergeet je die C1 heel snel en snap je waarom Golf cs zo populair is.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:50

Ik zou als ik jou was eens kijken naar een Toyota Auris of Corolla. Zelf erg fan van het merk Toyota, goed gebouwd en motorisch heel sterk je hebt er niet veel problemen mee en je past in die modellen goed met 5 man in :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:54

Dees schreef:
Proefritjes gaan maken op een winderige dag.

Dan vergeet je die C1 heel snel en snap je waarom Golf cs zo populair is.

Grappig dat je dat zegt; de C1 van mijn moeder is niet heel vlot (ligt denk ik ook aan de manier van rijden van mijn moeder), maar ligt wel lekker op de snelweg, ook bij wind.
Beter dan de (nieuwe) Ford Ka

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:57

Fiat Panda, iets ouder model, is inderdaad ook heel erg ruim :-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:57

Hoe vaak zit je er daadwerkelijk met 5 man in? De meeste mensen zitten het grootste deel van de tijd alleen in de auto, dat was voor mij een reden om te gaan voor een tweezitter. Voor die enkele keer dat ik meer zitplekken nodig heb, leen ik er wel één of rijdt iemand anders :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 11:59

Nadinetjuhh schreef:
Ik zou als ik jou was eens kijken naar een Toyota Auris of Corolla. Zelf erg fan van het merk Toyota, goed gebouwd en motorisch heel sterk je hebt er niet veel problemen mee en je past in die modellen goed met 5 man in :)

Zij beide best nog wat zwaardere auto's (zeker 65E wegenbelasting), weet niet waar TS aan denkt qua gewicht.
Ter vergelijking, onze 206 is 33E per maand en de C1 van mijn moeder 20E.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:01

Ik had een Seat Leon uit 2010 en die was echt fantastisch. Ruim, zuinig en goed betaalbaar tweedehands :) ook een Seat Ibiza gereden, die was ook heerlijk en zuinig. Slagje kleiner dan de Leon.

Mijn moeder heeft een Seat Mii en die is van binnen behoorlijk ruim voor hoe klein hij is. Met 3 achterin is wel echt te krap maar met 2 achterin en een bestuurder met niet te lange benen, kan je prima zitten. Wel kleine achterbak en als hij zwaar beladen is kan je 'm bijna aanduwen met z'n kleine motortje := Ben er ooit mee van Frankrijk 1000km naar huis gereden met 3 personen en bagage en dat was wel in z'n 3 de berg op :+

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:08

Ik heb een Skoda fabia, hij is klein maar ruim, ziet eruit als een grote wagen. Is laag in de wegenbelasting, super zuinig en erg trouw.
En.... als je een beetje goed past en meet, kun je 7 kleine baaltjes hooi meenemen :Y)

Afbeelding

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:09

Ford Fiesta of Renault Clio.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:10

Persoonlijk vond ik de Peugeot 208 een fijne auto. Mooi formaatje. Wij hadden er eentje uit 2016. Volgens mij zijn ze nu weer veranderd.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 12:19

Hier een Hyundai i10, heerlijk autotje en passen best 3 smallere volwassenen achterin. Laatst nog 2 op de achterbank gezeten naast de kinderstoel, paste prima hoor :+ Daarnaast ook veilig en zuinig.
Wat ikzelf nog een leuke auto vind, een slagje groter is een Ford Fiësta, ook erg leuke en ruime auto's.