KOR regeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SaraViavia

Re: KOR regeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 23:44

Vraagje: ik zit al 1-2 jaar in de KOR en tot nu toe ook altijd profijt van gehad, maar ik moet me echt 'inhouden' om onder de omzetgrens te blijven dus twijfel om 'eruit' te gaan.

Hoe zit het met de kwartaalaangifte als je er ergens midden in het jaar uitstapt? Want als je in de KOR zit hoef je natuurlijk alleen de jaaraangifte te doen en buiten de KOR moet je dat elk kwartaal..

En zijstapje: kun je dan ook zomaar je prijzen met 9 of 21% verhogen naar je klanten toe, omdat je dus ineens btw moet betalen over elke verdiende euro?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 23:49

Op het moment dat je eruit stapt moet je gewoon BTW aangifte gaan doen in het volgende kwartaal.

Prijzen verhogen is aan jezelf uiteraard.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 00:28

Peerke_ schreef:
Als je de KOR gebruikt en recht hebt op de zelfstandigenaftrek kun je wellicht beter stoppen met ondernemen. 20K omzet op 1225 uur werk is een omzet van 16,32 per uur. Na aftrek van al je kosten werk je waarschijnlijk voor het salaris van een 15 jarige.

Je zult even goed moeten rekenen, als cateraar kan het gunstig zijn om gewoon btw te betalen.
Vaak gebruikt een cateraar veel bakjes en dozen om alles in te verpakken, deze koop je in met 21%.
Het eind product is de maaltijd en die is belast met 9%.

Het kan ook zijn dat je onder de KOR valt omdat je overige inkomsten btw vrijgesteld zijn en je slechts een klein deel van je inkomen btw belast is.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:14

Faelynn schreef:
Maar als je nou geen investeringen hoeft te doen maar bijvoorbeeld een dienst verleend?
Ik noem maar iets: dagje meehelpen bij opbouwen festival als zzp in de kor regeling. Houd je dan het zzp bedrag dat het bedrijf jou betaald netto over?

Je betaald natuurlijk wel gewoon inkomstenbelasting over je winst.

In jouw voorbeeld spreek je een uurtarief af van zeg 50 euro.
Met KOR factureer je 50 euro, zonder KOR tel je hier 21% BTW bij op.
Netto maakt het hier niet uit dus.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:21

SaraViavia schreef:
Vraagje: ik zit al 1-2 jaar in de KOR en tot nu toe ook altijd profijt van gehad, maar ik moet me echt 'inhouden' om onder de omzetgrens te blijven dus twijfel om 'eruit' te gaan.

Hoe zit het met de kwartaalaangifte als je er ergens midden in het jaar uitstapt? Want als je in de KOR zit hoef je natuurlijk alleen de jaaraangifte te doen en buiten de KOR moet je dat elk kwartaal..

En zijstapje: kun je dan ook zomaar je prijzen met 9 of 21% verhogen naar je klanten toe, omdat je dus ineens btw moet betalen over elke verdiende euro?

Buiten de KOR kun je kiezen voor maand, kwartaal of jaaraangifte. Kwartaalaangifte is het meest gebruikelijke.
Wanneer je uit de KOR stapt doe je BTW aangifte over het eerstvolgende tijdvak.

Of je de prijzen kan verhogen hangt af van het type klant, je afspraken en de markt.
Op dit moment worden overal alle prijzen verhoogd dus kun je daar wel in mee gaan, zolang je prijs marktconform blijft.
Voor bedrijven zal het geen verschil maken, ze kunnen de BTW toch verrekenen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:24

Peerke_ schreef:
Faelynn schreef:
Maar als je nou geen investeringen hoeft te doen maar bijvoorbeeld een dienst verleend?
Ik noem maar iets: dagje meehelpen bij opbouwen festival als zzp in de kor regeling. Houd je dan het zzp bedrag dat het bedrijf jou betaald netto over?

Je betaald natuurlijk wel gewoon inkomstenbelasting over je winst.

In jouw voorbeeld spreek je een uurtarief af van zeg 50 euro.
Met KOR factureer je 50 euro, zonder KOR tel je hier 21% BTW bij op.
Netto maakt het hier niet uit dus.

Ah oké, ik heb een werkgever waar ik in loondienst bruto €15 verdien (geen vakantiedagen of pensioenopbouw) maar ze bieden evt ook zzp werk aan en dan is het €31 ex btw. Maar als ik het dus goed begrijp hou ik die €31 dan ook gewoon bruto over net als die €15, maar moet er in beide gevallen inkomstenbelasting over betalen wat volgens mij het zelfde is. Dus dan kan ik daar veel beter als zzp straten als ik het zo bekijk.
Heb t gevoel dat als zzp starten vrij ingewikkeld is, maar als t zo’n verschil maakt in loon..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:20

ho stop wacht.
in loondienst ben je uiteraard wel verzekerd mocht je ziek/arbeidsongeschikt raken, dat ben je als zzp'er niet, tenzij je je zelf verzekerd. net als dat je wel pensioen opbouwd.. maar dat heeft allemaal niks met de KOR te maken. De KOR ziet op de omzetbelasting, hierboven heeft vooral te maken met de inkomstenbelasting.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:36

Helaas ben je daar in loondienst ook niet verzekerd voor ziek of arbeidsongeschikt raken, even als dat je ook geen pensioen op bouwt of vakantie uren etc. Het is allemaal tijdelijk werk gedurende maar enkele weken op basis van oproepovereenkomst. Ziek zijn en dus niet kunnen werken is hoe dan ook geen inkomen ongeacht of ik via zzp of loondienst werk in dit geval.
Enige verzekering die ik mij voor kan stellen is bij schade, nu is dit in mijn werkperiode ook gebeurd door een andere medewerker die dus als zzp werkte, en dit is opgelost door de verzekering van het bedrijf.
Maar dat staat inderdaad los van de KOR.

Vroeg me meer af of je op zzp basis in de KOR werken voor €31 (ex btw) inderdaad meer overhoud dan met loondienst €15 bruto. Want dan zou het voor mij best eens interessant kunnen zijn om er als zzp in de KOR aan de slag te gaan ipv loondienst.
Vind alleen het hele zpp gebeuren beetje ingewikkeld klinken af en toe.

Helaas bieden heel veel werkgevers overigens geen pensioen, in loondienst werken betekent echt niet altijd dat je pensioen opbouwt. Dit heb ik tot nu toe vrijwel altijd zelf moeten regelen. Op zich niet erg maar als je maar €12 bruto verdiend en aan wat daar netto van over blijft zelf pensioen moet opbouwen is t niet echt een vetpot zegmaar, dan kan dat zzp tarief interessanter zijn.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:12

Faelynn schreef:
Ah oké, ik heb een werkgever waar ik in loondienst bruto €15 verdien (geen vakantiedagen of pensioenopbouw) maar ze bieden evt ook zzp werk aan en dan is het €31 ex btw. Maar als ik het dus goed begrijp hou ik die €31 dan ook gewoon bruto over net als die €15, maar moet er in beide gevallen inkomstenbelasting over betalen wat volgens mij het zelfde is. Dus dan kan ik daar veel beter als zzp straten als ik het zo bekijk.
Heb t gevoel dat als zzp starten vrij ingewikkeld is, maar als t zo’n verschil maakt in loon..

Zoals al gezegd: jij hebt het vooral over de inkomstenbelasting. Bij bedrijven onderling is BTW eigenlijk niet interessant.

Maar zoals jij het nu omschrijft is het een schijn dienstverband, en dat mag niet. Het is een manier van de werkgever om onder al zijn werkgeverslasten en risicos uit te komen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:48

ED -> HTT

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:43

Bij mij in loondienst gaat 12% van mijn salaris naar het pensioen waar aan ik verplicht mee moet doen.
Ik zal juist blij zijn wanneer mijn werkgever die niet zal verplichten en je dit in eigen beheer kunt doen.

Vergeet veder niet dat zzp je ook een administratie bij moet houden wat tijd kost. Daar tegenover had je in loondienst een uur meer kunnen werken per week.

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 12:39

Weet iemand hoe het zit met de KOR regeling als je ergens in dienst bent voor 32 uur, en daarnaast voor je zelf. Telt de regeling dan ook nog gewoon tot € 20.000? Of moet je dan juist meer gaan afdragen?

Graag hoor ik, mag evt. ook in PB.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:00

ierr schreef:
Weet iemand hoe het zit met de KOR regeling als je ergens in dienst bent voor 32 uur, en daarnaast voor je zelf. Telt de regeling dan ook nog gewoon tot € 20.000? Of moet je dan juist meer gaan afdragen?

Graag hoor ik, mag evt. ook in PB.

Dat maakt geen verschil, dit staat helemaal los van elkaar.

De KOR regeling gaat over BTW en daar heb je in loondienst niks mee te maken.