Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Peerke_ schreef:Als je de KOR gebruikt en recht hebt op de zelfstandigenaftrek kun je wellicht beter stoppen met ondernemen. 20K omzet op 1225 uur werk is een omzet van 16,32 per uur. Na aftrek van al je kosten werk je waarschijnlijk voor het salaris van een 15 jarige.
Je zult even goed moeten rekenen, als cateraar kan het gunstig zijn om gewoon btw te betalen.
Vaak gebruikt een cateraar veel bakjes en dozen om alles in te verpakken, deze koop je in met 21%.
Het eind product is de maaltijd en die is belast met 9%.
Faelynn schreef:Maar als je nou geen investeringen hoeft te doen maar bijvoorbeeld een dienst verleend?
Ik noem maar iets: dagje meehelpen bij opbouwen festival als zzp in de kor regeling. Houd je dan het zzp bedrag dat het bedrijf jou betaald netto over?
SaraViavia schreef:Vraagje: ik zit al 1-2 jaar in de KOR en tot nu toe ook altijd profijt van gehad, maar ik moet me echt 'inhouden' om onder de omzetgrens te blijven dus twijfel om 'eruit' te gaan.
Hoe zit het met de kwartaalaangifte als je er ergens midden in het jaar uitstapt? Want als je in de KOR zit hoef je natuurlijk alleen de jaaraangifte te doen en buiten de KOR moet je dat elk kwartaal..
En zijstapje: kun je dan ook zomaar je prijzen met 9 of 21% verhogen naar je klanten toe, omdat je dus ineens btw moet betalen over elke verdiende euro?
Peerke_ schreef:Faelynn schreef:Maar als je nou geen investeringen hoeft te doen maar bijvoorbeeld een dienst verleend?
Ik noem maar iets: dagje meehelpen bij opbouwen festival als zzp in de kor regeling. Houd je dan het zzp bedrag dat het bedrijf jou betaald netto over?
Je betaald natuurlijk wel gewoon inkomstenbelasting over je winst.
In jouw voorbeeld spreek je een uurtarief af van zeg 50 euro.
Met KOR factureer je 50 euro, zonder KOR tel je hier 21% BTW bij op.
Netto maakt het hier niet uit dus.
Faelynn schreef:Ah oké, ik heb een werkgever waar ik in loondienst bruto €15 verdien (geen vakantiedagen of pensioenopbouw) maar ze bieden evt ook zzp werk aan en dan is het €31 ex btw. Maar als ik het dus goed begrijp hou ik die €31 dan ook gewoon bruto over net als die €15, maar moet er in beide gevallen inkomstenbelasting over betalen wat volgens mij het zelfde is. Dus dan kan ik daar veel beter als zzp straten als ik het zo bekijk.
Heb t gevoel dat als zzp starten vrij ingewikkeld is, maar als t zo’n verschil maakt in loon..
ierr schreef:Weet iemand hoe het zit met de KOR regeling als je ergens in dienst bent voor 32 uur, en daarnaast voor je zelf. Telt de regeling dan ook nog gewoon tot € 20.000? Of moet je dan juist meer gaan afdragen?
Graag hoor ik, mag evt. ook in PB.