Do's en Don'ts Keuken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:53

Faelynn schreef:
M_D_H schreef:
Do's: Heel veel stopcontacten!!

Dont's: Hoekkasten, zoooooo onhandig, je moet altijd helemaal alles er uit trekken wil je iets kunnen pakken :n

Daar is een speciaal systeem voor waarbij je die hele lade uit de hoek kan trekken, niet goedkoop geloof ik.
Maar soms ontkom je niet aan een hoek en dan zou ik zelf er wel voor kiezen de ruimte optimaal te benutten. Desnoods voor opslag wat je niet veel nodig hebt.

Een keuken kan altijd anders ingedeeld worden ipv gebruik te maken van een hoekkast :j

Ook met die halve maantjes oid vind ik het altijd maar een enorm drama :j

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:01

Hoe dan, als je gewoon een kleine keuken hebt? Dit is die van ons nu en de muren blijven allemaal staan zoals ze staan.

Afbeelding

Afbeelding

In de nieuwe keuken willen we geen bovenkasten trouwens, dus de kastruimte die we dan wel hebben moeten we optimaal benutten.

Laar_

Re: Do's en Don'ts Keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:09

Die lade waarvan ik de link net plaatste vind ik echt heel prima voor in een hoek hoor! Zou dat ook zeker eens onderzoeken. Complete indeling omgooien is ook niet altijd handig.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:13

Eulogy, hebben jullie 2 achterdeuren? Kan je die van de keuken niet dicht maken en dan tegen die kant het aanrecht (evt met een hoek) en dan de korte kant nu helemaal kastenwand?

Wij hadden hiervoor een hoekkeuken met zo'n carousel er in, dat beviel echt wel prima. Nu los eiland en kook deel dus geen hoekkast meer.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:18

Daar hadden we nog helemaal niet aan gedacht! Er zijn inderdaad 2 deuren, omdat de keuken oorspronkelijk helemaal apart is geweest. Ik ga straks meteen even kijken hoe we dan uitkomen, de tuin is namelijk (ook :D ) niet zo groot dus de tuintafel staat nu deels voor die achterdeur die je dan dus zou gebruiken. Maar volgens mij kan dat wel anders.

Dit zijn trouwens de Funda foto's, wij hebben pas sinds begin januari de sleutels. Maar zeker een optie, bedankt voor de tip!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:19

netjuh6 schreef:
De man van de Grando zei juist dat keramisch lijkt op glas dus eigenlijk het meest hufter proof is. Maar ik zet het op het lijstje. Zouden jullie in onze keuken een losse prullenbak of in een kastje doen?

Ik zou als je de ruimte er voor hebt hem zeker weg werken. Wij hebben dat ook gedaan. Is gewoon een lade in de kastje. Ik vind het ideaal.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:20

Wat is ieders bezwaar tegen bovenkastjes eigenlijk? Even ervan uitgaande dat je een gemiddelde/lange lengte hebt?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:22

Don't: spoelbak met scherpe hoeken. Daar gaat allemaal troep in zitten wat je er echt uit moet poetsen i.p.v. spoelen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:26

Hier gewoon bovenkastjes hoor :)) Maar: ze zitten tot het plafond en ik kan dus niet bij de bovenste planken zonder een krukje :+ (1.68m).

Ik ben ontzettend blij met mijn lade's in de keuken. Ik vind het wel jammer dat mijn vaatwasser niet hoger zit. Die zit onderin en nu ik heel vaak vaatwassers op heup/knie hoogte zie word ik wel jaloers :+

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:27

veerledec schreef:
Wat is ieders bezwaar tegen bovenkastjes eigenlijk? Even ervan uitgaande dat je een gemiddelde/lange lengte hebt?

Ik vind dat het de ruimte erg afsluit, dus ik vind het vooral gewoon niet mooi, zeker als je geen hele ruime keuken hebt. Maar eigenlijk vind ik het zelfs bij een ruime keuken niet mooi :+ Bovendien kan ik er inderdaad toch niet bij, haha (ik ben 1.64m).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:30

8nnemiek schreef:
verootjoo schreef:
Dat is keramisch juist niet, daar kan je alles op zetten en gebeurt niks mee.
Natuursteen blad is daar gevoelig voor.

Van natuursteen wist ik inderdaad (we hebben een natuursteen douchevloer, wat mijn moeder niet wist toen ze eens tijdens onze vakantie langs kwam en besloot te gaan poetsen }:0 )
Maar dat keramisch gevoelig is voor zuren daar kwam ik een tijdje geleden achter. Misschien zijn er wel verschillende soorten, dat zou kunnen..
Hier staat bv: "Ook is een keramiek keukenblad extreem gevoelig voor zuren. Maak uw keukenblad nooit schoon met schuurmiddelen. "
https://www.mandemakers.nl/keuken-werkb ... -werkblad/

Wat gek. Bij ons zeiden ze ook juist dat alles erop kon. Er gebeurt ook echt heel veel met ons keukenbrand maar het is nog perfect.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:40

Voor mij is opbergruimte belangrijker dan de optische ruimte :o

Verder vanuit mijn ervaring, heb 2 jaar geleden een nieuwe keuken laten plaatsen in mijn oude huis en in mijn nieuwe huis wat updates:

Do:
Quooker
Stoomoven liever dan magnetron, en liever 2 kleinere ovens als 1
Lades ipv kasten
Voldoende koel- en vriesruimte, ik heb in mijn nieuwe huis een losse Amerikaanse koelkast met vrieslades geplaatst.
Inductie. Ik heb overigens 60 centimeter en dat bevalt echt prima. Ik gebruik mijn stoomoven veel voor koken, en de verschillende zones van de inductie plaat zijn samen te voegen.
Apothekerskast met apart uittrekbare laatjes. Die mis ik.

Don't:
Donker glanzend natuurstenen blad (5 minuten na schoonmaken zie je weer kringen). Blijft mij storen, dus ik krijg een ander blad.
Spoelbak met hoekjes

Voor de mensen die een rvs plaat achter het fornuis hebben: rvs spray van Hage is top.
Zo een Le Mans carrousel voor in een hoekkast beviel mij echt prima, kon ik al mijn pannen in kwijt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:41

Eulogy schreef:
In welke zin vinden jullie een kokendwaterkraan onmisbaar? Ik twijfel echt, vind ze zo duur en eigenlijk kook ik bijna nooit water. Maar heb echt van zoveel mensen gehoord dat het echt onmisbaar is dat ik nu bang ben dat ik er spijt van krijg als ik het niet doe :+

Als je geen dure cooker wilt én geen voorraadboilertje dan is er ook een elektrische warmwaterdoorvoerkraan. Deze heb je in verschillende warmtesegmenten van 20 gr tot 60 gr. (hoe hoger de temp hoe duurder ze worden). Bijv.
https://www.huis-en-comfort.nl/p/maxxme ... _282511793
https://www.dennisdeal.com/products/sli ... NoEALw_wcB
https://www.wagaparts.com/assortiment/e ... che-kraan/

Een iets dieper aanrecht is handig als je elektrische keukenapparaten altijd op je aanrecht hebt staan, maar ze toch uit het zicht wilt hebben middels een ondiep kastje met jaloeziedeur.
https://www.sachsenkuechen.de/wp-conten ... fen-13.jpg

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 18:45

Do, lees je in in de werkdriehoek (koelkast/kookplaat/wasbak) mbt ergonomie
Do, als je voor een dieper werkblad gaat, vraag dan ook na of er van het keukenmerk diepere kasten zijn. Zo wouden wij 70cm blad aan beide kanten van parallel keuken doen, maar keukenboer adviseerde ons 65&75 te doen (ivm ruimte tussen blokken) zodat we bij de 75 kant er ladekasten van 70 onder konden zetten (ipv standaard geloof ik 55(icm 60blad))

Do, veel stopcontacten, en denk van tevoren na waar je op het blad electronica wil plaatsen en reken daar dus evt nog wat extra (wij hebben boven het blad 8stopcontacten verdeeld over 4,2m blad)

Do: neem niet automatisch alleen lades, maar denk ook na over waar je bijvoorbeeld je glaswerk wil laten (want dat slijt bijvoorbeeld veel sneller als dat steeds tegen elkaar aan tikt in de la

Do: ga in de winkel testen wat je een fijne hoogte vind qua werkblad (of test dat thuis uit door je werkblad te verhogen dmv plank onder snijplank oid)
En test ook in de winkel wat je een fijne hoogte vind voor je oven, mits je die niet onder het blad plaatst. (Werkbladhoogte vond ik te laag, moest ik bukken om er in te kunnen kijken, maar anderen waren weer zo hoog dat ik daar niet fatsoenlijk wat in kon zetten als die open was)

Dont, bezuinigen op kwaliteit van apparatuur om totaalprijs te drukken

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 18:47

Faelynn schreef:
M_D_H schreef:
Do's: Heel veel stopcontacten!!

Dont's: Hoekkasten, zoooooo onhandig, je moet altijd helemaal alles er uit trekken wil je iets kunnen pakken :n

Daar is een speciaal systeem voor waarbij je die hele lade uit de hoek kan trekken, niet goedkoop geloof ik.
Maar soms ontkom je niet aan een hoek en dan zou ik zelf er wel voor kiezen de ruimte optimaal te benutten. Desnoods voor opslag wat je niet veel nodig hebt.

Dit systeem hebben wij inderdaad!

Keukendoeken hangen moet ik nog iets op bedenken. Maar denk binnenkant kastje onder de kraan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:17

Ik krijg een kookeiland en laat op een korte zijde 2 extra handgrepen plaatsen om handdoek / keukendoek over te hangen.

Als je (nog) geen Quooker wil, laat het wel aanleggen. Dan kan je altijd nog een Quooker plaatsen.

Do: ga naar minstens 3 verschillende winkels voor informatie en offerte.
Do: probeer uitgebreid uit welk open en sluitsysteem bij je past.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 22:12

Leuk topic om te lezen :) Wij hebben nu een aantal jaar onze keuken en nog steeds erg blij mee.
Do's:
- Quooker. Zowel omdat ik veel thee drink maar ook om met koken snel heet water te hebben.
- Vaatwasser op hoogte. Mijn moeder had het in haar keuken en omdat ik het zo handig vond hebben we het hier ook gedaan. Echt ideaal.
- Extra diep werkblad. Ik vind het heel fijn dat ook op de plek waar bijv mijn keukenmachine staat ik daarvoor gewoon nog ruim een kom of snijplank oid kwijt kan en behalve als je keuken in een hele smalle ruimte is mis je die 10cm eigenlijk niet.
- Denk goed na over waar je je apparaten voor gebruikt. De een komt prima uit met een 60cm kookplaat, de ander (waaronder ikzelf) zou daar echt heel ongelukkig van worden. Zelfde met de oven, ik bak veel en wat mij betreft is ons fornuis met 90cm oven nog steeds een van de beste dingen van de keuken, maar de meeste mensen zullen die helemaal niet nodig hebben en dan is het zonde van de ruimte.
- Wij hebben een kunststof spatplaat in rvs look over de hele breedte van de keuken, dus niet alleen achter het fornuis maar ook achter de spoelbak. Ideaal schoonmaken en deze is prima streeploos te krijgen.
- Als het kan, koop de apparatuur die je mooi vindt. Niet zozeer bijv de vaatwasser als die toch achter een frontje zit (maar wel goed kijken naar indeling, wil je een bestekbakje of een bestekla?) maar wel je kookplaat/fornuis en afzuigkap. Je ziet het elke dag, het is zonde als je elke keer denkt: ik had toch liever...
- Laat bij meer winkels tekenen. We kwamen er hier bij de plaatselijke (die verder goed bekend staat) net niet uit, bepaalde dingen die wij wilden konden niet of iig niet zoals wij wilden. Bij 2 andere winkels kon het wel, ieder met een verschillende oplossing maar gewoon uitvoerbaar. 1 van de winkels had beduidend minder keuze qua apparatuur waardoor we op een minder mooi fornuis uitkwamen of dat zelf los zouden moeten regelen.

Hier overigens ook geen bovenkastjes, maar dat is vooral omdat we een open keuken hebben die echt vanuit de hele kamer zichtbaar is. Het toont veel ruimer zo en de keuken is lang genoeg dat we alsnog voldoende kastruimte overhielden.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 22:29

Leuk dit topic!
Ik heb nu in de nog te plaatsen keuken gekozen voor:
-kastenwand met 3 kasten; 1 voor koelkast+vriezer; 1 met daarin de combistoomoven met onderin lades achter een deurtje, de andere kast onderin ook lades achter een deurtje. Blijkbaar erg ongebruikelijk om bovenin ook lades te willen dus dat zijn voor nu schapjes maar worden denk ik ook lades (want schapjes kan ik ook niet achterin bij dus dan lijken me lades handiger :? )
-L-vorm keuken met 1 zijde 70 cm diep, andere 60.
-geen bovenkastjes
-bora-kookplaat met afzuiging (maar is dat dan wel groot genoeg?) op de zijde die 70 cm diep is, anders weinig ruimte voor en achter de kookplaat :o
-draaicarroussel zoals op vorige blz als link
-selsiuz ipv quooker met heetwater
-spoelbak = onderbouw
-hier ook allemaal lades, evt achter deurtjes
-composiet werkblad ipv keramisch (vond de witte randjes nl niet mooi bij keramisch, maar dat kon blijkbaar niet anders omdat de randjes worden afgevlakt en dat dus altijd wit wordt :+ )

Twijfel over:
-hoogte keuken (kan nog aangepast worden)
-extra combi-oven met magnetron naast reeds gekozen combi-stoomoven
-diepte spoelbak (geen idee welke diepte handig is)

Nog bedenken/uitzoeken:
-verlichting boven lage L-vorm (hanglampen en/of spotjes uit de platte plint die ik laat doorlopen in de keuken)
-soort achterwand langs de hele keuken (liefst erg dun zodat deze nagenoeg weg kan vallen in het stucwerk)
-soort afvalsysteem wat onder de spoelbak moet komen
-waar laat ik (zag hem al voorbij komen) de handdoek/theedoek :?

En aansluitend nog de vraag, waar vind ik een lange lage kast (ca 5.5 meter) waar je ook op kunt zitten? Deze wil ik laten aansluiten op de keuken en hier de eetkamertafel tegenaan zetten. Maar blijkbaar kun je niet op elke lage kast zitten....

En idd, ga bij verschillende winkels voelen, uitproberen, testen, kijken. Ik vond veel kastjes / lades net niet lekker sluiten, net niet mooi genoeg etc.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 22:47

Do:
stoomoven en aparte combi oven/magnetron beide met ingebouwde thermometerfunctie, baksensor.
Extra diep aanrechtblad (+10cm)
0 graden la in de koelkast.
Veel stopcontacten (we hebben er 6 in totaal, 3x2 bij elkaar)
Inductie kookplaat met timer die aftelt en automatisch uitschakelt.
Boiler ipv Cooker.
Don’t:
Eigenlijk is alles helemaal naar wens ☺️

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 23:09

Do: logische plek voor handdoek en theedoek

Don’t: vierkante spoelbak en hoge kraan ivm spetteren…

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 23:21

een hoop is al gezegdt, dat hoef ik niet te herhalen. Wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen is een kookplaat met randafzuiging. Heb je geen afzuigkap meer nodig en maakt makkelijk schoon.
En heb je nu geen Quooker zal je m waarschijnlijk niet missen. In de keuken van t nieuwe huis zit er geen en ik mis m nog dagelijks...We drinken best veel thee.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 23:30

Wij hebben onlangs een nieuwe keuken geplaatst:
Mellow: Kokend waterkraan die veel stroom gebruikt? Dan gaat er iets mis. Stroomverbruik is bij ons nihil.

Do's
Vaatwasser op hoogte. Heerlijk om niet meer te hoeven bukken. Was samen met de kokendwaterkraan een harde eis in de nieuwe keuken.
Kokend waterkraan
Inductiekookplaat waar je voor iedere plek apart de wekker kunt zetten en dat deze na afloop uit gaat.
Afzuiging in kookplaat
Heel veel lades
Apothekerskast
Oven en magnetron apart.
Koelkast met apart gekoelde hele grote groente/fruit lade
Koelkast met aparte lade voor kaas en vleeswaren.

Don'ts
Bovenkastjes
Los staande koelkast
Kastjes ipv lades

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 00:01

Ik hoorde laatst wel wat problemen over vocht/condens bij mensen die zo’n afzuigsysteem hebben in de kookplaat.
Hebben er zelf ook niet voor gekozen, maar afzuigkap verwerkt in een koof.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 00:12

Do: Rustig nadenken over wat je zelf belangrijk vindt.
Don't: Luisteren naar wat andere mensen vinden.

Dit topic bewijst maar weer eens waarom keukens vaak als eerste vervangen worden bij een verhuizing. Wat je fijn en mooi vindt in een keuken is gewoon heel persoonlijk.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 00:17