Badkamer, do's en don'ts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moiraliann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:21

Don't:
Denk goed na voordat je elektrische vloerverwarming neemt.
Heerlijk warm aan je voeten maar wij kregen erdoor een giga piek in het stroomverbruik :o
Conclusie besloten dat een douchemat ook weer prima is :+

Regendouche, denk na of je leidingen het wel aankunnen, anders komt er alsnog een zielig straaltje uit :')

Do's:

Met kinderen een extra handset met glijstang op de muur bij een regendouche.
Vooral jonge kinderen zijn niet zo dol op de regendouche maar kunnen zo toch ook fijn douchen.

Ronde spiegel met verlichting <3 hier zijn wij zo ontzettend blij mee !
Verlichting is zelf in te stellen kwa felheid en we gebruiken het eigenlijk meer dan de spotjes in plafond.

Mungbean

Re: Badkamer, do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:25

Bij ons is electrische vloerverwarming niet toegestaan trouwens ivm niet duurzaam. In NL wel maar ik zou het wel in gedachten houden ivm duurzaamheid. Wij hebben gewone vloerverwarming laten leggen in de badkamer die we het meest gebruiken. Boven was enkel een wc, maar die hebben we ook uitgebreid tot badkamer, daar is een grote handdoek radiator.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:33

Do:
- Veel winkels met showrooms bezoeken om ideeën op te doen!
- Spiegel met verlichting. Badkamerman zei dat we dat toch nooit zouden gebruiken maar ik gebruikte hem iedere dag (tot hij stuk ging :'( )
- Donkere kranen e.d. gaan prima als je ze afdroogt na gebruik, dus ik zou dat nooit zo hard afraden :)

Don't:
- (ik zou in ieder geval) nooit (meer) voor een infraroodpaneel gaan als hoofdverwarming. Hij was mega duur, kost uren om een beetje warm te worden en op eigen kracht komt hij in de winter niet boven de 16 graden :')

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:34

Do, als je een inbouw bad krijgt: je bad isoleren. Scheelt echt heel veel in hoe lang het water warm blijft.

En, neem een waterontharder.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:42

Do, als je badkamer klein is, elektrische vloerverwarming als je gaat renoveren. Zo fijn om een warme badkamer te hebben als de rest van de verdieping weinig/niet verwarmd is.

Do, spiegel met verlichting en eventueel verwarming.

Do, altijd de wc dicht doen voor je doorspoelt. Zoek maar eens naar toilet spray bij doorspoelen oid. Onze tandenborstels staan er vrij dicht bij ivm beperkte ruimte.

Do, als je ruimte hebt en graag samen douchet, dubbele douche, tegenover of naast elkaar. Wij hebben een badkamer van 170x240 geloof ik, en de dubbele douche tegenover elkaar is heel gezellig.

Do, plexiglass wanden in de douche. Supermakkelijk te plaatsen en schoon te houden en je kunt er een leuke print voor kiezen. En scheelt tegels plakken, voegen en ook die voegen weer schoon maken.

Do, kijk hoe hoog je het toilet wil hebben, daarmee rekening houdend met de hoogte van de toiletbril en dikte van de vloer. Wij zijn allebei vrij lang en iets hoger is prettiger. Let op, 1cm hoger kan al een flink verschil maken.

Dont, van die leuke steentjes/pebbles. Nachtmerrie om schoon te houden.

Zo even wat ik zou doen in een nieuwe badkamer.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:57

Zorg voor goede verlichting, ook boven de douche. Douchen in de schemering is het niet helemaal. Ook onhandig met schoonmaken, want je ziet niet of het schoon is :+

Persoonlijk ben ik geen fan van inloopdouches zonder deur of gordijn. Ik heb het dan altijd koud, hoe warm ik de douche ook zet, en de badkamer wordt half nat.

Zorg voor een horizontaal oppervlak (wat dan ook) waar je iets, kleding bijvoorbeeld, neer kunt leggen. In hotels ontbreekt dat vaak, vind dat echt irritant :')

Als je de boel toch gaat openbreken, check dan gelijk even of je leidingen nog goed zijn. Zo niet, kun je ze meteen vervangen. Mijn buren konden hun badkamer na een jaar weer openbreken omdat precies daar dus een lek zat. Die leidingen bleken 50 jaar oud :=

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 17:06

oh ja, ik zag iets over een regendouche: ik vind het een vieze tegenvaller. het water komt er kouder uit dan uit de handdouche, en met iets minder kracht maar als je dus shampoo uit lang haar wilt spoelen duurt dat eeuwen met de regendouche terwijl de handdouche veel sneller is. Het geheel heeft hier wel genoeg waterdruk maar het verschil komt puur door de langere leiding en de brede sproeikop. Wij gebruiken dus bijna nooit meer de regendouche en dat is toch zonde van die forse meerprijs

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 17:23

Ik vraag me ook altijd af of mensen met een regendouche iedere dag hun haren wassen. Het lukt mij in hotels nooit om eronder te staan zonder dat mijn haren nat worden. En als ik dan wel mijn haren wil wassen dan is de druk niet sterk genoeg om al mijn haren goed nat te maken. Het water loopt dan gewoon over de bovenste laag van mijn haarbos weg. Dus nee, hier ook geen fan van de regendouche.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:05

Wederhelft hier houdt van de regendouche, maar ik vraag me af waarom hij überhaupt shampoo heeft }>
Ik hou het bij de gewone douche,dus inderdaad wel handig om ze allebei beschikbaar te houden.

Ik hou van de handdoekenradiator. Let op dat je voldoende kan ventileren. Zo min mogelijk dingen vast op de vloer is het gemakkelijkst schoonmaken. Toilet liefst apart. Als je toch groot bezig bent: leidingen zoveel mogelijk vervangen en wegwerken. Een hele grote wastafel is eigenlijk zonde van de ruimte, in mijn ervaring. Zorg dat de kraan van de wastafel hoog genoeg is om eventueel je haar onder te wassen, of een emmer onder te kunnen zetten. Vast niet mooi, wel heel praktisch. Kies kraangrepen waar je ook nog wat mee kan als je gladde handen hebt.

Ik bedenk er later vast nog een paar :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:21

Wij krijgen juist enorm veel water uit de regendouche, ik zet hem juist expres wat minder hard. We hebben sowieso beide opties trouwens.
Dat heeft veel meer te maken met je leidingen denk ik. Bij mijn ouders komt ook uit een gewone douche een pisstraaltje.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:32

Sizzle schreef:
Wij krijgen juist enorm veel water uit de regendouche, ik zet hem juist expres wat minder hard. We hebben sowieso beide opties trouwens.
Dat heeft veel meer te maken met je leidingen denk ik. Bij mijn ouders komt ook uit een gewone douche een pisstraaltje.

Ja hier ook een keiharde straal uit de regendouche. Schijnt aan de ketel te liggen volgens mijn schoonzus

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:39

Hier ook groot fan van de regendouche. Komt meer water uit dan uit de handdouche.

Dont: lichte voegen op de vloer. Dat wordt heel snel viezig
Do: een trekkertje ophangen om na het douchen de tegels schoon te maken
Do: bij het inmeten van de douchedeur rekening houden met de dikte van de tegels.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:44

Tip die misschien ook persoonlijk is, ik wou echt geen inloopdouche, een deur neemt meer ruimte in beslag maar het is zo snel koud zonder deur, ik pak ook altijd een handdoek en trek gauw de deur weer dicht om me nog wat warmer af te drogen, maar ik heb het wel altijd snel koud. Hoewel de inloopdouche ook wel schuin afloopt merkte ik dat er toch een hoop gespetter alle kanten ook op gaat.

Tip van mijn man een Japans toilet, zo'n billenwasstraat :') ik kan er zelf nog niet aan wennen maar hij wil niet anders meer, je kunt ook de bril verwarmen...

En dimverlichting, daar ben ik zo blij mee, in de ochtend niet gelijk dat felle licht

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:46

Plukje schreef:
Ik vraag me ook altijd af of mensen met een regendouche iedere dag hun haren wassen. Het lukt mij in hotels nooit om eronder te staan zonder dat mijn haren nat worden. En als ik dan wel mijn haren wil wassen dan is de druk niet sterk genoeg om al mijn haren goed nat te maken. Het water loopt dan gewoon over de bovenste laag van mijn haarbos weg. Dus nee, hier ook geen fan van de regendouche.

Lang leve de badmuts *\o/*

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:00

Do's zijn wat mij betreft zorgen dat je verlichting aan de voorkant van de spiegel hebt, niet aan de achterkant. Zorgen dat je alles van de vloer af hebt, want dat maakt gemakkelijker schoon. Zorgen voor een ruime douche, want het is fijn je ellebogen te kunnen bewegen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:04

Sorro schreef:
Plukje schreef:

Lang leve de badmuts *\o/*

Wij hebben bewust een regendouche met ook een gewone douche

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:10

Ik heb 2 jaar geleden volledig zelf een badkamer mogen ontwerpen voor mijn nieuwe huis waar destijds nog niks in zat
Veel dingen zijn persoonlijk denk ik..
Maar bij deze waar ik blij mee ben:

Geen douche wand of bak, maar alleen een schuifdeur tussen de muren van tegels en vloer af laten lopen. Makkelijk schoon te houden, strak, en je houd toch de warmte binnen. Wij hadden vroeger alleen een glazen wand ofwel inloopdouche, maar dat was altijd koud en om t warm genoeg te krijgen moest ik dan de douche best heet zetten, waarmee na 5 minuten de hele badkamer vol stoom stond :=
Mijn douche is overigens wel redelijk groot (150x110cm) dus ik kan daar ook fijn afdrogen ed, te kleine ruimte is ook niet fijn.

Douche een combi nemen, dus combinatie regendouche met handdouche aan de stang, dan kan je kiezen, ik gebruik de regendouche voor comfort en handdouche voor t uitspoelen van m’n haar.

Nis in de douche voor shampo ed.

Wasmeubel met lades er onder en de bak strak en simpel, afgeronde hoeken zodat het goed schoon te maken is. Dus geen schaal oid, al is dat wel mooi, niet praktisch.

Ik heb mijn kast voor de handdoeken laten inbouwen, heel blij mee, lekker ruime diepe kast waar ik veel in kwijt kan.
Ik heb wel t toilet in de badkamer en die kast staat tegen over het toilet, als ik dan een nieuwe wc rol of maandverband van te voren vergeten te pakken ben, dan kan ik er bij vanaf het toilet :D

Spiegel met aparte verlichting (ideaal voor puistjes uitknijpen :') )

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:32

Zorgen voor bergruimte is trouwens ook wel echt een goede tip.
Ik heb nu een badkamer (van de vorige bewoners…) met nergens een haakje/radiator voor je handdoek of plek voor een kastje met wat reserve shampoo en make-up spullen enzo.

Bedenk dus van te voren wat je in je badkamer kwijt wilt kunnen en zorg dat je daar ook ruimte voor maakt :j

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:44

Als je een krachtige douchestraal zou willen dan kijken naar warmte terugwinning. Gedeeltelijk wordt douchewater dan hergebruikt. Noodzakelijk omdat duurzame douche systemen tzt een opslagvat is waardoor je beperkt wordt in gebruik.

Het is ook in Nederland verboden om elektrische verwarming te installeren als hoofdverwarming in een woning. Dit staat in het Bouwbesluit. Dus alleen elektrische vloerverwarming (rendement/ cop1) in de badkamer is de grenzen van wetgeving opzoeken. Ik ga ervan uit dat bij een officiële bouwaanvraag dit geweigerd wordt. Een elektrische handdoekradiator is uiteraard wel toegestaan of beter deze op cv water aansluiten.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:19

Bergruimte
Geen hoekjes, plankjes of andere stofvangers
Tegels tot aan het plafond of makkelijk te reinigen muurbekleding geld ook voor je plafond.
Wasbak die makkelijk schoon te houden is
Geen douchebak meer

Ons huis kwam met een bijna nieuwe badkamer, maar word gek van het grofgestucte plafond alles zie je.
Ook over plankjes en richels waar stof op zit. Amper bergruimte.
Wasbak die op het plankje rust is moeilijk schoon te maken
Om over de douche maar niet te beginnen.
Oh ja en geen loze ruimtes, tussen de wc en de douchebak heb ik 5 cm zitten wat vuil word en waar je niets kwijt kan.
Wij hebben electrische vloerverwarming maar gebruiken die niet, heb een aantal hele grote douchematten.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:10

Wij zijn in afwachting van de levering van de materialen van onze nieuwe badkamer. Deze kwam wat onverwachts, nieuw huis gekocht en de verbouwing is vele malen groter dan gepland. Inclusief nieuwe badkamer. Ik lees hier graag mee voor de goede tips! Ik vind chromen strips ook erg lelijk, maar mijn vriend vindt het mooi. Ik hoop nog inspraak te hebben.

Wat we al wel hebben:

-witte, matte tegels
-vloer moet nog uitgezocht worden, maar wordt waarschijnlijk een houtlook tegel
-douchewanden met aan de buitenkant een zwart stalen profiel, binnenkant is glad( geen inloopdouche, oa vanwege het nat worden van alles)
-semi vrijstaand bad (sluit wel aan in de hoeken)
-een randloze wc pot en aan de buitenkant geen schroeven zichtbaar
-een wastafelmeubel met laden. De wasbak die we uitgezocht hadden is waarschijnlijk niet leverbaar, dus dan moeten we een andere uitzoeken. Ga rekening houden met de hoekjes!
-een hoge smalle kast
-vloerverwarming
-spiegel met verlichting en infrarood

Zo te lezen doen we veel goed!

Hier wordt ook de waterontharder genoemd. Die hebben we nu in het oude huis, maar de douchewand zit alsnog onder de kleine vlekjes. Het schijnt geen kalk te zijn volgens Amysoft, maar ‘overige mineralen’. Die zich met geen mogelijkheid laten verwijderen en lelijk zijn. Ik poets me suf, maar niks helpt. Voor mij geen waterontharder meer, het water smaakt gek en voor het schoonmaken helpt het ook niet. Gewoon de boel droog trekken en nadrogen. De nieuwe douchewand heeft overigens wel een nano behandeling ondergaan.

Kan niet wachten tot het zover is. Tot die tijd hebben we een noodbadkamer, zonder al die luxe :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:22

In ons vorige huurhuis hadden we een waterontharder, ik vond het geen success en inderdaad wel aanslag op de (kunsstof) kabine die ik er lastig afkreeg.

Wij trekken onze glaswand gelijk na het douchen droog en daar hoeven we dan nauwelijks aan te poetsen terwijl we echt geen zacht water hebben (21 fH)

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:43

Als ik mijn badkamer laat doen komt er in ieder geval een Japans toilet. Vorig jaar op vakantie ontdekt en ik vind het fantastisch. Lekker schoon! Verder lees ik mee want wat ik verder wil moet ik ook nog bedenken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:48

Ik vind grote tegels (60x60) ook fijn trouwens, veel minder groeven.
Glanzende tegels vind ik persoonlijk ook niet fijn, daar zie je haar heel snel op liggen vind ik. Matte tegels vind ik wat vergevingsgezinder. Maar dat is echt enorm persoonlijk waarschijnlijk.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:58

Oh ja hier ook alle accessoires opgehangen. Bij m’n vorige badkamer vond ik het zo irritant dat ik dan de wc borstel en wcrolhouder weg moest zetten als ik ging dweilen.

En onze muurtegels zijn 120x60cm. Lekker weinig voegen die vies kunnen worden :Y) Al hebben we wel kleine hexagons bij de douchekop, anders vond ik het zo saai worden.