Huurhuis en zonnepanelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:14

Tot dat energie prijs weer laag is of het salderen vervalt? Kan je dan het abbo afzeggen?

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:42

Ik woon ook in een sociale huurwoning met zonnepalen.
Hier liggen 6 panelen op het dak, en ik betaal daar zo'n 10,85 per maand voor, als service kosten.
Ze garanderen bij ons een minimale opbrengst van 1200 kwh.

Verder durf en kan ik er op dit moment niet veel zinnigs over zeggen, omdat ik en de woningbouw nog aan het onderzoeken zijn of ze het nu wel of niet goed werken.
2 jaar geleden hebben ze het niet gedaan, en daar door is het vertrouwen een beetje kwijt. Op dit moment kan ik nergens terug zien wat of ze nu precies voor een opbrengst hebben, dit komt omdat de omvormer hier op een plek hangt waar ik zelf niet bij kan om te kijken wat er daar op het scherm te zien is.

de woningbouw hier had een informatie avond georganiseerd waar je naar toe kon gaan en veel informatie kon krijgen, en veel vragen kon stellen.

Moonlight17

Re: Huurhuis en zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:51

Ik weet niet of de woningbouw voor sociale huur is.

Niemand en wij in het verleden ook niet bij die woningbouw betaald(e) voor de zonnepanelen die er op de woning van het dak werden gelegd. Een uitspraak van overheid of rechtbank verbood het om en subsidie voor de zonnepanelen aan te vragen en geld te vragen bij de huurders.

Door mijn eigen ervaringen, heb ik vraagtekens of het wel mag wat je woningbouw doet. Echter ken ik alleen je details niet.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:07

Moonlight17 schreef:

Niemand en wij in het verleden ook niet bij die woningbouw betaald(e) voor de zonnepanelen die er op de woning van het dak werden gelegd. Een uitspraak van overheid of rechtbank verbood het om en subsidie voor de zonnepanelen aan te vragen en geld te vragen bij de huurders.

Door mijn eigen ervaringen, heb ik vraagtekens of het wel mag wat je woningbouw doet. Echter ken ik alleen je details niet.

Ze hoeft er niet voor te betalen. Ze betaald alleen voor de gebruike energie ( en dan dus vrij weinig ) .
Ze heeft niets met de gewone regelingen te maken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:09

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:42

Eleeke schreef:
Moonlight17 schreef:

Ze hoeft er niet voor te betalen. Ze betaald alleen voor de gebruike energie ( en dan dus vrij weinig ) .
Ze heeft niets met de gewone regelingen te maken.

Als het echt voor niks, wat de indicatie is die wocozon geeft, waarom moet het voorschot dan perse aan wocozon of de woningbouw betaald worden. Dan kun je net zo goed de zonnepanelen leggen, melden aan de energiemaatschappij, het onderhoud regelen en de rest van de betalingen/salderingen via de energiemaatschappij laten lopen. Is minder werk voor je als stichting of woningbouw en kost je dus minder geld.

De constructie maakt me dus juist wantrouwend.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:04

Echwel schreef:
Echt he mensen ga eens begrijpend lezen
En wordt eens wat minder wantrouwend.
https://wocozon.nl/veelgestelde-vragen/

Of verdiep je er eens verder zelf alsnog in…. Het heeft bij mij niets met wantrouwen te maken, ik weet exact wat een gemiddelde installatie van panelen kost en deze constructie is gewoon niet gunstig uiteindelijk. Wel als je geen andere opties hebt zoals het zelf aanschaffen van panelen; maar dan moet er niet verkondigd worden dat dit zo goed als gratis is want dat is gewoon dikke onzin.

Wat jij zegt klopt namelijk niet helemaal. Ik lees hier dat ze er niets op verdienen en dat het voor jezelf zo goed als gratis is. Dit klopt gewoon niet. Uiteraard wordt er flink op verdiend.

Jij ziet het als een x bedrag betalen, en daar een x aantal kwh voor terug krijgen. Als je het zo bekijkt klopt dat inderdaad dat je voordeliger uit bent dan de huidige prijzen (die nooit meer naar de lage standaard zullen gaan). Dan ben je dus voordeliger uit dan met de flink hoge prijzen ; absoluut!

Ik bekijk het als dat het géén huurwoning was geweest, iemand zelf had geïnvesteerd in de panelen, de komende 7 jaar zelfs als de salderen er inderdaad af gaat naast de terugverdientijd er nog flink op had verdiend (!) én daarna jaarlijks zelf een groot deel van zijn verbruik ermee kan opwekken. Hoe je het ook bekijkt, wordt er dan met een maandelijks bedrag uiteindelijk echt flink op verdiend. Er is geen enkel bedrijf dat zonnepanelen plaatst op lease basis die er niet flink aan verdienen. Uiteindelijk betaal je de zonnepanelen dan dubbel af, zo niet nog meer.
Laatst bijgewerkt door X2305 op 18-01-23 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:05

De woningbouw regelt zoiets met zo’n bedrijf omdat de woonlasten van de huurders naar beneden moeten en de energielabels omhoog. Sociale woningbouw is bedoeld voor mensen die zelf geen woning kunnen kopen. Die kunnen niet zomaar zelf zonnepanelen aanschaffen. Daarbij mag je iets wat je huurt niet zomaar veranderen. Maar ik snap al het wantrouwen ook niet zo…, maar dat is vast een stukje beroepsdeformatie.

Moonlight, er is inderdaad een uitspraak over zonnepanelen en aard en nagelvast zijn. Daarom gaat het in voorbeeld van TS ook over servicekosten. Verder is er ook nog een verschil of je een nieuwbouw woning hebt en de panelen onderdeel zijn van bouwbesluit of dat het iets aanvullends is zoals bij TS.

TS, elke sociale woningbouw heeft in Nederland een huurdersbelangenvereniging als het goed is. Als je het niet vertrouwt kan je hen ook bellen, je woco zal dit vooraf met hen hebben overlegd naar alle waarschijnlijkheid.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:42

Ik heb sinds afgelopen zomer ook zonnepanelen gekregen op het dak van mijn sociale huurwoning.
Betaal hier 12,50 per maand voor en de opbrengst van de panelen is voor mij, heb er 6 gekregen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:45

Voor niks gaat de zon op. De ingeschatte verdiensten gaan echt niet naar de huurder.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:05

maxie schreef:
Ik heb sinds afgelopen zomer ook zonnepanelen gekregen op het dak van mijn sociale huurwoning.
Betaal hier 12,50 per maand voor en de opbrengst van de panelen is voor mij, heb er 6 gekregen.

Dit vind ik dan alweer een stuk beter klinken, om eerlijk te zijn.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 20:40

Om eerlijk te zijn hieldik ook rekening met zo'n 15 a 20 euro per maand en dan had ik klakkeloos getekend. Nu viel die 43 euro wat rauw op mijn dak.

De bijeenkomst is morgen maar ja om 16u smiddags. Ik ben zzper en dat is dus 2uur vrij nemen in zo ongeveer de allerdrukste maand. Ik weet nog niet of ik dat ga doen. Ik heb al mijn vragen op de mail gezet en hoop daar antwoord op te krijgen.

Voel me ook wat onder druk gezet, brief is gedateerd op 11 januari, ik krijg m de 17e, de bijeenkomst is de 19e en ik moet voor eind van de maand getekend hebben. Los van de drukste maand qua werk ben ik nog steeds af en aan naar het ziekenhuis aan het rijden omdat mijn stiefvader al sinds 4 dec op de IC ligt.

Het komt me ook gewoon bijster rot uit allemaal en ik wil het echt snappen maar wil me ook niet in de vingers snijden.

De vragen die ik gesteld heb zijn o.a.:
- hoe zit het met het verschil tussen de terugleververgoeding en de kosten die ik per kwh betaal. Zo te zien moet ik ook betalen voor kwh die ik niet gebruik en dus teruggeleverd worden aan de leverancier. Dat kost me met de huidige prijzen 0,085 per kwh. Dat vind ik onlogisch.
- zij stellen dat mijn energierekening met 86,65 per maand omlaag gaat. Ik heb gevraagd waar ze dat op baseren (dat verbruik ik namelijk niet eens)
- Is de vermindering energiebelasting gelijk bij plaatsing zonnepanelen?
- Zijn de tarieven vast en zoja voor welke periode of loop ik het risico op indexatie of anderszins verhoging?
- Zit er een einddatum aan de verhoging via de woningbouw zodra de investering terugverdiend is?
- Wat gebeurt er als de salderingsregeling versoberd danwel afgeschaft wordt? Is hier rekening mee gehouden en zoja op wat voor manier.

Ik hoop echt dat ik morgen overdag nog antwoord krijg want er staat ook in die brief dat het niet de bedoeling is persoonljike vragen te stellen tijdens de bijeenkomst. En eigenlijk heb ik helemaal geen tijd voor die bijeenkomst.....

We gaan het zien morgen, jullie alvast bedankt iig voor alle info.

Oh en voor wie het had over verwarmen, ik verwarm nu al alternatief met een petroleumkachel, dus ik heb een gasverbruik van gemiddeld 10 m3 per maand. Dat zijn de kosten dus ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 22:42

Even snel bijgelezen, maar kun je niet als je je kwh niet opgebruikt je gasgebruik meer opschuiven naar elektriciteit?

Dus een vrijstaand inductieplaatje kopen (kost geen drol) en 1 of meerdere convectiekacheltjes (ook geen megainvestering) om de boel warm te houden? Dan kom je waarschijnlijk wel aan dat elektriciteitsverbruik én spaar je je gas uit (wat het drie dubbele kost terwijl je stroom dan nagenoeg gratis is) dus dan is het sowieso hoe dan ook rendabel lijkt me......

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 22:50

Menino schreef:
Even snel bijgelezen, maar kun je niet als je je kwh niet opgebruikt je gasgebruik meer opschuiven naar elektriciteit?

Dus een vrijstaand inductieplaatje kopen (kost geen drol) en 1 of meerdere convectiekacheltjes (ook geen megainvestering) om de boel warm te houden? Dan kom je waarschijnlijk wel aan dat elektriciteitsverbruik én spaar je je gas uit (wat het drie dubbele kost terwijl je stroom dan nagenoeg gratis is) dus dan is het sowieso hoe dan ook rendabel lijkt me......

Ik heb een gemiddeld gasverbruik van 10 m3 per maand. Heel veel minder kan niet want ik gebruik dus alleen gas om te douchen bijna.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:29

Er gaat ongeveer 10kwh tegenover 1m3 gas, je kan jezelf beter niet rijk rekenen in deze.

Wat mij vooral bezig houdt in dit soort zaken, wat gebeurt er als de installatiekosten (incl. zonnepanelen) na 6 a 7 jaar betaald zijn. Voor wie is de winst die dan gemaakt wordt. Ik denk niet dat de winst dan naar de huurder gaat en ook niet naar de woningbouwvereniging ( een aanname van mij). Een stichting mag dan weleswaar geen winst maken, maar een stichting heeft wel bestuurders in dienst, die de winst aardig kunnen opsouperen of bedrijfjes waarmee deals gemaakt kunnen worden. ( Ik zeg niet dat het gebeurt)
Laatst bijgewerkt door nikkel op 19-01-23 11:38, in het totaal 4 keer bewerkt

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:33

17 cent x 10 is 1,70 euro, als nog duurder dan 1m3 gas a 1,40
Ik zal niet akkoord gaan met dit aanbod. Wat misschien wel kunt doen is een tegen bod van 8cent per kwh en maandelijks opzegbaar.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:53

Dit lijkt mij een eerlijke overeenkomst. Als je de opbrengst van de panelen volledig kan gebruiken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:20

Horsepride schreef:
17 cent x 10 is 1,70 euro, als nog duurder dan 1m3 gas a 1,40
Ik zal niet akkoord gaan met dit aanbod. Wat misschien wel kunt doen is een tegen bod van 8cent per kwh en maandelijks opzegbaar.

Denk jij dat ts de ruimte heeft om te onderhandelen?
Ik denk dat het een simpel ja of nee is.

Overigens heb ik ook 6 zonnepanelen van de verhuurder en betaal daar niets extra voor in de servicekosten en de opbrengst is voor mij.

Maar goed, dat is een luxe zo te lezen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:24

Ik woon sinds 4 jaar in een nieuwbouw appartement waarbij met de bouw per appartement een XX aantal zonnepanelen zijn geinstalleerd en toegekend per adres. Hiervan maken wij gebruik voor alle energie in de appartementen én gemeenschappelijke voorzieningen (inclusief verlichting buiten, lift en hal).

Bij ons is de constructie als volgt: Alles wat je oplevert wordt geregistreerd en jouw verbruik in mindering gebracht. Wat je dan nog overhoud, krijg je aan het eind van het jaar (dat jaar kan voor iedereen anders lopen, voor mij van september tot eind augustus) het overschot teruggestort op jouw rekening. De afgelopen 4 jaar heeft dit structureel elk jaar geresulteerd in een flinke teruggave, want wat je opwekt verbruik je echt niet zo snel. Ik zit bij EnergieDirect, dus hoe ze dat verrekenen voor je eigen leverancier zou je even moeten checken. Maar in mijn gebouw zit iedereen bij een andere leverancier met dezelfde constructie.

Ik betaal voor deze o.a constructie maandelijks een EPV budget, wat een vast bedrag is. Hiervoor heb ik het afgelopen jaar ontzettend veel terug gekregen omdat de prijzen van energie natuurlijk omhoog gegaan zijn en ik veel minder heb betaald dan wat er uberhaubt verbruikt is (plus het feit dat ik geen gas gebruik). Ik woon alleen en al mijn voorzieningen zitten hierop, inclusief koken aangezien wij geen gas in de appartementen hebben. Ik heb ruim genoeg aan wat er opgewekt word, zeker in de zomermaanden is het heel erg gunstig. Als je niet zelf de aanschaf en plaatsing van de panelen hoeft te betalen (enkel een maandelijks XX bedrag) is het voor mijn gevoel altijd een goede investering.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:15

Maar als je ja zegt, dan gaat zeg maar je service kosten omhoog. En volgend jaar is de huur woning een energie label gestegen, dus grote kans dat de verhuurder de huur dan ook mag verhogen. Ik zal hier ook goed over na denken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:45

Het een is het automatisch gevolg van het ander. Het is verstandig om de cijfers naast elkaar te zetten en aan het rekenen te gaan.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:16

Horsepride schreef:
Maar als je ja zegt, dan gaat zeg maar je service kosten omhoog. En volgend jaar is de huur woning een energie label gestegen, dus grote kans dat de verhuurder de huur dan ook mag verhogen. Ik zal hier ook goed over na denken.

Nope. Deze kosten worden niet bij de servicekosten gerekend. Het zijn namelijk geen servicekosten maar voorschot op de afgenomen opgewekte zonnestroom. Wat ze teveel heeft betaald krijgt ze terug.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:56

@Daffodil :
Ik heb nu zo'n 3 jaar zonnepanelen via deze constructie. Via wocozon.

Ik was ook eerst een beetje sceptisch. Bij ons werd toendertijd gezegt dat het maandelijks een besparing van zo'n €10 euro op stroom op kon leveren. Daarnaast kost elke zelf opgewekte kWh die je zelf gebruikt je €0,17 per kWh en moest ik iets van €35 euro per maand extra betalen.
Veel mensen in de buurt hebben geen panelen genomen omdat ze het nut er niet van inzagen en bang waren dat ze erop achteruit zouden gaan. De stroomprijzen lagen toen rond de 23 cent dus je zou er hoogstens 6 cent goedkopere stroom voor krijgen. ook ik was sceptisch hoor. Alleen ik had geen keuze en werd verplicht ze te nemen omdat ik net naar deze woning ging verhuizen en ze alle vrijgekomen woningen van zonnepanelen gingen voorzien.

Zal proberen uit te leggen hoe het zit.hoop dantje het gaat begrijpen, ben slecht in uitleggen :')

Je panelen wekken energie op. Alle opgewekte energie die je op dat moment niet gebruikt gaat naar de energiemaatschappij.

Stel dat je op het moment van opwekken wél energie verbruikt, bijvoorbeeld door je wasmachine of zo aan te zetten, dan betaal je voor DIE stroom, 0,17 cent per kwh. Als je een eigen huis had gehad dan was die opgewekt energie gratis geweest. Bij wocozon moet je ervoor betalen. En inderdaad, dit is, zeker met de huidige prijzen, goedkoper dan wat je bij de energiemaatschappij betaald voor stroom. Nu is de stroom max €0,40?? cent door energieplafond maar zonder plafond betaalde ik bijvoorbeeld al richting de 90 cent. Dus zeker in deze tijd is het een besparing.

Voor die mogelijke opgewekte stroom die jij zelf gaat verbruiken, rekenen ze een Voorschot. DAT is wat je extra aan de woningbouw moet betalen. Een voorschot voor de opgewekte stroom die jezelf gaat gebruiken. Aan het einde van het jaar dan krijg je een rekening van wocozon waarop staat wat je vooruit betaald hebt en wat je verbruikt hebt. Ik zit al 3 jaar prima. Hoef niks bij te betalen.

Dat bedrag wat je extra aan de woningbouw moet betalen, in mijn geval was dat €35 euro, kan je in mindering brengen op je termijnbedrag van je energiemaatschappij.
Je gaat namelijk minder stroom van het huidige net afnemen. Ik betaalde rond de €€100 euro aan Eneco en door de panelen kon dat bedrag terug naar €70 of 80 euro per maand. Dan zou je denken, €35 via de huurbaas en €70 via Eneco is alsnog rond de €110 euro dus je gaat er niks op vooruit.
Dacht ik ook. Maar er wordt ook nog stroom gesaldeerd en evt terug geleverd.

mijn panelen hebben op een heel jaar iets van 1845 kwh opgewekt en ik heb 2000 kwh verbruikt. Dit wordt tegen elkaar weg gestreept en er blijft dus 155 kwh over wat ik aan Eneco moet betalen. Dus dat hele jaar heeft mij 155 kwh aan stroomkosten gekost. Zonder panelen had ik 2000 kwh af kunnen tikken bij Eneco.

Stel nu dat ik minder verbruik dan dat ik opgewekt heb dan krijg ik voor de stroom die onderaan de streep overblijft nog een terugleververgoeding. Als is die niet zo hoog, dacht rond de 10 cent per kWh.

Al met al ben ik met die zonnepanelen echt veel goedkoper uit qua energie. In de zomermaanden zat ik bijvoorbeeld door de opgewekte zonne energie qua verbruik en kosten steeds in de min. Ik heb 1 maand dat ik op - €80 verbruik stond. En dat is voor mn totaal verbruik, inclusief 10m3 gas voor het douchen. Mijn termijnbedrag zou nog verder naar beneden kunnen.
Ze hebben het erover om het salderen af te bouwen maar dat zal dan in etappes gaan. Niet in 1x stop dus je profiteerd er alsnog van. En ze zijn het er nog niet over eens dus er is nog een kans dat het blijft of op een andere manier ingericht wordt. Daar zou ik me niet druk om maken. Je gaat er niet op achteruit.
Normaal betaalde ik dus €110 per maand aan Eneco (Voor gas en stroom) en dit bedrag heb ik voor de zekerheid zo gelaten. Dus over een jaar was dit bijvoorbeeld €1320 . Door de opgewekte stroom kreeg ik over de €700 terug. Mijn termijnbedrag kwam uit rond de €44 per maand. Totaal rond de €550 euro op jaarbasis. Nu natuurlijk door die achterlijke prijzen iets hoger maar mn maandbedrag zit nu op €69 per maand.

Bij ons hebben ze die 0,17 cent per kWh regeling en het voorschotbedrag trouwens vorige maand stop gezet. Dus de opgewekte stroom die ik nu zelf verbruik is nu voor mij gratis. Ik moet nu wel €2 per maand aan "huur" voor de panelen betalen. Dus in mijn geval €18 per maand. Prima, heb ik er allang uit.

Je hoeft ook niet bang te zijn dat je huur omhoog gaat en je zo evt minder huurtoeslag of zo krijgt of dat dit bij sevicekosten gerekend wordt want dat is dus niet zo.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 20:18

Tieme, thanks voor je uitgebreide uitleg. Inmiddels ook een heel nette mail gehad waarin eigenlijk hetzelfde staat als wat jij zegt. Ik maakte dus echt een denkfout maar zo las ik de brief met het voorstel.

En later bedacht ik me ook nog dat ik daar in de zomer echt heel veel profijt van heb als ik de airco's aan heb staan. Dat kostte me afgelopen jaar echt wel wat.