Tips ratten bestrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: Tips ratten bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 11:39

Ik heb de paarden inderdaad ook op vlas staan. Maar daar zitten ze niet veel in, ze hebben overal plek zat in de mesthoop en onder de stallen en kippencontainer...
Ik voer de kippen gemengd graan inderdaad, maar daar blijft zo goed als niets van achter als ze gegeten hebben...Moeilijk hoor, ik las dat ze een hekel hebben aan muntolie, dus ik ga eens olie halen en bollen watten ofzo er ook mee in gangen enz proppen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:08

Ze verslepen het strooisel naar onder de stallen (wij hadden wanden die naar voren gedrukt werden door al het strooisel dat ze meeslepen, nu ze op zaagsel staan zijn de wanden, na enkele jaren, weer helemaal hol, naar de mesthoop breng je het zelf en ook de kippencontainer heeft waarschijnlijk strooisel.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:24

BarbaraNova schreef:
Ik heb de paarden inderdaad ook op vlas staan. Maar daar zitten ze niet veel in, ze hebben overal plek zat in de mesthoop en onder de stallen en kippencontainer...
Ik voer de kippen gemengd graan inderdaad, maar daar blijft zo goed als niets van achter als ze gegeten hebben...Moeilijk hoor, ik las dat ze een hekel hebben aan muntolie, dus ik ga eens olie halen en bollen watten ofzo er ook mee in gangen enz proppen

Blijf er eens bij staan tot ze het op hebben .. kan ook zijn dat ze er " als de kippen bij zijn"... zeg maar

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:28

Ratten vangen en verder niets aan wering doen is dweilen met de kraan open.
Er zijn heel veel maatregelen die je kunt nemen om de ratten het minder aantrekkelijk te maken op je erf te komen. Als je googelt op Ratten Wering of op IPM (Integrated Pest Management) zit je binnen een minuut aan tig bruikbare tips.
Succes, het is een lastige klus, rat-vrij worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:52

Toen ik nog in de Randstad stond hadden we bakken liggen van Rent-o-kill.
Plus inderdaad honden en katten en kippen.
Helemaal rat-vrij werd het niet, maar het bleef wel binnen de perken.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:56

Hier een luie zondag, dus ik heb mijn ervaringen over ratten even gekopieerd uit een eerder bericht dat ik geplaatst heb :D

Afbeelding

We zijn inmiddels alweer even verder en de ratten zijn nog steeds niet terug en de muizen lijken echt toch ook wel weg.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze tip!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:50

Misschien kan Tupoleum je helpen.

Niet perse goedkoop, maar in onze schuur waren we na een paar dagen al 75% van de rattenplaag hier kwijt. Paar weken later hebben we nog een flesje parfum leeggespoten (20 jaar oude United Colors of Benetton for Men :D ) en sindsdien geen rat meer gezien *\o/*

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:52

Ik ga in het voorjaar munt bIj de kippen planten. Als het daar (de kans krijgt) om te woekeren is het geen probleem en eens kijken naar een ander voer. Bedankt voor de tips.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:54

Ceetje_bokt schreef:
Ik ga in het voorjaar munt bIj de kippen planten. Als het daar (de kans krijgt) om te woekeren is het geen probleem en eens kijken naar een ander voer. Bedankt voor de tips.

Houd er wel rekening mee dat kippen dat ook wel lusten :Y)

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:17

Azmay schreef:
Ceetje_bokt schreef:

We hebben het ook geprobeerd voor de stallen te plaatsen en hoewel onze paarden het niet lekker vinden, heeft het nooit de kans gekregen om te groeien. Kippen zullen het idd ook wel lusten, misschien lukt het je om een plantje met wat gaas eromheen neer te zetten of een plantje net naast je hok?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:23

Iemand met ervaring van lavendel rondom stallen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:35

Rocamor schreef:
Iemand met ervaring van lavendel rondom stallen?

Ja
Ook met afrikaantjes, zou ook helpen namelijk.

En dat is een heerlijke dichte massa voor muizen en zie daar gewoon holletjes.
Ratten weet ik niet.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:36

Azmay schreef:
Ceetje_bokt schreef:

Och, mijn kippen zijn nogal kieskeurig. En anders… pech

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:38

DDDara schreef:
Bij ons doen de honden het heel goed. Wij doen ons best de ratten uit hun schuilplaatsen te jagen en met een beetje aanmoediging zijn de honden dol enthousiast.

[ [url=m/kK8djm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder ben ik ook benieuwd naar nog wat extra tips en tricks

Zo wat een vangst. En 2 in 1 klap. Jij van de ratten af en de honden een gezellige middag. :D :D

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:49

Wat jammer voor je dat vallen niet werken bij jullie :(:)

Ik had van die dichte plastic bakken waar je eten in doet (vogelpindakaas bijv), klapval staat daarin en ik had in 2 weken tijd 15 st. Bij mij kwamen ze op vogels en egels voeren af dus in gewoon in hun loop / klimroute gezet. Voor gezorgd dat ingangen wel vogel / egelproof waren. Ff aantal dagen laten wennen en daarna op scherp..na vangst weer dag gewacht met op scherp zetten (dus 1 dag zonder gevaar eten) en het was weer *\o/* !
Ken ook div stallen, die ook zo werken dus erg jammer dat die van jullie het trukje door hebben -O-
Katten en honden kunnen idd ook erg goed werken!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 02:08

BillyJ schreef:
Je kan een soort deksel bestellen met valklepje voor op een emmer. (je kan het ook zelf maken als je handig bent) wel een grote/diepe emmer nemen als het om ratten gaat.
Deze vullen met "pure" of hele sterke alcohol. (niet perse nodig, maar dan sterven ze sneller ipv te moeten wachten op uithongering oid.)
Bovenop het deksel leg je dan wat lekkers of smeer je wat pindakaas om ze te lokken, ze vallen door de deksel heen en worden dan "verdoofd" door de alcohol.
De alcohol preserveert tevens de ratten/muizen zodat ze ook niet gaan stinken als je hem niet vaak kunt legen.

Dit principe word gebruikt in de biologisch dynamische landbouw.

Zowieso heb je ook draadvallen, waarmee je de ratten levend vangt. Maarja, wat doe je er dan achteraf mee?

In de sloot hangen onder water voor een 15 minuten. :=

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 07:04

Wij hebben stalkatten. Een boel veel te veel stalkatten. Zeg maar gemiddeld 20.... wij hebben verder geen ongedierte ondanks dat de paarden echt heel erg buitenaf staan. Ik voer met liefde de katten bij maar ze hebben sowieso geen klagen qua hoeveelheid eten. Komend voorjaar weer kittens in overvloed. Al maak ik die tegenwoordig wel redelijk tam en gaan er gelukkig veel weg (ook langharige erbij)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 08:39

snorkel1986 schreef:
BarbaraNova schreef:

Blijf er eens bij staan tot ze het op hebben .. kan ook zijn dat ze er " als de kippen bij zijn"... zeg maar

Weet ik, maar mijn paarden staan aan het bedrijf waar ik werk en ik heb er zicht op vanaf mijn bureau. Maar ja alles bij elkaar blijf het gewoon drama en moet er zeker wat aan gedaan worden

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 08:43

dierenfan schreef:
Wij hebben stalkatten. Een boel veel te veel stalkatten. Zeg maar gemiddeld 20.... wij hebben verder geen ongedierte ondanks dat de paarden echt heel erg buitenaf staan. Ik voer met liefde de katten bij maar ze hebben sowieso geen klagen qua hoeveelheid eten. Komend voorjaar weer kittens in overvloed. Al maak ik die tegenwoordig wel redelijk tam en gaan er gelukkig veel weg (ook langharige erbij)

Ja ik zou best een stalkat willen maar vindt dat weer zo sneu, t is echt maar een stalletje met vier boxen en een gang en een zoldertje, verder niets...ben er wel veel maar ze zou dan ook heel veel alleen zijn...

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:51

Even een vraagje, wat betreft katten.
Bij mijn stal lopen soms katten. (Ik denk van mensen ergens uit de buurt)

Ik zou ze best wat bij willen voeren, hebben jullie tips om de katten bij te voeren zonder dat ik muizen of ratten juist lok met het voer.(Nu in principe geen last van ratten of muizen)

In de hoop dat de katten wat meer blijven hangen en ratten en muizen vangen, mocht er iets zitten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:57

FrNo schreef:
Even een vraagje, wat betreft katten.
Bij mijn stal lopen soms katten. (Ik denk van mensen ergens uit de buurt)

Ik zou ze best wat bij willen voeren, hebben jullie tips om de katten bij te voeren zonder dat ik muizen of ratten juist lok met het voer.(Nu in principe geen last van ratten of muizen)

In de hoop dat de katten wat meer blijven hangen en ratten en muizen vangen, mocht er iets zitten.

Ik zou geen katten van andere mensen weg gaan lokken met voer. Ik ben heel boos geweest op een buurvrouw die zomaar besloot mijn kat bij te gaan voeren.

Als het zwerfkatten zijn is het natuurlijk anders.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 09:07

Nee dat zou ik ook echt nooit doen, haal dan zelf een kat...

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:05

Oh jeetje ik schrik echt van sommige reacties hier.
Een kind die vol trots met dode ratten op de foto staat :x
Gif gebruiken dat ze een zo langzaam en pijnlijk mogelijke dood hebben.
Eentje zo veel mogelijk pijn doen dat die gaat gillen.
20 katten houden en maar door laten fokken, want we hadden nog niet genoeg zwerfkatten? Hoe hou je een probleem en werk voor andere in stand, jeetje..

Ik snap dat ratten niet fijn zijn, maar die hebben ook gevoel en proberen alleen maar te overleven, er zijn genoeg andere methodes die niet voor een ellendige (lange) lijdensweg zorgen.

Ik zou toch kijken naar iets van 2 stal katten TS, er zitten echt veel katten in het asiel die juist op zoek zijn naar zo’n soort plek en niet zo gericht zijn op de mens waardoor een regulier huisje niks voor ze is. Zolang je ze in de stallen/schuur voorziet van een droge fijne plek met een mandje en basis behoeftes, kom je denk ik een heel eind.
Daarnaast natuurlijk alles zo hygiënisch mogelijk houden met zo min mogelijk voer. Wij hebben het voer dubbel afgesloten eerst in een dikke bak en daaromheen nog een kist.
Vangen of schieten is vaak een beetje dweilen met de kraan open als het het probleem ofwel de oorzaak daaromheen niet aanpakt.

Katten van andere voeren is ook echt een no go.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:32

Ratten zijn lastige beesies.

De kippen trekken ze inderdaad aan. Al helpt zo'n trapbak zeker wel.

Wij vangen ze met fases wel heel goed in die grote vallen met wat pindakaas. Enige ellende is dat het ook kannibalen zijn dus dat je dan indirect de ratten ook weer voert met er eentje te doden 8)7 Vind je alleen nog een schedel in de val 2 dagen later.

En ze slepen ook vrolijk met de mest van mijn oudje. Die krijgt speciaal senioren voer maar zijn gebit is wat minder. Dus er komt iets meer graan in de mest terug dan bij de andere paarden. De ratten en eksters zijn er heel blij mee...

De ellende is dus ik aan beide niks kan doen.

Nu hebben we een kat dus ze vertonen zich eigenlijk nooit. Maar we hebben ze dus wel.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:41

Wij hebben 4 jaar geleden rentokil laten komen alles weg.