Incassokosten bij niet betalen volledig voorschot?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 07:40

Cissy schreef:
Ja maar je moet het wel kunnen betalen.

Mijn eerste voorschot was hoger dan de huur van mn huis. Heb hem toen op zijn laagst gezet via de app en daarna nog gebeld en nog lager kunnen zetten.

Hoger dan dit kan en ga ik niet betalen.
Ik moet ook nog leven.
Eind januari krijg ik opnieuw een berekening, maar ook daar ga ik hem weer lager zetten op wat ik nu betaal.
Ik betaal liever terug dan maandelijks gewoon niet meer uitkomen kwa geld.

Alles bij elkaar, hogere benzineprijzen, hogere huur, hogere belastingen, hogere prijzen in de winkel, hogere ziektekostenverzekeing. Sorry, het salaris wil maar niet meegroeien.

Om nog maar te zwijgen over hogere kosten die de paardenhobby of de katten met zich meebrengen.

Maar het maakt feitelijk toch niet uit of je nu per maand meer gaat betalen en dan aan het eind van je contractjaar niks hoeft bij te betalen, of dat je nu je maandbedrag omlaag zet maar aan het eind van je contractjaar ineens flink moet bijbetalen?

Ik snap dat het beeld misschien vervelender is als je elke maand tekort komt ipv een keer flink bijbetalen maar uiteindelijk is het evenveel en je zal nou eenmaal moeten betalen voor je energie.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:07

cissy schreef:
Mijn gemiddelde verbruik is na 20 jaar wel bekend denk ik zo. Ben er nog niet klaar mee.

Je gebruik mag dan wel redelijk in te schatten zijn maar wat daar de uiteindelijke kosten van zullen zijn niet denk ik. Het is een rare tijd en voor alles rijzen de kosten de pan uit, dus wat je anders voor een bepaalde hoeveelheid energie en gas kwijt was kan nu maar zo het dubbele kosten.
Ergens snap ik de energiemaatschappijen ook wel, ook zij moeten maar zien dat ze dat wat er meer verbruikt is dan het voorschot binnen halen. Persoonlijk betaal ik liever wat meer en krijg terug dan dat ik bij moet betalen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:12

Bij ons was het termijn na verhuizing op 350 gezet. Wij verlaagd naar 300. Vervolgens komt 8 januari onze afrekening en verwachten wij 1000 euro terug over 6 maanden. :wow: Ook gaan we in mei het huis stevig isoleren, waardoor we voor komend jaar nog lager verbruik verwachten. Onze huidige tarieven zijn hoger dan het plafond en we gaan niet boven plafond verbruiken. Nu willen ze ons maand bedrag volgend jaar naar 370 8)7

We hebben het terug gezet naar 300 maar weer kunnen we niet lager. We willen eigenlijk naar 200. Maar zien of we die strijd gaan winnen. En zo niet stappen we over naar een partij die daar wel akkoord mee is.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:23

Jennyj01 schreef:
senna21 schreef:
Bij Greenchoice gaan ze de prijs per maand berekenen, rekening houdend met de prijsontwikkeling.
Dat vind ik fair en schappelijk.

Dat zou voor iedereen een veel betere oplossing zijn. Slimme meter kan je maandelijks afrekenen. Dat scheelt een hoop stress voor veel mensen. Dan weet je precies waar je aan toe bent.

Ik weet niet of mensen zo blij worden van maandelijks afrekenen. Dan heb je in de zomer een lage rekening en in de winter een hoge rekening. Voor veel mensen is het wel fijn dat de maandelijkse kosten ongeveer gelijk zijn. Ik zou er iig niet op zitten te wachten om maandelijks af te rekenen!

Ik heb vorige week mijn nieuwe voorschotbedrag binnen gekregen. Na de afrekening in augustus was het voorstel 300 (wat strookte met mijn berekeningen), een maand later werd geadviseerd het te verhogen naar 366, wat ik braaf heb gedaan want het paste in het budget en vanaf januari gaat het voorschot omlaag naar 196. Wij zitten met gas ruim onder het plafond en met stroom rond het plafond dus ik geloof het verder weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 09:37

Jennyj01 schreef:
senna21 schreef:
Bij Greenchoice gaan ze de prijs per maand berekenen, rekening houdend met de prijsontwikkeling.
Dat vind ik fair en schappelijk.

Dat zou voor iedereen een veel betere oplossing zijn. Slimme meter kan je maandelijks afrekenen. Dat scheelt een hoop stress voor veel mensen. Dan weet je precies waar je aan toe bent.

Ik wil je weleens horen bij 14 dagen echt koud weer.
Vergis je niet, het gewone voorschot wordt berekend over het jaarverbruik gedeeld door 12.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:23

Waar ik tegenaan geschopt heb, is dat dat voorschot in mijn ogen onrealistisch was. Ze hadden mij op 368 gezet. Ik stond "vroeger" op 98 euro. Dat had ik zelf al naar 200 gezet en daarna zelfs naar 250. Ik verbruik dat in de verste verte niet maar dacht ok dan heb ik wat buffer.

Vervolgens komen zij met 368 want dat moet.....nou dat moet helemaal niet en ik heb aangegeven dat ik dat niet ga betalen. Los van of ik dat kan, dat wil ik simpelweg niet. Als ze failliet gaan, kan ik fluiten naar mijn geld. Dan betaal ik liever achteraf bij maar....dat hoef ik niet want ik hou nog steeds elke maand over.

Ik zit dus ook in een slecht geisoleerd huurhuis waar niets kan of mag. Ik stook simpelweg niet via de CV, dat vertik ik, ook niet toen het vorige week steenkoud was. Ik douche wel gewoon elke dag maar zit dus per maand op hooguit 8 m3 gas en daar blijft het bij.

Vorig jaar verstookte ik in december 158 m3. En ik kreeg ze niet aan hun verstand dat dat geen realistisch beeld was van wat ik nu verbruik. Ondanks de slimme meter waarmee ook zij kunnen zien dat ik dat niet verbruik.

Ik heb de strijd uiteindelijk gewonnen, mijn voorschot is op 250 blijven staan en de incassokosten zijn eraf gehaald. Als ze het opnieuw proberen, ga ik gewoon weer opnieuw ertegenin.

Ik heb tot december elke maand ver beneden de 100 euro totaal verbruikt dus dat voorschot is belachelijk hoog. Alleen december is tot nu toe de dure maand vanwege hoger elektra gebruik. Maar ik zit nog steeds ruimschoots onder de 250 en blijf dat ook.

Anoniem

Re: Incassokosten bij niet betalen volledig voorschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:28

Veel mensen kijken alleen maar naar het bedrag van het voorschot en niet naar het verbruik
Voorschot moet in verhouding zijn tot het verbruik.
Heb de afrekeningen en verbruik van 20 jaar geleden nog en kan zien dat mijn huidig verbruik tov 20 jaar gelden gehalveerd is. Is een hele goede stok geweest om mee te slaan als het op voorschotten berekenen aankomt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 12:01

Lijsken schreef:
Cissy schreef:
Ja maar je moet het wel kunnen betalen.

Mijn eerste voorschot was hoger dan de huur van mn huis. Heb hem toen op zijn laagst gezet via de app en daarna nog gebeld en nog lager kunnen zetten.

Hoger dan dit kan en ga ik niet betalen.
Ik moet ook nog leven.
Eind januari krijg ik opnieuw een berekening, maar ook daar ga ik hem weer lager zetten op wat ik nu betaal.
Ik betaal liever terug dan maandelijks gewoon niet meer uitkomen kwa geld.

Alles bij elkaar, hogere benzineprijzen, hogere huur, hogere belastingen, hogere prijzen in de winkel, hogere ziektekostenverzekeing. Sorry, het salaris wil maar niet meegroeien.

Om nog maar te zwijgen over hogere kosten die de paardenhobby of de katten met zich meebrengen.

Maar het maakt feitelijk toch niet uit of je nu per maand meer gaat betalen en dan aan het eind van je contractjaar niks hoeft bij te betalen, of dat je nu je maandbedrag omlaag zet maar aan het eind van je contractjaar ineens flink moet bijbetalen?

Ik snap dat het beeld misschien vervelender is als je elke maand tekort komt ipv een keer flink bijbetalen maar uiteindelijk is het evenveel en je zal nou eenmaal moeten betalen voor je energie.

Verschil is dat je bij een failissement van je energieleverancier niet zo hard getroffen wordt, maar ik denk dat dat risico inmiddels een stuk lager is dan een jaar terug gezien de prijsdalingen e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 12:05

En dan niet vergeten om alle incasso's te storneren of anders via een MOI terug te halen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 12:35

Precies dat, en dan niet kijken naar consumentenbond die mensen adviseerde dat storneren vooral niet te doen ivm incassokosten.
Blij dat ik zo eigenwijs was dat bij de vorige failliete leverancier wel te doen, mij moeten ze ook niet meer aankomen met voorschotbedragen die vele malen hoger zijn dan mijn verbruik :D

Moet je natuurlijk wel precies weten wat je verbruikt, dat bijhouden heb je zelf in de hand lijkt me.
Tot nog toe heb ik dit jaar voor nog geen 1200 euro aan gas en stroom verbruikt, dan zouden ze echt niet met voorschotten van 200 euro of meer moeten aankomen.
Vind ik 150 euro per maand heel schappelijk.

Als argument om je voorschot omlaag te krijgen kijken naar verbruik vind ik een goeie, enkel zeggen kan ik niet betalen, tja, daar heeft een energiemaatschappij geen boodschap aan.

En als je verbruik heel hoog is, er alles aan doen dat omlaag te krijgen, desnoods echt maar een ruimte in het huis verwarmen.
Hier staat de CV dag en nacht maar op 15 graden voor het hele huis, en verwarmen we enkel de ruimtes waar we ook zijn tijdelijk of plaatselijk bij.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 12:48

Brainless schreef:
Maar de bedragen zijn heel veel meer hoger geworden.. bij iedereen.
Wij betaalde 240 vorig jaar, betaalde de laatste 6 maanden 540 en gaan volgende maand 777 betalen (dat is incl prijsplafond -O- ).

Dat due bedragen hoger zijn geworden betekend niet dat ook je daadwerkelijke verbruik is.
Het is toch idioot dat mensen zo 700 euro per maand moeten gaan betalen, helemaal krom liggen terwijl ze dit helemaal niet verbruiken?

Bij mijn zijn de prijzen ook binnen een paar maanden 3x omhoog gegaan maar ik zit nog steeds qua verbruik onder het termijnbedrag a 110 euro wat ik al jaren betaal. Ja nu de wintermaanden iets hoger maar dat is alle jaren al. In de zomer veel teruglevering van stroom dus dan kom ik Qua verbruik in de min en in de winter hoger dus dat heft elkaar op.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 12:57

Ook al zou je verbruik vrij vergelijkbaar zijn ben je sowieso duurder uit omdat de prijzen gestegen zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 13:14

meggiemeg schreef:
Ook al zou je verbruik vrij vergelijkbaar zijn ben je sowieso duurder uit omdat de prijzen gestegen zijn.

Dat snapt nu wel iedereen denk ik en is niet waar de discussie over gaat. :)

Het gaat erom dat heel veel mensen excact zien wat ze kwijt zijn (en ja, de prijsverhoging zie je ook) en toch een veel hoger maandbedrag moeten gaan betalen. Dan ben je gewoon een spaarvarkentje voor het energiebedrijf. En dat zou imo niet moeten kunnen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:00

meggiemeg schreef:

Dat is logisch he, dat weten we maar het punt is dat ze de voorschotten bespottelijk hoog zetten terwijl het verbruik dat niet laat zien. Dat is waar het scheef gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:17

Sansevieria schreef:
Precies dat, en dan niet kijken naar consumentenbond die mensen adviseerde dat storneren vooral niet te doen ivm incassokosten.
Blij dat ik zo eigenwijs was dat bij de vorige failliete leverancier wel te doen, mij moeten ze ook niet meer aankomen met voorschotbedragen die vele malen hoger zijn dan mijn verbruik :D

Moet je natuurlijk wel precies weten wat je verbruikt, dat bijhouden heb je zelf in de hand lijkt me.
Tot nog toe heb ik dit jaar voor nog geen 1200 euro aan gas en stroom verbruikt, dan zouden ze echt niet met voorschotten van 200 euro of meer moeten aankomen.

Als argument om je voorschot omlaag te krijgen kijken naar verbruik vind ik een goeie, enkel zeggen kan ik niet betalen, tja, daar heeft een energiemaatschappij geen boodschap aan.

En als je verbruik heel hoog is, er alles aan doen dat omlaag te krijgen, desnoods echt maar een ruimte in het huis verwarmen.
Hier staat de CV dag en nacht maar op 15 graden voor het hele huis, en verwarmen we enkel de ruimtes waar we ook zijn tijdelijk of plaatselijk bij.

Maar dan wel elke maand het verbruikte gewoon betalen als je daar de rekening voor krijgt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:32

Morganlefay schreef:
Sansevieria schreef:

Maar dan wel elke maand het verbruikte gewoon betalen als je daar de rekening voor krijgt.

Uiteraard!

Maar nogmaals, als ik een verbruik (incl.alle kosten) van 1200 euro op jaarbasis heb, dan hoeven ze echt niet met een voorschot van 200 euro per maand aan te komen.
Dat is imo een valide argument om het voorschot bedrag op zeg 150 euro te zetten (en dat is al te hoog, maargoed, toon ik mijn goede wil mee, mits het bedrijf zelf financieel gezond is).

Ik ben niet hun gratis spaarpotje en ook geen filantropische instelling, net zo goed als een energiebedrijf dat niet is :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 14:56

Sansevieria schreef:
Maar nogmaals, als ik een verbruik (incl.alle kosten) van 1200 euro op jaarbasis heb, dan hoeven ze echt niet met een voorschot van 200 euro per maand aan te komen.

Ook met de hogere prijzen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 15:20

Ik kreeg vanmorgen mijn nieuwe voorschot voor volgende jaar €214,- per maand.
Valt nog mee.
Zag vanmorgen het verbruik van deze maand langskomen(voorschot €291)ondertussen staat de meter op €540,-. Enig idee waarom ik niet van plan ben om per maand te betalen maar wel een voorschot verdeeld over een heel jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 15:34

Sansevieria schreef:
Uiteraard!

Dat is imo een valide argument om het voorschot bedrag op zeg 150 euro te zetten (en dat is al te hoog, maargoed, toon ik mijn goede wil mee, mits het bedrijf zelf financieel gezond is).

Ik ben niet hun gratis spaarpotje en ook geen filantropische instelling, net zo goed als een energiebedrijf dat niet is :+

Ik ben net verhuisd, maar in december heb ik tot nu toe (meterstanden bijgewerkt tot gisteren) voor minder dan €50 verbruikt. Voorschot staat op €115, en greenchoice wilde ineens ruim €200 terwijl de kosten met het prijsplafond juist gaan dalen? Dacht het toch even niet :+
Het is gelukkig gelukt om het terug te zetten naar €115 met een telefoontje.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 15:37

Brainless schreef:
Sansevieria schreef:

Ook met de hogere prijzen?

Laat ik het dan nog een keer anders zeggen, stel mijn verbruik levert een bedrag van 400 euro per maand op (gemiddeld per maand, over een periode van 12 maanden, inclusief bijkomende kosten), dan zou ik ook geen voorschotten van 800 euro per maand willen betalen, dan zou ik bijvoorbeeld 500 euro ok vinden.

Zolang ik per dag mijn verbruik x kostprijs weet, kan ik dat toch doorrekenen?
En ja, ik ben een pietluttige die elke dag naar het verbruik kijkt, dat wekelijks opschrijft en op zondag ook echt op de meter kijkt om te zien of daar geen verschillen inzitten.

Energiemaatschappijen gaan uit van het gemiddelde van afgelopen jaren, en die zien ook dat wij door verduurzaming een heel ander verbruik hebben dan de vorige eigenaar van ons huis.

Tja, en wat betreft hoger maandbedrag in de winter, heel eerlijk, ik zou liever in de wintermaanden dan die 500 euro + afrekenen, en in de zomer niks of geld terugkrijgen (want door de zonnepanelen dan een - verbruik) als ooit nog te veel geld bij een energiemaatschappij laten staan...iets met ooit de vingers gebrand :j

@Sushi, hier ook Greenchoice, van 100 naar 127 euro voorschot, ok kon ik begrijpen door btw en belastingen per 01-01-2023, verbruik t/m vandaag 1100 nog wat euries, zou ik dus weer terug moeten krijgen, en dan opeens deze morgen het voorschot naar 175 met als argument berekening prijsplafond, dat kon ik meteen online naar 150 euro zetten, heb ik niet achteraan moeten bellen.

Edit: o ja, laat iedereen vooral dat doen wat hij/zij voor hun eigen situatie verstandig acht, ik doe wat ik denk wat goed is, ben daar de laatste tijd prima mee gevaren, en dat kan voor iedereen anders zijn uiteraard.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:38

Het moet niet gekker worden, ik krijg dus net een mail van Oxxio dat ze mijn termijnbedrag verlaagd hebben vanwege het prijsplafond. Ik ben dus nu van 250 naar 50 euro gezet......das wel weer heel laag om eerlijk te zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:09

Sansevieria schreef:
@Sushi, hier ook Greenchoice, van 100 naar 127 euro voorschot, ok kon ik begrijpen door btw en belastingen per 01-01-2023, verbruik t/m vandaag 1100 nog wat euries, zou ik dus weer terug moeten krijgen, en dan opeens deze morgen het voorschot naar 175 met als argument berekening prijsplafond, dat kon ik meteen online naar 150 euro zetten, heb ik niet achteraan moeten bellen.

Edit: o ja, laat iedereen vooral dat doen wat hij/zij voor hun eigen situatie verstandig acht, ik doe wat ik denk wat goed is, ben daar de laatste tijd prima mee gevaren, en dat kan voor iedereen anders zijn uiteraard.

Oh ja, €25 omlaag kan nog wel op de site inderdaad. Bij mij ging het om €85, bijna de helft van hun berekende voorschot, en dan klagen ze. Ik kom in december aan maximaal 40 m3 (als ik nu heel hard zou gaan stoken tenminste, ik verwacht onder de 35 te zitten) en 60 kWh. Dat is met fulltime thuis werken. Vanaf februari zit ik 32 uur per week op kantoor en in het lab, ik verwacht dat mijn verbruik dan ook daalt.
Ik vermoed dat de vorige bewoner een veel hoger verbruik had.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:21

60 kWh? :wow: Heb je helemaal geen apparatuur dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:36

Neonlight schreef:
En als dat over een heel jaar gaat is de maatschappij de dupe (en uiteindelijk de andere klanten met nog hogere prijzen, want een energiemaatschappij moet wel uit blijven komen om niet failliet te gaan).

Energiemaatschappijen kunnen we nationaliseren. En mensen hoeven niet failliet te gaan omdat de energiebedrijven wilden speculeren op de gasprijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 17:46

Neonlight schreef:
60 kWh? :wow: Heb je helemaal geen apparatuur dan?

Jawel hoor, maar ik heb niet zoveel nodig. Diepvries, koelkast, combimagnetron, wasmachine, tv, opladen laptop en telefoon. Dat verbruikt gelukkig helemaal niet zoveel :) (ik heb wel een zuinige koelkast en diepvries)

60 kWh per maand, per jaar ga ik denk ik wel onder de 700 blijven. Gas moet zelfs wel met zo'n 300 m3 lukken als ik mijn verbruik nu zie in de koudere maand december.
Ik woon hier pas net, in mijn vorige woning zat ik in november, december en januari al over de 180 m3 per maand.