Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kinke schreef:goed dat jullie er hier over praten. Ik ga maar weer proberen mijn vader uit te leggen dat hij niet in dit soort telefoontjes moet trappen (wat erg lastig gaat zijn want hij is zelf dit jaar al overgestapt door een mooi verhaal en hij vindt het nu veel te duur). Hij is dus DE geschikte, ontevreden kandidaat voor zulke telefoontjes (en bijna 80 en hij snapt het allemaal niet meer zo)
Kinke schreef:oh, dat is triest Prompter
Probleem is ook dat ik niet in de buurt woon, dus ik kan het niet in de gaten houden. Daarbij is hij hartstikke doof dus als iemand belt dan kan hij gewoon ja zeggen terwijl hij het totaal verkeerd hoort.
Ouderen zouden wettelijk beschermd moeten worden, er wordt verwacht dat men thuis blijft wonen maar beschermen ho maar
beert schreef:https://www.consuwijzer.nl/vergelijken- ... t-niet-wil
Lees dit eens. Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd.Citaat:Een energiecontract is pas geldig als u op papier, per mail of via internet akkoord bent gegaan. Dat heet het schriftelijkheidsvereiste. Krijgt u meteen het contract toegestuurd en hebt u niets getekend? Dat mag niet. U moet een contract en de algemene voorwaarden eerst kunnen lezen. Wijs de energieleverancier hierop.
Storm schreef:Er zijn zeker wel regels voor. Als iemand het niet begrijpt en een contract afsluit, kan altijd geëist worden om het gesprek na te luisteren. Als daaruit duidelijk wordt dat er geen goede verkoop is gedaan, moet het contract geannuleerd of kosteloos beëindigd worden waarbij de EAN's terug onder het oude contract/leverancier worden geplaatst. Leveranciers moeten hierin meedenken. Je zou als het echt mis gaat ook contact op kunnen nemen met de ACM.
secricible schreef:Kinke, gezien deze post: hij moet dus iets schriftelijk of via de mail krijgen. Heeft hij een mailadres? Kan hij eventueel jou mailadres geven zodat jij er op dat moment tussen kan springen?
Kinke schreef:oh, dat is triest Prompter
Probleem is ook dat ik niet in de buurt woon, dus ik kan het niet in de gaten houden. Daarbij is hij hartstikke doof dus als iemand belt dan kan hij gewoon ja zeggen terwijl hij het totaal verkeerd hoort.
Ouderen zouden wettelijk beschermd moeten worden, er wordt verwacht dat men thuis blijft wonen maar beschermen ho maar
tamary schreef:Kinke schreef:oh, dat is triest Prompter
Bel mij niet register etc. aanmelden zodat er minder gebeld wordt?
Citaat:Als gevolg van een wijziging van de Telecommunicatiewet is het Bel-me-niet Register per 1 juli 2021 opgeheven.
Vanaf 1 juli 2021 zijn de nieuwe wettelijke regels voor telemarketing van kracht. Deze regels bepalen onder welke voorwaarden bedrijven consumenten met een commercieel aanbod mogen bellen. Bedrijven mogen vanaf 1 juli alleen nog consumenten bellen die daarmee vooraf hebben ingestemd, die klant zijn of dat recent zijn geweest. Het Bel-me-niet Register is per 1 juli 2021 opgeheven.
Toestemming
Organisaties met commerciële, ideële of charitatieve doelen die aan telemarketing doen, mogen niet meer zonder toestemming bellen naar natuurlijke personen (dit zijn consumenten, eenmanszaken, een CV, een VOF, of een maatschap) die nog geen klant zijn.
Deze telemarketing bedrijvende organisaties mogen alleen nog bellen:
als u vooraf toestemming heeft gegeven (dit heet opt-in),
of als u (al) klant bent van de bellende organisatie (klantrelatie).
Een klantrelatie houdt in dat u in het verleden producten of diensten heeft gekocht van de betreffende organisatie. Het telemarketingbedrijf mag alleen bellen als:
u bij het eerder kopen van een product of dienst uw telefoonnummer hebt achtergelaten
u op dat (koop-)moment is verteld dat uw telefoonnummer gebruikt zal worden om u ook later te bellen
u bij het doorgeven van uw telefoonnummer de mogelijkheid is geboden om bezwaar te maken tegen telefonische benadering (dit heet opt-out)
het vervolgcontact gaat over producten of diensten die passen bij de producten of diensten die u eerder heeft gekocht
Gebruik maken van het Recht van Bezwaar
Als de bellende organisatie van u vooraf toestemming heeft gekregen (opt-in) of u heeft een klantrelatie met deze organisatie, dan mogen zij u bellen.
Wilt u dat niet, dan kunt u tijdens het gesprek gebruik maken van uw ‘Recht van Bezwaar’ (vroeger heette dat ‘Recht van Verzet’). De bellende organisatie is dan verplicht uw gegevens uit de eigen bellijsten te verwijderen en mag u daarna niet meer bellen. Dit recht kunt u alleen inzetten per organisatie en niet in één keer voor alle organisaties die aan telemarketing doen.
Als de bellende organisatie van u vooraf geen toestemming heeft gekregen (geen opt-in) en u heeft geen klantrelatie met deze organisatie, dan had men u niet mogen bellen.
U kunt de organisatie in dit geval nogmaals wijzen op het ‘Recht van Bezwaar’ en vragen uw gegevens te verwijderen. U kunt daarnaast ook een klacht indienen (zie hieronder).
Kinke schreef:Storm schreef:Er zijn zeker wel regels voor. Als iemand het niet begrijpt en een contract afsluit, kan altijd geëist worden om het gesprek na te luisteren. Als daaruit duidelijk wordt dat er geen goede verkoop is gedaan, moet het contract geannuleerd of kosteloos beëindigd worden waarbij de EAN's terug onder het oude contract/leverancier worden geplaatst. Leveranciers moeten hierin meedenken. Je zou als het echt mis gaat ook contact op kunnen nemen met de ACM.
Moet dit ook binnen een bepaalde termijn?