Nederlands Groen wilt mn contract veranderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Nederlands Groen wilt mn contract veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:10

goed dat jullie er hier over praten. Ik ga maar weer proberen mijn vader uit te leggen dat hij niet in dit soort telefoontjes moet trappen (wat erg lastig gaat zijn want hij is zelf dit jaar al overgestapt door een mooi verhaal en hij vindt het nu veel te duur). Hij is dus DE geschikte, ontevreden kandidaat voor zulke telefoontjes (en bijna 80 en hij snapt het allemaal niet meer zo)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:13

Haha ik heb heel even voor Budget Energie gewerkt, toen moest ik dat ook doen bij klanten waarbij het contract afliep :')

Maar ik was er niet erg goed in :o maar ik vraag me wel af of dat essent is geweest, want die bellen volgens mij niet.

Kinke schreef:
goed dat jullie er hier over praten. Ik ga maar weer proberen mijn vader uit te leggen dat hij niet in dit soort telefoontjes moet trappen (wat erg lastig gaat zijn want hij is zelf dit jaar al overgestapt door een mooi verhaal en hij vindt het nu veel te duur). Hij is dus DE geschikte, ontevreden kandidaat voor zulke telefoontjes (en bijna 80 en hij snapt het allemaal niet meer zo)

Sneu. Goed dat je met hem gaat praten, mensen als je vader zijn makkelijke slachtoffers. Ik zou dat echt zo erg vinden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:29

Ja, zo is mijn destijds 88-jarige moeder getrapt in zo'n verkoop van dure matrassen tijdens zo'n busreis met verkoopdemonstratie. Ze was gis zat, maar is er kennelijk toch toe verleid en heeft zo'n ding van 800 Euro aangeschaft. Uiteraard bij een "bedrijf" dat nergens te vinden was, zonder KvK nummer.

Ze heeft het mij kennelijk nooit durven vertellen, ik kwam er pas achter na haar overlijden toen ik haar huisje aan het leeg ruimen was ;( . Schandalig hoe er geprofiteerd wordt van oudere mensen, hoe kan je het over je hart verkrijgen :n

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:33

Het zijn bijna nooit de energieleveranciers die bellen, maar tussenpersonen die commissie krijgen voor iedere klant die wordt binnengehaald.
Waar ik werk is ook geen callcenter, dat zou ik ook echt niet willen doen.
Vooral kleinere levanciers die extra klanten 'nodig' hebben, werken samen met malafide 'adviseurs', zoals de HEM en DGB. Bekijk maar eens een aflevering van radar en je weet waar je niet naartoe moet overstappen.
Laatst bijgewerkt door Storm op 14-12-22 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:35

Die mij belde was ook zo'n tussenbureautje uit Groningen geloof ik, zogenaamd via Eneco, maar toen ik daarna Eneco belde wisten ze daar van niks.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:36

oh, dat is triest Prompter :(
Probleem is ook dat ik niet in de buurt woon, dus ik kan het niet in de gaten houden. Daarbij is hij hartstikke doof dus als iemand belt dan kan hij gewoon ja zeggen terwijl hij het totaal verkeerd hoort.
Ouderen zouden wettelijk beschermd moeten worden, er wordt verwacht dat men thuis blijft wonen maar beschermen ho maar

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:39

Kinke schreef:
Probleem is ook dat ik niet in de buurt woon, dus ik kan het niet in de gaten houden. Daarbij is hij hartstikke doof dus als iemand belt dan kan hij gewoon ja zeggen terwijl hij het totaal verkeerd hoort.
Ouderen zouden wettelijk beschermd moeten worden, er wordt verwacht dat men thuis blijft wonen maar beschermen ho maar

Er zijn zeker wel regels voor. Als iemand het niet begrijpt en een contract afsluit, kan altijd geëist worden om het gesprek na te luisteren. Als daaruit duidelijk wordt dat er geen goede verkoop is gedaan, moet het contract geannuleerd of kosteloos beëindigd worden waarbij de EAN's terug onder het oude contract/leverancier worden geplaatst. Leveranciers moeten hierin meedenken. Je zou als het echt mis gaat ook contact op kunnen nemen met de ACM.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:41

beert schreef:
https://www.consuwijzer.nl/vergelijken- ... t-niet-wil

Lees dit eens. Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd.

Citaat:
Een energiecontract is pas geldig als u op papier, per mail of via internet akkoord bent gegaan. Dat heet het schriftelijkheidsvereiste. Krijgt u meteen het contract toegestuurd en hebt u niets getekend? Dat mag niet. U moet een contract en de algemene voorwaarden eerst kunnen lezen. Wijs de energieleverancier hierop.

Kinke, gezien deze post: hij moet dus iets schriftelijk of via de mail krijgen. Heeft hij een mailadres? Kan hij eventueel jou mailadres geven zodat jij er op dat moment tussen kan springen?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:42

Ik krijg ook bijna wekelijks zulke telefoontjes (op bedrijf). Vaak zijn het van die bedrijven die collectief in kopen ofzo. Ik zeg altijd dat ik het liever zelf regel en hang weer op :z

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:51

Storm schreef:
Er zijn zeker wel regels voor. Als iemand het niet begrijpt en een contract afsluit, kan altijd geëist worden om het gesprek na te luisteren. Als daaruit duidelijk wordt dat er geen goede verkoop is gedaan, moet het contract geannuleerd of kosteloos beëindigd worden waarbij de EAN's terug onder het oude contract/leverancier worden geplaatst. Leveranciers moeten hierin meedenken. Je zou als het echt mis gaat ook contact op kunnen nemen met de ACM.

Moet dit ook binnen een bepaalde termijn?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:53

secricible schreef:
Kinke, gezien deze post: hij moet dus iets schriftelijk of via de mail krijgen. Heeft hij een mailadres? Kan hij eventueel jou mailadres geven zodat jij er op dat moment tussen kan springen?

dat gaat hem niet worden. Hij krijgt ook veel mails die wel voor hem zijn, dan vergeet hij dat bepaalde dingen naar mij zouden moeten gaan ipv naar hem.
Een jaar of 4 geleden zou dit wel lukken, maar het is nu echt te merken dat hij oud wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:00

Kinke schreef:

Bel mij niet register etc. aanmelden zodat er minder gebeld wordt?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:12

tamary schreef:
Kinke schreef:

Bel mij niet register etc. aanmelden zodat er minder gebeld wordt?

Bestaat niet meer sinds juli 2021

Even van Meldpunt telemarketing gekopieerd
Citaat:
Als gevolg van een wijziging van de Telecommunicatiewet is het Bel-me-niet Register per 1 juli 2021 opgeheven.
Vanaf 1 juli 2021 zijn de nieuwe wettelijke regels voor telemarketing van kracht. Deze regels bepalen onder welke voorwaarden bedrijven consumenten met een commercieel aanbod mogen bellen. Bedrijven mogen vanaf 1 juli alleen nog consumenten bellen die daarmee vooraf hebben ingestemd, die klant zijn of dat recent zijn geweest. Het Bel-me-niet Register is per 1 juli 2021 opgeheven.

Toestemming
Organisaties met commerciële, ideële of charitatieve doelen die aan telemarketing doen, mogen niet meer zonder toestemming bellen naar natuurlijke personen (dit zijn consumenten, eenmanszaken, een CV, een VOF, of een maatschap) die nog geen klant zijn.

Deze telemarketing bedrijvende organisaties mogen alleen nog bellen:

als u vooraf toestemming heeft gegeven (dit heet opt-in),
of als u (al) klant bent van de bellende organisatie (klantrelatie).
Een klantrelatie houdt in dat u in het verleden producten of diensten heeft gekocht van de betreffende organisatie. Het telemarketingbedrijf mag alleen bellen als:

u bij het eerder kopen van een product of dienst uw telefoonnummer hebt achtergelaten
u op dat (koop-)moment is verteld dat uw telefoonnummer gebruikt zal worden om u ook later te bellen
u bij het doorgeven van uw telefoonnummer de mogelijkheid is geboden om bezwaar te maken tegen telefonische benadering (dit heet opt-out)
het vervolgcontact gaat over producten of diensten die passen bij de producten of diensten die u eerder heeft gekocht
Gebruik maken van het Recht van Bezwaar
Als de bellende organisatie van u vooraf toestemming heeft gekregen (opt-in) of u heeft een klantrelatie met deze organisatie, dan mogen zij u bellen.
Wilt u dat niet, dan kunt u tijdens het gesprek gebruik maken van uw ‘Recht van Bezwaar’ (vroeger heette dat ‘Recht van Verzet’). De bellende organisatie is dan verplicht uw gegevens uit de eigen bellijsten te verwijderen en mag u daarna niet meer bellen. Dit recht kunt u alleen inzetten per organisatie en niet in één keer voor alle organisaties die aan telemarketing doen.
Als de bellende organisatie van u vooraf geen toestemming heeft gekregen (geen opt-in) en u heeft geen klantrelatie met deze organisatie, dan had men u niet mogen bellen.
U kunt de organisatie in dit geval nogmaals wijzen op het ‘Recht van Bezwaar’ en vragen uw gegevens te verwijderen. U kunt daarnaast ook een klacht indienen (zie hieronder).

Bron
https://meldpunt-telemarketing.nl/

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:20

Ik kwam laatst een hilarische dame tegen op van die Facebook filmpjes, ze neemt scammers in de maling, en is er nog goed in ook!

https://youtube.com/@irlrosie

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 18:50

_O- _O- _O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:49

Kinke schreef:
Storm schreef:

Moet dit ook binnen een bepaalde termijn?

Ik vind deze manier ook geen bescherming overigens. Iemand anders moet het signaleren, dan moet je er achteraan, bewijzen verzamelen en dan maar hopen dat er 'geen goede verkoop' is gedaan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:57

Kinke, wij houden 3 maanden aan.
En helaas moet iemand dat constateren, wij krijgen ook wel een verontrustende kinderen van oudere mensen aan de lijn maar gaan hier coulant mee om.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:46

wij kwamen er pas in juni achter dat hij per februari een nieuwe leverancier had. Was toeval omdat mijn vader niet meer kon inloggen in z'n mail en m'n broer hem hielp en even door z'n mailbox ging. Toen zag hij: welkom bij Inova

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:02

Vreselijk, maar gebeurt bij alles; energie, zorgverz en telefoon en int abonnementen.

Het erge is dat ze vooral steeds mijn moeder van 79 lastigvallen die er dus wel een paar keer is ingetrapt, maar nu na flinke waarschuwingen van ons ophangt.

Laatst belden ze dat haar telefoon abonnement stopt en ze moet verlengen. Ik heb gezegd dat ze dat niet hoeft te doen, maar dan dreigen ze dat ze niet meer bereikbaar is. Heeft ze verteld dat ze dit eerst even met haar dochter zal overleggen en ging dat mens tekeer; uw dochter is och niet de baas over u?

Ik snap echt niet dat je zonder blikken of blozen zulk werk kan en wil doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:47

Ik zeg in zo.n geval altijd, geen interesse ik ben aan het werk goededag. En ik leg de hoorn er op.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:49

tja, maar als je op die leeftijd bent is de situatie heel anders.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 22:34

Heftig, de verhalen over de ouderen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:19

Ouderen zijn heel makkelijk te manipuleren helaas. Mijn moeder let heel goed op. Ze opent geen mails met een linkje erin en hangt op als er gebeld wordt voor reclame.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 09:37

De opa en oma van mijn man deden mee met de postcode loterij (beide toen al dik in de 80). Eens in de zoveel tijd kreeg je wel eens post met een extra gratis lot. Tenminste dat dachten ze, dus activeerde hun deze iedere keer. Wat ze alleen niet wisten en wat toen ook niet echt duidelijk was, was dat het daarna een extra lot werd.
Uiteindelijk kwam 1 van de kinderen erachter dat ze op den duur iedere maand meespeelde met 23 loten!
Hier hebben ze werk van gemaakt. Eerst reageerde ze erg agressief vanuit de postcode loterij, ze activeren zelf toch de loten.
Uiteindelijk hogerop gezocht en gedreigd dat er verder werk van gemaakt zou worden, want dit is van de zotte.
Loten terug gebracht naar 2 (waar ze uiteindelijk mee begonnen waren) en van de voorgaande anderhalf jaar het geld van alle loten terug gekregen. En een blokkade gekregen in het systeem dat de zogenaamde extra gratis loten niet meer geactiveerd konden worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:23

Suzanne F. schreef:
Ouderen zijn heel makkelijk te manipuleren helaas. Mijn moeder let heel goed op. Ze opent geen mails met een linkje erin en hangt op als er gebeld wordt voor reclame.

tja, dat deed mijn vader eerder ook. Maar er komt een moment dat ze dat niet meer kunnen