Help! Eerste zakelijke lease auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Re: Help! Eerste zakelijke lease auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:57

Bij sommige werkgevers kun je ook een 'pool' auto kiezen. Dat zijn auto's die zijn teruggekomen uit de lease en nog een aantal jaren meekunnen. Dan betaal je bijtelling over de cataloguswaarde van toen. Dat kan met de huidige prijzen best interessant zijn. Heb ik ook 3 keer gedaan.
Mijn huidige auto was wel helemaal nieuw maar heb ik gewoon via de leasemaatschappij laten bestellen bij een dealer die hem op voorraad had. Ik had echt geen zin in de levertijden.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:00

Zoveel verschillen per werkgever. Wij mogen bijvoorbeeld geen "op voorraad" auto kiezen, je moet echt een nieuwe bestellen. En anders kun je inderdaad een poolauto kiezen. We hebben ook een forum waarin collega's hun leaseauto aanbieden die je dan kan overnemen (omdat ze uit dienst gaan of stoppen met leasen etc).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:01

Ja zo’n poolauto heb ik nog gehad met de oude bijtelling. Scheelde echt enorm.

Maar goed het gemak van leasen is voor mij idd ook een pluspunt. Niet nadenken over onderhoud winterbanden oid. Gewoon rijden en tanken _O- heb idd ook een internationale tankpas. Ideaal!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:03

MarjanB schreef:
Ja zo’n poolauto heb ik nog gehad met de oude bijtelling. Scheelde echt enorm.

Maar goed het gemak van leasen is voor mij idd ook een pluspunt. Niet nadenken over onderhoud winterbanden oid. Gewoon rijden en tanken _O- heb idd ook een internationale tankpas. Ideaal!

Poolauto met automaat is alleen wat lastiger te vinden, daar ligt
het probleem. Nieuw rijden is voor mij geen must.

O, en ik vergeet nog mijn prive parkeerkosten, die mag ik ook declareren!
Echt voor mij geen eigen prive auto meer, tenminste niet zo lang ik werk, en dat is tegenwoordig tot aan onze 80ste of zo :D :+

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:15

Ik zou ook zeker kijken naar wat je op korte en lange termijn aan kosten verwacht voor je huidige auto. Het fijne aan een zakelijke lease-auto is dat je te maken hebt met een 'all in tarief'. Ofwel, je betaalt niet nog los voor het onderhoud van de auto. Als je nou verwacht dat je huidige auto tegen dure reparatiekosten aan gaat lopen, is het het waard om voor jezelf eens een berekening te maken. Ben je nou absoluut verliefd op je huidige auto en kost hij je in de maand aan wegenbelasting en verzekering niet zoveel en rij je privé niet super veel kilometers, kan het de moeite waard (en een stuk goedkoper zijn) om je eigen auto aan te houden.

Ik had een eigen auto en kreeg toen een baan met een lease-auto. Die ben ik ook privé gaan rijden omdat ik enkel de bijtelling betaalde en geen eigen bijdrage, onbeperkt privé kilometers en ook in het buitenland, auto uit een flexpoule dus zelf invloed op wat ik bereid was neer te leggen aan cataloguswaarde (is basis voor bijtelling) en zelfs mogelijkheid om maandelijks te wisselen van auto. Het all in tarief van 130 euro netto waar ik op dat moment voor reed, was veel goedkoper dan mijn eigen auto aanhouden met de kosten die ik al aan de auto gemaakt had en die er ook nog aan zaten te komen.

Later van baan gewisseld, nu een andere eigen auto en van het voorjaar weer een lease auto. Mijn huidige eigen auto rijd ik voor 55 euro per maand + budgettering voor onderhoudskosten. Omdat deze auto heel zuinig is hoef ik met mijn reiskostenvergoeding nooit voor mijn privé kilometers te betalen omdat mijn reiskostenvergoeding ook die kilometers dekt. Van het voorjaar krijg ik een lease auto die wellicht wat groter en luxer is, maar me aanzienlijk meer gaat kosten. Ik betaal bij deze werkgever voor privé straks bijtelling + eigen bijdrage van 10% van de bijtelling, onbeperkt kilometers in Nederland maar niet in het buitenland. Met het privé rijden van deze lease auto ben ik dan weer veel duurder uit voor de auto, maar met enkel zakelijk rijden heb ik dan wel weer de kosten van benzine voor eigen auto voor mijn rekening. Dat wordt dan dus ook weer een rekensommetje.

Ofwel, ik zou er zeker eens een Excel aan wagen :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:29

tjakka123 schreef:
Oh man, ik mis mijn lease auto! Ik zou altijd kiezen voor een lease auto over prive auto.
De tankpas, het gemak als er iets stuk is, de (betere) service.. Ik zou nooit zo'n zelfde auto prive als zakelijk rijden en dan in prive goedkoper uit zijn.

Over het opbouwen van schadevrije jaren; dit kun je expliciet aangeven in je contract. Heb ik toen ook gedaan en kreeg een verklaring toen ik helaas een auto zelf moest kopen en lease moest inleveren.

Ik kon kiezen uit klasse C en lager, dus gewoon een trekhaak eronder mee in het leasebudget. Wat ik toen per maand betaalde, kan ik nu alleen nog maar van dromen.

Nou precies dat, ik mis mijn lease auto! Geen gedoe, nieuwe bak en het maakt niet uit wat de benzineprijzen doen.. Gewoon je tankpas erin en gaan. De reacties in dit topic verbazen mij. Iedereen bij mijn oude werk wilde altijd heel graag leasen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:48

Hoi TS, kijk even goed in je contract wanneer je het recht hebt de auto weer in te leveren en wanneer niet. Hier heb ik me helaas ooit in vergist en dig heeft me veel geld gekost.

Verder kun je in de lease een nieuwere/luxere auto rijden dan je privé kan voor vergelijkbaar geld. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de kosten aan reparateur en onderhoud. Het grote voordeel van lease vond ik dat alles gewoon goed geregeld wordt, als er iets gebeurd of iets simpels als banden vervangen.

Ter vergelijking ik reed in de lease een Nissan qashqai van 40K, heb uiteindelijk zelf een Renault captur van 10 jaar oud gekocht. Maandelijks ben ik wel voordeliger uit, maar als ik reparaties, onderhoud, afschrijving etc mee ga tellen, zal het niet veel schelen. Dus ik denk dat het net is wat je zelf graag wilt.

Mocht je tips nodig hebben over salaris,l etc, stuur me even een pb. ik werkte als ict (AFAS) consultant, ik kan dus denk ik met je meedenken hierin :).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:51

Waar ik ook aan denk is als ik voor een zakelijke leaseauto zou gaan en ik mijn huidige auto zou verkopen, ik nu ook minder krijg voor mijn auto dan als ik hem zou inruilen. En mocht je ontslagen worden dan mag je de leaseauto weer inleveren en weer zelf duur een auto terugkopen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:18

Ik heb een tijdje een koekblik als lease auto gehad, en ervoor en erna heb ik privé een praktisch gelijk koekblik gereden. En ik denk dat het elkaar misschien uiteindelijk niet zo gek veel maakte maar dat de lease auto wel wat meer gemoedsrust gaf omdat je nooit bang hoeft te zijn voor onverwachte kosten. Mijn netto bijtelling was niet zo hoog voor de lease auto's maar ik leverde natuurlijk wel de reiskosten vergoeding in die ik kreeg voor het woon-werk verkeer met mijn privé auto. Ik heb het destijds niet helemaal uitgeplozen omdat mijn privé auto ook net ervoor finaal was afgekeurd op voor de APK en die kosten er sowieso niet uit konden tov de lease auto.
Nu ik bij een werkgever super dicht in de buurt woon moet ik mijn auto helemaal zelf betalen en nu vind ik het ineens heel duur allemaal :Y) .

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:37

Citaat:
Ongeacht occasion, voor dergelijke auto
wegenbelasting €58 per maand
Benzine volle tank? €65 per maand
Verzekering €50 per maand
Onderhoud? €30
Afschrijving €50
Totaal € 253

Kia Picanto van 16 jaar oud
Wegenbelasting - 21,33 per maand
Benzine - 50 euro in de maand
Verzekering - 22,19 per maand

Doe denk ik wat fout dan. :o

TS ik zou heel persoonlijk niet snel voor een lease auto kiezen om privé te rijden. :o

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:53

Marcella schreef:
Citaat:
Onderhoud? €30
Afschrijving €50
Totaal € 253

TS ik zou heel persoonlijk niet snel voor een lease auto kiezen om privé te rijden. :o

Had t over een iets grotere auto station die 1700kilo mag trekken ;)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:02

MarjanB schreef:
Marcella schreef:

Had t over een iets grotere auto station die 1700kilo mag trekken ;)

Ik krijg het idee dat de mensen die nog nooit zakelijk geleasd hebben en het wel prima vinden om een klein ouder autootje te rijden het afraden. Beetje vreemd. Als je veel kilometers maakt en dus een comfortabele auto wilt rijden met genoeg ruimte is een auto via werkgever echt altijd voordeliger als er sprake is van een degelijke leaseregeling. Als ik mijn leasebudget zou laten uitbetalen houd ik daar netto vrij weinig van over en nu staat er een fijne trekauto voor de deur incl Europese tankpas voor 190 euro aan bijtelling per maand. In geen miljoen jaar dat privé voor mij voordeliger is, zou dat bedrag alleen al bijna kwijt zijn aan diesel per maand -O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:06

Ik raad het ook af vanuit het punt dat ik vroeger op een loon en salaris administratie gewerkt heb. Okay is wel jaren terug (2000 t/m 2006), maar toen waren er genoeg mensen die er uiteindelijk best wel wat spijt van hadden en uiteindelijk duurder waren. Om nog maar niet te spreken over de omslachtige kilometer registratie.

Heb ook geen paard meer dus trekauto is een luxe die ik niet nodig ben. En mocht ik het wel nodig zijn kan ik de renault megane van mijn oom lenen. Die rij er nu toch amper mee.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:09

Bij mijn werkgever heb je geen keus, als jouw functie een dienstauto voorschrijft, heb je daarin te gaan rijden.
Je hebt uiteraard wel de keus om er wel of niet privé in te gaan rijden.
Kwa km-registratie is dat bij ons geen gedoe, er zit een kastje in de auto die prima bij houdt (als je zelf het goede knopje indrukt) hoeveel km je zakelijk rijdt, met postcodes etc. Wat door de belastingdienst akkoord is voor aantonen van uitsluitend zakelijke gebruik.

Bij ons is daarbij ook nog eens het beleid dat iedereen verplicht in een EV rijdt (met alle auto's die in 2021 vervangen worden, worden de benzine-wagens langzaam uitgefaseerd).

En maar zeer beperkt keuze in wélke auto je rijdt (iets met overheid en verplicht aanbesteden).

Er zijn dus veel collega's die hun dienstauto uitsluitend zakelijk rijden, omdat de voorwaarden voor privé niet enorm gunstig zijn.

Ik zou overigens al mijn zakelijke km niet graag met een eigen (privé) auto rijden. Ik rijd op sommige werkdagen tussen de 200 en 300 km op een dag aan zakelijke km, met een gemiddelde van 750 km/week.

Wanneer er iets met de auto is, wordt het opgelost (onder werktijd), duurt het langer dan 1 werkdag, dan krijg ik vervangend vervoer.

Hoog bedrag aan km vergoeding kan bij mij echt niet uit tegen de daadwerkelijke kosten en het gemak.

Ik rijd overigens wel privé met die van mij.
Wat er dus in geresulteerd heeft dat onze privé panda, met het oog op dat ik elektrisch zou moeten gaan rijden, vervangen moest gaan worden door iets wat de paardentrailer mocht trekken.
Daarvoor kon mijn lease-auto dat nog.

Maar uiteindelijk de panda ingeruild voor een VW kampeerbus, 2 hobby's gecombineerd en wanneer we dus niet met paard weg zijn of op vakantie, rijden we wel gewoon met de lease auto.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:09

Bekijk goed de voorwaarden van de werkgever.

Heb je bijvoorbeeld een max aantal privé kilometers per jaar die je mag rijden? Naast bijtelling nog een eigen bijdrage? Tankpas van de zaak, ook voor privé kilometers?

Ik rijd ook ene auto van de zaak. Heb nooit gedoe, weet waar ik aan toe ben en rijd altijd een vrij nieuwe auto. Allemaal voordelen die ik het geld waard vind. k zou het echter niet doen zonder een tankpas.

Er zijn wel tools waar je ongeveer kan uitrekenen wat een zakelijke leaseauto je ongeveer gaat kosten per maand. Dat hangt van de fiscale waarde, salaris, etc af. Bijv: https://www.berekenhet.nl/inkomen/bijte ... -zaak.html

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:15

Als je je BWM niet kwijt wilt, en woon-werk en klantenbezoek met de leaseauto rijdt, kun je ook kiezen voor een 'geen privegebruik verklaring'. Dan vervalt de bijtelling maar er moet dan wel een sluitende km registratie bijgehouden worden, en de speling/marge voor privé is 500 km.
Doorgaans is een Leaseauto veel voordeliger omdat de bijtelling lager is dan de maandelijkse werkelijke kosten van een eigen auto als je alles bij elkaar optelt.

In je auto-overeenkomst staat wellicht iets over een afkoopsom, stel je wilt van baan veranderen. Dat kun je onderhandelen en aangeven dat je dat niet accepteert, en dat de auto dan naar de opvolgende van jouw baan overgedragen kan worden, óf dat je de auto dan overneemt van de leasemaatschappij. Er is al jurisprudentie over omdat goed werkgeverschap ook mobiliteit van werknemers inhoudt.
Goed je overeenkomst nalezen en niet aarzelen dit aan te kaarten mocht e.e.a. erin staan.
https://aftersalesmagazine.nl/leasing/a ... j-rechter/

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:28

Als je veel kilometers maakt, kom je nooit uit met een privé auto.

Echt, reken die afschrijving maar eens uit. Op anwb kun je dit doen. Dan schrik je je echt dood.

Ik ging van een baan met lease auto naar een baan zonder lease auto en pfoe dat heeft me veel geld gekost.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:32

Lioony schreef:
[
Ik krijg het idee dat de mensen die nog nooit zakelijk geleasd hebben en het wel prima vinden om een klein ouder autootje te rijden het afraden. Beetje vreemd. Als je veel kilometers maakt en dus een comfortabele auto wilt rijden met genoeg ruimte is een auto via werkgever echt altijd voordeliger als er sprake is van een degelijke leaseregeling. Als ik mijn leasebudget zou laten uitbetalen houd ik daar netto vrij weinig van over en nu staat er een fijne trekauto voor de deur incl Europese tankpas voor 190 euro aan bijtelling per maand. In geen miljoen jaar dat privé voor mij voordeliger is, zou dat bedrag alleen al bijna kwijt zijn aan diesel per maand -O-

Voor een grote zware auto wel ja, maar mijn kleine Fiatje kost dat echt niet. Ik ben duurder uit als ik die zakelijk zou leasen. En ja dan heb je geen onderhoudskosten en brandstofkosten. Maar dan nog kan het niet uit.
Als je veel kilometers rijdt wel, dan zijn je brandstofkosten en je afschrijvingskosten hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:35

Ik lees hier veel van ja mijn tankpas. Maar die geeft natuurlijk niet elke werkgever erbij natuurlijk he.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:55

Ik mag toch hopen dat je voor je zakelijke km wel altijd een tankpas krijgt, anders heeft het idee van een leaseauto niet zoveel zin imo.

@Suzanne: ik zou in een klein fiatje ook geen 600-750 km per week willen rijden. Mijn auto is ook een soort van mijn werkplek en daar wil ik wel graag wat comfort bij, als ik er zoveel uur in doorbreng.

Dat is ook wel een verschil denk ik.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 02-12-22 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:56

Maar niet voor je privé kilometers wat ik hier wel veel lees!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:01

Dat wisselt idd per werkgever.

Ik heb hem wel, ook voor tanken in het buitenland.
Maar ik betaal wel een km bijdrage per gereden privékm.
Die weer van de bijtelling afgetrokken wordt. Effectief betaal ik daardoor geen of nauwelijks bijtelling.
Dat zou waarschijnlijk op zich goedkoper kunnen met een extra privé auto, maar ik vind het ontzorgt zijn en een erg fijne, nieuwe auto onder mijn kont hebben het meer dan waard om daar wat voor te betalen.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 15:04

Iedereen alvast bedankt voor de uitgebreide reacties!!

Ik zal vanavond na het werk even antwoord proberen te geven op de meest terugkomende vragen. Genoeg om over na te denken lees ik al :Y)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:16

Marcella schreef:
Citaat:
Onderhoud? €30
Afschrijving €50
Totaal € 253

Je vergeet hier wel onderhoud (en aanschaf/afschrijving). Een lease auto in dezelfde klasse als een kia pikanto koste mij 3 jaar terug maar 70 euro netto bijtelling in de maand, daar kan ik mijn privé auto echt niet voor rijden. ik was dit jaar alleen een aan de grote beurt, APK, remvloeistof en nieuwe banden al meer kwijt als aan die hele leaseauto in een jaar. Alleen als je als je wilt leasen verplicht word om ook meteen een duurdere luxere auto te rijden ben je misschien wel echt duurder uit.
Mijn lease auto was trouwens vooral voor woon-werk en kilometer registratie was dus gewoon zo simpel als voor iedere dag dat ik naar mijn werk was gereden een vinkje zetten.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 16:07

Wat betreft de benzine kosten hierboven.. er gaat een soepele 48 liter (of 45, ommenabij) in het tankje. Dit is momenteel nog steeds een 85/90 euro per tankbeurt. Jullie geven ook aan per maand maar ik moet echt wekelijks tanken (woon-werk verkeer en prive gebruik gecombineerd ) :+ ik kom dus rustig rond de 350 en 400 per maand alleen al aan benzine uit :=

Wegenbelasting en verzekering klopt wel aardig. Maar we zitten dus aan ongeveer 500 euro kosten per maand. An sich tot noch toe mazzel gehad qua reparaties, duurste was 2 jaar geleden en was ongeveer 1500, remmen/banden/accu. APK net in september geweest en probleemloos door.

Ik krijg wel 0,19 cent per km en maak er op dit moment 50km retour naar mijn huidige werk. Naar mijn nieuwe werk wordt dit 112km enkele reis. Plus inderdaad de ritjes naar klanten door het hele land.

Er zit een tankpas bij, alleen voor Nederlandse kilometers. Mag wel gewoon prive in europa rijden maar buiten nederland is tanken voor eigen kosten.

Er is een budget van 600, hier komt 120 euro brandstof bij? Wat het norm leasebedrag 720 maakt.

In het leaseregelement staat niks over max. Aantal prive kilometers. Wel dat alles is opgesteld op basis van 4 jaar en 30.000 km per jaar. Tevens dat er gekozen moet worden voor een benzine auto of als er verwacht wordt meer dan 30.000 per jaar te rijden er gekozen moet worden voor een diesel. Zelf heb ik wel echt een automaat nodig, deze heb ik nu ook.

Zelf gaf hij als indicatie/ voorbeeld dat bijvoorbeeld een VW Golf of een peugeot 308 binnne budget moet passen.

Wat ik aangeef, ik wil zeker gezien de vele kilometers die erin gaan zitten een comfortabele auto. Enige luxe qua navigatie/telefoon/stoelverwarming is hierbij gewenst. Ik heb geen paard meer dus geen trailer, geen caravan. Hoogstens een keer een karretje oud vuil, maar is ook niet perse nodig. Er zijn 2 kinderen, dus een beetje ruimte achterin is dan wel fijn maar een enorme bak moet en hoeft het dus ook niet te worden.

Wat ik zo lees is het nogal wisselend per persoon, zowel ervaringen als de wens om wel of pertinent niet te leasen. Ik ga er nog eens goed voor zitten vanavond! Bedankt tot noch toe!