Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Scum schreef:_Nancy schreef:Wij hebben 19 panelen laten leggen vorige week, met een totale Wp van 7.600, ons verbruik is er ook naar (2-kapper, maar veel is elektrisch bij ons, ook de auto). Het zal bij ons, ivm ligging, 6.500 opleveren.
Communicatie liep voor geen meter, maar ze zijn wel binnen 3 maanden na offerte opvraag gelegd. Alle uitbesteed, wij gaan zelf niet prutsen daarmee, dat kunnen wij helemaal niet. Liever dat ervaren mensen het dak op gaan en het goed monteren en aansluiten.
Waar mijn ouders al maanden wachten op een omvormer, ligt het bij ons wel al compleet op het dak. BTW teruggave wordt door hun geregeld. Wij hebben Enhpase micro-omvormers, dus ieder paneel een eigen omvormer.
Als je één omvormer hebt, ben je zo goed als je slechtste zonnepaneel.
Doe echt goed je onderzoek, er zijn meer slechte bedrijven dan je misschien verwacht helaas..
Wij hadden een bedrijf uit Helmond, een eenmanszaak die het leggen en installeren van de zonnepanelen uitbesteed.
Welke panelen hebben jullie, en bij welk bedrijf dan?
Menino schreef:_Nancy schreef:Zou dat qua prijs heel veel uitmaken?
Een omvormer en optimizers of gewoon iedere zonnepaneel een eigen omvormer?
Bij ons is ook aangegeven dat de levertijd inmiddels april/mei zou zijn.. In hoeverre dat klopt weet ik niet.
Micro-omvormers zijn wel iets duurder ja, maar wel absoluut de moeite waard vonden wij. Mochten thuisbatterijen ooit gemeengoed worden (omdat de salderingsregelingen zijn teruggebracht) dan zijn alleen micro-omvormers daar compatibel mee (als ik het goed vertel, ken de technische achtergrond niet zo goed maar dit is ons zo verteld....). Best een kans dat dat binnen 25 jaar gebeurt (= de levensduur van je zonnepanelen).
Ook als het elektriciteitsnet overbelast is (vooral in brabant een probleem tot dusverre, maar ziet er wel naar uit dat dat vaker gaat gebeuren) en de netbeheerder de duurzame energie niet op kunnen slaan, dan levert een centrale omvormer dus niets terug en micro-omvormers nog wel tot het max. aantal volt.
En wat iemand hierboven zei, heb je 1 slecht paneel of wat dan ook, dan belemmert dat de gehele opbrengst.
Wil je later panelen bijleggen gaat dat ook een stuk makkelijker met micro-omvormers. En de kans dat we steeds meer overgaan op elektriciteit (auto/verwarming etc. etc.) is natuurlijk groot.
Bij ons kostte het ons op een bedrag van 7000 euro 1000 euro extra. ( 7, ipv 6000 dus), voor 11 panelen, maar ik denk écht dat het zo'n ding is waar je ooit spijt van gaat krijgen als je er niet nu (al) in investeert. Bovendien zou het ook beter moeten renderen, dus een gedeelte verdien je sowieso terug.
Scum schreef:Naar zo'n accu heb ik ook gekeken. Maar ik heb het idee dat ze nog niet zo goed ontwikkeld zijn en misschien over een paar jaar wat beter zullen worden.
Overigens kijk ik zelf niet naar salderen, ik ga er vanuit dat dat toch op redelijk korte termijn gaat vervallen dus dat tel ik nu al niet mee.
Slmt9 schreef:Wij zijn ook in het circus van zonnepanelen gekomen. Wij hebben veel offertes opgevraagd want het scheelt enorm. De goedkoopste heeft vaak een addertje onder het gras (aanpassing meterkast zit er niet, kortere garantie, minder bekende panelen).
Mijn vragen- cq wensenlijstje:
- gaan voor een Tier 1 paneel
- vraag naar het verwachte kWh voor het totaal aantal zonnepanelen
- omvormer, ga niet voor centraal maar voor micro. Centraal is zo goed als je slechtste paneel zonder optimizers. Optimizers blijken vaak deffect te gaan. Je bent afhankelijk van een bedrijf om dat te laten repareren. Micro zijn makkelijkers uit te breiden. Centraal moet circa elke 12 jaar vervangen worden, daarom zit er maar 10 jaar garantie op. Mij micro is dat 25 jaar.
- Let op de garantie in jaren, het liefste krijg je : panelen 10+, omvormer 25, montage 10+, vermogen 25 en installatie 5-10 jaar.
- vraag na wie de meterkast aanpast en of dit bij de offerte in zit
- vraag nar erkeningen/certificeringen vwb de installateurs. Je wil niet nog met kapot dakleer of lekkage oid komen te zitten.
- let erop dat je de zonnepanelen aanmeldt bij de netbeheerder
- op welke termijn er geplaatst kan worden (gemiddeld zo'n 4-6 maanden, is het veel sneller, dan kan dat ook wel iets zeggen over het bedrijf).
- google bedrijven op betrouwbaarheid op trustpilot (grote bedrijven hebben soms wel 36% aan ontevreden mensen en die reviews liegen er niet om. Tuurlijk is een klacht sneller geschreven als een compliment, maar als je dan leest hoe er met klachten wordt om gegaan en er meermaals in 1 week tijd wordt geplaatst daar geen klant te worden, zegt dat ook weer wat) of trustoo. Sites zoals klantenvertellen of op de eigen website zijn gekleurd dus daar vertrouw ik niet 100% op.
Wij hebben eerst landelijk gekeken, maar door de reviews hebben wij toch besloten lokaal verder te kijken. Het duurt dan wat langer met offertes of plaatsen en lang niet alle bieden even goede voorwaarden. Het is dus echt zoeken en het kaf van het koren scheiden.
Ik hoop dat wij met twee weken de knoop door te kunnen hakken
Winged schreef:Mocht je in de buurt van Oosterhesselen (hoewel ze ook in Drenthe komen bijv): Neem eens contact op met Unijzon. Ik heb ze daar weg en ze doen het super. Heb 6 panelen liggen en tot nu toe (vanaf februari dit jaar) 2400kwh opgewekt. Dak ligt wel echt perfect op het zuiden.
Scum schreef:Ik heb jawel... 3 antwoorden terug. 2 met een offerte en eentje die zegt dat ons dak te steil is en dat hun monteurs dat niet aan willen doen. Oftewel: wij hebben opdrachten genoeg en kunnen het ons veroorloven om deze niet te doen.
Van de 2 die ik wel heb zegt eentje 11 panelen en de andere 24. Ik moet 9000 kWh per jaar hebben en dak ligt op zuiden. Er is ook een platdak maar daar komt rond 7 uur schaduw overheen.
Slmt9 schreef:Wij hebben 3200kwh nodig en komen bij iedereen op 9 panelen. Dus voor 9000kwh lijkt 11 me niet echt te kloppen
Scum schreef:Slmt9 schreef:Wij hebben 3200kwh nodig en komen bij iedereen op 9 panelen. Dus voor 9000kwh lijkt 11 me niet echt te kloppen
Ik vond ergens online een berekening. Daarin stond dat je het aantal kwh per jaar moest vermenigvuldigen met 1.1.
En dat getal weer delen door de opbrengst per zonnepaneel. Dan kwam ik uit op 22,7 (23 panelen). Het moet natuurlijk ook wel allemaal op je dak passen.
Robert, beregening van de paardenwei, dat is de grootste stroomvreter.
Scum schreef:Slmt9 schreef:Wij hebben 3200kwh nodig en komen bij iedereen op 9 panelen. Dus voor 9000kwh lijkt 11 me niet echt te kloppen
Ik vond ergens online een berekening. Daarin stond dat je het aantal kwh per jaar moest vermenigvuldigen met 1.1.
En dat getal weer delen door de opbrengst per zonnepaneel. Dan kwam ik uit op 22,7 (23 panelen). Het moet natuurlijk ook wel allemaal op je dak passen.
Robert, beregening van de paardenwei, dat is de grootste stroomvreter.
caro29 schreef:Winged schreef:Mocht je in de buurt van Oosterhesselen (hoewel ze ook in Drenthe komen bijv): Neem eens contact op met Unijzon. Ik heb ze daar weg en ze doen het super. Heb 6 panelen liggen en tot nu toe (vanaf februari dit jaar) 2400kwh opgewekt. Dak ligt wel echt perfect op het zuiden.
Wat voor omvormers leveren zij? Ik ga ook eens met hun contact opnemen. Dezelfde regio
Ik ben ook op zoek naar zonnepanelen. Nu 2 offertes binnen en scheelt €2000. Van de eerste weet ik dat zij Micro omvormers gebruiken en met 12 weken leveren. Bij de andere weet ik dat niet zelfde hoeveelheid panelen en ongeveer dezelfde opbrengst.
robert45 schreef:5000 euro voor 6 panelen is idioot hoog, zeker als je ze voor die prijs ook nog zelf moet leggen.
Je kan beter 6 panelen op een losse omvormer hangen. Stel je wil er in de toekomst nog 6 bij dan plaats je gewoon een 2e omvormer. Ik neem tenminste aan dat je niet elk halfjaar een paneel erbij wil nemen. Zeker als je zelf in de elektriciteit zit is dat een makkie.
Ik heb hier voor 10 panelen 3950wp + omvormer incl montage 5250 betaald ex btw.
Lindsey_99 schreef:Bij ons zijn ze door een bedrijf bij Zwolle gelegd; probleemloos, nette offerte, alles conform afspraak en op tijd ook (materiaal was wel leverbaar toen) Zonnedesk. Was een tip van de electricien die de meterkast vernieuwde. Ook voorbereid voor eigen opslag zodra de accu's betaalbaar worden. We hebben er 16. 12 was ook genoeg, die lagen op het vorige huis, maar we waren toch bezig hier, en de overcapaciteit hebben we met de huidige prijzen alweer terugverdiend.
Warmtepomp is in combinatie met zonnepanelen een beetje jammer; op het moment dat je de warmtepomp aan hebt, leveren de zonnepanelen het minste op. Voor een enkele kamer is met airco verwarmen een prima alternatief.
We hebben een pelletkachel op cv en wat de prijs van pellets gaat doen is koffiedik kijken. We kopen een paar pallets op het moment dat we de prijs acceptabel vinden en slaan ze op tot de winter.
MarliesV schreef:*knip*
Opslag in accu's hebben wij ook naar gekeken maar is nu nog te duur en staat nog teveel in de kinderschoenen.