Nog bokkers die van een MG auto 'genieten´?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:20

Esaqar schreef:
Maar dat die random zo'n noodstop maakt is dus "normaal" als ik het zo lees?

Machtig link.
Een hybride voor me deed dat ook een keer (denk ik dan...) en zat er bijna met m'n klassieker uit '81 achterin.

Rij gewoon zelf.

Bij de volvo waar ik heb gereden heb kon je dit niet uitzetten. Bij de Toyota volgensmij wel, maar dan heb je inderdaad dus ook geen cruise control meer

Captain

Re: Nog bokkers die van een MG auto 'genieten´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:24

Wij kunnen gelukkig de noodstop en het terugsturen uit de berm uit zetten, maar blijft de cruise control wel gewoon werken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:25

Wat ik me afvraag. Los van het bloedje linke verhaal van een auto die dingen doet die gewoon erg gevaarlijk zijn. Ik zou zelf dus nooit op een dergelijk systeem vertrouwen.

Zouden daarom de hoeveelheid ongelukken op de wegtoenemen. Ook van onverklaarbare frontale botsingen op smallere wegen of mensen die "opeens" tegen een boom of in een berm zitten zonder dat daar een logische verklaring voor is.

Maar vooral de zomaar remmen acties. Als je daar achterop klapt ben je in principe nog schuld ook, want ja bewijs maar dat de auto voor je zomaar heftig remt. ;(

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:44

"Fijn" om te lezen dat ik niet de enige ben met een auto die gekke dingen doet. Hier een VW Polo die af en toe uit het niets een noodstop maakt terwijl er niks op de weg te zien is. Gelukkig nog niemand achter mij gehad als die auto dat deed, schrok me wel steeds kapot. Eerst deed de dealer het af met vuil op de sensor, maar ook met een net gepoetste auto komt dit voor. Dealer zegt dat dit hem totaal niet bekend voorkomt en hij er niet eerder van gehoord heeft. Kan ook niks vinden met uitlezen, maar zo te horen komt dit dus wel degelijk vaker voor. Ik ben blij als ik de auto over een jaar kan inleveren (lease).

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 11:52

karuna schreef:
Wat ik me afvraag. Los van het bloedje linke verhaal van een auto die dingen doet die gewoon erg gevaarlijk zijn. Ik zou zelf dus nooit op een dergelijk systeem vertrouwen.

Zouden daarom de hoeveelheid ongelukken op de wegtoenemen. Ook van onverklaarbare frontale botsingen op smallere wegen of mensen die "opeens" tegen een boom of in een berm zitten zonder dat daar een logische verklaring voor is.

Maar vooral de zomaar remmen acties. Als je daar achterop klapt ben je in principe nog schuld ook, want ja bewijs maar dat de auto voor je zomaar heftig remt. ;(

Het erge is ook dat deze systemen zomaar verkocht worden die leiden tot zulke toestanden. Alles moet veilig maar dit -O-

Ook de parkeersensoren zijn geen echte hulp: of ze piepen niet, of ze piepen voor een grashalmpje.

Verder wordt ik leip van het feit dat ik op mijn lange oprit, als ik achteruit bol, de 360° camera niet kan afzetten. Dus gps instellen, airco inschakelen, radiostation wisselen: het kan allemaal niet. En stoppen helpt dan ook niet, je moet eerst een paar meter aan 20 km vooruit rijden voor de camera uit wil.

Af en toe connecteert de auto niet met mijn telefoon, maar geeft daar ook geen melding van (bv "zoekt naar telefoon") dus het lijkt of je je telefoon niet bij hebt. Duurt rustig 3 straten, ondertussen ben je al in de stress natuurlijk en omgedraaid, om dan op je oprit vast te stellen dat de telefoon opeens connectie heeft...

Oh ja, de autopilot vindt een glooiend wegdek ook een hindernis. Een dijk oprijden leidt tot spontaan remmen, want hij 'ziet' een muur...

De automatische piloot kan niet manueel verzet worden qua snelheid, dan moet je zelf gas bijgeven of remmen en weer de snelheid bevestigen op het moment dat je die effectief haalt. Lang leve de boetes!

Daarnaast blijkt dat als je via bluetooth muziek speelt in de wagen, de geluidsinstellingen blijven staan als je switcht naar radio. Waarom zit daar geen veiligheid op? Bijna kind zijn gehoor aan flarden.

Ik vraag me trouwens af of de EHS wel zuinig is in gebruik. Ondanks vaak korte ritten op plaatselijke wegen aan 30 of 50 km/ u raakt de batterij snel uitgeput, geloof niet dat ik daar 45 km mee haal. En met de tank van 37 l (ok, dat is de helft minder van vroeger) sta ik ook elke week aan de pomp.

Het opbergtasje van de laadkabel is veel te klein, dat is echt nutteloos. Waarom is er geen doekje voorzien om die kabel droog te wrijven als hij in de regen heeft gelegen? De laadklep is niet verlicht, sta je daar in het donker te hannesen om de dop na het laden erop te duwen. Trouwens, zo een geheel zwarte kabel is ideaal om over te struikelen in het donker...

Ik heb al meermaals meegemaakt dat de automatische koffer niet sluit of halverwege stopt.

Of de display met gps en radio valt uit. Lekker in een onbekend stadscentrum! Bovendien is de ingebouwde GPS een Chinese: hij zoomt in en uit tijdens de rit zonder reden, je kan dat niet zelf manipuleren en als klap op de vuurpijl besluit hij tijdens de rit opeens alle lokale laadpalen aan te geven terwijl je batterij vol zit en niet weet welke afrit je moet nemen (want dat valt dan opeens van de ingezoomde kaart af...).

De klaagzang goes on...

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 13:32

Als ik dit allemaal zo lees, vertrouw ik liever op mijn eigen rijden en inzicht dan op al die automatische snufjes.
En het klinkt echt goed voor de verkeersveiligheid :x

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 13:56

Ik geloof dat je misschien iets vaker zelf moet rijden ipv op de autopilot en dan gewoon zelf op je snelheid moet letten, ipv de boetes de schuld geven van het willen vertrouwen op de autopilot.

Ik heb adaptive cruisecontrol in die van mij, maar als ik die in de bebouwde kom zou gebruiken, gaat die ook elke keer op de rem voor een fietser, terwijl ik daar gewoon ruim omheen stuur.

Ik gebruik die cruisecontrol dus ook uitsluitend op wegen waar ik niet vaak hoef af te remmen ivm verkeerslichten, afslaande mede verkeersgebruikers etc

Dus voornamelijk op de snelweg en autoweg.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 14:03

Hier ook adaptive cc maar dat gebruik ik ook alleen op autosnelwegen en niet in de spits want hij laat zo’n groot gat, dat er altijd weer iemand tussen schiet en dan wel op de rem gaat.
Verder heb ik de rijbaanbegeleiding wel aan, is alleen wat onhandig op 60 km wegen met fietsstrepen aan de zijkant. Ik ben juist heel blij met alle functies :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 14:07

@fitzroy: in mijn auto kun je de minimale afstand instellen voor de adaptive cruisecontrol, heeft die van jou dat niet?

Op 60 km wegen zet ik de rijstrook assistent idd ook uit, maar op 80 en 100 km wegen vind ik het wel fijn werken.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 29-11-22 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 14:10

Nee, dat zijn 3 standaardafstanden. En bij de kleinste afstand past er nog wel een auto tussen, waar dan ook gebruik van wordt gemaakt. Je schijnt het ook uit te kunnen zetten en op gewone cruise te rijden, maar ik vind het sowieso fijn om in de spits zelf de controle te houden.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 14:36

Marije_jiplover schreef:
Ik geloof dat je misschien iets vaker zelf moet rijden ipv op de autopilot en dan gewoon zelf op je snelheid moet letten, ipv de boetes de schuld geven van het willen vertrouwen op de autopilot.

Ik heb adaptive cruisecontrol in die van mij, maar als ik die in de bebouwde kom zou gebruiken, gaat die ook elke keer op de rem voor een fietser, terwijl ik daar gewoon ruim omheen stuur.

Ik gebruik die cruisecontrol dus ook uitsluitend op wegen waar ik niet vaak hoef af te remmen ivm verkeerslichten, afslaande mede verkeersgebruikers etc

Dus voornamelijk op de snelweg en autoweg.

Nouja dit dus.
Als ik m’n Volvo overal met zijn autopilot laat rijden denk ik dat hij mij ook vermoord :') Staat trouwens ook heel duidelijk aangegeven in de gebruiksaanwijzing dat je hem niet overal aan kunt zetten en dat het geen 100% anti crash systeem is ofzo. Als je op een file afrijdt altijd zelf meedenken/opletten dus. Ik gebruik het zoals het bedoeld is bij deze auto en heb er eigenlijk nooit gevaarlijke acties mee.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 15:08

Marije, ik heb graag cruise control, geen adaptieve functie.
Alleen kan ik bij de MG geen cruise control hebben zonder die adaptieve regeling, waardoor hij dus te pas en onpas remt.

Ik besef idd dat het een hulp is, maar het functioneert gewoon niet naar behoren.
Soms ziet hij dingen zo groot als een huis totaal niet, daarnaast durft hij alles dicht te smijten op een lege baan.
Bovendien betaal je niet voor een auto met allerlei functies die ronduit gevaarlijk zijn.

En cruise control vereist standaard dat je zelf meerijdt, of je schakelt niet tijdig terug in snelheid.
Cruise control zorgt er wel voor dat je niet per ongeluk sneller gaat rijden dan toegelaten

De adaptieve cruise control werd mij trouwens aangeraden om file mee te rijden. Of dat nu in een dorpskern of autostrade is maakte weinig uit, aldus de dealer.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 16:47

Zijn er serieus mensen die in een 50 of langzamer zone op de cruise control rijden?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 16:49

50 wel, dat is als je een stad inrijdt met weinig kruisingen en zebrapaden wel prettig :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 16:54

Esaqar schreef:
Zijn er serieus mensen die in een 50 of langzamer zone op de cruise control rijden?

Ja juist bij 50. Ze staan hier regelmatig te flitsen op de weg achter mijn huis. Dat is een 50km weg. Ik zet mijn cruise dan altijd op 53.

(Is overigens een doorgaande voorrangsweg)

In het centrum zal dat niet werken omdat je daar veel afslaand verkeer hebt en rotondes en zebrapaden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 17:03

foxy80 schreef:
Marije, ik heb graag cruise control, geen adaptieve functie.
Alleen kan ik bij de MG geen cruise control hebben zonder die adaptieve regeling, waardoor hij dus te pas en onpas remt.

Ik besef idd dat het een hulp is, maar het functioneert gewoon niet naar behoren.
Soms ziet hij dingen zo groot als een huis totaal niet, daarnaast durft hij alles dicht te smijten op een lege baan.
Bovendien betaal je niet voor een auto met allerlei functies die ronduit gevaarlijk zijn.

En cruise control vereist standaard dat je zelf meerijdt, of je schakelt niet tijdig terug in snelheid.
Cruise control zorgt er wel voor dat je niet per ongeluk sneller gaat rijden dan toegelaten

De adaptieve cruise control werd mij trouwens aangeraden om file mee te rijden. Of dat nu in een dorpskern of autostrade is maakte weinig uit, aldus de dealer.

Jawel, dat kun je uit zetten, zeker weten!
Ga naar de dealer en zeg dat ie het uit moet zetten, punt uit!

De meeste funkties zijn gewoon schakelbaar in de software maar dat is niet toegankelijk voor de gebruiker.
Als jij namelijk een auto zonder bepaalde funkties koopt, wordt die funkties er echt niet uit gehaald; men schakelt gewoon die funktie uit in de software en dan is het niet meer toegankelijk voor de gebruiker. Moeilijker is het echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 17:22

Even een vraag: heeft de auto herkenning van borden? Bijvoorbeeld voor snelheden?

Vriend en ik zijn in september 2 weken op pad geweest met de VW Touareg van mijn schoonouders. Die lane assist was bloody irritant ja, als een auto naast je over de lijn komt bleef dat ding stug doorrijden. Van vak wisselen kon niet tenzij je je knipperlicht gebruikt. Automatisch rijden, tot hij je haast ergens in crasht en dan gelijk "zelf sturen aub" omdat hij het zelf niet meer gecorrigeerd kreeg.
Bij een tegenligger je lichten dimmen zodat je de ander niet in de ogen schijnt. Op sommige momenten leken we eerder een discobol met al dat "aan-uit-aan-uit".

Maar het meest bloedirritante en levensgevaarlijke was de noodstops op de autostrade wanneer hij een snelheidsbord meende te herkennen, wat veelal geeneens voor ons bedoeld was. Dan reden we bijvoorbeeld voorbij een afrit waar een bord 50 stond, bedoeld voor wie op die afrit zat. De sensor pikte dat dan op en sloeg van 130 de boel dicht omdat hij meende naar 50 te moeten.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 17:47

Esaqar, cruise control is mijn redding in zone 30. Daar zit je anders zo boven met een (deels) elektrische wagen want die geeft gelijk veel vermogen vrij.

Ik heb het even nagekeken, als ik naar huis rijd en de snelweg afga dan krijg ik dit (in BE):
Op de brug van afrit + aanpalend industriegebied: aangepaste regel (want buiten bebouwde kom), 2 km aan 50 /u rijden (door een industriezone en weinig bebouwing)
Daarna mag ik welgeteld 1 km 70 km /u rijden.
Dan kom ik in de bebouwde kom, dus moet ik naar 50 km maar hoho, na 470 m wordt dit alweer aangepast naar 30 km!
Na nog eens 530 m vervalt de 30 km / u zone en mag ik weer 50 km … voor 500 m.
Daarna ben ik de bebouwde kom uit en moet ik 70 km / u (na 50 m is mijn straat).
En dit is de hoofdweg door het dorp hé!

Varekaj, dat heeft hij maar corrigeert gelukkig niet. Dus bij 80 of 60 bord achterop een vrachtwagen verschijnt dat op de display maar er gebeurt (gelukkig) niks.

Ikke, ik ga dat eens navragen of dat kan maar vrees ervoor.

Collega zijn wagen is binnen van verleden week, kreeg net telefoon dat hij hem mag gaan halen, ze gaan hem informeren inzake bepaalde 'aanpassingen'. We zijn benieuwd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 21:10

Esaqar schreef:

Lijkt mij ook ernstig gevaarlijk.

Zo moeilijk is het toch niet om je rechter voet in bedwang te houden.

In bebouwde kommen en woonwijken waar 50 of 30 geldt, kan er ook elk moment iets of iemand de weg op stuiteren (kind, bal, hond), waarbij gas loslaten wel de minste eerste reflex is.

Bij zoveel snelheidswisselingen als hierboven wordt vermeld, moet je ook die cruise control steeds bij stellen, want met de cc op 50 word je bij 30 toch nog steeds geflitst?

Dan zou ik eerder de limit control aanzetten, kun je in ieder geval niet harder dan wat je instelt, maar blijft de auto niet zelfstandig rijden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 21:21

Nou ik moet hier vaker afremmen op de snelweg dan op de 50 km weg.

Ik heb het niet over een stadscentrum, maar een doorgaande 50km voorrangsweg.
Ik hoef daar echt nooit op de rem. Fietspad is naast de weg dus je hebt ook geen fietsers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 21:29

Hoezo is in zone 50 op de cc rijden nou weer gevaarlijk. Dat doe je alleen maar als het niet druk is voor je. Ik rij zo vaak 30 en 50 zones op de cruise control.
Het gaat ook niet altijd om het in bedwang houden van je rechtervoet, ik vind het gewoon prettig rijden. Gebruik het vaker wel dan niet. Heeft niets met snelheidsduivel of gevaarlijk te maken :n

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 21:48

Wanneer je het nodig hebt om niet geflitst te worden, heeft het wel degelijk met het in bedwang houden van m'n je rechtervoet te maken, imo.
Ik rijd zelf ook elektrisch en je hoeft dat pedaal echt niet zo diep in te trappen dat je ongemerkt alweer 60 rijdt, wanneer je bedoelt op te treken naar 50 :n
En een zone waar je 30 mag, kan ik me niet indenken als veilige zone waar geen in-uitritten of kruispunten zijn en/of stoepen waar kinderen op kunnen spelen, waardoor je kunt spreken van een doorgaande weg waar CC dan echt zo onwijs noodzakelijk is.

Dus ja, ik vind dat over t algemeen gevaarlijk, als mensen op dat soort wegen de CC verkiezen boven zelf op de snelheid te letten, om boetes te voorkomen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 22:20

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 22:21

Het is niet alleen flitsen. Maar ook een stukje economisch rijden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 22:24

Exitium schreef:
https://www.google.com/maps/@51.8403807 ... 312!8i6656

Dit is ook een 50-weg, enkelbaans met een gescheiden fietspad en weinig punten met kruisend verkeer. Bij dat soort wegen is CC echt prettig

Ja ik gebruik hem hier heel graag.

Afbeelding

Geen aparte middenberm. Maar een doorgaande weg van dorp A naar B. Geen centrum of drukke weg. Je verlaat na een stuk hier de bebouwde kom en komt dan op een stukje 60 en 80 uit.