Warmteregulerend dekbed

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:58

herr_balou schreef:
Boras schreef:
Diervriendelijk dons bestaat natuurlijk niet.

Uiteindelijk is er eigenlijk niets diervriendelijk. Katoen is ook niet diervriendelijk gezien het gebruik van enorme hoeveelheden gif en water (het Aralmeer is zo goed als verdwenen bijvoorbeeld).

Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Haha :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:00

Boras schreef:

Ik googelde het.. maar wat is er zo raar aan?
Uiteindelijk is er een heel meer verdwenen door katoenteelt... Dat is an sich niet heel best toch?

Dat het misschien niet direct dierenleed is, .. maar toch wel indirect?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:02

Cer schreef:
Ik snap Love2sk8 wel.. nav de berichten hier heb ik gegoogled, en je kan amper vinden dat het productieproces van Bamboe (niet Tencel) zo vervuilend is...
Ik heb zelf weer een desillusie vwb proberen iets milieuvriendelijks te vinden, want ook ik dacht dat bamboe beter was (want zo wordt het wel gemarked zeg maar... -O- )
Valt dat met die eucalyptus bomen mee qua milieu of is dat het ook niet?

Aangezien je niet onder de bomen zelf ligt zou ik er vanuit durven gaan dat het productieproces grofweg hetzelfde is. Overigens zijn er wel degelijk fabrieken die de chemicaliën hergebruiken en dus niet dumpen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:09

Cer schreef:
Ik snap Love2sk8 wel.. nav de berichten hier heb ik gegoogled, en je kan amper vinden dat het productieproces van Bamboe (niet Tencel) zo vervuilend is...
Ik heb zelf weer een desillusie vwb proberen iets milieuvriendelijks te vinden, want ook ik dacht dat bamboe beter was (want zo wordt het wel gemarked zeg maar... -O- )

Ja het is vreselijk misleidend allemaal hoor! Ik heb ook een tijd gedacht dat bamboe je van het was.. Tot een vriend van me zich ging verdiepen in het verkopen van duurzame kleding en erachter kwam hoe vervuilend het is -O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:11

ik meende dat er minder belastende chemicalien gebruikt worden?

Wat is dan eigenlijk het minst belastend qua dekbed?

Foaly

Re: Warmteregulerend dekbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:19

Ik dook gister nog wat verder in dat donsverhaal en bv. de IKEA verkoopt ook dekbedden met gerecycled dons. Ook bv Ducky Dons neemt kapotte dekbedden en kussens in, haalt het dons eruit en stopt dat weer in een nieuw product. Lijkt me een hardstikke goed en duurzaam idee eigenlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:25

even een zijweg.. Ikea heeft een redelijjk goed duurzaamheidsrapport.. maar daar staat niks meer in over die bomenkap (eeuwenoude bossen kappen) van een paar jaar geleden.. Ik vind het dan altijd lastig om een bedrijf 'te geloven'... Terwijl ze natuurlijk prima verbetert kunnen zijn...

Ducky Dons, daar ga ik eens naar kijken :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:31

Tip, trek een een wollen pyjama aan , bvb een merino wollen t shirt en legging. Wanneer ik een katoenen shirt aantrek dan word ik veel vaker wakker aangezien katoen vocht opneemt door het zweten( doet iedereen) en dat koelt af waardoor je het koud krijgt. Met wol gebeurt dat niet.
Nu draag ik een legging en T-shirt met lange mouw van merino en slaap onder een simpel dekbed van 15 euro en word ik niet meer wakker.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:47

Ik ben een ontzettende koukleum 's nachts en heb sinds vorig jaar een 4 seizoenen dekbed van Alpacawol. Kost een paar centen, maar zou echt niet anders meer willen :) Alpacawol is naar zeggen 7x meer isolerend dan schapenwol. Zelfs met deze temperaturen en 's nachts een raam open slaap ik nog onder alleen het dikke deel van de twee dekens, in plaats van al twee dekens op elkaar :)

In mijn geval heb ik 'm rechtstreeks van een van de producenten van het merk AlpacaCOMFORT en ook kunnen zien hoe zijn eigen dieren erbij staan. Ik ging inderdaad ook op zoek naar een diervriendelijke mogelijkheid.
Laatst bijgewerkt door Snippergroen op 28-11-22 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:49

wellicht is een merino wollen shirt een oplossing voor mn vriend.. die kan zn lichaamstemperatuur echt helemaal niet reguleren snachts ...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:52

Cer schreef:

Eucalyptus fikt goed, veel van de bosbranden in Spanje en Portugal zijn zo erg door de eucalyptus plantages. Ook omdat het spul niet rot, mooi als bouwhout, niet voor waar het geplant is en dan is het ook nog eens een exoot die weinig geeft voor het lokale ecosysteem (en dat is al ellendig met productiebos ongeacht de boomsoort).

Doe mij maar wol, dat moet toch van de schapen af jaarlijks (die o.a. door begrazing de dijken veilig houden) en nu veelal waardeloos geacht wordt om ernstig onduidelijke reden.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:08

Wat blijft er dan over?
Zelf schapen houden, scheren en de wol verwerken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 12:36

Marie111 schreef:
Wat blijft er dan over?
Zelf schapen houden, scheren en de wol verwerken?

Wol al verwerkt kopen, liefst Nederlandse of EU herkomst, vraag opdrijven zal helpen om wol weer waardevol te maken. En zowel aldi als lidl hebben wollen dekbedden en kussens te koop in hun acties en bij lidl ook online.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:03

Cer schreef:
Boras schreef:

Ik googelde het.. maar wat is er zo raar aan?
Uiteindelijk is er een heel meer verdwenen door katoenteelt... Dat is an sich niet heel best toch?

Dat het misschien niet direct dierenleed is, .. maar toch wel indirect?

En dat meer was niet echt klein... IJsselmeer was er een plasje water in vergelijking tot het Aralmeer.

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 13:33

Snippergroen schreef:
Ik ben een ontzettende koukleum 's nachts en heb sinds vorig jaar een 4 seizoenen dekbed van Alpacawol. Kost een paar centen, maar zou echt niet anders meer willen :) Alpacawol is naar zeggen 7x meer isolerend dan schapenwol. Zelfs met deze temperaturen en 's nachts een raam open slaap ik nog onder alleen het dikke deel van de twee dekens, in plaats van al twee dekens op elkaar :)

In mijn geval heb ik 'm rechtstreeks van een van de producenten van het merk AlpacaCOMFORT en ook kunnen zien hoe zijn eigen dieren erbij staan. Ik ging inderdaad ook op zoek naar een diervriendelijke mogelijkheid.

Ik ben blij te lezen dat je zo tevreden bent, dat zal ik ze hier zeker laten weten!
En dieren goed verzorgen staat bij ons in de familie wel hoog op het lijstje, fijn om te lezen dat het opvalt. :D

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:13

tamary schreef:
Eucalyptus fikt goed, veel van de bosbranden in Spanje en Portugal zijn zo erg door de eucalyptus plantages. Ook omdat het spul niet rot, mooi als bouwhout, niet voor waar het geplant is en dan is het ook nog eens een exoot die weinig geeft voor het lokale ecosysteem (en dat is al ellendig met productiebos ongeacht de boomsoort).

Doe mij maar wol, dat moet toch van de schapen af jaarlijks (die o.a. door begrazing de dijken veilig houden) en nu veelal waardeloos geacht wordt om ernstig onduidelijke reden.

Bij hevige droogte fikt alles goed. Dat het een exoot is en voor het lokale ecosysteem geen meerwaarde heeft is helemaal waar maar je merkt zelf al op dat productiebossen sowieso arm zijn. Netals velden vol lellies, tulpen, aardappelen, (bloem)kolen, mais, etc. die veelal ook exoten zijn/waren.

Maar ik ben ook fan van wol, ik vind het een topproduct en probeer vrijwel altijd uit te zoeken waar het vandaan komt want ik wil onder andere verre blijven van Mulesing.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:16

Achterom schreef:
Cer schreef:

Aangezien je niet onder de bomen zelf ligt zou ik er vanuit durven gaan dat het productieproces grofweg hetzelfde is. Overigens zijn er wel degelijk fabrieken die de chemicaliën hergebruiken en dus niet dumpen.

Nee, het productieproces is dus niet hetzelfde.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:03

herr_balou schreef:
komt want ik wil onder andere verre blijven van Mulesing.

Ik heb dit gegoogled want ik wist niet wat het was... ;(

Bedankt voor de tip, maar ik had het ergens toch liever niet gegoogled (maar op een andere manier te horen gekregen wat het was en tips om het (qua product) te vermijden)..
Maar goed, weer iets om op te letten, dus dat is goed :j

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:05

Mulesing is toch alleen bij merinowol, en niet bij 'gewone' schapen?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:33

Foaly schreef:
Mulesing is toch alleen bij merinowol, en niet bij 'gewone' schapen?

In principe wel en vooral in Australië en Nieuw-Zeeland zijn ze er 'dol' op mulesing toe te passen.
De DA van mijn hond heeft mij pas 'de les gelezen' en vertelde dat schapen met smerige konten en op de 'knieën' grazend echt niet okay is en wat is wat je heel veel ziet? Juist, dat! Tenminste, ik zie het bij erg veel schapen. Ze gaf aan dat het prima en makkelijk te behandelen is maar ook dat veel boeren dat veel te veel werk vinden... Ik vind dat zo moeilijk te rijmen met al die boeren die hard roepen dat ze veel van hun dieren houden...

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 20:44

Cer schreef:
herr_balou schreef:
komt want ik wil onder andere verre blijven van Mulesing.

Ik heb dit gegoogled want ik wist niet wat het was... ;(

Bedankt voor de tip, maar ik had het ergens toch liever niet gegoogled (maar op een andere manier te horen gekregen wat het was en tips om het (qua product) te vermijden)..
Maar goed, weer iets om op te letten, dus dat is goed :j

Ik heb je vandaag heel wat ellende laten goegelen geloof ik, sorry daarvoor... Vaak is het fijn om onwetend te zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 20:54

Dat is oké Herr_Balou :j ik weet het liever wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 20:58

Waarom is dons niet diervriendelijk?
Moeten die veertjes van levende dieren worden geplukt? Hoezo?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:01

Nielojram schreef:
Waarom is dons niet diervriendelijk?
Moeten die veertjes van levende dieren worden geplukt? Hoezo?

Dan kan ze opnieuw plukken als ze terug gegroeid zijn. Veren uittrekken op die manier is pijnlijk, en levert meer of minder huidschade op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:06

Oh wow....
Dacht dat ze de veren plukten van kippen/ganzen/eenden voor consumptie...

Lieve kippen, ganzen, eenden, ik heb weer een dekbed gekocht van dons, en ga er tot mijn 80ste onderliggen, daarna wellicht een synthetisch dekbed in een bejaardentehuis.. Y;(

( Wel 3 ducky-dons kussens)

Wat klopt mijn onderschrift nu O:)