Wat is jullie verbruik met een warmtepomp ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Re: Wat is jullie verbruik met een warmtepomp ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:02

Ja, al die cijfertjes en berekeningen gaan mij ver boven de pet. Ik ben benieuwd naar het gebruik per dag van anderen met een warmtepomp. Want daar let ik dus sinds 2 weken op.... Verder zijn we best zuinig met energie dit jaar.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 18:12

josien_m_ schreef:
Ja, al die cijfertjes en berekeningen gaan mij ver boven de pet. Ik ben benieuwd naar het gebruik per dag van anderen met een warmtepomp. Want daar let ik dus sinds 2 weken op.... Verder zijn we best zuinig met energie dit jaar.

Ik wil best dagstanden doorgeven hoor en ik vind het leuk om die van anderen te zien,bad vullen zie ik direct terug dus letten we daar wat meer op.

Gisteren met bad dus hoog verbruik 22kw
Vandaag zit ik nu aan 9 kw.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:25

lukka63 schreef:
josien_m_ schreef:

Ik wil best dagstanden doorgeven hoor en ik vind het leuk om die van anderen te zien,bad vullen zie ik direct terug dus letten we daar wat meer op.

Gisteren met bad dus hoog verbruik 22kw
Vandaag zit ik nu aan 9 kw.

Yep, een warmtepomp is in die zin erger dan gas of juist niet: je ziet je gedrag meteen terug in de getallen.

Ik snap in die zin ook niet waarom er geen combi-panelen gebruikt worden; PV-panelen die gekoeld worden met je CV-water, waardoor je warmtepomp weer net wat minder hoeft te doen.
Maar blijkbaar moet de energietransitie ook weer niet té effectief gaan.....
Die panelen bestaan al meer dan 10 jaar maar ik zie ze nauwelijks terug op daken.

Voor degenen met een grondwaterbron: zorg ervoor dat je in de zomer je huis koelt! Al wat het halen kan!
Niet omdat dat goedkoper is maar wel beter voor je bron. Een bron wordt berekend op 25 jaar, op basis van een bepaalt verwarmings- en koelgedrag. Zorg dat je weet op basis van welke getallen jouw installatie berekend is!

Het is nu allemaal nog niet zo spannend maar over, pak 'm beet, tien jaar is dit algemene kennis en wordt de waarde van je huis mede beïnvloed op correcte stooklijnen zodat je bron niet te ver uitgeput is.
Warmtepompen loggen je stookgedrag en zijn dus uit te lezen of je gedrag ongeveer overeen komt met de berekende stooklijn.

Ben je dus niet alleen bewust van je kosten maar ook van je gedrag naar je installatie.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:36

josien_m_ schreef:

Verbruik van anderen met warmtepomp, invloed van isolatie woning, persoonlijk gedrag, type warmtepomp en investeringen zijn zodanig dat een vergelijk vaak niet reëel is. Maar wil wel ons verbruik noemen voor verwarming zonder tapwater. Type 2 stuks warmtepompen lucht/ lucht met Scop 5.1, dus super zuinig, matig comfort en lage investering. Ze hebben verwarmt beneden 55m2 vrijstaand, isolatie rc 2,5, ruiten 1.1 en temperatuur 21,5 graden, plafond temperatuur 23,5 graden en boven 35 m2 op 19 graden. Totaal verbruik in november samen 130 KWh dus gemiddeld per dag 6 Kwh. Nadeel badkamer 19 graden is bijgewerkt met infrarood spiegel anderhalve meter lang met 1 uur per dag 750 W. en geeft 95 graden af.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 10:30

Gisteren was totale verbruik 16kw.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 13:05

Hier afgelopen etmaal hier 39 kw. gebruikt. Een warmtepomp werkt het meest economisch natuurlijk als het buiten een wat hogere temperatuur is. Dus juist niet vroeg in de ochtend iets gaan "opwarmen". Voor een gasgestookte cv maakt het moment qua gebruik natuurlijk niet uit.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 13:33

Weet niet of dat het bij iedere warmtepomp zo is maar die van ons heeft een buitensensor waar hij op reageert.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 18:41

lukka63 schreef:
Weet niet of dat het bij iedere warmtepomp zo is maar die van ons heeft een buitensensor waar hij op reageert.

Dat kunnen de meeste warmtepompen wel maar dat is geen garantie dat de steentjesstapelaar 'm ook mee genomen heeft in het ontwerp.

Voor degenen die dit niet hebben, check je warmtepomp en als het kan, doe het alsnog.

josien_m_ schreef:
Hier afgelopen etmaal hier 39 kw. gebruikt. Een warmtepomp werkt het meest economisch natuurlijk als het buiten een wat hogere temperatuur is. Dus juist niet vroeg in de ochtend iets gaan "opwarmen". Voor een gasgestookte cv maakt het moment qua gebruik natuurlijk niet uit.

39kWh in 24u is niet slecht.

Die buitentemperatuur is een ding; ander ding is dat een warmtepomp het liefst 24/7 draait. Een keer stop-start was iets van 4 EOH (Equivalent Operating Hours) volgens de techneuten van Nibe.
Nibe kon toen tot ongeveer 1,5kW terug regelen. Wellicht kan dat intussen wat beter maar als je dus 39kWh verstookt in 24uur, zit je op 1,6kW per uur. Dat betekend waarschijnlijk dat ie continue heeft kunnen draaien.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 13:37

Maand november 465 kwh verbruikt en 35 kwh teruggeleverd.

Hoe is de stand bij jullie?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 13:43

Hij staat er nog geen maand! Maar op de meeste dagen tussen de 20 en 35 en de paar vorstdagen tussen de 40 en 55 kwh per dag.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 13:54

Van 2019 tot 2020 was mijn verbruik met warmtepomp 5600 kwh, met 3 zonnepanelen
Van 2020 tot 2021 was het vebruik gedaald naar ongeveer 2600 kwh, ook met 3 zonnepanelen.
Dit kwam doordat ik de warmtepomp in de lente en zomer meestal uit had staan. Ik deed hem eens in de 3 dagen even aan, op turbostand, zodat ik weer ff warm water had om te douchen.
Dit werd trouwens niet aangeraden, maar het heeft me veel bespaard. Het was wel in een nieuwbouwhuis (2019) met erg goede isolatie.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:34

Onze meter heeft elke keer storing, dus ik kan de maandafrekening bij Eneco nog niet inzien.

Maar de P1 meter komt op ongeveer 460kwh verbruik.
Moet hierbij zeggen dat we aan het stoeien zijn geweest met de ideale temperatuur binnen en dat ging dat hele koude weekend helemaal mis waardoor we daar een megapiek (160kwh) in verbruik hadden :7

Inmiddels zitten we weer een stuk constanter (en lager) elke dag.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 16:16

xSannee schreef:
Onze meter heeft elke keer storing, dus ik kan de maandafrekening bij Eneco nog niet inzien.

Moet hierbij zeggen dat we aan het stoeien zijn geweest met de ideale temperatuur binnen en dat ging dat hele koude weekend helemaal mis waardoor we daar een megapiek (160kwh) in verbruik hadden :7

Dat is heel netjes toch,heb je nu een constante temperatuur?

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 16:17

Gitana schreef:
Van 2019 tot 2020 was mijn verbruik met warmtepomp 5600 kwh, met 3 zonnepanelen
Van 2020 tot 2021 was het vebruik gedaald naar ongeveer 2600 kwh, ook met 3 zonnepanelen.
Dit kwam doordat ik de warmtepomp in de lente en zomer meestal uit had staan. Ik deed hem eens in de 3 dagen even aan, op turbostand, zodat ik weer ff warm water had om te douchen.
Dit werd trouwens niet aangeraden, maar het heeft me veel bespaard. Het was wel in een nieuwbouwhuis (2019) met erg goede isolatie.

Dat scheelt wel heel veel ja.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 19:39

Ik heb in nov 245 kwh verbruikt en 36 teruggeleverd. Ik heb dus 4 panelen

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 19:46

lukka63 schreef:
xSannee schreef:

Dat is heel netjes toch,heb je nu een constante temperatuur?

Denk dat het nog wel wat lager kan :D

We hebben nu inderdaad een constante temperatuur, verzetten de instelling met max 1 graad, instelling staat op 17 of 18 en daarmee zitten we binnen rond de 19/20 graden.

Netjes hoor Jester! Woon je alleen of samen?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 20:21

Ik woon alleen in een in 2021 opgeleverde nieuwe woning, dus goed geisoleerd ook. Hier staat de thermostaat altijd op 20,5, boven vaak uit behalve badkamer. Alleen als k veel weg ben een paar dagen dan zet k hem op 19,5

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 08:24

Jester_ schreef:

Wouhh dat is weinig, heb je boven geen vloerverwarming, ik geloof niet
dat wij die uit kunnen zetten staat wel op de laagste stand.
Ik droog ook de was boven in de winter dus wel fijn dat het niet koud/vochtig is.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:12

lukka63 schreef:
Jester_ schreef:

Wouhh dat is weinig, heb je boven geen vloerverwarming, ik geloof niet
dat wij die uit kunnen zetten staat wel op de laagste stand.
Ik droog ook de was boven in de winter dus wel fijn dat het niet koud/vochtig is.

Ik heb boven gewoon kachels zegmaar, hoe noem ik dat. Cv die op de warmtepomp staat aangesloten. Bij erge kou en als het vochtig word draai ik die op 1. Ik droog mijn was ook op het rek, soms in de droger.

Ik kook niet vaak thuis btw, eet regelmatig ergens anders.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 15:40

[
Ik heb boven gewoon kachels zegmaar, hoe noem ik dat. Cv die op de warmtepomp staat aangesloten. Bij erge kou en als het vochtig word draai ik die op 1. Ik droog mijn was ook op het rek, soms in de droger.

Ik kook niet vaak thuis btw, eet regelmatig ergens anders.[/quote]

radiatoren denk ik dat je bedoelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:45

Ik heb nu bijna 10 jaar deze warmtepomp, ik woon in een gas-vrij (koop) appartement van 60m2 (opgeleverd in 2013 dus goed geïsoleerd).
Het hele jaar rond staat bij mij de temperatuur op 20 graden, ik heb alleen verwarming/koelen via de vloer (zomers koelen / s 'winters verwarmen) en mijn jaarverbruik is gemiddeld 2600KwH - 1 persoons huishouden.
Ik heb geen zonnepanelen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:55

lukka63 schreef:
[

Ik kook niet vaak thuis btw, eet regelmatig ergens anders.

radiatoren denk ik dat je bedoelt?[/quote]

Ja die haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:33

Even een schopje, sorry.

Maar gaan jullie ook zo belachelijk veel betalen voor de aansluiting op de bron?
Wij betaalden in 2021 zo'n €42,- per maand, in 2022 werd dit al €76,- per maand en dit jaar gaan we €165,- per maand betalen voor alleen de aansluiting!
Daar bovenop komen dus nog gewoon je verbruikskosten aan de energiemaatschappij. Ik kon wel huilen toen ik de brief ontving vorige week :(

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 19:29

[***] schreef:
Even een schopje, sorry.

Maar gaan jullie ook zo belachelijk veel betalen voor de aansluiting op de bron?
Wij betaalden in 2021 zo'n €42,- per maand, in 2022 werd dit al €76,- per maand en dit jaar gaan we €165,- per maand betalen voor alleen de aansluiting!
Daar bovenop komen dus nog gewoon je verbruikskosten aan de energiemaatschappij. Ik kon wel huilen toen ik de brief ontving vorige week :(

Aansluiting op de bron???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:04

Ja, in de wijk zijn meerdere bronnen aangelegd die warm water omhoog halen om daarmee de woningen alvast van een gedeelte voorverwarmd water te voorzien (voor koelen en verwarmen van de vloeren). Voor die aansluiting betalen we maandelijks een bedrag. Daarnaast heeft ieder huishouden nog een apart energiecontract met een energieleverancier voor verbruik energie in de gehele woning.