Luchtvochtigheid in slaapkamer is belachelijk hoog - help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 11:58

Chawi schreef:
Let wel dat zeker in de herfst, met de hoge temperaturen buiten en ook de hoge luchtvochtigheid je ook vocht binnenhaalt. Je moet dus hoger stoken dan de luchttemperatuur van buiten om dan de luchtvochtigheid van het ventileren weer naar beneden te krijgen. Met de hoge energieprijzen wellicht ook niet echt een optie.

In de winter wanneer de tenperatuur veel kouder is en de binnentemperatuur veel hoger, loont het echt om goed te ventileren.

Voor de herfst gebruik ik dus ook een goede luchtontvochtiger op stroom. Met 2 uurtjes draaien per dag houdt die het netjes rond de 50%, maar ik ventileer dus alleen voordat die aangaat en daarna niet meer als het buiten plus/minus 18 graden is met een luchtvochtigheid van boven de 70%.

Precies dit! Ontvochtigen als het buiten 18 graden met 95% vocht is is eigenlijk niet te doen door het (m.i. veel te) warm te stoken. Ontvochtigen kost je veel minder.

Chawi

Re: Luchtvochtigheid in slaapkamer is belachelijk hoog - help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:01

En die hoge temperaturen met hoge luchtvochtigheid van boven de 90% zijn de laatste weken heel vaak voorgekomen. Ik check dat altijd even online voordat ga luchten

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:03

ellepel schreef:
We zetten het raam regelmatig open

en hoe vaak is regelmatig?

Dit.

Raam open. En open houden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:04

73% is toch niet belachelijk hoog in deze tijd van het jaar?

Het is buiten ook enorm vochtig nu, dus al zet je de ramen de hele dag open (doen wij ook) dan haal je ook vocht naar binnen.

Bij ons is het nu standaard 65% vocht en boven meer. Als we beneden luchten is het nu ook zo 73%.

Als we weer meer stoken is dat wel weer beter. Ik heb er trouwens geen last van, vind dit fijner dan een droog huis.

Overigens als je echt schimmel hebt komt dat denk ik niet door alleen een luchtvochtigheid van 73%. Dat is niet heel slecht hoog.
Vanaf 80% kan het schadelijk zijn.

Als je schimmel hebt en klammige bedden zou ik eerder denken aan poreuze muren of oude voegen ofzo.
Hoelang zitten deze voegen erin en is er nageisoleerd?
Bij naisolatie moet je altijd impregneren anders krijg je na 10 jaar vochtvlekken en schimmelproblemen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 05-11-22 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:04

Om te beginnen is een zonnebank kanker verwekkend en ik vraag me ook af of die gevaarlijke stoffen in je slecht geventileerde slaapkamer blijven hangen.Dat ding zou ik dus verkopen .
Een elektrische onderdeken kan het klamme verdrijven en je moet veel meer ventileren raam en slaap kamer deur dag en nacht open.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:20

Het meest choquerende aan het hele verhaal vind ik eigenlijk nog dat mensen thuis een zonnebank hebben staan waar ze twee keer per week onder gaan.

Ik zou hiervoor toch eens wat kennis in huis halen. Gewoon iemand met verstand ervan die inzicht kan geven in de kosten van isoleren/verbeteren van de woning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:25

Wij hebben dit probleem ook, tenzij wij in de slaapkamer 1 raam altijd op kiep laten staan. Koud? Ja, dat wel. Maar een goed donsdeken en flanel zorgen voor een lekker warm bed. Gewoon raam altijd lichtjes open zodat het voldoende verlucht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:40

Even los van het feit dat je eens heel kritisch naar de bouwkundige staat van die ruimte moet kijken (isolatie e.d.) is een ontvochtiger de enige oplossing.
Neem dan wel een echte, eentje die het doet! Oftewel, neem een mobiele airco met ontvochtigingsstand. Dat is het enige dat echt werkt, de rest is gezever in de marge, kost klauwen met geld en doet niks.

Neem je een wat duurdere versie, kan ie ook verwarmen voor je.

Om je een idee te geven: ik heb zo'n mobiele airco staan in de slaapkamer en in een half uur stookte die een vergelijkbare ruimte naar de 19°C met het raam open, een plasje water in de opvangbak (ik heb geen vochtprobleem in huis) en dat met een elektrisch vermogen van 900W.
Dat ga je met een straalkacheltje niet voor elkaar krijgen!

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:48

office schreef:
Om te beginnen is een zonnebank kanker verwekkend en ik vraag me ook af of die gevaarlijke stoffen in je slecht geventileerde slaapkamer blijven hangen.Dat ding zou ik dus verkopen .

Die "gevaarlijke stoffen" is de UV-straling die van de lampen afkomt. Dat blijft zeer zeker niet hangen. Of heb jij ooit licht zien blijven hangen terwijl de lamp al uit is? :+

Ik zou in elk geval het bed een stuk van de muur halen en er isolatiemateriaal (bv radiatorfolie of ondervloer voor laminaat) eronder plaatsen. Zo trekt het vocht niet via de muur en de vloer je bed in. En goed ventileren. Verder zou ik eens een professional vragen mee te kijken. Het klinkt of het vocht uit de muren komt en dat kan veroorzaakt worden door een bouwkundig probleem (optrekkend vocht uit de grond) of een lek (vanuit het washok?).

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 13:17

Moestuin schreef:
Wij hebben dit probleem ook, tenzij wij in de slaapkamer 1 raam altijd op kiep laten staan. Koud? Ja, dat wel. Maar een goed donsdeken en flanel zorgen voor een lekker warm bed. Gewoon raam altijd lichtjes open zodat het voldoende verlucht.

Stel je hebt kunststofkozijnen met kantel kiep ramen.
Heel veel kantel kiep ramen kan je op ventilatiestand zetten. Wist ik voorheen ook niet, tot een kozijnenboer mij daar op wees.

https://youtu.be/4EjEv9UWy2Y
Bij 24 seconden laat ze dit zien.
Bij ons (kunststoffen kozijnen) heb ik zelfs nog twee standen om deze in vast te klikken. Ik kiep het raam dan een stukje open en draai dan de klink vast zoals in het filmpje.

Afbeelding

Afbeelding

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 13:30

Oh wauw, wat een boel reacties al!

Ik ga algemeen reageren, hopelijk op alles :j

Wij wonen in een huurhuis, gebouwd in 1990. Ik denk niet dat er daarna ooit nog geïsoleerd is, buiten de zolder, die wel. Ik weet dus niet zeker hoe oud de voegen ed zijn, maar volgens mij gewoon even oud als het huis.

We kunnen het raam kantelen, of helemaal openen. Het zijn houten kozijnen. Doorsnee zetten we het heel de dag open, tenzij de luchtvochtigheid buiten hoog is. We hebben daar geen ventilatierooster. We zitten met dat raam op iets van anderhalve meter van onze altijdgroene haag van 3m hoog, geen idee of dat belangrijk/van invloed is?

De boel warm stoken, is financieel gewoonweg pijnlijk. We zullen vast niet de enigen zijn die dat ondervinden. Wij hebben geen gas, hebben zo goed als overal ledlampen, doen niet heel gek qua elektriciteit en zijn nu een 200 euro per maand daaraan kwijt. Plus dan nog een fliiink bedrag aan pellets natuurlijk, die prijs hebben we x4 zien gaan tegenover 2 jaar geleden. Dus als een gek lopen stoken zie ik niet zo zitten...

Ivm de zonnebank - kunnen we de discussie of dit wel/niet gezond is voor mijn huid voor ergens anders houden aub? :) Als het relevant is voor het vochtprobleem hoor ik het graag! :) Maar andere commentaar daaromtrent lossen het vochtprobleem niet op dus zijn overbodig :)

Het mag koud zijn van mij in die kamer, ik kruip onder de dons en voel na 2min. de kou in de kamer niet meer, dus dat vind ik niet zo erg. Zolang de boel maar niet klammig wordt, vind ik kou niet erg.

Wij hebben trouwens geen bovenverdieping, ons huis is bungalowstijl met een zolder boven het hele huis. Zoldertrap komt uit in de garage. In de zomer, wanneer de zolder heel heel wordt, zetten we het luik al eens open in de garage, maar ik denk niet dat we daar nu iets aan hebben?

Ik denk dat we maar eens zullen proberen om het raam 's nachts open te laten, wanneer het buiten kouder is dan binnen.

Ik laat nog weten welke ontvochter we hebben staan, mijn vriend heeft het ding gekocht. Het zal eentje uit de middenklasse zijn gok ik, hij is nooit fan van het goedkoopste en ik niet van het duurste haha.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 13:46

Voegen gaan meestal 25-30 jaar mee.
Zeker als ze op de zuid-westzijde zitten hebben ze veel te lijden en kunnen ze op een gegeven moment vocht door gaan laten.
Voegen vervangen is dan geen overbodige luxe.

Wij hebben dit 2 jaar terug laten doen bij ons huis uit 1970. Die voegen gingen al langer mee en lieten ook vocht door. Nu geen problemen meer na nieuwe voegen en impregneren.

Ik zou bij je huurbaas aankloppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:16

Lizz schreef:
Moestuin schreef:

Stel je hebt kunststofkozijnen met kantel kiep ramen.
Heel veel kantel kiep ramen kan je op ventilatiestand zetten. Wist ik voorheen ook niet, tot een kozijnenboer mij daar op wees.

https://youtu.be/4EjEv9UWy2Y
Bij 24 seconden laat ze dit zien.
Bij ons (kunststoffen kozijnen) heb ik zelfs nog twee standen om deze in vast te klikken. Ik kiep het raam dan een stukje open en draai dan de klink vast zoals in het filmpje.

[ [url=m/kOYJXi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vrEr9S.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh, ik ga zo meteen kijken!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:19

Ik vind een huis van 1990 niet direct een leeftijd waar je deze problemen bij zou verwachten.
Ik heb op 8 jaar na altijd in ouderen huizen gewoon, maar herken het vochtprobleem niet.
Maar wel in de nacht altijd de raam open.
Wij produceren als mens best veel vocht.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:21

Zo'n 3 meter hoge heg ernaast heeft zeer zeker wel invloed op het huis. Het belemmert de luchtdoorstroom en met een beetje pech blokkeert ie ook drogend zonlicht. Als je hem niet nodig bent voor je privacy, zou ik er vandaag nog de zaag in zetten. Terug naar 60cm hoogte.

Ik vind een huurhuis gebouwd in 1990 zonder gasaansluiting of CV wel wat raar. Dikke kans dat je in zo'n recreatiehuisje uit die tijd zit. En nee, die zijn toen niet gebouwd op een verblijf gedurende de winter. Zeker in die tijd waren dat eigenlijk gewoon zomerse doorwaaihuisjes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:24

DuoPenotti schreef:
Ik vind een huis van 1990 niet direct een leeftijd waar je deze problemen bij zou verwachten.
Ik heb op 8 jaar na altijd in ouderen huizen gewoon, maar herken het vochtprobleem niet.
Maar wel in de nacht altijd de raam open.
Wij produceren als mens best veel vocht.

Dat dus.

Hier een huis uit begin 60-er jaren, niet te duur gebouwd maar heel redelijk geïsoleerd (houtskeletbouw) en dat zelf nog wat verbetert. Het enige vochtprobleem wat wij hebben, hebben we zelf veroorzaakt door een onhandige actie in de badkamer tijdens de verbouwing. Staat op de to-do-lijst en gaat nog opgelost worden.

Dees schreef:
Zo'n 3 meter hoge heg ernaast heeft zeer zeker wel invloed op het huis. Het belemmert de luchtdoorstroom en met een beetje pech blokkeert ie ook drogend zonlicht. Als je hem niet nodig bent voor je privacy, zou ik er vandaag nog de zaag in zetten. Terug naar 60cm hoogte.

Ik vind een huurhuis gebouwd in 1990 zonder gasaansluiting of CV wel wat raar. Dikke kans dat je in zo'n recreatiehuisje uit die tijd zit. En nee, die zijn toen niet gebouwd op een verblijf gedurende de winter. Zeker in die tijd waren dat eigenlijk gewoon zomerse doorwaaihuisjes.

Ehm, TS is van België daar beginnen ze nu pas wat serieuzer met aardgas.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:38

Picopico schreef:
office schreef:

Die "gevaarlijke stoffen" is de UV-straling die van de lampen afkomt. Dat blijft zeer zeker niet hangen. Of heb jij ooit licht zien blijven hangen terwijl de lamp al uit is? :+

Er komt ook ozon vrij als je een zonnebank een tijdje aan hebt. Dat is opzich niet heel schadelijk maar er is dan wel iets minder zuurstof in een ruimte en het stinkt dus ventileren na de zonnebank is wel verstandig.

Hebben jullie het raam nu overdag open en 's nachts dicht? want dan zo uit ook reutelend wakker worden, ik heb mijn slaapkamer raam gewoon 24/7 op de kiepstand anders krijg ik het benauwd. Bij extreem weer zet ik het overdag wel eens dicht.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:49

liedje89 schreef:
Hebben jullie het raam nu overdag open en 's nachts dicht? want dan zo uit ook reutelend wakker worden, ik heb mijn slaapkamer raam gewoon 24/7 op de kiepstand anders krijg ik het benauwd. Bij extreem weer zet ik het overdag wel eens dicht.

Precies, vooral 's nachts het raam open hebben scheelt enorm. Logisch ook, dan produceer je juist het vocht.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 15:02

Hier ook een vochtigheid van 70-75 procent, ontdek ik net. Ik vind wel dat de was niet zo goed droogt, maar verder was me nog niet zoveel opgevallen eigenlijk. Geen schimmel/vochtproblemen ook.

Even gekeken nog, beneden is 60 procent, en daar gebruiken we zowel houtkachel als vloerverwarming.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 16:53

Bij ons ook wel eens 75% vochtigheid.
En meestal in de winter 11 graden op de slaapkamer. Het raam staat bij ons altijd open ook als het vriest.
Ik lig er recht onder. Heerlijk.
Lekker dikke deken erop.
Wij stoken nooit in de slaapkamer.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 16:58

Dees schreef:

Het is geen recreatiehuisje, het heeft gewoon geen bovenverdieping, verder is het een volwaardig huis :) Al de huizen in onze wijk zijn zo laag gebouwd, ik vind het fantastisch haha, mijn knieën zijn heel dankbaar bij het gebrek aan trap :j Een laagbouw-wijk :D

De haag heb ik helaas zeker wel nodig voor privacy, dus die kan niet verlaagd worden.

Origineel had het huis accumulatiekachels, maar die werkten al niet meer toen wij hier +3 jaar geleden kwamen wonen. Ze waren toen al niet meer aangesloten en de pelletkachel was al geplaatst. Wij hebben om die reden de accu.kachels uitgebroken, ze stonden ongebruikt alleen maar in de weg. Nu vind dat uiteraard wel zonde...

Oh, ivm de eerdere vraag - de luchtontvochter zou kamers aankunnen tot 30 vierk. meter (ik vind dat 2tje niet, stom toetsenbord), en zo groot is de kamer zeker niet.

Het raam is niet perse overdag open/'s nachts dicht, dat hangt van de temperatuur, regen en luchtvochtigheid buiten af. Afhankelijk daarvan staat het raam wel/niet open.

Om jullie een idee te geven van onze laagbouwwijk; foto van maps van ons huis (verouderd, foto is van 2009), de pijp van de kachel ontbreekt oa :)
Afbeelding
De slaapkamer ligt links achteraan. Hagen staan langs 3 kanten allemaal op 3 meter.

Edit: de kamer ziet weinig volle zon. Die komt daar pas in de late namiddag, maar dan zit de haag grotendeels in de weg. In de zomer is het er uiteraard veel te warm :')

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 17:55

Edit: ik ben mis. Wordt wel aangegeven in m2 :)

Weet je zeker dat het 30m2 is wat de ontvochtiger aangeeft? Meestal hebben ze het over kubieke meters (m3) omdat de hoogte ook meetelt. Is het dan misschien niet 30m3?
Laatst bijgewerkt door Lizz op 05-11-22 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 17:57

Als de grootte van de ruimte geschikt is, staat er dan ook iets over de werkingstemperatuur van het apparaat in de handleiding? Zo ja zou ik ook even checken of je daar aan voldoet.
Raam gedurende het slapen idd open gaan laten, dan zijn jullie zelf gigantisch veel vocht aan het produceren en wil je echt ventilatie hebben.
Laat je je was drogen in de slaapkamer? Anders evt ook over nadenken of dit in een andere kamer kan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 17:58

Ramen altijd open zetten is dan het belangrijkst. Heb net even boven op onze slaapkamer gekeken, daar zitten we nu op 68%. We stoken daar absoluut niet, wel altijd een raam open ter ventilatie.
Als jij toch regelmatig de ramen dicht hebt, ventileer je waarschijnlijk gewoon onvoldoende...

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 23:50

Memories schreef:
Als de grootte van de ruimte geschikt is, staat er dan ook iets over de werkingstemperatuur van het apparaat in de handleiding? Zo ja zou ik ook even checken of je daar aan voldoet.
Raam gedurende het slapen idd open gaan laten, dan zijn jullie zelf gigantisch veel vocht aan het produceren en wil je echt ventilatie hebben.
Laat je je was drogen in de slaapkamer? Anders evt ook over nadenken of dit in een andere kamer kan.

Ik check morgen de handleiding eens, dankje voor de tip!
We laten de was niet drogen in de slaapkamer :)