Rechten omtrent huur/energie verhoging

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 19:35

santie schreef:
deksel schreef:
Het mag niet omdat ik/wij een all-in prijs betaal. In het contract staat niets over een indexeringsclasule, een splitsing van huurkosten/service kosten en er is ook geen sprake van een woningverbetering.

Edit: dit is trouwens niet wat ik zelf heb verzonnen maar wat het juridisch loket heeft gezegd.

Jij vind dus dat de verhuurde maar lekker moet betalen voor jou energie verbruik??? Terwijl er overal te zien en te horen is, dat de energie verschrikkelijk veel duurder is geworden?

Je zou je rot moeten schamen!

Verhuurders hebben het echt niet zwaar in Nederland hoor, je kan beter een huis verhuren dan werken. Jammer dat het nu voor de huurbaas tegen valt met de energie kosten maar ook gewoon dom om dat niet in servicekosten te verrekenen? Ik heb dat altijd in service kosten gehad in mijn studenthuis, maar dan moet je als verhuurder de meeste jaren geld terug betalen dus dat zal ie wel niet gewild hebben, nu heeft hij een keer pech. De wet is de wet.

Brainless

Re: Rechten omtrent huur/energie verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 19:38

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 19:59

santie schreef:
deksel schreef:
Het mag niet omdat ik/wij een all-in prijs betaal. In het contract staat niets over een indexeringsclasule, een splitsing van huurkosten/service kosten en er is ook geen sprake van een woningverbetering.

Edit: dit is trouwens niet wat ik zelf heb verzonnen maar wat het juridisch loket heeft gezegd.

Jij vind dus dat de verhuurde maar lekker moet betalen voor jou energie verbruik??? Terwijl er overal te zien en te horen is, dat de energie verschrikkelijk veel duurder is geworden?

Je zou je rot moeten schamen!

De verhuurder zou zich eerder moeten schamen. Dat is degene die dingen wil doorvoeren die niet toegestaan zijn.

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... %20krijgen.

https://www.rechtstelefoon.nl/juridisch ... gasprijzen

Er is gewoon wet en regelgeving. En daarbij is het zo dat bij een all in prijs er tussendoor dus niet verhoogd mag worden, ook niet voor de energie prijs omdat dat niet te controleren is. Dat komt bij de afrekening als het huurcontract op de juiste wijze opgemaakt is. Dat betekent dus ook gesplitst qua kosten, dat je weet wat de kalender huur is, de service kosten en het voorschot voor de nutsvoorzieningen. Dan kan er bij de afrekening 1 keer per jaar eventueel verhoogd worden als het verbruik hoger is geweest. Dat moet een verhuurder wel aan kunnen tonen en uitleggen. Die verhoging van servicekosten enzovoorts moet ook wel voor bepaalde datum, 1 juli, met dus onderbouwing waarom het verhoogd wordt. Als het dus uitgesplitst is in die 3 bedragen. All in huurprijs kan dat dus niet bij, dan moet ts eerst vragen om de huurprijs te splitsen en moet de verhuurder dus bewijs aanleveren waarom bepaalde dingen hoger worden. Dus een afrekening van energiemaatschappij. En dat betekent ook dat er bij een te hoog voorschot terugbetaald moet worden

Ik vind jouw reactie veel bizarder. Je gaat zo uit je stekker dat iemand zich moet schamen, terwijl de verhuurder zich niet aan de wet en regelgeving houdt.
Als het echt all in huur is is dat al fout 1. Dat mag al niet en een verhoging daarbij ook niet. Als het geen echte all in is, omdat de bedragen wel ergens gesplitst staan mogen die servicekosten ook 1 keer per jaar verhoogd worden als blijkt bij de eindafrekening dat je te weinig betaald hebt. Niet tussendoor voor de afrekening

https://www.woonbond.nl/huren-en-recht/kamers/accepteer-geen-all-huur#:~:text=Dergelijke%20huren%20zijn%20wettelijk%20niet,voorschot)bedrag%20voor%20de%20servicekosten

Het lijkt in contract gesplitst qua bewoording, maar vervolgens staat er dus niks qua bedrag. Dus weet je alsnog niet welk % voor de voorzieningen zijn en of een huurverhoging van de kalender huur wel een toegestaan % is. Het is dus een vreemd stukje, maar dat is wel het gevaar als je maar 1 stukje kan lezen.

Huurverhoging mag maar 1 keer per jaar in principe

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:20

Met de absurd stijgende energieprijzen vind ik het eigenlijk wel sociaal dat de verhuurder het voorschot verhoogd.
Als hij dat niet zou doen, zoals de meesten hier roepen, zou TS achteraf wsl een mega rekening krijgen. Als dat gebeurd is het natuurlijk ook weer niet goed :x
Ik weet niet of de mensen die hier zeggen dat dit niet mag/kan etc enig idee hebben hoeveel energie rekeningen momenteel over de kop gaan? In onze koopwoning hebben we het voorschot ook heel flink verhoogd, ik zit echt niet te wachten op een naheffing van duizenden euro's, ondanks dat het verbruik verminderd is door bezuinigingen. De energieprijzen zijn echt niet leuk meer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:50

Ja, dat weet ik, ik huur ook, maar jn een normale vorm met ook een eigen contract. Iedereen weet het... Maar in dit geval gaat het om 45 euro op een manier die niet toegestaan lijkt te zijn. En dan ook nog gewoon zo'n mededeling.

Als er duidelijk was wat er nu voor de energie betaald werd qua voorschot, de verhuurder met afrekening van vorig jaar het normale verbruik kan laten zien en dan gewoon in overleg zou gaan vind ik het compleet anders. Dan is het inderdaad sociaal dat er een waarschuwing komt vanuit de verhuurder om geen hoge kosten te hebben bij de afrekening van energie contract. Dat is een andere situatie die ook te controleren is, want je krijgt dan gewoon specificaties. Maar dan moet je die wel te zien krijgen en op de correcte manier gesplitst hebben in de huurprijs.

Als dat niet zo is zou het net zo makkelijk kunnen zijn dat er nog een contract met oude tarieven is en het een mooi excuus is voor huurverhoging waar verhuurder van profiteert. Of dat er voorgaande jaren te veel betaald is aan voorschot en dat niet terug naar de huurders is gegaan.

Er is te weinig informatie hier, maar je houdt wel gewoon de wet en regelgeving die het belangrijkste is. Als het sociaal zou zijn is het heel simpel om te splitsen wat er nu betaald wordt aan voorschot en wat de tarieven zijn en om dat te laten zien aan huurders als onderbouwing.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 16-10-22 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:51

Polly schreef:
Met de absurd stijgende energieprijzen vind ik het eigenlijk wel sociaal dat de verhuurder het voorschot verhoogd.
Als hij dat niet zou doen, zoals de meesten hier roepen, zou TS achteraf wsl een mega rekening krijgen. Als dat gebeurd is het natuurlijk ook weer niet goed :x
Ik weet niet of de mensen die hier zeggen dat dit niet mag/kan etc enig idee hebben hoeveel energie rekeningen momenteel over de kop gaan? In onze koopwoning hebben we het voorschot ook heel flink verhoogd, ik zit echt niet te wachten op een naheffing van duizenden euro's, ondanks dat het verbruik verminderd is door bezuinigingen. De energieprijzen zijn echt niet leuk meer.

Als de verhuurder een uitsplitsing maakte van de verhuur kosten en service kosten en daarvan een afrekening maakte dan zou het inderdaad wel logisch zijn dat op een bepaald moment extra betaald zou worden voor de hogere energie prijs. Maar het lijkt er dus op dat de verhuurder dit niet doet en een all-in prijs heeft afgesproken. Dat scheelt de verhuurder administratie en evt terug betalen van meevallers, maar brengt ook het risico met zich mee dat je onverwacht hogere kosten dus ook niet kan doorbereken lijkt me?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:14

[/quote]

Verhuurders hebben het echt niet zwaar in Nederland hoor, je kan beter een huis verhuren dan werken. Jammer dat het nu voor de huurbaas tegen valt met de energie kosten maar ook gewoon dom om dat niet in servicekosten te verrekenen? Ik heb dat altijd in service kosten gehad in mijn studenthuis, maar dan moet je als verhuurder de meeste jaren geld terug betalen dus dat zal ie wel niet gewild hebben, nu heeft hij een keer pech. De wet is de wet.[/quote]

Beter je huis verhuren dan werken??? Tot dat de huurder de huur niet meer betaald. Dan mag de verhuurder pas na 3 maanden naar de rechter om zijn/haar gelijk te krijgen en dan ben je zomaar € 15.000,- aan gerechtelijke kosten kwijt, maanden huurachterstand en een vernield/uitgewoond huis rijker. Als een huurder een kwekerij begint, of iets anders illegaals uithaalt in de woning, is het helemaal een drama. Een huurder heeft zoveel rechten dat de verhuurder meestal de kosten draagt. Verhuren is voor ons niet meer rendabel als wij de energierekening niet door kunnen berekenen aan onze huurders. Stroom gestegen van € 0.06 naar € 0.60 en gas van € 0.27 naar € 2.99, wij kunnen geen toeslagen ed aanvragen omdat wij het door kunnen berekenen aan onze huurders, zij kunnen wel hulp krijgen.

Niemand van onze huurders maakt hier een probleem van...

Toch zijn er mensen die vinden dat de verhuurder maar voor hun energiekosten moeten opdraaien, Dat is toch niet normaal?!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:18

Niemand verplicht je om huizen te verhuren.

En een verhoging die onwettig is, dat is wat ik niet normaal vind. Als je een huis verhuurt moet je er gewoon voor zorgen dat je contract klopt en als je een all in contract geeft wat hier is gebeurd dan snijd je gewoon jezelf in de vingers. Geen reden om illegale verhogingen door te voeren.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:24

Niemand verplicht ons idd om kamers te verhuren, onze huurders zijn er wel heel erg blij mee. Daarbij hebben wij het wel goed in de huurovereenkomst omschreven.

Maar het is en blijft krom dat mensen vertikken om hun eigengemaakte kosten te betalen en dat dat als normaal gezien word...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:29

Er valt hier helemaal niet te zien of het hun eigen gemaakte kosten zijn. Dan zou er heel makkelijk bewijs geleverd kunnen worden welk gedeelte er voor de energie betaald wordt en wat de afrekening is en de nieuwe tarieven. En sowieso het verbruik. Het risico daarvan is wel dat je als verhuurder ook terug moet betalen als het voorschot te hoog was.

Zoals het nu lijkt te gebeuren mag gewoon niet. Dan moet je je als verhuurder gewoon aan de wet houden en ja, inderdaad dan niet zeuren als het nu niet goed uit pakt voor je.

Of je laat mensen zelf een energiecontract afsluiten of je splits de prijs netjes zoals het hoort zodat je ook kan verhogen en dus ook terug betalen bij te veel betaald.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:50

[***] schreef:

En een verhoging die onwettig is, dat is wat ik niet normaal vind. Als je een huis verhuurt moet je er gewoon voor zorgen dat je contract klopt en als je een all in contract geeft wat hier is gebeurd dan snijd je gewoon jezelf in de vingers. Geen reden om illegale verhogingen door te voeren.

Maar dit is ook niet helemaal realistisch. Want de energieprijzen zijn zo belachelijk over de kop gegaan, dit had níémand kunnen voorspellen. Ja, een verhoging. Maar dit?! Ik blijf erbij dat ik het vrij netjes vind van de verhuurder. Geen bizarre maandelijkse bedragen en dit zorgt dat er geen giga afrekening komt aan het eind van het jaar.

Als het een all in prijs is waar later geen afrekening meer bij komt, dan kun je de klok erop gelijk zetten dat je per volgend jaar echt fórs meer zal gaan betalen, TS. Mocht je er dan natuurlijk nog wonen. Want of het nou links- of rechtsom gaat; de verhuurder zal zijn geld wat hij niet zelf verbruikt toch terug willen zien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:22

Yv_ schreef:
[***] schreef:

Maar dit is ook niet helemaal realistisch. Want de energieprijzen zijn zo belachelijk over de kop gegaan, dit had níémand kunnen voorspellen. Ja, een verhoging. Maar dit?! Ik blijf erbij dat ik het vrij netjes vind van de verhuurder. Geen bizarre maandelijkse bedragen en dit zorgt dat er geen giga afrekening komt aan het eind van het jaar.

Als het een all in prijs is waar later geen afrekening meer bij komt, dan kun je de klok erop gelijk zetten dat je per volgend jaar echt fórs meer zal gaan betalen, TS. Mocht je er dan natuurlijk nog wonen. Want of het nou links- of rechtsom gaat; de verhuurder zal zijn geld wat hij niet zelf verbruikt toch terug willen zien..

Zeker, maar dan had hij moeten zorgen dat zijn contract gewoon klopt. Hij heeft zelf die fout gemaakt. Als je een huis verhuurt moet je je verdiepen in hoe je een contract opstelt en hij heeft het contract op zo'n manier opgesteld dat de verhoging niet mag.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:08

santie schreef:
Niemand verplicht ons idd om kamers te verhuren, onze huurders zijn er wel heel erg blij mee. Daarbij hebben wij het wel goed in de huurovereenkomst omschreven.

Maar het is en blijft krom dat mensen vertikken om hun eigengemaakte kosten te betalen en dat dat als normaal gezien word...

Tja, wat hier in mijn regio dan weer krom is dat het verhuren van kamers/studio's/appartementen zo lucratief is dat daarmee de hele woningmarkt zo verziekt is dat je er als alleenstaande op geen enkele manier tussen komt.

Maar ik kan me de pijn van de all in verhuurders evengoed voorstellen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:45

santie schreef:

De daadwerkelijke kosten zijn dus nergens in de huurovereenkomst omschreven en worden niet afgerekend in service kosten oid. Dat is dom van de verhuurder. Ik zou geen extra kosten betalen als de verhuurder niet gewoon een verantwoording van zijn kosten maakt want er zijn veel te veel onbetrouwbare huisjesmelkers op de markt. Als je een nette verhuurder bent zou je imo ook meer moeten balen van huisjesmelkers die je markt en reputatie lopen te verzieken dan huurders die gewoon de wet volgen :Y) .

Bovendien kosten die je zelf maakt, dat ligt imo wel wat genuanceerder. Hoeveel energie kosten je maakt heeft vooral bij verwarming gewoon heel erg veel te maken met de staat van het huis, als huurder heb je daar meestal niet zo veel invloed op. Bij TS is er in elk geval ook sprake van een oudere ketel die beter onderhouden moet worden volgens de monteur, en met de elektra lijkt het ook al niet zo goed te gaan kwa verspilling. Dus kiest TS er dan voor om hoge energiekosten te maken of jaagt de verhuurder zijn huurders hier op kosten om zelf wat te besparen op (eigenlijk noodzakelijk) onderhoud?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:31

Er is gewoon wet en regelgeving. En daarbij is het zo dat bij een all in prijs er tussendoor dus niet verhoogd mag worden, ook niet voor de energie prijs omdat dat niet te controleren is. Dat komt bij de afrekening als het huurcontract op de juiste wijze opgemaakt is. Dat betekent dus ook gesplitst qua kosten, dat je weet wat de kalender huur is, de service kosten en het voorschot voor de nutsvoorzieningen. Dan kan er bij de afrekening 1 keer per jaar eventueel verhoogd worden als het verbruik hoger is geweest. Dat moet een verhuurder wel aan kunnen tonen en uitleggen. Die verhoging van servicekosten enzovoorts moet ook wel voor bepaalde datum, 1 juli, met dus onderbouwing waarom het verhoogd wordt. Als het dus uitgesplitst is in die 3 bedragen. All in huurprijs kan dat dus niet bij, dan moet ts eerst vragen om de huurprijs te splitsen en moet de verhuurder dus bewijs aanleveren waarom bepaalde dingen hoger worden. Dus een afrekening van energiemaatschappij. En dat betekent ook dat er bij een te hoog voorschot terugbetaald moet worden

Ik vind jouw reactie veel bizarder. Je gaat zo uit je stekker dat iemand zich moet schamen, terwijl de verhuurder zich niet aan de wet en regelgeving houdt.
Als het echt all in huur is is dat al fout 1. Dat mag al niet en een verhoging daarbij ook niet. Als het geen echte all in is, omdat de bedragen wel ergens gesplitst staan mogen die servicekosten ook 1 keer per jaar verhoogd worden als blijkt bij de eindafrekening dat je te weinig betaald hebt. Niet tussendoor voor de afrekening

Huurverhoging mag maar 1 keer per jaar in principe[/quote]

Er staat nl helemaal niets in de wet mbt dit soort excessen!

Het is geen huurverhoging, het is een energieverhoging. Daarbij hebben veel verhuurders ivm corona al 2 jaar geen huurverhoging doorgevoerd, wij iig niet. Wij doen deze verhoging ook omdat wij de jaarrekening hebben ontvangen en de nieuwe maandbedragen verdrievoudigt zijn. Hoe dat bij ts zit is mij ook onduidelijk. Wij doen alles gewoon netjes, maar ik ben niet van plan om de energierekening voor een ander te gaan betalen en gelukkig hoeft dat ook niet.

Maar... Mensen die vinden daarop recht te hebben, omdat het de wet zou staan moeten zich gewoon schamen. Gewoon betalen wat je gebruikt en dat niet bij de verhuurder in de schoenen schuiven. Maar dat vind ik en niet alleen als verhuurder.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:38

santie schreef:

Het is geen huurverhoging, het is een energieverhoging. Daarbij hebben veel verhuurders ivm corona al 2 jaar geen huurverhoging doorgevoerd, wij iig niet. Wij doen deze verhoging ook omdat wij de jaarrekening hebben ontvangen en de nieuwe maandbedragen verdrievoudigt zijn. Hoe dat bij ts zit is mij ook onduidelijk. Wij doen alles gewoon netjes, maar ik ben niet van plan om de energierekening voor een ander te gaan betalen en gelukkig hoeft dat ook niet.

Maar... Mensen die vinden daarop recht te hebben, omdat het de wet zou staan moeten zich gewoon schamen. Gewoon betalen wat je gebruikt en dat niet bij de verhuurder in de schoenen schuiven. Maar dat vind ik en niet alleen als verhuurder.

Als je het goed regelt heb je de huur, servicekosten en energiekosten uitgesplitst in het contract staan, dus bijvoorbeeld € 300 huur, € 10 servicekosten en € 75 energiekosten. Wat de laatste twee betreft dien je aan het eind van het jaar een verrekening te doen, dus als een huurder teveel of te weinig betaald heeft dient er geld terugbetaald of extra geld betaald te worden.

Als ik het goed gelezen heb, is er hier echter totaal geen splitsing in het contract opgenomen en is er enkel één bedrag voor alles. Dat is leuk, maar dan kun je dus nooit meer verrekenen (want er is nooit afgesproken hoeveel van dat bedrag daadwerkelijk als voorschot voor energie geldt) en het bedrag bij tegenslag dus ook niet zomaar verhogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:40

santie schreef:

Huurverhoging mag maar 1 keer per jaar in principe

Maar... Mensen die vinden daarop recht te hebben, omdat het de wet zou staan moeten zich gewoon schamen. Gewoon betalen wat je gebruikt en dat niet bij de verhuurder in de schoenen schuiven. Maar dat vind ik en niet alleen als verhuurder.[/quote]

Dan moet de verhuurder zijn zaakjes goed regelen. Ik heb eerder ook zo'n contract gehad, ik had niet eens een eigen meter. Succes met onderbouwen hoe hoog het verbruik van 1 woning is.
Als verhuurder moet je je zaken op orde hebben, klaar. Simpeler wordt het niet. Het contract op zich mag al niet en de verhoging ook niet.

Jij hebt je contracten blijkbaar op orde, prima dan toch? Zo'n flapdrol die nog te beroerd is om uit te zoeken hoe een contract opgesteld moet worden snijdt zichzelf in de vingers. Heb jij geen last van, want als jouw contracten kloppen kun jij legaal verhogen volgens de regeltjes.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:27

santie schreef:

Ga je lekker? Mijn huur is ook in coronatijd gewoon jaarlijks maximaal verhoogd hoor.
Daarnaast vind ik het best zuur voor mijn verhuurder dat hij dit jaar zoveel meer aan energie gaat betalen, maar behalve de huurders appen met het verzoek zo min mogelijk gas en stroom te verbruiken is er in de afgelopen 10 jaar geen enkele actie ondernomen tot isolatie / verduurzaming van het pand, dus zou ik het ook niet helemaal fair vinden als wij als huurders moeten opdraaien voor de rekening.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:31

Wat is dat toch voor een afgunst jegens de verhuurders....

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:13

Liezel1 schreef:
Wat is dat toch voor een afgunst jegens de verhuurders....

Misschien denkt men dat een verhuurder overal aan verdient en er niets voor hoeft te doen? Ook zijn er best wel veel echte huisjesmelkers, dus niet helemaal onbegrijpelijk. Maar... Fijn is het niet.