Relatie over: ruzie om het energiecontract

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:55

superpony schreef:
Naar zijn nieuwe vriendin......dus die heeft al een huis? Dan toch ook al een contract daar?

Het staat op zijn naam, maar het wordt afgeschreven van jouw bank? Hoelang betaal je al door dat hij weg is?

Ik zou kijken of de bank dan wil terug storten. Dan heeft hij een schuld bij Engie en heb jij een budget om een nu duurder contract af te sluiten.

Of naar een juridisch loket gaan en kijken of zij dit kunnen oplossen met engie? Ze sluiten jouw huis af als er nu iets is.

uhm, dat wordt het niet, hoor. Immers, dan moeten die maanden met terugwerkende kracht ook nog betaald worden, en krijg je gewoon een rekening vd netbeheerder aangezien er nergens een contract liep met ws hogere tarieven dan nu.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:58

Ik zou toch juridisch advies gaan vragen. Hij kan wel het contract hebben, maar jij betaald en hebt het gebruikt op dat adres waar jij wel woont en hij niet.

Zal allemaal wel kloppen, maar misschien is het zo even te rekken tot na de winter en de eind afrekening.

Heeft hij al die tijd wel bij jou ingeschreven gestaan nog?

En ja, jij hebt de energie nodig gehad, maar afgelopen maanden waarschijnlijk meer betaald dan je in de zomer gebruikt omdat je een heel jaar betaald. Van dat verschil kan je het duurdere nieuwe contract betalen en misschien daarna kijken naar zonnepanelen bijvoorbeeld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:59

IHN schreef:
superpony schreef:
Naar zijn nieuwe vriendin......dus die heeft al een huis? Dan toch ook al een contract daar?

Het staat op zijn naam, maar het wordt afgeschreven van jouw bank? Hoelang betaal je al door dat hij weg is?

Ik zou kijken of de bank dan wil terug storten. Dan heeft hij een schuld bij Engie en heb jij een budget om een nu duurder contract af te sluiten.

Of naar een juridisch loket gaan en kijken of zij dit kunnen oplossen met engie? Ze sluiten jouw huis af als er nu iets is.

uhm, dat wordt het niet, hoor. Immers, dan moeten die maanden met terugwerkende kracht ook nog betaald worden, en krijg je gewoon een rekening vd netbeheerder aangezien er nergens een contract liep met ws hogere tarieven dan nu.

Ja, maar de afgelopen maanden heeft TS waarschijnlijk minder verbruikt dan de aankomende maanden en van dat verschil kan ze het nieuwe, duurdere tarief betalen.

Als zij nu bijv 300 euro betaald en geen eindafrekening betaald en nu naar 700-900 gaat bijv, is ze echt alles kwijt.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:01

Boras schreef:
Een les voor allen. Hoewel, ik vraag me af of je überhaupt een energiecontract kunt afsluiten op 2 namen of op een gezin. Dan zou je bij een relatiebreuk de overname van het energiecontract mee kunnen nemen in de verdeling.

Nee dat kan dus niet... dat is het stomme >;)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:03

Lekker alles storneren wat je kan en dan dramatisch gaan doen zodat hij zsm het rekeningnummer wijzigt en het contract meeneemt. Dan valt hij vanzelf met zijn neus in de boter. Hij heeft duidelijk geen zin om jou ook maar iets te gunnen.

Dan loop je ook geen risico dat je helemaal niks aan geld terug krijgt.Zijn contract. Zijn probleem. Eigen schuld dikke bult.

Edit:ik heb absoluut geen medelijden met dat soort jongetjes.

superpony

Re: Relatie over: ruzie om het energiecontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:08

En ze kunnen niet achteraf afsluiten. Jouw nieuwe bedrijf sluit je aan en je hebt je energie. Hij is verantwoordelijk voor die afgelopen maanden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:44

Boras schreef:
Je ex is niet zogenaamd contractant, hij is DE contractant. De energiemaatschappij is natuurlijk ook aan wetten gebonden en dit is er 1 van.

Ik vind het hartstikke oliebol voor je TS, dit voorzie je niet. Ja, een eventuele relatiebreuk misschien wel. Maar niet de situatie waarin we nu zitten die leidt tot de huidige energiecrisis. Hopelijk weet je je op de een of andere manier te redden.

Een les voor allen. Hoewel, ik vraag me af of je überhaupt een energiecontract kunt afsluiten op 2 namen of op een gezin. Dan zou je bij een relatiebreuk de overname van het energiecontract mee kunnen nemen in de verdeling.

Ik heb trouwens ook geen idee op wiens naam ons energiecontract staat >;) :)

Succes ermee, ts.

Kan inderdaad niet.
Sterker nog, na overlijden van mijn man heb ik hemel en aarde moeten bewegen om het contract van ons gezin en ons huis op mijn naam te krijgen. Heeft me 8mnd gekost voor ik het voor elkaar had.
Een contract door laten lopen op naam van iemand die niet meer leeft is dan weer geen enkel probleem als je maar blijft betalen -O-

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:10

Vanaf nu je voorschot sowieso zo laag mogelijk zetten, ik weet niet wanneer hij het contract wil gaan overnemen maar als je nu een paar maanden te laag betaalt heb je het teveel betaalde er weer uit.

Over de deurwaarders, ga even na bij de gemeente (BRP) of hij nog bij je ingeschreven is. Zo nee, neem een afschrift mee zodat je kunt laten zien dat jij als enige ingeschreven bent in het huis.
Zo ja, laat een adresonderzoek doen door de gemeente. Als hij nog bij je ingeschreven is heb je kans dat de deurwaarders alsnog komen verrekenen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 16:43

Wat een goede en lieve tips allemaal. Ik had al de hoop dat dit een leerzaam topic zou worden.. maar wat een belachelijke regels houden die energiemaatschappijen erop na...

En inderdaad Absolem, mijn goede bedoelingen zijn de afgelopen maanden helaas als sneeuw voor de zon verdwenen... bizar hoe iemand kan veranderen, dus ook hier geen medelijden...

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:59

Ik denk dat het vast staat dat je op eigen naam een nieuw contract dient af te sluiten.
Misschien dat je zelf contact op kan nemen met de energiemaatschappij om af te spreken dat de eindafrekening op dit adres (zodra het contract overgaat op het nieuwe adres) wel via jouw bankrekening gaat? Geen idee of dat juridisch mogelijk is alleen...

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:06

Wat een sukkel ….ik zou vanaf morgen overstappen via een overstap regeling naar een ander als dat kan zodat in ieder geval de eindafrekening klopt en hij niet op jou kosten gaat stoken.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:22

Wat vervelend voor je, TS. Het is al ellendig als je relatie wordt beeindigd, en dan ook alle rompslomp nog.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Ik zou zeker even vragen of ze je kunnen helpen. Vooral ook over de afwikkeling van het contract en hoe het zit met de betalingen die je gedaan hebt, en hoe het zit met de eindafrekening. Maar ook zodat je goed beslagen ten ijs komt als er problemen zouden ontstaan met de energiemaatschappij. De energiemaatschappij zou misschien kunnen vinden (dat is trouwens een aanname) dat je gebruik hebt gemaakt van een 'fout' contract en dat soort ellende wil je natuurlijk helemaal niet, zeker niet met de huidige prijzen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:22

Waarom heb je niet eerder aan de bel getrokken toen je in de gaten kreeg dat hij schuldeisers achter zich aan heeft en nergens staat ingeschreven? Hij is 9-10 maanden geleden bij je vertrokken.

Ik vrees zelfs wanneer hij een ander rekening nummer doorgeeft, dat hij eventuele eindafrekening op zijn nieuwe/eigen bankrekening gestort krijgt.

Ik hoop dat je iets van coulance van de energiemaatschappij krijgt. Zeker als je een langlopend contract dacht te hebben.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 18:35

afkepieteke schreef:
Poosje81 schreef:
In ieder geval duidelijk dat er geen energie meer in de relatie hoeft te worden gestoken.

:') :')

Dit is toch geweldig bedacht! :')

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 22:32

Citaat:
In ieder geval duidelijk dat er geen energie meer in de relatie hoeft te worden gestoken

Hoe meld je iets voor quote van de maand :=

Ts, sterkte :(:) . Heb hier helaas(of gelukkig) geen verstand van dus kan je niet helpen. maar dacht ook dat je gescheiden was door energiecontract door de titel :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 23:16

Ts, je hebt waarschijnlijk nog een vast contract? Anders was hij er niet zo happig op om het over te nemen . Zoek even uit wat je tot nu toe betaald hebt aan voorschotten en wat je verbruik was. Neem contact op met de energiemaatschappij hoe dit geregeld kan worden. Storneer in ieder geval de rest van je betalingen of beter , verlaag het zover je kunt. Vergeet niet dat het energieplafond er de komende twee maanden ook nog bij komt. Ik neem aan dat je in je app kunt zien wat dat voor invloed heeft. Succes.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 10:38

Ik zou heel snel gaan rekenen als ik jou was. Wat zijn de voorschotsbedragen die tot nu betaald zijn en wat is het werkelijk verbruik? Heb je te veel betaald? Dan als de wiedeweerga termijn bedragen gaan storneren bij de bank om zo op 0 te komen. Als ik jou zo lees zou het me namelijk niet verbazen als meneer niet alleen zijn eigen contract meeneemt maar ook het te veel betaalde aan de voorschotsbedragen....
Het is echt zijn contract, jij kan daar helaas maar geen verandering in brengen....

Dan heb je in ieder geval geen dubbel verlies, een torenhoog nieuw contract én jou eigen zuur verdiende centen die je teveel betaald hebt in je voorschot bedragen en volgens de wet niet van jou maar van hem zijn....

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 10:49

dieseltje09 schreef:
Ik zou heel snel gaan rekenen als ik jou was. Wat zijn de voorschotsbedragen die tot nu betaald zijn en wat is het werkelijk verbruik? Heb je te veel betaald? Dan als de wiedeweerga termijn bedragen gaan storneren bij de bank om zo op 0 te komen. Als ik jou zo lees zou het me namelijk niet verbazen als meneer niet alleen zijn eigen contract meeneemt maar ook het te veel betaalde aan de voorschotsbedragen....
Het is echt zijn contract, jij kan daar helaas maar geen verandering in brengen....

Dan heb je in ieder geval geen dubbel verlies, een torenhoog nieuw contract én jou eigen zuur verdiende centen die je teveel betaald hebt in je voorschot bedragen en volgens de wet niet van jou maar van hem zijn....

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Maar even wat anders, zit hij ook niet op bokt, niet dat je slapende honden wakker maakt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 10:58

En direct contact opnemen met je bank dat het automatisch afschrijven van jouw rekening opgeheven wordt. Kan misschien ook in de app van je bank. Dan maak je maar handmatig de rest van het jaar 1 euro over met betalingskenmerk van de andere betalingen.

En ondertussen een energiecontract afsluiten. Je kan even Googlen of je kan inschrijven bij een energiecollectief.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 11:04

Nou ik zou juist niet jouw rekening opheffen want de evt afrekening moet ook naar die rekening.
Ik denk dat het beste is om toch om de tafel te gaan met ex om t bespreken hoe jullie deze overzetting gaan regelen.
We weten dat die op zijn naam staat en hij m dus mee mag nemen. Maar wat er nu betaald is voor jouw huis moet ook gewoon verrekend worden met jou. Ik weet niet wanneer de afrekening komt? Maar anders voorstellen om de overheveling vanaf die datum te doen en dan na de afrekening het banknummer enzo aanpassen.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 11:08

Kan je het contract niet gewoon opzeggen als het niet lukt om het over te zetten naar jouw naam?
Jij het contract niet, hij ook niet. Zo kinderachtig ben ik dan ook wel weer :+

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 11:11

Da's inderdaad wel erg kinderachtig. TS heeft geen contract, dus dat kun je ook niet opzeggen.

En ik zou het denk ik ook niet zo hard spelen. De TS heeft het hele jaar 'geprofiteerd' (in de goede zin) van lagere prijzen. Als ze zelf een contract af moet sluiten, dan zijn de tarieven een stuk hoger dan wat ze nu betaalt. Alleen al daarom zou ik proberen om het op een goede manier te schikken, ook op het oog met de eindafrekening.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 11:12

Het contract staat niet op haar naam, dus kan ze ook niets opzeggen of aanpassen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 11:22

Nee daarom moet ze dus ook om de tafel met r ex om hier afspraken over te maken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:01

Mijn reactie was niet op jou, maar op Willemiens :)