Trap verven, ervaringen gezocht!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 08:35

Hier ook gedaan en ziet er nog prima uit na 5 jaar. Alleen gebruiken we de trap niet echt want het is de zoldertrap. De stoffen matjes zijn natuurlijk super lelijk maar dempt wel weer het geluid. Was geloof ik trapverf van de gamma.

Voor:
Afbeelding

De muur moest hier nog:
Afbeelding

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 08:42

Hier ook bezig met de trap schilderen. Houten trap uit de jaren '30, door de jaren heen voorzien van heel wat lagen plamuur en verf en vooral hele nare lijm waarmee de laatste bewoners hun vloerbedekking erop hadden geplakt.

Kostte heel wat werk om alle zooi eraf te krijgen, en wat er aan hout onder vandaan kwam bleek best wel mishandeld te zijn.
Afwerken gaat vooral erg langzaam. Weinig tijd, met een baby ook niet echt gelegenheid om in de avond flink te schuren. Dat gaat dus trede voor trede en laag verf voor laag verf.

Dit was na verwijderen van de vloerbedekking:
Afbeelding

En dit is het huidige stadium:
Afbeelding
Afbeelding

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:18

Afbeelding

Ik heb slechte ervaring met witte trappen, want letterlijk elk haartje zie je liggen en waar je loopt wordt toch snel vies/beschadigd.

Onze trap was bekleed, dus extra veel werk. Daarna glad opvullen en helemaal wit geschilderd.
En tot slot hebben we hetzelfde vinyl als benedenverdieping met trapspin op maat gesneden en op de treden gelijmd.
We hadden nog restjes vinyl, dus kostte niks. Alleen extra anti-slip/afdek randjes gekocht voor iedere tree (hornbach, circa 100 euro totaal).

Trap ligt er nu 5 jaar en is nog als nieuw

Selina

Re: Trap verven, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:32

@ Dispar_vulgo: ik zou dus ook niet meer een trap wit verven :+ Beginnersfout. Elke kattenhaar zag je. Stof. Zand.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:34

Volgens mij heb ik er gewoon histor houtlak op gesmeerd.
Zit inmiddels ruim 7 jaar als een huis. Valt me absoluut niet tegen!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:30

Selina schreef:
@ Dispar_vulgo: ik zou dus ook niet meer een trap wit verven :+ Beginnersfout. Elke kattenhaar zag je. Stof. Zand.

Ja echt vreselijk. Ik zit een beetje te kijken welke kleur ik dan wel wil.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 00:21

JudithGigi schreef:
Ik ben echt heel erg fan van de betonlook verf van nouveau vivre. Kost heel wat tijd en moeite maar het is een heel stroef oppervlak en is na 1,5 jaar nog precies als nieuw! Ik vond het schuren en dergelijke ook goed meevallen, al hebben we wel vrij agressief spul moeten gebruiken tegen de lijmresten, gezien de trap eerst bekleed was.

Dit lijkt me erg mooi. Is het wel makkelijk schoon te maken met stofzuiger en dweil ondanks dat het zo stroef is? Heb je misschien een foto van je trap?

Hier zit nu 4 jaar verf op de trap (nieuwbouw).
Omdat het hout vrij zacht is begin je nu wel wat kleine beschadigingen te zien op de randjes. Maar ziet er nog goed genoeg uit dus het lijkt me dat je zeker wel 5 jaar plezier ervan kunt hebben. Ik wilde geen bekleding of halve maantjes ivm de haren vd huisdieren ed. Nu is het makkelijk en hygiënisch schoon te houden. De trap is een soort crème kleur, je ziet er niks op en staat mooi.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 00:25

Wij hebben in een nieuwbouwhuis de ruwbouw trap zelf geverfd, ook in een ouder huis. We hadden een jaar eerder de plinten met verf op waterbasis wit geverf, dat was helemaal vergeeld. De trap hebben we met verf op basis van terpetine (volgens mij was het CetaBever), deze is toch een jaar of 3-4 mooi wit gebleven. Is wel iets vervelender om binnenshuis mee te werken natuurlijk.
Ik ga wel mee met mijn voorgangers, je ziet echt alles op een witte trap liggen. We hebben in ons nieuwe huis hetzelfde idee als Dispar_Vulgo, witte trap, houten trede. Zie je toch een stuk minder op liggen :o

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 15:42

Ik heb twee weken geleden twee houten trappen wit geschilderd. Het waren open trappen die we dicht hebben gemaakt. Dus eerst alle naden kitten en alles opschuren. Ik heb grondverf en trapverf van Sigma gebruikt. De trapverf is anti-slip. Het is wel echt een pokkenwerk, maar ik ben wel blij met het resultaat.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 15:59

Afbeelding

Afbeelding

Bij ons zit de verf er nu 4 jaar op. Ik ben er nog blij mee. Door het wit zie je wel snel zand/haren etc, even met de swiffer erover en hij is ook zo schoon. Beter dan de zalmroze kleur met een rode geprinte loper en gouden roeden :')

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:06

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:27

Ik heb vorig jaar onze trap zwart geverfd met flexa trappenverf. 3 laagjes nodig gehad. Droogt snel en krasvast

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:34

Selina schreef:

Hier zelfde ervaring, maar dan met zwart ;(

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:44

Wij hebben een zwarte trap en hebben deze twee-componenten-verf gebruikt:
https://www.verfbestelsite.nl/holdbar-trapcoating.html

Eerst twee lagen zwarte all grund en daarna twee lagen twee-componenten-verf. Echt helemaal fantastisch! Wij lopen met schoenen aan in huis en wonen in het bos en hebben dus altijd zand onder onze schoenen.
In ons vorige huis hadden we dure trapverf van ik geloof Signum, maar dat werkte echt voor geen meter. Dan moet je inderdaad iedere twee jaar opnieuw aan de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:53

Wat een reactie’s! Dank jullie wel voor de vele tips en ervaringen :j

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:59

Ik zou een trap absoluut niet met Annie sloan verf doen. Sowieso niet zonder vernis. Zonder vernis komt de verf er vrij makkelijk af. Helemaal wanneer je het regelmatig met een natte doek afneemt. Ja, het is super handig dat je het gewoon op de oude laag kan smeren maar dat heeft ook een nadeel. Het hecht zich niet goed en ligt vrij los op de vorige laat en laat dus, vooral Zonder vernis,.snel los.

Met vernis: steviger maar als er ergens een stukje vanaf gaat dan word het heel snel lelijk en komen er hele stukken los. En als je het een keer over wil schilderen dan moet je alles eraf halen. En dat is met met vernis niet te doen. Ik heb deze troep op meubels gehad en hè tas er zeg maar niet zo even vanaf te schuren. Heb het er vanaf moeten bikken en met speciaal chemisch spul vanaf moeten halen.

Ik heb de trap met speciale trapverf gedaan. Hier zit iets in wat de treden ook ruw maakt.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:25

In ons vorige huis de trap wit geverfd na het verwijderen van de halve maantjes en flink schuren. Met speciale trapverf van flexa. Verven ging heel makkelijk en enkel voor de verkoop van het huis na 7 jaar enkele treden bijgewerkt.

In het nieuwe huis dezelfde verf (dit keer zwart) gebruikt op een hardhouten trap en dat was geen geslaagde combinatie. Plan aangepast en dit is waar we naar toe aan het werken zijn.

Afbeelding