Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

candalisa

Re: Welke verwarmingen staan er bij jullie aan en welke temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:25

Hier staat hij op 12grd boven staat alles dicht ondanks enkel glas zowel boven als beneden. Ik zit voor het raam en soms net een iijsklont maar dan maar onder 2 dekens liggen. Mijn vriend wil hem niet aan hebben.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:26

candalisa schreef:
Hier staat hij op 12grd boven staat alles dicht ondanks enkel glas zowel boven als beneden. Ik zit voor het raam en soms net een iijsklont maar dan maar onder 2 dekens liggen. Mijn vriend wil hem niet aan hebben.

Oef, dat is wel echt heel koud om in te leven en werken :brr: Wat heftig dat dat nodig is.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:29

Crista schreef:
JJ4 schreef:
Wij hebben een jaren 20 woning, redelijk geïsoleerd en hebben alle verwarmingen op de bovenverdieping op 1 staan (tegen bevriezen van de leidingen). De bijkeuken en slaapkamer op 2 en in de woonkamer kamer, volop open. Vanwege de stookkosten gaan wij ook niet boven de 19 graden dit jaar. Dus voor ons extra dekentjes en kleren indien nodig.
Vind het echt verschrikkelijk dat dit zo moet. Als jong meiske hebben mijn ouders een moeilijke financiële periode gehad, waarin er flink bezuinigd werd op stookkosten, ik heb het nog nooit zo koud gehad. :brr:
Ik heb me toen voorgenomen om dit nooit meer te laten gebeuren, voor zover ik daar natuurlijk invloed op kon hebben. Ik wil overal op bezuinigen maar ik wil het persé warm hebben.
Toch hebben we nu geen andere keus. -O-
We verdienen genoeg, maar het is zo idioot veel geld, dat ik het er niet voor over heb.

Ach, dat doet gewoon pijn aan mn hart om te lezen zeg... :(:)
Ik heb me altijd voorgenomen, hoe krap we financieel ook ooit komen te zitten, ik wil niet dat mn kind daar iets van merkt, want dat heeft gewoon echt zn weerslag voor de rest van zn leven. Dus ik bezuinig als het echt moet, op vanalles! Maar niet op dingen waar mn kind last van heeft. (snap ook wel dat jouw ouders toendertijd waarschijnlijk gewoon echt geen keuze hadden hoor!)

Klopt hoor, mijn ouders konden toen echt niet anders en gelukkig zitten ze er nu warmpjes bij maar het heeft inderdaad zijn weerslag op mij gehad.
Ik merk ook dat ik me nu gewoon té boos maak om de torenhoge stookkosten. Heb daarbij vooral boosheid voor de mensen die het vóór de crisis financieel al moeilijk hadden. Hoe gaan zij dit doen? :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:43

Hier staat nu nog niets aan, dikke sokken en een dekentje aan/om.
Donderdag wordt de kachelpijp geleverd, dus dan kunnen we hopelijk vanaf vrijdag of het weekend de woonkamer en keuken verwarmen met de houtkachel. Verder hoeft er hier niets verwarmd te worden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:49

Vloerverwarming staat op 18, maar het is al maanden niet meer zo koud geweest in huis.
Vooralsnog slaat hij nog niet aan dus, daarna zetten we hem op 19,5 waarschijnlijk.
Gaan nog wel uitzoeken of we de leidingen in de slaapkamer bijvoorbeeld minder warmte kunnen laten afgeven.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:55

Ik heb alleen in de woonkamer/keuken (is 1 ruimte) de verwarming aan. (Tot Max 21 graden) Meestal in de middag pas en een half uurtje voor de gordijnen dicht gaan, gaat die ook weer uit. (Lange gordijnen die voor de verwarming hangen dus die doet dan toch niks meer) Thermostaat staat wel standaard op 17 graden, dus mocht het kouder worden slaat ie eerder aan. Maar ik heb het geluk dat het vaak niet onder de 18 graden komt. (Energie label (krap aan) D maar appartement en buren om mij heen)
Mochten de kamers van de kinderen te koud worden, (als het koud is buiten en de wind staat er vol op) dan zet ik daar ook de verwarming even aan. Het is dus niet dat we in de kou gaan zitten maar het is vaak niet nodig.
Dit deed ik altijd al zo, overigens ben ik degene die het gauw koud heeft, mijn kinderen hoor ik er nooit over.
Voor nu heeft de verwarming ook nog niet aangestaan en is het nog 21/22 graden in huis.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:10

Net even gekeken, thermostaat staat op 15 graden. Geen verwarming aan, normaal van oktober tm eind maart.
Nu ga ik hem ws pas eind oktober aanzetten.

Energielabel appartement E tm G.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:17

Energielabel D maar wel enkel glas in sommige ruimtes en spouwmuur isolatie die al jaren zeiknat is dus allemaal onderin aan elkaar zit. (Zit er al minimaal 12 jaar) dus werkt niet meer zoals bedoeld. Plus nog wel meer mankementen.

Stoken doe ik niet. Hij staat de hele winter op 15, boven op vorststand. Vorig jaar af en toe een uurtje op 19 als het te koud werd. Dit jaar niet want dat wordt te duur. Verwarming staat alleen open in de woonkamer/eetkamer. Totaal 2, verder alles dicht en op badkamer heb ik niet eens verwarming :')

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:23

Wij hebben een goed geïsoleerd huis met overal vloerverwarming. Per kamer hangt er een thermosstaat die je kan instellen. De afgelopen jaren deden we dat handmatig en dan vooral de woonkamer, die ging dan in de avond op 20,5/21. Rest van het huis stond dan de verwarming niet echt aan, want daar blijft het toch redelijk warm.

Stomme was dat de verwarming dan wel een in de nacht aansloeg omdat het dan afkoelde. Nu dus wat meer moeite erin gestopt en ik kan nu elke ruimte apart bedienen met een app. Standaard staat het dan nu op 15 graden en 17 graden als we thuis zijn, maar dat gaat straks wel omhoog (ik wil nu vooral niet dat hij per ongeluk al aanslaat). Ik denk aan 18 graden als standaard en dan in de avond omhoog naar 20 graden. Ik denk dat hij dan alleen aanslaat om naar die 20 graden te gaan. Voor de woonkamer dan, de rest laat ik denk ik 17 graden.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:28

Verwarming hier nog niet aan, pak nu in de avond een dekentje aangezien het dan wel naar 19 graden zakt. Mijn lijf kan niet tegen kou (fibro en HMS). In de winter meestal 20 graden, maar gaat in de ochtend niet aan voor dat halfuurtje dag ze beneden zijn voordat ze naar school gaan. Boven alles dicht, alleen als de kinderen boven gaan spelen heel even aan om de kou te verdrijven, badkamer klein beetje aan zodat kindjes geen klap krijgen als ze uit de douche komen. Hal staat in de winter ook klein beetje aan omdat de hond daar ligt als wij niet thuis zijn en slaapt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:29

Ik heb sinds gister pas sokken aan in huis dus hier hoeft hij nog niet aan.

Als hij wel aan gaat dan 18 of 19 graden en in de nacht of als er niemand thuis is 15. We hebben zonnepanelen en dus een elektrische kachel gekocht voor deze winter dus hopelijk hoeft de verwarming voorlopig niet

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:30

Hier alleen 2 gaskachels 1 in de keuken en 1 in de woonkamer. Wonen in een boerderij van met dan 150 jaar oud en beneden slecht geïsoleerd, boven door verbouwing iets geïsoleerd.

Normaal staat nu al de kachel in de woonkamer aan, ben een kouwkleum maar dit jaar nog niet. Maar al wel extra warme deken en sokken. Zijn aan het kijken naar alternatieven als infrarood panelen, hebben namelijk wel zonnepanelen.

Boven op de slaapkamer verwarmen we niet. De werkkamer met elektrische kachel, maar red het nu nog met elektrische deken over mijn benen. Ben ook in de kleinste kamer gaan zitten om minder te hoeven verwarmen.

De slaapkamer van de kinderen is voor de winter ook de speelkamer die van we als ze er spelen ook elektrisch verwarmen. De kamer die wij bedacht hadden is namelijk niet geïsoleerd en zit op de hooizolder (aan huis vast, maar erg koude kloer omdat die niet Boven de woonkamer zit)

De keuken zal ook kouder staan dit jaar. En badkamer dus ook. (Zitten bij elkaar) dat gaat dan de elektrische kachel aan alleen tijdens douchen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:32

Hier cv op mazout. Oud huis, geïsoleerde zoldervloer en nieuwe ramen. 4 radiators staan open, enkel die in de slaamkamer niet.
Thermostaat staat op 18 graden zoals altijd.
Tank wordt 1 keer per jaar bijgevuld. Kostte mij zo'n 600 euro ongeveer. Dat zal nu iets meer zijn :=
Maar de overheid komt nog tussen met een cheque van 300euro las ik, dus dat zal ook nog wel meevallen.

Ik heb ook nog een houtkachel staan en een bergje hout, maar ik ben niet echt een kachel-mens :') dus als het niet hoeft, dan liever niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:37

Boven staat alles uit, ook voor de crisis. Alle mannen in dit huis gaan slaapwandelen als het te warm is, dus we slapen zo fris mogelijk.

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:47

Hier vrijstaande bungalow uit 1965.Muren geisoleerd en dubbel glas.Zolder wordt binnenkort geisoleerd.Alleen kamer en badkamer staan open,rest van het huis pas bij nachtvorst.'s nachts op 15 graden,overdag meestal ook en 's avonds naar 19 graden.Al tijdig weer op 15 gradenKantoor met laagjes aan en electrisch kacheltje onder bureau.'s nachts alle deuren open

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:53

Vorige winter probeerde ik 19 graden aan te houden. Soms iets hoger. In m'n woonkamer staan de radiatoren open (2 stuks), en in m'n badkamer (1 stuk). Dubbel glas ramen in woonkamer, badkamer is mini en zonder ramen. Keuken, gang en slaapkamer hangen ook radiators maar die heb ik uitgedraaid.

Ik werkte veel thuis, pantoffels en eventueel kleedje over m'n benen dat werkte prima.

Als ik van huis ben ging de radiator op graad of 13/14.

Bovenstaande was zonder de hoge prijzen en voor echte gas crisis (ik had vast contract tot afgelopen maart).

Aankomende winter heb ik er een elektrisch kacheltje bij voor in de woonkamer. Gekocht ivm de stijgende gasprijzen, en qua elektrisch zit ik goed ivm zonnepanelen.

Nu nog niet aangehad, het was afgelopen dagen op z'n koudst 19 graden in huis. Nu 20.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:59

Het is nu 18 graden in huis. Sowieso doen we de verwarming niet aan voor 1 oktober. Dat doen we al jaren niet.
Ik denk dat het goed is dat we de mindset voor wat een normale temperatuur is in huis wat bijstellen. Niet alleen vanwege de kosten, maar vooral ook om op de lange duur een leefbare aarde te houden. Het is ook echt een kwestie van gewenning.
In landen zoals Australië hebben veel huizen helemaal geen verwarming. Hoewel het daar niet vriest, kan het wel flink koud worden in huis. In mijn ouderlijk huis was er in de winter alleen in de woonkamer een kachel. De rest van het huis was koud en niet geïsoleerd. Dat was af en toe flink koud, maar we hebben er niets aan overgehouden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:03

Vorige winter hebben we alleen de houtkachel aan gehad als experiment en dat beviel goed.

In de badkamer hebben we elektrische vloerverwarming.

Verder dekentjes op de bank, ook omdat ik het gewoon lekker vind, ik zit in juli ook rustig onder een dekentje :+

Je went wel aan een minder warm huis vind ik, vorig jaar dus met de houtkachel gestookt en als de thermometer op 19 stond ging ik al deuren naar andere delen van het huis open zetten omdat ik het warm vond.

Benieuwd hoe we het dit jaar gaan vinden. Sinds een paar weken slapen we buiten onder de overkapping, en beiden vinden we dat erg lekker :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:10

Cv op 17/17,5 maar het opwarmen doe ik met een electrische olie radiator. Vanaf januari deels hetzelfde maar dan met een convectie kachel of pellet met die olie radiator

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:20

Wij verwarmen enkel alleen met de kachel, speciale ventilator erop die helpt de warme lucht richting keuken te blazen (moet door een deur), onze slaapkamer is geen cv maar die ligt boven de woonkamer dus goed verwarmd door opstijgende warmte en de schoorsteen loopt ook door onze slaapkamer.

Enige is de badkamer en de kinderkamer. Kinderkamer hebben we een electrisch verwarming indien nodig. Badkamer hangt wel cv maar willen we niet aan doen (te duur) dus wellicht dat een electrische handdoeken verwarming iets is. Enkelom dan eventjes aan te zetten. Maar die hebben we nu nog niet.

Verder deuren goed dicht houden daar waar warmte niet nodig is (gang, wc etc)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:40

Hier staat de Toon nog uit, de cv in de woonkamer en keuken staan wel open en in slaapkamers en douche een halve slag, weet niet of ik die dicht mag draaien.
Het is nu 21,5 graad binnen dus nog best te doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:46

Boven alles uit, dat hadden we altijd al. Beneden nog geen verwarming aan. Het is hier nu 20 graden in de achterkamer/keuken, en 18 in de voorkamer.
Voorheen hadden we altijd de thermostaat op 19,5, maar heb hem nu op 17 gezet en dan kijken we wel wanneer we het koud krijgen. :+

Ga hem sowieso 's nachts beneden terugdraaien naar 17 en dan overdag tot 19 graden verwarmen. Eerst hadden we hem altijd dag en nacht op 19,5 beneden, maar dat kunnen we onderhand niet meer betalen :Y)

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:51

Wij hebben geen groot verbruik als ik kijk naar vorig jaar.

Boven staat alles op 1 tegen bevriezing van de leiding.

Beneden denk ik 2/3?

Overdag en in de nacht staat alles op 15 graden. Afgelopen winter deden we de verwarming op 18/19 als we het koud hebben in de avond. Zal dit jaar weer zo zijn.

Ik heb een dekentrui en die is zoooo warm, dat ik het niet echt ‘koud’ heb

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:52

Woonkamer en slaapkamer staan nu net aan op 16°c, het was nl nog geen 15°c in de woonkamer en dat was toch echt te koud. :')
Maar hij gaat in de winter normaal ook niet hoger dan 17-18°c, ik trek een fleece vest, longsleeve, evt een legging onder mijn broek en dunne sokken met daarover badstof sokken aan, gooi een zomerdekbed op de bank, een tweede dekbed op bed en pak een kruik voordat de verwarming hoger gaat.

Wanneer ik me met bovenstaande niet op temperatuur krijg ben ik of zwaar oververmoeid of ziek. :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:00

chanicha schreef:
Het is nu 21,5 graad binnen dus nog best te doen.

Dan zet ik deuren en ramen open als het hier 21.5 graden binnen is {:} :D