We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:35

Hoe werkt dat met aardappelen wecken? Ik wist niet dat dat kon :D. Moet daar nog iets bij gedaan worden?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 09:58

Goed spoelen tot je helder water heb na het schillen (meestal 5x spoelen). Hoe jonger de aardappelen hoe minder zetmeel en hoe minder je hoeft te spoelen. Snufje zout afvullen met water tot de rand. En dan met deksel erop 2 uur op 100 graden (tijd gaat pas in op het moment dat het kookt).

Hangt er vanaf wat wil je met de peer doen. Moes, suikersiroop en/of taartvulling. Zoveel verschil zit er niet in met appels.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:05

Ik deed dat vaak met krieltjes; schil goed schoon schrobben (in een emmer met een wc-borstel op de boormachine :') ), voorkoken en dan 2 uur wecken in zoutwater.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 10:50

Dit op de foto's is maar een klein deel van mijn voorraad. O:) :')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:12

Oh leuk ik kom me ook melden! Deze zomer voor het eerst zelf geweckt. Passata gemaakt van tomaten uit eigen tuin :D Heb nu 3 van die 400ml potten vol :) Iets anders heb ik nog niet durven proberen

Mafflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:26

Ik ga mezelf ook melden! Waarschijnlijk voornamelijk meelezen. Dit jaar voor het eerst wat serieuzer geprutst met een moestuin. Volgend jaar misschien wat serieuzer aan de gang. Ik loop inderdaad tegen het feit aan hoe bewaar ik het allemaal, zodat ik straks misschien jaarrond of iig grotendeel rond kan komen van mijn moestuin qua eten.

Maar waar te beginnen :+ :? De vriezer zit al vol :=

Hebben jullie tips?? Wat wecken jullie zoal? En hoe doen jullie dat

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:41

Jarenlang een groentetuin gehad en meestal ging alles de vriezer in. Spercieboontjes uit de vriezer vond ik vaak niet echt lekker. worteltjes net zo. Ik heb ook wel eens dingen ingemaakt, zoals augurken en paprika met wat kruiden en in wijnazijn. Fruit op rum. ik heb toen ook een boek gekocht. het heet simpel: Inmaken en invriezen. Met veel lekkere recepten erin.
Een paar jaar geleden wilde onze dochter achter het huis een kas (je) . Daarin ging ze tomaten, courgettes en komkommers kweken. Dat ging redelijk goed. Vooral de tomaten oogst en dus ging zij zelf tomatensaus maken. Sinds een paar jaar is zij het huis uit en het kasje is weg. Nu hebben we nog wel wat appelboompjes in de tuin en 1 perenboom.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:45

Oh leuk! Ik ben net begonnen met de moestuin. Heb alleen nog maar wat tomaatjes en sla kunnen oogsten plus een verdwaalde aardbei. Ik ga meelezen want ik ben van plan om verschillende tomaten neer te zetten en wil sauzen enz maken

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 13:55

Wortels en bieten kan je ook bewaren in een bak/emmer met zand blijven ze ook vrij lang goed. Heb wel het idee dat de smaak ervan achteruit gaat.

Wecken kan ook zoals gezegd in een grote soeppan. Zorg wel dat je een rooster of theedoek op de bodem leg zodat de potten minder lopen te springen met koken.

Kan beter zeggen wat ik niet weck die lijst is een stukje korter :+ ;
Prei, wortels, doperwten, mais, paprika en bloemkool gedeelte wecken en gedeelte vriezer.

Maflinger misschien een vriezer erbij. O:)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:03

Oh leuk! Ik ben net begonnen met de moestuin. Heb alleen nog maar wat tomaatjes en sla kunnen oogsten plus een verdwaalde aardbei. Ik ga meelezen want ik ben van plan om verschillende tomaten neer te zetten en wil sauzen enz maken

Mafflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:05

Marcella schreef:
Wortels en bieten kan je ook bewaren in een bak/emmer met zand blijven ze ook vrij lang goed. Heb wel het idee dat de smaak ervan achteruit gaat.

Wecken kan ook zoals gezegd in een grote soeppan. Zorg wel dat je een rooster of theedoek op de bodem leg zodat de potten minder lopen te springen met koken.

Kan beter zeggen wat ik niet weck die lijst is een stukje korter :+ ;
Prei, wortels, doperwten, mais, paprika en bloemkool gedeelte wecken en gedeelte vriezer.

Maflinger misschien een vriezer erbij. O:)

hahaha dat is ook wel de wens ooit, maar feit is we zitten momenteel midden in een verbouwing. En voor de meeste mensen kamperen wij in ons huis :+

Dus voor nu misschien toch maar aan het wecken :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 14:13

In mijn grote 5 liter pan passen 1x tulp weck 1 liter, 1x vegla 1 liter en 1x stort weck 1 liter. Even voor het idee. Potten moeten 3/4 onder water staan.

En ja heb nog vegla staan, maar die ga ik langzaam aan wel vervangen voor andere potten. Want heb toch regelmatig dat er iets niet goed in blijf.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:16

Ik ga volgend jaar toch eens proberen te wecken. Nu vries ik nog alles in, maar wecken lijkt me toch ook wel iets. Komende tijd wat grotere potten bewaren.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:42

Mijn vader had een paar appels voorbij gebracht zodat ik die voor hem kon wecken.
Hij had zelf ook een paar potten erbij gegeven...
Hij had ca 2 kilo aan appels
Afbeelding

Dit is dus "zijn" portie...

Vanmiddag nog bij iemand wezen appels plukken... Daar zal ik morgen mee aan de gang

Afbeelding

Ik geloof dat ik een 2de grote pan nodig ben

Ik maak nu spagethi saus, en wil eigenlijk ook appelmoes maken.
Maar ik kook zulke dingen het liefst in de grote 7 liter pan.

Dus moet de appelmoes nog even geduld hebben

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:15

Je hebt al een mooi voorraadje zo!

Welke appels zijn het meest geschikt voor appelmoes :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:31

Ik bedenk mij net dat ik morgen kei veel ging wecken en al mijn nieuwe weckpotten nog in mijn auto staat. Op zich geen probleem, buiten dat wij die met spoed de garage hebben binnengebracht deze avond met motorstoring :') Kak…

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:39

Wat ik dacht te weten van wecken is dat je echt specifieke recepten moest volgen en met azijn moest werken maar dat lijkt hier niet echt naar voren te komen. Klopt dit?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:47

Moestuin schreef:
Ik bedenk mij net dat ik morgen kei veel ging wecken en al mijn nieuwe weckpotten nog in mijn auto staat. Op zich geen probleem, buiten dat wij die met spoed de garage hebben binnengebracht deze avond met motorstoring :') Kak…

Ik wil morgen pastasaus met gehakt maken en wecken. Maar het gehakt moet ik nog maken en testen qua smaak (nieuwe combi), tomaten hangen nog aan de planten en de weckpotten staan allemaal nog vies te zijn in het opslag hok. Oh en ik moet ook gewoon met peuter op sleeptouw de beesten allemaal verzorgen.....iets zegt me dat mijn plan voor morgen gedoemd is te mislukken...
Oh wacht moet ook mijn kaas nog maken :=

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:49

Anke98 schreef:
Wat ik dacht te weten van wecken is dat je echt specifieke recepten moest volgen en met azijn moest werken maar dat lijkt hier niet echt naar voren te komen. Klopt dit?

Komt onder meeleessteen vandaan: wat jij bedoelt is fermenteren, dat is anders dan wecken. Maar met beide bereik je producten die lang houdbaar zijn. :D

Ik heb geen tuin, dus geen eigen producten in overschot, maar wil eigenlijk wel een keer proberen te wecken. Maar als ik het goed begrijp moet je de potten dus 2 uur in kokend water zetten? Dat kost toch enorm veel gas? :o?

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:00

Yess, ik bedoelde wel wecken. Met het warmtebad. Hoorde ook iets over pressure wecken maar dat schijnt weer iets enorm anders te zijn

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:20

Wecken kan met azijn (bijv. augurk) maar dat hoeft niet. Je hoeft geen specifieke recepten te volgen, alleen de 'spelregels' en zo ingewikkeld is het niet. :) Je kan zelfs cake wecken, dat zou ik niet met azijn doen :P

Suliko: niet alles moet 2 uur, meeste moet korter. Ik heb een weckketel en die houdt het warm, dus geen gas maar elektriciteit. Het kost zeker even iets, maar je kan veel potten tegelijk doen, en daarna is het erg lang houdbaar en kost het niets meer aan stroom of gas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:35

lizy29 schreef:
Moestuin schreef:

Ik wil morgen pastasaus met gehakt maken en wecken. Maar het gehakt moet ik nog maken en testen qua smaak (nieuwe combi), tomaten hangen nog aan de planten en de weckpotten staan allemaal nog vies te zijn in het opslag hok. Oh en ik moet ook gewoon met peuter op sleeptouw de beesten allemaal verzorgen.....iets zegt me dat mijn plan voor morgen gedoemd is te mislukken...
Oh wacht moet ook mijn kaas nog maken :=

Ok, ik heb geen boerderij zoals jullie qua formaat, maar dochter is helaas ook ziek geworden. :') Ga allersinds wel de stroop al maken en ontsappen. Dat kan ik doen zonder er echt aandacht aan te moeten besteden.

Suliko schreef:
Anke98 schreef:

Komt onder meeleessteen vandaan: wat jij bedoelt is fermenteren, dat is anders dan wecken. Maar met beide bereik je producten die lang houdbaar zijn. :D

Ik heb geen tuin, dus geen eigen producten in overschot, maar wil eigenlijk wel een keer proberen te wecken. Maar als ik het goed begrijp moet je de potten dus 2 uur in kokend water zetten? Dat kost toch enorm veel gas? :o?

Het kost inderdaad iets. Maar hier bv komt het uit eigen tuin. Dus de basis is al ‘gratis’ Maar interessante opmerking, ik ga zo meteen even tellen wat het kost :j

Edit: Snel gerekend, gemiddelde Belgische prijs ex btw: Rond de €0,80 per uur. Voor een weckketel op elektriciteit. (Zoals op mijn foto)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:40

Suliko schreef:
Anke98 schreef:

Alles met bijvoorbeeld vlees moet je 120 Minuten op 100 graden doen in de weck ketel idd.

Ik als beginner weet nog niet alles qua spelregels....

Afbeelding
Dit is een poging tot zoetzuur weet ik veel wat te maken.
Recept van een duitse site.
Courgette, paprika, ui.
Dit ca 12 uur laten trekken met zout.
Morgen t sap afgieten/niet gebruiken.
Dan azijn, suiker en water warm maken. Zodat de suiker oplost.
Per glas komt er dan nog mosterdzaad bij... En dan zou t op 90 graden 30 Minuten in de weck ketel moeten...
En als het goed is, dan smaakt het uiteindelijk ook nog _O-

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 22:53

hagelslag"
[quote="Suliko schreef:
Anke98 schreef:

Alles met bijvoorbeeld vlees moet je 120 Minuten op 100 graden doen in de weck ketel idd.

Ik als beginner weet nog niet alles qua spelregels....

Afbeelding
Dit is een poging tot zoetzuur weet ik veel wat te maken.
Recept van een duitse site.
Courgette, paprika, ui.
Dit ca 12 uur laten trekken met zout.
Morgen t sap afgieten/niet gebruiken.
Dan azijn, suiker en water warm maken. Zodat de suiker oplost.
Per glas komt er dan nog mosterdzaad bij... En dan zou t op 90 graden 30 Minuten in de weck ketel moeten...
En als het goed is, dan smaakt het uiteindelijk ook nog _O-[/quote]

Mijn schoonmoeder maakt ook altijd zn courgette prutje.. zonder mosterd geloof ik en ook geen 12 uur wachten ( al lust ik het niet schijnt wel lekker te zijn)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 23:17

Anke98 schreef:
Yess, ik bedoelde wel wecken. Met het warmtebad. Hoorde ook iets over pressure wecken maar dat schijnt weer iets enorm anders te zijn

Klopt dit gebeurt veel in Amerika, maar daar hebben ze ook andere luchdruk.

In principe hoef je natuurlijk ook geen moestuin te hebben om te wecken. Wat sommige mensen doen die geen moestuin hebben. Seizoens producten kopen bij de boer of markt goedkoop en dan wecken. Zo heb je al geen last meer van de prijsstijgingen buiten het seizoen.

Heb nog een emmer moesappels, gewone appels en nog de nodige peren liggen. Heb vandaag ook nog de nodige kruiden meegenomen om te drogen. De tomaten in de koelkast moeten ook nodig verwerkt worden (deze doe ik trouwens in de oven vind ik makkelijker). En wat doen met de witte bonen in de vriezer als witte bonen wecken of toch nog witte bonen in tomatensaus maken.

Heb zelf ook nog komkommer op zoetzuur staan. Eigen gemaakt zuurkool gemaakt van spitskool. En zuurkool maken is weer fermenteren, maar wil dit proces stoppen dan ga je het weer wecken.

Had eigenlijk niet verwacht dat het topic zo populair zou worden. _O-