Infraroodpaneel

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 00:27

Grappig dat ik dit topic nu tegen komen. Ik heb net twee panelen besteld. 600watt en zou voldoende moeten zijn voor 32m^2. Wit was prima geweest voor mij, maar die waren niet leverbaar dus nu zijn het twee mooie afbeeldingen geworden.
De bedoeling is er één boven de bank te hangen en één in mijn werkkamer (die op het noorden ligt en absoluut niet warm te krijgen is!)
Hoewel ik ook serieus aan het overweg ben weer vijf dagen naar kantoor te gaan en de accu van m’n fiets dan lekker op het werk op te laden O:)

superpony

Re: Infraroodpaneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 02:05

Toch wisselende berichten. Eerst hoorden we dus dat je echt in en uit de kou stapt. Maar laatst werd ons verteld dat de hele kamer opwarmt omdat de spullen de warmte opnemen en weer afgeven.

Vraag me ook af of de kou in de rest van de kamer wel goed is voor het huis en de spullen. Naast dat ik het echt vervelend zou vinden dat je de kou in stapt.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:04

Wij zijn ook aan het kijken naar infraroodpanelen om de woonkamer te verwarmen. We hebben er nu 1 op onze werkkamer staan onder het bureau en dat werkt ideaal. Ik zette hem in de winter aan als ik begon met werken en na 3 uur was de hele kamer opgewarmd van 18 naar 22 graden en zette ik hem weer uit omdat ik het te warm kreeg. Je merkt duidelijk dat de hele ruimte opwarmt, zodra je de deur uit loopt is het koud en stap je de kamer binnen is het direct aangenaam. We hebben een 300 watt paneel staan en de ruimte is 10m2.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:18

Je stapt niet ´in de kou´, maar je moet wel de panelen de ruimte geven om te stralen, dus niet blokkeren met grote meubelstukken. Zo kwam ons wandpaneel niet op 5 meter afstand bij mijn zitplaats, ook nog in de weg gezeten door een forse salontafel. Ik had het altijd koud, zeker mijn voeten, mijn man kreeg de volle straling op de bank en vond het heel comfortabel. Dit 14 watt paneel hebben we vervangen (ok, hangt nog ongebruikt onder het raam). Op advies van de leveerancier kreeg ik letterlijk te horen dat een 14 watt wandpaneel kan worden vervangen door 700 watt aan het plafond, omdat die straling veel effectiever is en verder uitspreidt.

Hij had gelijk! We hebben 90 procent van de tijd genoeg aan dit ene paneel zonder enige verdere bijverwarming . Ik zet alleen een tweede paneel aan als ik een stuk verderop aan de eettafel werk of studeer. Dat is echt lang stilzitten, maar tijdens het eten zitten we daar ook gewoon zonder dat extra paneel.

De installatie was in ons geval een eitje, want het plafondpaneel zit aangesloten op het lichtpunt boven de salontafel, waar we een lamp sowieso onnodig vonden. We werken met staande lampen op andere plekken. De andere panelen (wand) in het huis lopen met kabelgootjes over de plinten naar stroompunten. Hier heb je die wel makkelijk te pakken, want er zitten op diverse plekken een soort dekseltjes waar alles uit te halen is onder in de muur.

Spullen lijden echt niks van de warmte. Je hebt de aangename straling zoals van de zon, maar niet bijvoorbeeld de blekende of uitdrogende werking die je buiten hebt. We wonen hier 12 jaar, hebben nog veel van de meubels vanaf het begin en alles is nog prima in orde.

We hebben ook een 1000 watt paneel in de keuken en 500 watt in de badkamer, helaas allebei destijds aan de muur gemonteerd. Echt, aan het plafond is veel en veel fijner en voordeliger.

Tot slot hebben we nog 2 mobiele panelen van 1500 watt voor slaap- en logeerkamer/kantoor, die echter weinig gebruikt worden. Alleen als onze dochter in de winter een aantal weken hier is of toen ik nog veel op kantoor studeerde (ha, zit nu altijd in de kamer bijna). En tot slot: een wandpaneel van 1500 watt in ons gastenverblijf, waar in de winter ook zelden meer iemand is, zeker niet na coronatijd. Achteraf gezien totaal onnodig, die paar keer hadden ze daar prima met de airco kunnen verwarmen. Maar 12 jaar geleden wist niemand nog bijna van infraroodpanelen en centrale verwarming zou hier op oliestook moeten en overal zouden er leidingen gelegd moeten worden.

Terugkijkend: 1 plafondpaneel in de kamer, een kleinere bij de eettafel (ook aan het plafond!), een in badkamer en keuken, aan het plafond en een mobiele voor kantoor of logeerkamer. Zou echt genoeg geweest zijn voor ons hele huis.

Note: ik zie nu het bericht hierboven. Inderdaad onder een bureau zou je nog weleens koude voeten kunnen krijgen met een plafondpaneel. Zithoek heb je daar geen last van.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:22

Euhm het is toch logisch dat een 700 watt paneel aan het plafond meer warmte geeft dan een 14 watt paneel aan de muur waar ook nog eens meubels voor staan? De 700 watt is een ietsie pietsie sterker. Ongeveer 50 keer ofzo? Verbruikt ook ongeveer 50x meer stroom?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:02

Hier is het infraroodpaneel op de badkamer er weer uitgegaan. Mijn badkamer was en bleef ijskoud. Echt zo'n intense doordringende kou met een ijskoude vloer. :brr: Alleen voor het paneel was het warm. En in de badkamer wil ik gewoon de hele ruimte warm hebben.
Nu hebben we daar elektrische vloerverwarming met een klokthermostaat en daar ben ik tevreden mee. Als ik opsta gewoon een lekker warme badkamer zonder koude voeten. Daarna gaat de verwarming daar de rest van de dag weer uit.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:03

SjonnieZ schreef:
En hoe moeilijk is de installatie?

Die panelen zijn plug & play. Dus monteren aan wand of plafond, stekker in stopcontact en klaar.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:11

superpony schreef:
Andere nadeel is dat wij iets van 14 zonnepanelen zouden krijgen en als we gasloos gaan en overal elektrisch willen verwarmen, incl boiler voor douche, we dat aantal wel mogen verdubbelen. Of bijbetalen.......

Misschien is een zonneboiler een idee? Hier met 2 zonnepanelen van april-okt gratis warm water en de rest van het jaar minstens een deel verwarmd. En het zijn uitgebreide douchers hier.
Bij ons zijn dat trouwens andere zonnepanelen dan die voor elektriciteit. Deze zijn gevuld met alcohol. In de zon warmt die alcohol op de zwarte ondergrond al snel op.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:20

Ik wil een paneel kopen voor op mijn werkkamer. Die is op het noorden en alleen warm te krijgen als mijn woonkamer de hele dag verwarmd wordt. En dan nog met moeite.
https://nl.trotec.com/shop/tih-500-s-in ... oeten.html. Is dit dan een goede?
Ik zie dat ze bij Coolblue duurder zijn en vaak ook niet meer leverbaar.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:20

pluisje88 schreef:
Euhm het is toch logisch dat een 700 watt paneel aan het plafond meer warmte geeft dan een 14 watt paneel aan de muur waar ook nog eens meubels voor staan? De 700 watt is een ietsie pietsie sterker. Ongeveer 50 keer ofzo? Verbruikt ook ongeveer 50x meer stroom?

Oeps, foutje ... 1400 watt paneel aan de wand. Ik krijg het niet meer bewerkt. Maar een plafondpaneel heeft dus effectief 2 x zoveel warmteopbrengst dan een wandpaneel.

MissSicarius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:54

Wij hebben panelen van https://cleanheating.eu/ en die bevallen ons echt heel goed. Ik heb zelf reuma en dat was in eerste instantie de reden dat we het hebben aangeschaft.

Ze hebben daar trouwens ook infrarood vloerverwarming. Daar wil ik in ons volgende huis naar kijken.

Hoeveel watt wij hebben hangen weet ik zo niet meer. Dat zou ik even aan mijn vriend moeten vragen.

Het fijne vind ik vooral dat het snel warm is, dus zodra je het koud hebt en je de thermostaat hoger zet, heb je bijna direct resultaat.

-Edit-

In de slaapkamer (oppervlakte van 25 m2) twee panelen van 700 watt. Blijkbaar staat er op de website ook een calculator onder de knop ‘Eenvoudig je gasverbruik verminderen met Cleanheating, bereken nu’. Daar kan je zien hoeveel panelen je nodig hebt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:14

Dammie schreef:
Ik wil een paneel kopen voor op mijn werkkamer. Die is op het noorden en alleen warm te krijgen als mijn woonkamer de hele dag verwarmd wordt. En dan nog met moeite.
https://nl.trotec.com/shop/tih-500-s-in ... oeten.html. Is dit dan een goede?
Ik zie dat ze bij Coolblue duurder zijn en vaak ook niet meer leverbaar.

Geen ervaring met dit merk.
Ik heb ze hier vandaan:

https://invroheat.com

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:22

MoniqueT schreef:
pluisje88 schreef:

Oeps, foutje ... 1400 watt paneel aan de wand. Ik krijg het niet meer bewerkt. Maar een plafondpaneel heeft dus effectief 2 x zoveel warmteopbrengst dan een wandpaneel.

Ik had ook begrepen dat aan het plafond effectiever is. Bij mij kan hij ook een een niet gebruikte lampaansluiting, heb begrepen dat de aansluiting dan wel geaard moet wezen. Dat is bij mij het geval.
@MoniqueT, wat denk jij in mijn situatie? Echt voor de aanbevolen 1000watt of denk je dat ik minder kan in mijn zithoek?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:42

Het hangt ook af van hoe koud je huis sowieso al is. Hier wordt het zelden onder het vriespunt, maar we zitten wel in een amper geïsoleerd huis met hele koude vloer doordat de wind onder het huis doorjaagt. We noemen dat hier luchtkamers, bovengrondse kruipruimte eigenlijk. We hebben een woonkamer van ongeveer 30 m2 die door die 700 watt plaat eigenlijk prima op temperatuur blijft. Is je huis goed geïsoleerd en je kamer niet te groot, dan zou ik het wel durven wagen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:35

MoniqueT schreef:
Het hangt ook af van hoe koud je huis sowieso al is. Hier wordt het zelden onder het vriespunt, maar we zitten wel in een amper geïsoleerd huis met hele koude vloer doordat de wind onder het huis doorjaagt. We noemen dat hier luchtkamers, bovengrondse kruipruimte eigenlijk. We hebben een woonkamer van ongeveer 30 m2 die door die 700 watt plaat eigenlijk prima op temperatuur blijft. Is je huis goed geïsoleerd en je kamer niet te groot, dan zou ik het wel durven wagen.

Ik heb een hoekhuis, mijn woonkamer is 43m3 (ong 18m2), spouwmuren zijn geïsoleerd, dubbel glas, wel verouderd, en rolluiken. De deur van de woonkamer kan dicht en er is geen open keuken. Vloer is niet geïsoleerd, maar komt nooit kou vanaf (hout).
Ik wil de cv op 16 graden houden, dan zal hij op echt koude dagen zeker aanspringen, maar zal het gasverbruik wel flink gereduceerd worden.
Ik woon in Zeeland, hier wordt het toch niet snel heel koud vanwege de zee.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:46

Ik heb na zitten denken over de vraag of infra rood nog warmte geeft eens deze uit staat. Ik ben benieuwd wat men daar hier over te zeggen heeft? Ik heb zelf geen infra rood paneel, nog niet. Maar ik denk dat men te veel denkt in termen van 'licht' maar licht is ook warmte. Alleen het licht dat wij met ons blote oog kunnen zien geeft over het algemeen niet zo veel warmte.

Maw, ik denk dat het paneel toch nog blijft stralen ondanks dat deze afslaat, net zoals een kachel dat doet. Klopt dit?

Tevens: Ik heb een hard/softboard plafond (weet niet meer welke van de 2, lol) nodige waterschade ook (is inmiddels 'opgelost' door de huisbaas). Moet zo'n paneel vast in de balken? (En zo ja, hoe kan ik zien waar die balken zitten zonder het plafond open te trekken) of kan die in het board vastgezet worden?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:08

Bij gipsplaten is het advies om hem aan de rachels te monteren, ik denk dat het bij zachtboard zeker verstandig is, met hardboard heb ik geen ervaring.
Jammer dat je huisbaas het plafond niet heeft aangepast, board is brandgevaarlijk.
Misschien ook even goed navragen of dat geen gevaar opleverd met infrarood.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:54

Goeie, dank je wel. Mijn huisbaas zal niks doen, die wil me eruit hebben, die zit al in dr handjes te wrijven dat ik het niet ga redden deze winter.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:03

Infrarood geeft geen warmte als hij uitstaat, ik snap je redenering ook niet.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:31

Ik zit te kijken naar infraroodpanelen met een stekker. Iemand ervaring met bijvoorbeeld een 1000W-paneel aan het plafond op deze manier?

En ook, ik heb een heel groot schilderij aan de muur eronder, is infrarood schadelijk daarvoor?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:05

Ik heb er gisteren 3 besteld.
1000watt voor boven de bank, 700 watt voor badkamer en 600 watt voor kantoortje.
Ben benieuwd of dit gaat bevallen icm airco.
Misschien bestel ik er dan nog 2 bij.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:12

Grappig, ik had ze in mijn vorige appartement icm een palletkachel. Ik vond die infrarood aan het plafond echt waardeloos. Verbruikten enorm veel elektra en verwarmen deden ze niet, ja als je eronder stond je hoofd. De rest bleef steenkoud.

Maargoed, ik ging daar 4.5 jaar geleden wonen en toen hingen ze er al, dus ondertussen zal het wel verbeterd zijn. Ik heb ook geen idee van het watt of iets, maar daardoor zou k niet snel het aanraden

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:23

Is zo'n paneel ook geschikt voor in de badkamer ? Voel je de warmte ervan vrij snel ?
Want in de badkamer hoeft het natuurlijk niet altijd warm te zijn, maar na het douchen toch wel lekker als het even warm is.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:23

Ik heb er een van 750 watt aan het plafond op de badkamer, zetten we 5 minuten voor gebruik aan, meteen erna uit, blijft nog wel even wat warmte uitstralen.
Die van ons is niet meteen koud na uitzetten. En ja, de ruimte warmt echt wel op, mits de deur dicht is.
In elk geval heel fijn om eronder te staan bij het afdrogen na de douche :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:26

Sansevieria schreef:
Ik heb er een van 750 watt aan het plafond op de badkamer, zetten we 5 minuten voor gebruik aan, meteen erna uit, blijft nog wel even wat warmte uitstralen.
Die van ons is niet meteen koud na uitzetten. En ja, de ruimte warmt echt wel op, mits de deur dicht is.
In elk geval heel fijn om eronder te staan bij het afdrogen na de douche :D

Dus binnen 5 minuten voel je de warmte ervan al ?