Voortuin make-over, tips gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:34

Ibbel schreef:
JudithO schreef:
De afscheiding kan niet te hoog zijn, omdat je er dus ook overheen moet klimmen om bij de ramen te kunnen komen.

Je hoeft ook niet rondom iets te zetten, een flinke L-vorm van 2 meter bij 3 meter op de hoek maakt het ook onaantrekkelijk om de hoek af te steken. Combi van verhoogde bakken met een hek op de rest (inclusief poortje) kan ook nog.

Overigens, als fietsers en zelfs automobilisten kennelijk niet alleen over de stoep maar zelfs door de tuin rijden, kun je daar de gemeente op aanspreken. Díe moet ervoor zorgen dat weggebruikers niet in tuinen terecht (kunnen) komen. Zou je ook contact mee kunnen opnemen. Laat de gemeente maar voor 'remmers' op het trottoir zorgen.

Geldt dat ook voor woonerven? Wij hebben geen afzonderlijke stoep.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 17:37

Ik zou aan de stoepkant verhoogde borderbakken maken in verschillende hoogtes en gevuld met grassen, lavendel etc. Zou dat ongeveer 1 meter breed maken, dan een stuk bodembedekker en dan een grint pad voor de ramen, zodat er geen grond opspat bij regen en ze nog makkelijk schoon te maken zijn.
Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:31

Vind je dat lelijke grijs echt mooi? Je ziet het tegenwoordig helaas overal -O-

JudithO

Re: Voortuin make-over, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 18:33

Ik hou van een natuurlijke uitstraling, dus ik ga inderdaad niet met beton werken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:57

Zo zonde ook dat er tal van mooie natuurlijke opties zijn maar dat iedereen graag een beton tuin wilt

Van mij mag het snel weer uit de mode gaan

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 19:03

Grind zou ik ook echt niet doen. In het begin is dat wel onderhoud vriendelijk, maar op gegeven moment wordt dat toch wel smerig/met onkruid er tussen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 19:06

Ja maar we hebben het, dus wil ik het gaan hergebruiken. Tenzij ik een budgetvriendelijk alternatief kan vinden, ik ga er geen 500,- aan uitgeven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 19:19

Aan de rand van het huis zou je inderdaad een grindbak kunnen maken tegen op spatten en makkelijk schoonmaken.

Is het een idee om moestuin bakken te maken? Bij het huis en de heg van de buren? En dan bloemen bakken aan de rand. Daaronderin zou je dan het grind kunnen gebruiken, worteldoek erin en dan een goede mix. Lekker aardbeien ofzo erin, samen met Oostindische kers. Die bedekken samen de grond en staat vrolijk in de lente en zomer.

Tegels stapelen is relatief makkelijk te doen, zand ertussen en wat grotere kieren laten is ook goed voor insecten.

En dan in het midden wat mooie struiken, op marktplaats staan regelmatig struiken af te halen als je ze er zelf uit haalt. Ook zijn daar vaak van die bakken te vinden die je in elkaar schuift en kunt stapelen voor de buitenrand bijvoorbeeld.

Grafzerkentuinen zijn er al genoeg, maak het lekker groen, dat is minder onderhoud dan grind :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 19:38

Prairy schreef:
Aan de rand van het huis zou je inderdaad een grindbak kunnen maken tegen op spatten en makkelijk schoonmaken.

Lijkt mij ook :j

Bij de ramen een stukje met grind zodat je er makkelijk bij kunt met ramen lappen. Zou daar ook een opening laten zodat je makkelijk de tuin in kunt.

Een laag wilgentenenscherm is misschien ook een idee?
Zoiets https://images.app.goo.gl/2N3nhYKX8tbG4Y5h9

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 20:03

Je kan op de hoek paaltjes zetten. Die zijn wat hoger, vallen op en daar zullen mensen niet snel tegenaan/overheen rijden want dat geeft schade. Daar stap je ook niet zomaar overheen.

Je kan voor speels gaan, planten er tegenaan zetten of het heel strak houden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 20:19

Tip als je het grind wilt hergebruiken. Doe 2 lagen worteldoek eronder. Dit hebben wij, en ik hoef nooit onkruid uit mijn tuin te halen. In het midden hebben we een grote bloembak met van die grote pluimen, grijs gras, en lavendel. Zit altijd vol met bijen en vlinders. Dus hoeft er niet meteen onverzorgd uit te zien om insecten aan te lokken.

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 20:29

Wij hebben bloembakken gemaakt van pallets met daarin dus bloembakken. Die aan elkaar geschroefd en met plaatjes aan de grond gemaakt dat ze niet omwaaien. Leuke plantjes erin en je hebt een perfecte afscheiding.

Voorbeeldje, dit was nog work in progres

Afbeelding

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 20:53

Nikass schreef:
Vind je dat lelijke grijs echt mooi? Je ziet het tegenwoordig helaas overal -O-

Voor mezelf niet, maar wel als ik de voortuin van TS zie :o
Zelf heb ik een beukenhaag, met cortenstale bakken, bomen, planten voor bijen, bodembedekkers en groenblijvend.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 20:57

JudithO schreef:
Ik hou van een natuurlijke uitstraling, dus ik ga inderdaad niet met beton werken.

Dan zou ik een beukenhaag planten, in de winter wordt deze niet kaal. Dan 2 bakken met erin planten geschokt voor bijen en vlinders. Deze hebben meestal wel zo’n nodig.
En een bodembedekker rondom de bakken van maagdenpalm of waldsteina. Beide makkelijk in onderhoud en bloemen.