Welke oplossing voor warm water?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Welke oplossing voor warm water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:24

Budget energie schrijft dat je bij hun voorlopig nog wel gebruik kan maken van het salderen.

Ik wil ook gas niet 100% afsluiten, maar onze HR ketel is op en we moeten wel heel veel investeren nu, dus dan ga je wel kijken naar de optie om de HR ketel te verwijderen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:34

De salderingsregeling wordt vanaf 2023 met 11% per jaar afgebouwd.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:35

Wij hebben een elektrische boiler aangeschaft. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:46

Liselot schreef:
Wij zijn druk bezig om van het gas af te gaan, maar zijn er nog niet uit welke (betaalbare) optie we willen en kunnen gaan gebruiken voor warm water.
Qua verwarming hebben we inmiddels overal airco's geplaatst die ook kunnen verwarmen en we hebben al een aantal jaren een houtkachel.
Het enige waar we nu de CV-ketel nog voor gebruiken is dus het warme water.

Hebben jullie goeie suggesties? We zijn overigens een gezin van 4 en hebben een ligbad waar ik ongeveer 1x per week in lig. Verder douchen we om de dag en nooit allemaal achter elkaar.

Dat heb ik ook de CV combi ketel voor het warme water en voor het koken op gas en dat is eigenlijk zo'n weinig gebruik dat ik mijn oude CV ketel laat hangen heb ik besloten. Ook de CV gasverwarming die we niet gebruiken laat ik hangen, want soms is het hier echt heel erg koud en dan kan de pelletkachel het niet aan en dan draait die een uurtje en is gelijk overal het erg warm.

Dus ik zou het gewoon laten zoals het is want denk dat dit de meest goedkope oplossing is voor jezelf en in weze heb je zo weinig nodig dat het milieu technisch ook nog wel eens het schoonste zou kunnen zijn.

Ik moet eerlijkheidshalve wel vermelden dat het douchen in de zomer hier buiten gebeurt 99% van de tijd, ongeacht of de douche door de zon wel of niet opgewarmd is. Dus binnen heb ik de combiketel dan alleen voor het warme water nodig.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:00

Liselot schreef:
Zou zoiets als dit een oplossing voor ons zijn?
https://warmtepompboilershop.nl/product ... wisselaar/

In verhouding tot concurrenten is dit een topper. Redenen, vat is roestvrijstaal dus geen onderhoud aan anodes. Deze is ook stiller. De af en toevoer kan concentries,1 buis die binnenin dubbel is. En uitstekend Scop.
Kijk of je de extra spiraal nodig hebt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:25

Ik woon in Belgie dus dat is niet meer zo interessant. Krijg dan ook meteen een digitale meter ipv een terugdraaiende teller.

Wel geen gas hier maar nog mazout voor de verwarming en ik moet nog steeds een afspraak maken voor te kijken naar een pelletkachel voor de verwarming. Had een prijs opgevraagd bij iemand maar dat was een simpele kachel en kwam al over de 5000 euro uit met levering in februari. Erg duur.

Boven verwarm ik niet en de badkamer wil ik elektrisch doen. Dan zou ik met een pelletkachel goed uitkomen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:33

Esaqar schreef:

Daar hebben wij ook een offerte voor opgevraagd. Maar hoe zit het met het stroomverbruik van die boiler?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 20:51

Ik weet niet hoe ver ze nu zijn, maar ik houd dit bedrijf in de gaten:

https://borg.energy/

Zij zijn bezig met warmte buffers in de grond. En er zijn dan diverse mogelijkheden om die buffer te verwarmen. Zonneboiler in de zomer, hout in de winter of alsnog via je CV.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:10

Melia schreef:
Esaqar schreef:

Daar hebben wij ook een offerte voor opgevraagd. Maar hoe zit het met het stroomverbruik van die boiler?

Raming, 2 personen, verbruik 40 liter per persoon, 5 minuten douchen per persoon. Stilstand verliezen gerekend. Hou je vast 1500 KWh per jaar. Stilstandverliezen, afhankelijk isolatie, globaal 400 KWh per jaar en geen druppel water verbruiken.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:49

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:55

Bedankt dat je me wijst op een typfout van een maand geleden :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 00:04

Ik heb in de paardenstal een doorstroomboiler.
Hij gebruikt pas stroom op het moment dat je warm water pakt en gebruikt daarbuiten geen stroom.
Ik vind het ideaal, er wordt dus geen stroom verbruikt om water opgewarmd te houden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 05:55

Liselot schreef:
Hout cv ken ik niet, ga ik eens opzoeken. Met een zonneboiler zit je inderdaad met het probleem dat je daar in de winter niet zo veel aan hebt

Hout gestookte cv is er ook, maar dat is dan wel met meer een commercieel idee voor het kachel deel.
Andere optie is een wetback of water jacket(geen idee hoe dat in het Nederlands heet. Er gaat dan 1 pijp van de waterinvoer voor de boiler naar de achterkant van je kachel, hier zit dan een soort radiator in waar het water verwarmd wordt, de pijp eruit gaat dan naar je boiler.