Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35696
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 09:07

Hoe kan je met een vrachtwagen of vuilnisauto te snel rijden in dat straatje :? Hoe snel rijden ze dan en hoe lang is die straat?
Ik kan me dat haast niet voorstellen.

Weet niet of je zwaar verkeer kan verbieden. Die moeten daar natuurlijk gewoon ook kunnen komen lijkt me? Wie gaat anders je kliko legen?

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 09:13

Ik weet dat in het dorp meer mensen zich ergeren aan hardrijders, maar ik weet niet of er in ons straatje mensen last hebben. Ons huis ligt echt direct aan het straatje en in de lengte en is één van de weinige oude huizen (eind 19e eeuws met originele fundering). De meeste huizen liggen in de breedte aan het straatje, er iets verder vanaf en zijn nieuwer.
Bij ons komen auto's meterslange vlak langs de ramen en net na de bocht waar ze de straat in draaien, waarna men een even flink tempo maakt.

Gitana schreef:
Ik kan me voorstellen dat dit naar is. Ben je de enige in de straat die er last van heeft of zijn er meer?

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 09:18

Ik zou me ook wel tien keer bedenken voor ik dat zou doen, maar velen hebben geen last van zulke remmingen.

verootjoo schreef:
Hoe kan je met een vrachtwagen of vuilnisauto te snel rijden in dat straatje :? Hoe snel rijden ze dan en hoe lang is die straat?
Ik kan me dat haast niet voorstellen.

Weet niet of je zwaar verkeer kan verbieden. Die moeten daar natuurlijk gewoon ook kunnen komen lijkt me? Wie gaat anders je kliko legen?

secricible

Berichten: 25734
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 09:24

Maar waarom rijdt er zoveel zwaar verkeer in die straat als die doodlopend is? Is dit tijdelijk omdat iemand grandioos verbouwt? Of is dit structureel?

prompter

Berichten: 11419
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 09:30

Mensen denken vaak dat een vuilniswagen snel rijdt, omdat hij zoveel lawaai maakt. Als we na een klacht de tachograaf uitlezen, heeft hij bijna altijd maximaal 35 km/u gereden. Geen chauffeur gaat met een grote wagen voor zijn lol zo'n straatje in :n.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 09:46


Prairy
Berichten: 9227
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 09:55

Ik zie een gigantische kraan staan en vrachtwagens vol bouwmateriaal. Lijkt me logische dat het dus een bouw of verbouw is. En dus tijdelijk. Misschien kun je eens gaan kijken bij die buren en vragen hoe lang ze nog bezig zijn.

En daarna eens kijken of er nog zoveel last is...

Suzanne F.

Berichten: 49563
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 09:58

Himyar schreef:


Heel eerlijk? Ik denk dat je je een beetje aanstelt. Deze rijden niet hard.
En zoals gezegd, die vrachtwagens komen niet jouw straat in voor de lol. Sterke nog, liever gaan ze er helemaal niet in. Maar ze moeten. En ik denk niet dat ze te hard rijden gezien jouw interpretatie van hard. Dit is Max 30 km/u.

Ik denk dat je de optie om te verhuizen ook nog eens moet bekijken als je je hieraan ergert.

Biebz

Berichten: 5539
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:02

Heb je misschien wat meer info over de omgeving/straat?
Plattegrond?
Welke borden staan er aan het begin?

Dat maakt het wat beter in te schatten of het echt te hard is.
Maar ook of het noodzakelijk is dat ze daar komen.
Want ik denk idd dat ze daar echt niet voor de lol komen en zeker niet te hard zullen rijden.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:06

Suzanne F. schreef:
Himyar schreef:


Heel eerlijk? Ik denk dat je je een beetje aanstelt. Deze rijden niet hard.
En zoals gezegd, die vrachtwagens komen niet jouw straat in voor de lol. Sterke nog, liever gaan ze er helemaal niet in. Maar ze moeten. En ik denk niet dat ze te hard rijden gezien jouw interpretatie van hard. Dit is Max 30 km/u.

Ik denk dat je de optie om te verhuizen ook nog eens moet bekijken als je je hieraan ergert.


Op een woonerf is de max. 20 dacht ik. Die laatste vrachtwagen vind ik wel te snel rijden. No way dat die kan stoppen als er ineens een kind of voetganger uit een tuintje komt.
De twee auto's rijden volgens mij ook wel aan +20, maar dat valt op zo een kort stukje beeld niet goed uit te maken.
Laatst bijgewerkt door Gini op 31-07-22 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35696
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:07

Ik vind de auto’s op de filmpjes ook niet erg snel rijden :o dit is max 30 km/h.

Echter mag je in een woonerf maar 15km/h, maar dan moet er wel een bord van woonerf staan en zo’n bord van 15km/h erbij.
Staat dat ook aan het begin van de weg? Anders is het geen woonerf.

Ik zie op de foto iets wat op een bouwput lijkt met een hijskraan dus ik neem aan dat dit ook tijdelijk is die grote wagens?
Behalve misschien bevoorrading van dat café?

Shadow0

Berichten: 43562
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:10

Als het inderdaad een woonerf is (heet tegenwoordig 'erf' geloof ik) rijden ze allemaal wel degelijk nogal te hard want de bedoeling is stapvoets (wat in letterlijke zin 6 km/u is en in praktische zin op 15km/u gezet wordt), en die vrachtwagen is gewoon levensgevaarlijk in zo'n klein straatje zo dicht langs de huizen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:11

Het is vrij simpel: de snelheidslimiet in een woonerf is 15 km/u. Dan moet er we zo’n woonerf-bord staan (een 15 km/u is volgens mij niet nodig, maar dat is vast terug te vinden in één of ander handboek).
Je zou zelf kunnen meten (fiets met snelheidsmeter) binnen hoeveel tijd een voertuig dan van punt A naar punt B ‘mag’ komen. Zorgen dat je die punten op je filmpje kunt zetten en een paar keer meten en filmen. Dat naar de gemeente sturen (of een politicus in je gemeente die zich daar graag mee bezighoudt).

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:18

Citaat:
Kenmerken van een woonerf
Zoals ik hierboven al heb gezegd is de indeling van de weg op een woonerf een heel stuk anders dan je normaal gesproken ziet. Maar wat zijn dan de kenmerken van een woonerf en hoe kun je een woonerf herkennen?

Een paar kenmerken:

Verspringende wegen
Geen stoep (trottoir) aanwezig voor voetgangers
Bloembakken op straat
Objecten om je snelheid eruit te halen, zoals paaltjes, drempels of hoekige wegen
Andere verkeersregels, zoals andere snelheid, parkeren en plaats op de weg voor voetgangers


Het gaat dus niet alleen om het bord. Als het bord er staat is het 100% duidelijk, maar met één van de bovenstaande dingen is het al een woonerf.

Bron:
https://rijbewijshulp.nl/woonerf-regels/

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 10:20

Eind van het straatje/erf.
Afbeelding

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:24

Voor de filmpjes die je hebt gedeeld vind ik zeker dat ze te hard rijden, vooral ook zo dicht langs het huis. Hopelijk kan je een case opbouwen bij de gemeente én of de politie dat er uit eindelijk wat aan gedaan word.

Steppe

Berichten: 2806
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:27

Voor zo'n smal straatje rijden ze pittig door zeker de vrachtwagen. Probleem is dat op een 30 km wegen woonerf niet te handhaven is.
Wij wonen aan een iets bredere weg ook 30 km en wij hebben ook diverse keren gevraagd te handhaven nadat wij een paal hadden staan die liet zien hoe hard auto's rijden. Maar handhaven dmv bekeuringen kon niet zei de wijkagent.
Trouwens zo'n paal die laat zien hoe hard er wordt gereden is wel snelheidsremmend voor een tijdje. Wat soms ook helpt, bij ons tenminste, het bedrijf van de vrachtwagens bellen en taart brengen bij rustig rijden.
En soms ontkom je niet aan tijdelijk zwaar verkeer vanwege bouw ofzo. Wij zijn toen ook met veilig verkeer Nederland in contact geweest wat je kan doen en met welke argumenten je naar de gemeente stapt.
Wij wonen ook meteen aan de weg zit 1m tussen en ik zet mijn auto altijd voor de deur dit werkt verkeersremmend maar snap dat het bij jou niet mogelijk is.
Paar jaar terug is de weg opgeknapt waardoor wij geen trillingen meer voelen bij zwar en hardrijdend verkeer.
O en voor degenen die zeggen valt wel mee nodig ik je uit om eens een paar dagen in ons huis te komen wonen.
Laatst bijgewerkt door Steppe op 31-07-22 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 10:29


Steppe

Berichten: 2806
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:33

Zo te zien een straatje van oudsher niet te veel huizen maar door de jaren heen veel bijgebouwd. En ja de jachthaven zat er al en is gegroeid.

Wat je de gemeente wel kan vragen op de weg groot de snelheid neer te zetten, dan kan niemand zeggen o niet gezien
Laatst bijgewerkt door Steppe op 31-07-22 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 10:34

En de laatste tijd veel renovatie, afbraak en nieuwbouw. Als het ene klaar is, begint het volgende.
Er komen ook heel geregeld auto's met aanhanger voorbij, dat ketst en stuitert over de keien.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 10:46

Vroeger.
Afbeelding
Afbeelding

secricible

Berichten: 25734
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:52

Ja maar vroeger is vroeger...

Wat stel je voor dan als die verbouwingen in je straat zijn? Niet meer verbouwen? Materialen met paard en wagen transporteren zoals vroeger? Wat is je alternatief?

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:56

secricible schreef:
Ja maar vroeger is vroeger...

Wat stel je voor dan als die verbouwingen in je straat zijn? Niet meer verbouwen? Materialen met paard en wagen transporteren zoals vroeger? Wat is je alternatief?


Ik denk dat als mensen zich aan de wettelijke snelheid houden dat er dan al veel minder overlast is. Of je met 30 km/h of met max 15 km/h over keien gaat maakt wel degelijk verschil voor geluid/trilling

secricible

Berichten: 25734
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Verkeersoverlast op woonerf, gemeente doet niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:58

Sowieso maar volgens mij benoemt TS 2 issues. Enerzijds de snelheid en anderzijds zwaar verkeer. De snelheid is niet oké, maar het zware verkeer en bevoorrading kun je niks aan doen...

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 11:07

https://streamable.com/rtw7ya
Dus de grootste, zwaarste wagens moeten maar vrij spel hebben?
Deze reed overigens ook knap hard weg. Op het gemiddelde woonerf zou deze wagen van zijn langzalzeleven niet kunnen rijden en het kwam gewoon wat meubels brengen.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 31-07-22 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt