Tips voor dood tuinhoekje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Re: Tips voor dood tuinhoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:13

Zo of zo mee doen aan het EK tegelwippen.
Zijn wij met ons achtertuintje (was compleet met klinkers) ook begonnen. Langs ons huis en schuur een strook met grind en man wat is dat al een verbetering, qua temperatuur in huis. Tegels en klinkers worden gigantisch warm en geven deze ook af.
Nu plantenpotten op het grind ,wel onderaan open zodat overtollig water kan weglopen( en dus ook weer koeld )
De rest wordt ook nog gewipt en dan moesbakken en misschien n beetje gras of zo.
Persoonlijk vind ik jouw rode muur heel mooi TS, als je daar leuke bakken aanhangt ( zo van dr langwerpige) met bonte bloemen erin is het al een heel ander gezicht

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 17:00

Ik ga mee met de passiebloem of anders clematis/Toscaanse jasmijn (die heb je ook in roze in plaats van wit!). Ik ben zelf dan ook gek op klimplanten met mooie bloemen

Verder een smalle border met langbloeiende vaste planten/of een paar mooie potten met mooi bloeiend spul. Kies zeker iets bij- en vlindervriendelijks. Er zijn al te veel tegeltuinen...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 17:08

Voor de muren, google eens op verticale tuin :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:29

Wat ik zou doen is de rode muur voorzien van heel veel hangpotten met aardbeienplanten. Verder inderdaad tegels er uit, grond storten en beplanten met bodembedekkers en een aantal grote struiken de randen. De meeste heestersoorten kunnen prima in de schaduw, zijn redelijk simpel te snoeien en geliefd bij vogels en insecten. Je kan ook denken aan een fruitboom (die heb je ook in kleinere soorten). Wees in ieder geval niet bang om wat meer naar voren te komen of iets prominent in het midden te zetten. Juist alles aan de rand planten en geen hoogteverschillen laat het kleiner lijken.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 08:32

Pinterest geeft veel tuininspiratie ja! Ik heb al een enorm volle tuinmap (en dan nog submappen met 'Clematis' 'Roos' enzovoort). Die laatste vind ik erg mooi! Ik hou erg van weelderige beplanting.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:34

Ik ben zo blij om te zien dat ik niet de enige ben waar je de bestrating kan maaien... :Y) :+

Ik ga mee met de adviezen voor klimplanten en meer groen.
Als je kinderen hebt is een loungehoekje maken, of in elk geval het daar in aanleg geschikt voor maken, geen gek idee. Voor pubers kan het dan een mooi hoekje zijn om een beetje uit het zicht van pa en ma te chillen met vrienden/-dinnen.

Als tip voor je moestuin: verhoogde bakken, behalve voor de echte klimmers. Dat scheelt niet alleen voor je rug maar ook aanzienlijk in de slakken.

Voor tuinieren in bakken is er het Makkelijke Moestuin topic:
[HTT] Makkelijke Moestuin topic

En er is ook een Eetbare Tuin topic voor alle soorten moestuinieren, incl. bakken:
[VT] de eetbare tuin vervolg

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:58

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 13:02

idinn schreef:
Wilde marjolein (oregano) is volgens mij niet heel lastig en doet het ook wel in de schaduw. Het trekt echt massa's bijen en zweefvliegen aan. Bloeit lang en kan je gelijk gebruiken voor het koken. Het spreidt wel elk jaar uit als het ruimte heeft.

Top dankje!

Marcella schreef:
Phacelia is droom bijenvoer en het is een groenbemester.

Dat klinkt ook goed! :D

sasja0705 schreef:
Zo of zo mee doen aan het EK tegelwippen.
Zijn wij met ons achtertuintje (was compleet met klinkers) ook begonnen. Langs ons huis en schuur een strook met grind en man wat is dat al een verbetering, qua temperatuur in huis. Tegels en klinkers worden gigantisch warm en geven deze ook af.
Nu plantenpotten op het grind ,wel onderaan open zodat overtollig water kan weglopen( en dus ook weer koeld )
De rest wordt ook nog gewipt en dan moesbakken en misschien n beetje gras of zo.
Persoonlijk vind ik jouw rode muur heel mooi TS, als je daar leuke bakken aanhangt ( zo van dr langwerpige) met bonte bloemen erin is het al een heel ander gezicht

Wat goed dat je dat gedaan hebt! Van die bakken eraan is inderdaad een leuk idee, ik zal eens wat inspo opzoeken :)
Geverfd oid kan die muur niet, want dit is een huurwoning

Daphne__ schreef:
Voor de muren, google eens op verticale tuin :)

Nice thanx!

Roodvos schreef:
Ik ben zo blij om te zien dat ik niet de enige ben waar je de bestrating kan maaien... :Y) :+

Ik ga mee met de adviezen voor klimplanten en meer groen.
Als je kinderen hebt is een loungehoekje maken, of in elk geval het daar in aanleg geschikt voor maken, geen gek idee. Voor pubers kan het dan een mooi hoekje zijn om een beetje uit het zicht van pa en ma te chillen met vrienden/-dinnen.

Als tip voor je moestuin: verhoogde bakken, behalve voor de echte klimmers. Dat scheelt niet alleen voor je rug maar ook aanzienlijk in de slakken.

Voor tuinieren in bakken is er het Makkelijke Moestuin topic:
[HTT] Makkelijke Moestuin topic

En er is ook een Eetbare Tuin topic voor alle soorten moestuinieren, incl. bakken:
[VT] Voedertijd<a href="tel:1919859">1919859</a>

Ah ja iets tegen de slakken is wel welkom inderdaad :') volgens mij hebben ze genoeg te vreten maar ze hebben het altijd op mijn aardbeien en paksoi gemunt

Marcella schreef:
[HTT] Huis, Tuin en Techniek<a href="tel:1646111">1646111</a>

Gewoon voor de tuin.

Leuk!!

Heel fijn al die nuttige tips :D ik ga eerst maar eens beginnen met iets voor de kliko te maken en een borderrand te maken langs de rode muur en langs de schutting. Daarboven kunnen dan tzt nog wel bakken op poten staan en dan kan er ook nog (hogerop) wat aan de muur klimmen :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:09

Oost Indische kers is ook altijd leuk, bijvoorbeeld als bodembedekker rondom een leuke fruit boom. De fruitboom heeft met schaduw maar de grond wordt ook niet 'afgesloten' van de lucht. En de bloemen zijn eetbaar (pittig! :D )

Pawpaw houdt van wat schaduw, in ieder geval op de bast. Wordt ook niet al te groot en geeft lekkere vruchten. Groeit wel traag.

Toverhazelaar (hamamelis) geeft heel vroeg in het jaar al bloesem, goed voor de bijtjes, mooie struik.

Kiwibes is ook een klimmer.