'S nachts sproeien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Re: 'S nachts sproeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:18

Hier werd er eergisteren ook de hele nacht doorgesproeid en ik vond het ook echt wel een storend geluid maar het was maar 1 nacht hier. Tsja het hoort er gewoon bij. Als ze de hele nacht aan het inkuilen zijn hoor je dat ook. Hoe meer ik er me er aan ga storen hoe vervelender het wordt en de boer gaat echt niet stoppen voor mij :') ik zou inderdaad even investeren in goede oordoppen. Ik heb jaren lang in stedelijk gebied gewoond tussen een ziekenhuis, politiebureau en brandweerkazerne in en op de aanrijroute voor horeca. Dan liever een paar keer met jaar een irritante sproeier hoor.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:24

Ik hoorde dat bij de (overigens boeren- :') )camping hier een eindje verderop er ook mensen klagen over het 's nachts sproeien. Dat horen ze natuurlijk goed in hun tent/caravan.
Maar wat verwachten ze dan? Dat zij vanuit de stad naar het platteland komen, en dat het platteland zich dan aan hen aanpast ofzo? Je gaat bij de boer camperen omdat je de stad uit wilt, maar vervolgens is het buiten ook niet goed. Tja... Ga dan lekker naar een resort in Turkije ofzo waar je tot 2 uur 's nachts stampende muziek hoort en vervolgens nog een paar uur brallende zatlappen, als dat je beter past.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:32

Hoort erbij maar is natuurlijk ook een gevolg van de grondwaterstand zo laag mogelijk houden want anders hebben de boeren weer een probleem met hun zware machines. En is het dan langer droog moet er veel eerder en meer gesproeid worden.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 10:34

Grappige is dat er hier 1 is die structureel s nachts (en overdag) sproeit en de rest hem in de wel nacht uitschakelt.

Alle overige af en toe een keer herrie, echt geen problemen mee, de snelweg horen we ook. Ik heb vrijwel mijn hele leven in het buitengebied gewoont en ben opgegroeid met de overlast beperk je zoveel mogelijk in de nachtelijke uren (dus na 23.00 herrie makende machines uitschakelen en s morgens vroeg weer aan). Als noodzakelijk dan een keer een nacht doorhalen, maar dan ook zo werken dan de omgeving er zo kort mogelijk last van heeft.

De sproeier opzich, als die stil zou staan zouden we hem wel horen, maar dat geluid is wel doorheen te slapen. Dat systeem om hem te verplaatsen, is gewoon echt klote en met toenemend slaapgebrek neemt de ergenis (helaas) ook toe.

Met een beetje geluk vandaag regen, dat zou inhouden weer een keer goed slapen, stuk beter voor m'n humeur.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:47

Tja, dat is hier ook…
Sommige dag & nacht, andere niet overdag…
Ook dat heeft te maken met hun werkwijze / hoeveelheid grond (vaak nog elders) / beschikbaar- en hoeveelheid apparatuur en / of mankracht.
Dingen, die je vaak als buitenstaander niet ziet …

Hier regent het inmiddels dus hoop bij jullie ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:55

Ehh wij hebben zelfs in raadsvragen het dringende verzoek gehad van een (stadse frats) die vond dat het gieren=inspuiten van mest niet meer mocht want het stonk.
Woon vlak langs de Lek en bij ons draagt het gebrom/geluid van de diesels van de schepen regelmatig het huis binnen. ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:59

Eatshay schreef:
Ik hoorde dat bij de (overigens boeren- :') )camping hier een eindje verderop er ook mensen klagen over het 's nachts sproeien. Dat horen ze natuurlijk goed in hun tent/caravan.
Maar wat verwachten ze dan? Dat zij vanuit de stad naar het platteland komen, en dat het platteland zich dan aan hen aanpast ofzo? Je gaat bij de boer camperen omdat je de stad uit wilt, maar vervolgens is het buiten ook niet goed. Tja... Ga dan lekker naar een resort in Turkije ofzo waar je tot 2 uur 's nachts stampende muziek hoort en vervolgens nog een paar uur brallende zatlappen, als dat je beter past.

Bij de boerencamping hier werd geklaagd dat boeren in de omgeving gingen gieren in vakantietijd :')

Nee, we passen de hele bedrijfsvoering wel aan zodat de stadsmensen er geen last van hebben in hun caravan :=

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:01

Eatshay schreef:

Deze verdient wel de prijs voor meest generaliserende post van de dag :P

Er zit gelukkig nog een heel groot grijs (buiten)gebied tussen overlast en totale stilte van het wonen buiten de bebouwde kom of het recreeeren daar.

Ik snap TS wel, die baalt, die heeft een korter lontje door gebrek aan slaap. Als de buurman dan ook nog wel eerst hun wens inwilligd, en later niet. Tja dan wekt dat irritatie.

En nee de buurman hoeft niet in de nachten zijn sproei installatie uit te doen voor de TS of 'stadse vakantiegangers' want dit is nodig voor zijn oogst en bedrijf. Dus TS heeft geen grond tot klagen/eisen dat hij dit doet. Maar ik vermoed dat die boodschap ook wel duidelijk is inmiddels.

Dat andere mensen last hebben van boten/spoor/stank enz, maakt de situatie van TS niet anders he. Die baalt gewoon van het slaapgebrek.

Hopelijk voor boer en burger (en iedereen daar tussen) een lekkere bak regen en een goede nachtrust.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:07

Tja welkom op het platteland. Dit hoort erbij. Op het moment dat je dat niet kunt hebben dan is een woonplek in een dorp of stad misschien beter geschikt. Al hoor ik liever sproeiers of trekkers dan dronken mensen schreeuwend op straat. Maar dat is persoonlijk.

Daarbij: alles wat je aandacht geeft groeit. Als je je begint te ergeren groeit de ergernis en de aanwezigheid van het geluid alleen maar. Ik persoonlijk vind eentonig repeterend geluid vaak zelfs heel ontspannend en meditatief en slaap er fantastisch op. Dat is heel persoonlijk natuurlijk. Scheelt: het wordt vanzelf winter en dan heb je hier geen last meer van dus ooit stopt het wel ;)

Pak overdag anders een paar keer een powernap en dan slaap je zo weer bij. We hebben gok ik allemaal weinig geslapen. vanwege de hitte ben je toch al niet comfortabel en slaap je slecht, dus ik vraag me af of de sproei installatie echt het probleem is van je slaapgebrek of dat je het beter hoort en je eraan ergert omdat je toch al niet kon slapen en je oncomfortabel voelt vanwege de warmte

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:12

Heeft hij een haspel met een pomp nog achter de trekker die door de trekker wordt aangedreven? Of heeft hij een losstaande pomp? Wij zijn van een door de trekker aangedreven pomp naar een losstaande pomp gegaan en daardoor hoeft de trekker niet ‘s nachts te blijven draaien. Dat scheelt al veel. Die pomp is echt een verademing (en investering, dat dan weer wel).

Ik snap wel dat hij ‘s nachts wilt beregenen, zeker ook met die hitte. Geeft veel meer rendement dan overdag beregenen.

Heb je alleen last tijdens het verplaatsen van dat haspel? Ik weet niet hoe lang zijn percelen zijn, wij hebben soms een trek van 8 uur, dat zou bijv aan te passen zijn dat hij hem om 11 uur start bijv. Hoeft hij hem pas rond 7 in de ochtend weer te verplaatsen. Wellicht dat zoiets een mogelijkheid is?

Wij zitten ook tegen een camping aan. Drama. Overdag beregenen zijn er mensen boos dat ze ‘nat’ worden voor de caravan door de nevel. En ‘s nachts zijn ze boos omdat het herrie geeft… :')

Ook veel klachten gehad als we in een droog voorjaar land klaar rijden en het stuift te veel. Als we mest rijden. Als er modder op de weg ligt. Als we de modder opruimen maar daarmee ‘in de weg’ rijden. Als we ‘s nachts bezig zijn. Als we ze erop aanspreken als ze aardappels uit de grond halen… etc etc :+

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 11:21

De sproeien zit aan een kabel die op voortgetrokken wordt, dat geeft elke paar seconden een klap van metaal op metaal en dat geluid houdt ons (of buren afhankelijk van de windrichting wakker).

De slaapkamer is koel genoeg en helaas overdag bijslapen lukt niet (werk en in de avonden college).

Als t een keer een nacht is prima, keer modder, prima, echt zo moeilijk zijn we niet. Maar structureel slecht slapen breekt op en ja, ergenis groeit als het langer duurt en daar wordt t niet beter van...

Als achtergrond geluid zet ik al muziek op, dan slaap ik nog enigszins.

En dronken mensen, tentfeesten, muziek, mest, modder, loeiende koeien in de tuin, komt allemaal wel langs en kan ik (met overige normale nachten) echt prima mee dealen.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:04

https://www.bol.com/nl/nl/p/ohropax-cla ... 005249147/
Deze ouderwetse wasbolletjes druk je plat op je oor en dus maar een beetje in je gehoorgang. Daardoor irriteren ze niet, maar blijven wel goed zitten. En je hoort nauwelijks nog wat, zelfs de wekker hoor ik ergens heel in de verte :=

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:08

Die ouderwetse wasbolletjes moet je eigenlijk ook gewoon in je oor draaien, dan werken ze wel beter O:)
Wel heel fijn, blijven ook goed zitten, en omdat ze zich door je lichaamswarmte echt naar je oor voegen heb ik, ondanks smalle gehoorgangen, juist van die wasbolletjes geen last.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:11

leeslampje schreef:
Exitium schreef:

Ja dit, deze oordopjes zijn fantastisch (als je ze goed indoet, even gebruiksaanwijzing volgen).

Op maat laten maken is ook een goede optie, wel veel duurder (en kost wat tijd). Maar misschien wel een optie als je er vaker last van hebt.

Even tussen je vingers draaien en inbrengen, ze zetten dan vanzelf uit :j Hier hoor ik m'n wekker nog wel gewoon, maar de ventilator die twee meter van me vandaan staat hoor ik totaal niet meer met die dopjes in. Heb ze anderhalf jaar gebruikt vanwege overlast van de bovenburen, maar na m'n verhuizing ben ik ze blijven gebruiken als ik uit wilde slapen of zoals nu de ventilator aan heb staan. Ze werken echt perfect en je merkt nauwelijks dat je ze in hebt :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:36

Ik vind het tamelijk onredelijk klinken van de buurman. En ik vraag me af of er ook niet iets is als een algemene overlastclausule? Want dit klinkt alsof het een stuk verder gaat dan geluid wat nodig is. Ik snap ook niet waarom we doen alsof dat nu het probleem is van iemand die niet kan slapen door herrie. Het is heel normaal om geluidsnormen te stellen, dat doen we tegenwoordig eigenlijk overal, en met als effect dat dingen veel stiller kunnen en veel minder mensen last hoeven te hebben van alle gevolgen van slecht slapen - en dat zijn er nogal wat. Beregenen kan nodig zijn en als dat in het gebied nog toegestaan is hoort het erbij. Maar metaal dat tegen metaal aanslaat omdat er blijkbaar iets is aan de installatie dat niet klopt of niet goed is opgesteld - dat is niet ok en dat moet gewoon kunnen worden opgelost.

Qua oordopjes en dergelijke: als het nodig is kan het wat helpen, en wat ik ook nog wel eens deed was een ventilator aanzetten - dat is heel monotoon en dus makkelijker te negeren en overstemt dan andere geluiden. White noise heeft hetzelfde effect. Maar ideaal is het niet, en ik krijg vrij snel irritatie aan mijn oren als ik een paar nachten achter elkaar oordopjes in doe (welke dan ook, ik heb uitgebreid geprobeerd.)

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:32

Shadow, dat is niet een kapotte installatie maar het manier van werken van de betreffende installatie :j
Deze installaties zijn enorm duur, en daardoor soms oud. Dit houd in ook met de oude technieken.
Het klappen van metaal op metaal is niet heel uitzonderlijk bij een dergelijke sproeier.

Tot voorkort hadden we hier weinig last van omdat we ook weinig te maken hadden met langdurige droogte waardoor ook gras en mais besproeid dient te worden. De akkerbouw doet meer met sproeien en heeft dan ook luxere installaties.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:33

Balko schreef:
Shadow, dat is niet een kapotte installatie maar het manier van werken van de betreffende installatie :j

Dan is het gewoon niet het juiste soort installatie voor langdurig gebruik 's nachts.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:38

zoveel herrie maken ze ook weer niet hoor. Als dat zo was zou heel het buitengebied altijd klagen van de hinder.
Laat staan een paar jaar terug.
Het is denk ik meer een ding als dat je je er aan gaat storen het steeds luider word.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:43

DuoPenotti schreef:
zoveel herrie maken ze ook weer niet hoor. Als dat zo was zou heel het buitengebied altijd klagen van de hinder.

Als ze normaal niet zoveel herrie maken en nu wel is er wellicht toch iets mis met de installatie.
Citaat:
Het is denk ik meer een ding als dat je je er aan gaat storen het steeds luider word.

Is niet zo, de negatieve gevolgen van geluidshinder, vooral 's nachts, zijn uitgebreid onderzocht en bewezen. Het helpt wel iets om je er niet aan te ergeren, maar de kwaliteit van slaap is een stuk minder als er veel geluid is.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:44

Het enige wat ik kan bedenken wat jij hoort met ijzer op ijzer is de pal op het haspel zelf. Die gaat over tandwielen heen, als terugslagbeveiliging om te voorkomen dat hij weer afrolt als hij eenmaal binnen is. Dat heeft wel ieder haspel, alleen heb ik die van ons nog nooit gehoord. Als dat het is dan is smeren wellicht een optie? Dat de klap doffer wordt als die nu zo schel is?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:47

@shadow
Maar dan moet het wel getoetst zijn als hinder. Dat weten we nu niet.

Ik zeg ook niet dat ze stil zijn, dat gebrom en dat oprollen maakt geluid.
Zeker in de nacht.
Maar alles wat geluid maakt overschrijd niet meteen de geluidsnormen.
Als ts dat wel denkt kan ze misschien beter kijken of daar iemand voor te vinden is via de gemeente of zo omdat te meten. Mocht ze dan in haar gelijk staan zal die boer wat anders moeten verzinnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:51

DuoPenotti schreef:
@shadow
Maar dan moet het wel getoetst zijn als hinder. Dat weten we nu niet.

Hmm, nee, dat is niet helemaal hoe het werkt. TS kan er niet van slapen, dus daarmee is het al hinder. De vraag is hooguit of het toelaatbaar is.

Citaat:
Als ts dat wel denkt kan ze misschien beter kijken of daar iemand voor te vinden is via de gemeente of zo omdat te meten. Mocht ze dan in haar gelijk staan zal die boer wat anders moeten verzinnen.

Al zou de boer natuurlijk ook zelf een beetje schappelijk kunnen zijn en meedenken - het moet van twee kanten komen toch?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:56

Klopt van 2 kanten... en zijn gewas gaat naar de knoppen met duizenden verlies...tja

Ja inderdaad of het toelaatbaar is... dat is een beetje op woorden vallen als het duidelijk is.

Kijk ik weet heel goed wat het is niet te slapen van de hinder.
In ons vorige huis hadden we buren die een overkapping hadden en daar met terrasverwarming van april tot oktober zaten.
Muziek aan, altijd elke dag vrienden. Die praten over de muziek heen.
Gingen pas rond 1- half 2 slapen.
Onze wekkers gingen tussen 5 en 6.
Maar ik heb nooit de illusie gehad daar een poot te hebben om op te staan.
Verhuizen was onze optie.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:14

Duizenden? Zeg maar tienduizenden per oogst

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:36

Onze buurman had ook zo'n geweldige sproei installatie , nachts plaatste hij de sproeier tegen de rand van het dorp wat echt voor veel overlast zorgde terwijl de mensen hier echt wel wat gewend zijn.

Toevallig woont de eigenaar van het onderhoudsbedrijf ook aan de rand van het dorp en toen de machine voor onderhoud kwam heeft hij er gratis een demper opgezet, daarna kon iedereen weer rustig slapen.