Ik zoek een nieuwe auto. Welke is tegenwoordig zuinig en betrouwbaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:45

Eleionomae schreef:
Amber_anne schreef:
Geen idee of die aan alles voldoet maar wij hebben een Mitsubishi Colt gekocht een aantal jaar geleden. Heel tevreden mee en in onze prijsklasse (3000) was het kwalitatief de beste. We zijn er nog steeds heel tevreden mee en hij vergt tot nu toe heel weinig onderhoud.

Hele fijne auto's! wij hebben ook jaren in een Colt Cz3 gereden. Mijn man gebruikte hem dagelijks, hij is 1.84 en pastte hier goed in. Ook zit er van binnen verbazingwekkend veel ruimte :)

Klopt hij is echt heel ruim binnen. Ook voor mensen op de achterbank

Wij hadden hiervoor een Opel Corsa en dit is echt stukken beter

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:36

Een Toyota Yaris. Geen idee hoe zuinig de modellen van tegenwoordig zijn, maar mijn vriend rijdt rond in een model uit pak 'm beet 2003 en die verbruikt 1:14. Een nieuwer model zal vast zuiniger zijn in verbruik. Ze zijn er ook in hybrid uitvoering.
Het is bovendien een zeer betrouwbare auto. Toen mijn vriend twee jaar geleden zijn eerste auto kocht, heeft hij bewust opgezocht welke auto's het minst bij de wegenwacht worden geregistreerd en de Yaris staat nauwelijks met pech langs de weg.
Kortgeleden is mijn vriend bij de dealer langs geweest om naar een andere auto te kijken. Toen die hem vroeg wat hij nu reed, kreeg hij de opmerking dat hij zijn huidige auto het beste op kon rijden, voordat ie de aanschaf van een nieuwe overweegt. Zo degelijk zijn ze blijkbaar.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 15:56

Een hoop reacties, dank! :)

Even de genoemde auto's samengevat:
-Mitsubishi Colt
-Fiat Panda (twijfelachtig qua lengte bestuurder)
-Peugeot 208
-Ford Ka
-Suzuki Alto
-Daihatsu Sirion 2
-VW Up
-Seat Mii
-Skoda Citigo
-Ford Fiësta
-Kia Picanto
-Fiat 500
-Opel Corsa
-Toyota Yaris

Qua budget en eisen, dat kan prima. Mijn vaste garage gaat al voor me op zoek en zegt dat er genoeg aanbod is rond de 3K. Airco zit tegenwoordig bijna op elke auto. Kofferbak hoeft niet megagroot, maar wil niet kleiner dan wat ik nu heb. Ik kan nu een 100L weekendtas in de kofferbak kwijt in mijn micra (zodat als ik op pad ben, niemand die tas ziet liggen). De echte kleintjes hebben een mini kofferbak waar die tas niet in past. En zuinig is een relatief begrip. Ik ben blij vanaf 1:15, nog blijer met boven 1:20, maar dat hoeft dus niet. En over kilometerstand heb ik niets geschreven. Ik geloof best dat de auto's duurder zijn als ik onder de 100.000 wil.
Het klopt trouwens wel dat tweedehands auto's nu duur zijn en de kleine auto's hun waarde behouden.

Over de genoemde auto's:
De Daihatsu Sirion 2 zag ik toevallig vandaag voorbij rijden. Ziet er uit als een degelijke kleine auto. Beetje een maxi Kia Picanto. Daar zag ik de LX van voorbij rijden, is dan een grotere uitvoering dan de standaard Picanto?
VW Up ken ik van een oudcollega, die reed ook superzuinig. Fijn om te horen dat hij ook ruim is van binnen.
Skoda Citigo heb ik ingezeten, die vind ik dus te krap van binnen voor mij.
Toyota Yaris heb ik eerder in gereden, fijne auto. Voor mijn gevoel wat groter? Ik zie dat het gewicht rond de 1000kg ligt, dus dat klopt wel.

MarlindeRooz

Re: Ik zoek een nieuwe auto. Welke is tegenwoordig zuinig en betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:59

Ik ben 1.83 en zit prima in een Suzuki Alto, opel Corsa en een Kia picanto!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:00

Je zou ook naar Hyundai i10 of i20 kunnen kijken. Hyundai is erg betrouwbaar. Kia picanto is ook wel een degelijke auto.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:13

Voor mijn gevoel valt de Yaris ook nog wel binnen de gewichtsklasse die je opgaf, maar dat kan ook zijn omdat wij een model van bijna 20 jaar hebben. Het zou best kunnen dat de nieuwere modellen wat groter/zwaarder zijn.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:41

Wij lenen wel eens een i10

Ik rijd economisch en het lukt mij goed om daar 1 op 20 te rijden. Mijn vriend rijdt een stuk sportiever en komt uit op 1 op 17. Wat dat betreft een fijne auto. Een weekendje weg in eigen land lukt prima, alhoewel mijn vriend en zijn broer er ook mee naar Oostenrijk zijn gereden.

En zoals hierboven genoemd, als je hem net wat te klein vindt achterin is er de i20

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:48

Renault Twingo! Je hebt ze met verschuifbare achterstoelen, dan creëer je echt flink wat ruimte in de achterbak voor zo’n klein autootje :D De kinderwagen paste uiteindelijk beter in mijn Twingo dan de T-roc van mijn vriend haha.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:57

VW up, Seat Mii en Skoda Citigo zijn hetzelfde model dus als je niet in de Citigo past, zal de rest ook niet lukken.
Ik heb zelf een Citigo en ebn er superblij mee maar mijn man en zoons willen me er uit hebben omdat het 1 van de meest onveilige auto's blijkt te zijn in het kleine segment. Misschien ook iets om rekening mee te houden bij je keuze.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:02

Panda!

Mijn vader is 1,85 en kan er prima in rijden. Z'n eigen Volvo zit natuurlijk beter, maar hij rijdt prima met de Panda als dat eens zo uitkomt.

Wat aan de Panda ideaal is, is dat de achterbank verschoven kan worden, op dezelfde manier als een voorstoel. Zo kan je of een grotere achterbak creëren of juist meer beenruimte voor mensen op de achterbank. De achterbank kan ook plat, in 2 delen.

Ik heb de Emotion Cool editie, met climate control, airco, stoelhoogte aanpasbaar, stuur hoogte aanpasbaar, elektrische buitenspiegels, elektrische ramen voor. Eén van de luxere uitvoeringen.

Ik betaal €20 aan wegenbelasting per maand en rijdt 1:18 gemiddeld. Uitsluitend snelweg 1:20. Ik rij wel zuinig.

Er zitten op die van mij dakrails voor een dakkoffer en er zit een trekhaak onder en daar mag 800kg mee getrokken worden. Óók ideaal voor een fietsendrager.

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:43

Denise_Storm schreef:
Renault Twingo! Je hebt ze met verschuifbare achterstoelen, dan creëer je echt flink wat ruimte in de achterbak voor zo’n klein autootje :D De kinderwagen paste uiteindelijk beter in mijn Twingo dan de T-roc van mijn vriend haha.

Dit! Ik heb een Twingo met 2 losse stoelen achter (je hebt ze ook met een bank achter) die ik dus individueel van elkaar kan neerklappen en richting de voorstoelen kan schuiven. Mijn vriend van 1,93 pakt hem ook wel eens mee en hij zit niet klem haha.
Daarnaast is hij er ook nog eens in het roze/paars ;-)

Edit: Ik rij gemiddeld 5,3l/100km en heb hem (wel 3 jaar geleden) voor rond jouw budget gekocht met nog geen ton op de teller. Ik heb zowel airco als cruise control en hij is tot nu toe glansrijk door elke APK heen gekomen. Massa ledig gewicht is 839 kg, dus wat dat betreft erg gunstig :-).

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:59

eva1969 schreef:
VW up, Seat Mii en Skoda Citigo zijn hetzelfde model dus als je niet in de Citigo past, zal de rest ook niet lukken.

Dit inderdaad :j Als een van deze niet past, zou ik de rest niet eens bekijken.

Aan de andere kant: mijn vriend van 1.85 past wel in een Up (jaren gereden), maar niet in de nieuwe Peugeot 208. Dan zat hij met zijn knieën tegen de stuurkolom. In de kleinere Up geen last van. Soms vallen modellen gek uit qua wat past, afhankelijk van hoeveel je kunt verstellen voor een goede zitpositie.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:07

Chanen schreef:
Voor mijn gevoel valt de Yaris ook nog wel binnen de gewichtsklasse die je opgaf, maar dat kan ook zijn omdat wij een model van bijna 20 jaar hebben. Het zou best kunnen dat de nieuwere modellen wat groter/zwaarder zijn.

Ik heb een Yaris uit 2016, wel hybride maar ik geloof dat die 1100kg weegt dus erboven (gewoon benzine is iets lichter). Loopt wel 1 op 25 dus megazuinig. Ik vind de Yaris wel een hele fijne comfortabele auto.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:22

Ford fiësta! Lekker ruim en rijdt echt fantastisch. Moet zeggen dat wij allemaal graag Ford rijden thuis. Hebben een focus 20 jr gehad en nu weer een C max als eerste auto.
Bijna nooit iets mis mee (klopt af) kofferbak best ruim en het voelt ook echt als een auto. Heb er zelf een uit 2011 en echt dik tevreden mee.
Wellicht zitten ze iets boven je budget maar ligt aan km en leeftijd.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:23

Peugeot 207?

Heerlijke auto's, ruim en rijd net iets ruwer als zijn opvolger de 208.
Ik ben 1.83 ongeveer en heb 3 jaar lang met plezier in een 207 gereden!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:36

Mijn vriendin is 1.85 en heeft een Hyundai i10, daar past verrassend veel in en is een zuinige, betrouwbare auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:53

Ik mis hier de VW polo..

Twee jaar geleden plots van baan gewisseld, na 6 jaar lease moest ik ff snel een voiture regelen.

Redelijk dezelfde eisen als jij, behalve de lengte.. ik ben ìets kleiner ;-)

Ik kwam uit op een VW polo 6. Alles erop en eraan, maar net niet teveel wat stuk kan gaan ( geen fancy radio bv)

Ik heb vooral gekeken naar de hoeveelheid eigenaren, en het onderhoud. Mijn auto had alle stempeltjes, en ik merk het nog steeds bij de kleine&grote beurten.

'hi-ho-Silver' heeft nu in 2 jaar tijd nog geen zeshonderd euro gekost, kleine en grote beurt en APK.
Als ik 'driving like a grandma' rij, red ik 700 km op een 45 liter tank.

Ik had wellicht een zuinigere auto kunnen aanschaffen, maar ik heb nu een prima polo'tje voor ca 3000 euro, en het normale ( dus niet excessieve) onderhoud.

Ik heb echt geen verstand van auto's, ben wel een liefhebber.

Mijn tip, check het kenteken, de hoeveelheid eigenaren en het onderhoud.

En koop lokaal, een dealer 200 km verderop waar je voor een leuk prijsje haalt, calculeert al in, 'die komt niet terug als er wat is' ..

En als laatste tip, iedereen wil een klein zuinig autootje, en de meeste willen er ook geen onderhoud aan plegen, want klein= goedkoop. En zodra dat uit het budget valt, moeten ze weg, en dan staan ze te koop met een bejubelende 'zuinig, reed 1 op ******'

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:05

Kia (we kochten onze Rio nieuw) zal ik nooit meer kopen.

Zowel van binnen als van buiten slijt de auto veel te snel.

Hiervoor had ik een ford. Veel degelijker.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:15

Suzuki Swift! Heerlijke auto. Nooit problemen mee en rijdt aardig zuinig. Die van mij komt uit 2011 en rijdt nog als een zonnetje, alleen 1x de accu moeten vervangen. Ik ben 1.84 en pas er prima in, zelfs mijn broer van 1.96 kan er goed in rijden. :) Ik heb zelf de wat duurdere variant (automaat), maar met wat km op de teller en bouwjaar rond 2010-2014 moeten ze wel onder de 4500 te vinden zijn! Achterbak is niet gigantisch maar ik kan er 3 zakken paardenvoer in kwijt + een 4kg zak kattenvoer en 2kg natvoer, dus een flinke weekendtas moet ook wel lukken. :+ En anders heb je altijd de achterbank nog.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:21

Kijk eens naar Cuores.

Geen status auto's, maar verder voldoen ze 100%.

Verrassend veel ruimte ook, zowel laadruimte als je de bank plat gooit als beenruimte.
Ik ben kort en pas, maar een goede vriend van mij die over de 1.90 mtr gaat riep verbaasd uit dat hij zo fatsoenlijk zat in mijn auto, en dat hij dat nooit verwacht had ...

Ik rij met mijn Cuores tussen de 1:18 en 1:20 (afhankelijk van wel niet airco aan, veel stad veel snelweg of veel provinciale wegen)

Gewicht blijft ruim onder de 900 kilo, en qua prijs zijn ze er ook binnen jouw budget.

Zicht is goed, geen heel lage instap en simpele motoren. Die niet snel stuk gaan, en áls ze stuk gaan relatief eenvoudig te herstellen.

Ze zijn er in simpele kleuren maar ook in wat meer afwijkende kleuren.

Enige nadeel is dat je gericht op zoek moet.
Er zijn er niet héél veel in nl, ik meen dat ze hier nooit nieuw verkocht zijn en dat het merendeel geïmporteerd wordt uit DlD.

Ik rij inmiddels mijn tweede Cuore. De eerste werd helaas total loss gereden door iemand die niet oplette en achterop knalde

Maar ik ben na de ervaringen met die eerste dus heel gericht opnieuw op zoek gegaan naar een Cuore, en zou dat zo weer doen.

Gewoon simpele 'niet zeiken altijd rijden' autootjes.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:30

Net even gekeken, er staan op dit moment 44 Cuores met airco tot 4000 euro op marktplaats.

Best veel daarvan met nationale autopas en niet achterlijk veel kilometers.

Aantal aantoonbaar van 1e eigenaar af.

Allerlei kleuren ook.

Zit vast iets tussen dat je zint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:37

Ik weet niet of de TS dagelijks de rijksweg op moet, maar in dat geval zou ik een cuore laten staan.
Voor binnen de bebouwde kom is het wel een redelijk veilige auto.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:45

Ik rij er prima snelweg mee, en vaak ook.

Maar goed, dat is ieder voor zichzelf natuurlijk, qua voorkeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:12

Femke_Tweety schreef:
Ik rij er prima snelweg mee, en vaak ook.

Maar goed, dat is ieder voor zichzelf natuurlijk, qua voorkeuren

Dat snap ik.
Maar qua veiligheid en kreukelzone zou ik hem laten staan..

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 11:10

Nielojram schreef:
Ik weet niet of de TS dagelijks de rijksweg op moet, maar in dat geval zou ik een cuore laten staan.
Voor binnen de bebouwde kom is het wel een redelijk veilige auto.

Ik heb op Sint Maarten met een Daihatsu Cuore gereden. Heel klein autootje, maar verrassend ruim van binnen. Hij was voor het eiland eigenlijk niet zo fijn, heb aardig wat keren de onderkant geschuurd. Maar het was de goedkoopste lease optie destijds en ik kwam er mee rond.

Ik rij inderdaad zowel bebouwde kom als snelweg, alles binnen Nederland in principe. Met mijn micra uit 96 op de snelweg was ook niet super (wat een herrie!) maar hij reed verder prima :)