Achterom schreef:Helemaal niet aan gedacht, maar een initiatief als dit kan ook wat zijn voor je moeder https://www.meevoormij.nl/mee-op-weg/
Wat een mooi initatief! Haar gemeente staat er nog niet bij, maar fijn dat het bestaat
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Achterom schreef:Helemaal niet aan gedacht, maar een initiatief als dit kan ook wat zijn voor je moeder https://www.meevoormij.nl/mee-op-weg/
superpony schreef:Oke, samen heb ik echt niet aan gedacht. Dat is wel een goed idee. Mag mijn man of zoon doen, want ik kom echt nergens terecht. Krijg het al benauwd van het idee.
Hoezo is niet alles NS? Wat is Arriva?
verschillende trein bedrijven. NS is geel en arriva wit-blauw. Vereist alleen opnieuw je ovkaart bliepen bij de goede paal
Valys? Zoek ik ook op.
Ze heeft geen WMO. Wel laatst gezegd dat ze daar naar kan kijken, want dan kan je van en naar het station met een taxi. Maar op zich kan ze in Ermelo goed naar station komen en zouden wij haar halen in Emmen.
Zonder overstap zou ik het al minder eng vinden.
Ik wil haar ook wel van Zwolle halen. We willen haar altijd wel halen en brengen, maar ze wil zo graag ook zelfstandig zijn. En ik vind het serieus knap hoe ze het oppakt na jaren onafhankelijk overal naartoe met de auto en nu met slecht zicht met de bus.
Ze loopt slecht of in ieder geval wat onzeker, omdat ze niet altijd goed ziet waar ze loopt en weleens is gestruikeld.
Apart dat je bij de ene dus wel een trappetje hebt en bij de ander gelijkvloers?
ligt aan de hoogte van het perron
Ze kan wel wat met haar telefoon, maar het hangt ook af van hoe duidelijk de app is, dus kleur letters tegenover achtergrond en in welk licht ze staat. Soms stuur ik haar een foto en moet ze wachten tot ze 's avonds onder de lamp kan kijken.
als je bij haar bent even sanen oefenen, dan leert ze ermee omgaan en ontdekt ze hoe hij werkt. Het is best een goed ontworpen app. Vergeet ook niet dat senioren een belangrijke doelgroep zijn dus dat veel is gemaakt om hen het reizen mogelijk te maken
Thuis heeft ze een ding waar ze alles onder kan leggen om te vergroten, haar tv is mega.
De afwijking heet; makuladegeneratie. En ze heeft een staar operatie gehad. Ik vind het soms lastig inschatten wat ze ziet. Als we iets samen doen of ik iets laat zien, verschilt het wat ze goed oppakt en wat niet.
Verder is ze nog hartstikke goed. Vrienden zijn naar Roermond verhuisd en die willen haar ook wel halen, maar waren erover begonnen dat ze best de trein kan pakken en haar hondje bovenin de tas moet doen. Maar die zien haar als zelfstandige vrouw en vriendin.
zo te horen konden die vrienden best gelijk hebben![]()
Femke_Tweety schreef:Als ze 78 is, en verder gewoon volledig goed bij haar verstand, is er niets aan de hand
Laat haar toch gewoon dat stukje zelfstandigheid.
Als ze het ergens niet weet kan ze het vragen, en loopt ze echt ergens vast kan ze altijd jullie nog bellen.
Ik moet er niet aan denken -joe goedbedoeld ook- om betutteld te worden als ik ouder ben...
MarlindeRooz schreef:de overstap op Zwolle is echt heel makkelijk. Zonder trappen en/of liften. Het is heel dicht bij elkaar. En ik kan het weten ik ben een wandelende NS-planning door mijn vele jaren treinreizen. Ze moet alleen wel van de NS naar Arriva inchecken. Dat wijst zich best wel en daar kan ze ook hulp bij vragen. In de Arriva trein naar Emmen is ook niet een hoge instap en bij de sprinter van Ermelo naar Zwolle kan het wel zo zijn. Daar is altijd personeel en/of andere mensen die kunnen helpen.
Als ik nog in Zwolle woonde had ik haar eens geholpen maar helaas.
Femke_Tweety schreef:Vindt ze het zelf een probleem om zelfstandig met de trein te reizen?
Dat is de vraag.
Als ze het zelf aandurft dan is het toch prima?
Slecht zicht of niet.
Ik woon in Doorn, vlakbij Bartimeus.
Ik zie in deze omgeving héél veel slechtziende tot volkomen blinde mensen.
En die kunnen zich vaak prima redden.
Hulp aanbieden is lief, en ik zie echt de goede bedoelingen.
Maar als iemand gewoon goed bij zijn verstand is, en het zelf denkt te kunnen en dat ook wil, dan vind ik oprecht dat je ze die kans gewoon moet geven.
Misschien is dit niet de meest populaire mening, dat kan.
Maar ik heb echt moeite met het onnodig klein houden van mensen.
Als ze zelf hulp wil of vraagt, helemaal prima natuurlijk.
Maar als ze het zelf wil doen ook prima. Het is geen klein kind.
(En zoals gezegd, ik zíe de goede bedoeling, dat is het punt niet)
Spenk schreef:Nee de NS rijdt niet overal. Ze heeft een OV kaart? Daarmee moet je altijd inchecken anders kom je vaak de perrons niet eens op overal staan poortje.
Als je moeder in Ermelo opstapt moet ze inchecken dat wijst voor zich er staan overal palen.
Wanneer ze in zwolle is zul je moeten uitchecken bij NS en inchecken bij blauwnet (dat is waar arriva van is het heet blauwnet)
Maar die poortjes voor het om checken staan bij het perron van de trein die naar Emmen gaat dat zie je niet over het hoofd! Plus daar staan de conducteurs altijd om alvast te controleren of je ingecheckt bent dus die kun je ook vragen.
Suliko schreef:Tegenwoordig reis je met een OV-chipkaart. Daar zet je een saldo op en check je in bij een paaltje. De conducteur in de trein komt wel eens langs om te controleren. Op de grotere stations moet je een poortje door, die opent dan bij het inchecken, bij kleinere stations staat er een simpele paal.
Je checkt in en bij je eindperron check je weer uit. Erg simpel en geen gedoe met kaartjes kopen van te voren! Alleen erop letten dat er genoeg saldo op staat. Als je overstapt naar een andere vervoerder, is er op elk perron 2 palen. Bij de één check je uit en bij de ander weer in.
Aangezien het een vaste route is die ze zal reizen, is het vrijwel altijd hetzelfde perronnummer waar ze opstapt, aankomt en waar ze moet overstappen.
Ik heb wel de indruk dat het in jouw hoofd al enorm ingewikkeld is om met de trein te reizen, veel ingewikkelder dan dat het in werkelijkheid is. Ik zou als ik jou was eerst zelf met de trein naar haar toe gaan, zodat je eerst zelf kan ondervinden hoe het werkt voordat je met zoveel stress met haar op pad gaat.
De eerste keren dat ik met de trein reisde vond ik het ook overweldigend, vooral grote stations. Al die perrons en treinen, maar elk perron heeft een nummer en dat is het enige waar je op hoeft te letten. In de app zie je heel overzichtelijk op welk perron je trein aankomt en vertrekt. In de app kan je ook de looproute zien. Maar als je één keer de route gedaan hebt, zul je zien dat de 2e keer al veel soepeler gaat en daarna is het een eitje.
Tja, in slaap vallen is gewoon onhandig. Als je weet dat je iemand bent die makkelijk in slaap valt, moet je gewoon even een wekkertje zetten 10 min voor je aankomt ergens.
superpony schreef:Is het goed te zien bij Zwolle waar je heen moet, zodat je in de goede trein stapt die de goede kant op gaat??