Hoe veilig is met de trein reizen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 10:18

Achterom schreef:
Helemaal niet aan gedacht, maar een initiatief als dit kan ook wat zijn voor je moeder https://www.meevoormij.nl/mee-op-weg/

Wat een mooi initatief! Haar gemeente staat er nog niet bij, maar fijn dat het bestaat

Amber_anne

Re: Hoe veilig is met de trein reizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:31

Mijn oma komt ook met de Valys als ze naar ons toe gaat. Dat is met de auto een reis van iets meer dan een uur en dat durft ze niet meer aan. De Valys vindt ze super. Het is vaak heel gezellig met de andere passagiers en de chauffeur.

Verder is de trein heel veilig en zijn de medewerkers op het station altijd erg behulpzaam. Op Zwolle station staat beneden in het midden van de hal ook altijd iemand achter de balie om je te helpen en overal is een roltrap en lift.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:46

Ik reis al heel lang met de trein, ook op 'rare' tijdstippen (laatste trein) en heb me nog nooit onveilig gevoeld. Het is juist prettig aan de trein dat er altijd wel meer mensen mee reizen en op het station lopen. Ik merk ook dat mensen vaak behulpzaam zijn, zolang het niet midden in de spits is op hele drukke stations en iedereen haast heeft. Ik zie regelmatig dat mensen anderen helpen, ouderen en mensen met kinderen, om bepakking en dergelijke de trein in te krijgen of de weg te wijzen.

Zolang je rekening houd met genoeg overstaptijd, denk ik dat je moeder prima met de trein kan reizen. Als je voor het eerst reist met de trein is het altijd even stressvol en overweldigend, maar als je het eenmaal doorhebt is het altijd dezelfde route die je neemt. Treinen rijden op vaste tijden en vertrekken vanaf dezelfde perrons in de meeste gevallen, dus als je moeder die eenmaal kent hoeft ze alleen even te checken of er wijzigingen zijn en kan ze gewoon naar dezelfde perrons lopen.
In zwolle kan het druk zijn, ik zou dan aanraden om na 09:00 te reizen en tussen 15:00-19:00 te vermijden als het kan (ze kan een dalurenkaart nemen, dan krijg je 40% korting in de daluren, scheelt een hele hoop!). Maar ik vind zelf Zwolle erg overzichtelijk. Vanaf elk perron loop je naar beneden een soort tunnel in, vanaf die tunnel zijn alle perrons duidelijk in volgorde aangegeven.

Ik zou de eerste keer gewoon met haar mee reizen met de trein op en neer, dan kan ze het zelf ervaren!

Edit: ik zie dat je zelf alleen ervaring hebt met de tram en metro en ik moet zeggen dat ik de tram en metro echt stressvoller vind dan de trein. De perrons zijn veel kleiner en daardoor snel vol en ze staan er ook vaak maar kort voor ze weer verder moeten. De trein nemen voelt echt rustiger en simpeler.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 18-06-22 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:48

superpony schreef:
Oke, samen heb ik echt niet aan gedacht. Dat is wel een goed idee. Mag mijn man of zoon doen, want ik kom echt nergens terecht. Krijg het al benauwd van het idee.

Hoezo is niet alles NS? Wat is Arriva?
verschillende trein bedrijven. NS is geel en arriva wit-blauw. Vereist alleen opnieuw je ovkaart bliepen bij de goede paal

Valys? Zoek ik ook op.

Ze heeft geen WMO. Wel laatst gezegd dat ze daar naar kan kijken, want dan kan je van en naar het station met een taxi. Maar op zich kan ze in Ermelo goed naar station komen en zouden wij haar halen in Emmen.

Zonder overstap zou ik het al minder eng vinden.

Ik wil haar ook wel van Zwolle halen. We willen haar altijd wel halen en brengen, maar ze wil zo graag ook zelfstandig zijn. En ik vind het serieus knap hoe ze het oppakt na jaren onafhankelijk overal naartoe met de auto en nu met slecht zicht met de bus.

Ze loopt slecht of in ieder geval wat onzeker, omdat ze niet altijd goed ziet waar ze loopt en weleens is gestruikeld.

Apart dat je bij de ene dus wel een trappetje hebt en bij de ander gelijkvloers?
ligt aan de hoogte van het perron

Ze kan wel wat met haar telefoon, maar het hangt ook af van hoe duidelijk de app is, dus kleur letters tegenover achtergrond en in welk licht ze staat. Soms stuur ik haar een foto en moet ze wachten tot ze 's avonds onder de lamp kan kijken.
als je bij haar bent even sanen oefenen, dan leert ze ermee omgaan en ontdekt ze hoe hij werkt. Het is best een goed ontworpen app. Vergeet ook niet dat senioren een belangrijke doelgroep zijn dus dat veel is gemaakt om hen het reizen mogelijk te maken

Thuis heeft ze een ding waar ze alles onder kan leggen om te vergroten, haar tv is mega.

De afwijking heet; makuladegeneratie. En ze heeft een staar operatie gehad. Ik vind het soms lastig inschatten wat ze ziet. Als we iets samen doen of ik iets laat zien, verschilt het wat ze goed oppakt en wat niet.

Verder is ze nog hartstikke goed. Vrienden zijn naar Roermond verhuisd en die willen haar ook wel halen, maar waren erover begonnen dat ze best de trein kan pakken en haar hondje bovenin de tas moet doen. Maar die zien haar als zelfstandige vrouw en vriendin.
zo te horen konden die vrienden best gelijk hebben :D

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:51

Het treinvervoer is niet meer een monopolie van NS (ben even het woord ervoor kwijt). Sommige trajecten zijn van andere bedrijven geworden en blijkbaar is Zwolle-Emmen dus Arriva. Dat betekent dat je voor een andere vervoerder bij een ander paaltje moet inchecken, verder is er niet echt verschil. De NS paaltjes zijn geel, de andere vervoerders reizen onder Blauwnet met een blauw paaltje.
Wel hebben de vervoerders ook andere treinen.
NS heeft meerdere modellen treinen met ook net een andere indeling. Ik ken lang niet alle treinen die ze hebben, maar over het algemeen rijdt dezelfde trein op een traject. Dus als iemand aangeeft dat Ermelo - Zwolle geen instap heeft, dan geloof ik dat direct.
Dat maakt wel het reizen een stuk makkelijker denk ik. En als de overstap dan ook inderdaad nog zonder trappen is, wordt het nog makkelijker

Edit, stond een foutje in
Laatst bijgewerkt door Bowo op 18-06-22 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:52

Treinreizen is opzich niet moeilijk en heb zelf nooit echt gekke dingen meegemaakt. Soms moet je wel omreizen en zeker in de zomerperiode heb je in het weekend enorm veel werkzaamheden. Dat is wel iets om in de gate te houden. Wel moet je ook met kaartje inchecken en als je van vervoerder veranderd moet je bij ns uitchecken en bij de andere vervoerder inchecken (naar emmen is blauwnet kleiner blauw treintje) met uitzondering als je online een ticket koopt en zelf uitprint. De palen om van vervoerder te wisselen staan naast elkaar om het wat makkelijker te maken. Zwolle zelf is vrij overzichtelijk. Wel zal ze met de lift omlaag en weer omhoog moeten om van trein te wisselen. Beneden staat er overal waar je omhoog kan een bord met welke treinen van dat spoor vertrekken. Alleen de treinen op de buitensporen kunnen wat lastig zijn de eerste keer (als ik het niet vergeet en ik tijd heb wil ik wel even kijken of ik dat kan zien als ik vanavond op zwolle ben)

Ermelo zwolle is trouwens sowieso een buitenspoor dus kan de eerste x wat zoeken zijn als je daar uitstapt ( heb diezelfde sprinter wel eens als ik in putten moet zijn)
Laatst bijgewerkt door ryukapple op 18-06-22 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:52

Als ze 78 is, en verder gewoon volledig goed bij haar verstand, is er niets aan de hand

Laat haar toch gewoon dat stukje zelfstandigheid.
Als ze het ergens niet weet kan ze het vragen, en loopt ze echt ergens vast kan ze altijd jullie nog bellen.

Ik moet er niet aan denken -joe goedbedoeld ook- om betutteld te worden als ik ouder ben...

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:09

Je maakt de trein veel moeilijker dan het is. Ik denk dat het slim is om juist niet je man of zoon te sturen, maar zelf met je moeder mee te gaan. Dan weet je immers precies hoe (niet) lastig het voor een onervaren persoon zal zijn om op bestemming te komen.

En, even eerlijk: Ermelo-Zwolle en Zwolle-Emmen is geen wereldreis. Zoals gezegd is Zwolle groot, maar overzichtelijk en staan er overal NS-mensen om te helpen. Heb dus wat meer vertrouwen in je moeder en in de NS, want ondanks de vele fiets-ups die in het nieuws komen is het nog steeds een van de meest betrouwbare OV-bedrijven waar ik mee gereisd heb :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:32

Met de trein reizen is heel veilig, zeker dit traject, omdat het overzichtelijk is. Hoe meer naar het oosten, hoe overzichtelijker (want minder druk).

Ermelo is een klein station met maar een paar sporen. Zwolle is wat groter, maar zoals hierboven al meermaals aangegeven, heel overzichtelijk en met voldoende mensen die je verder kunnen helpen mocht je ergens vastlopen. Emmen is ook niet heel groot.

Met een of twee keer meereizen (dat zou ik zelf doen als ik jou was, kan je het zelf ervaren en eventueel bijsturen mocht dat nodig zijn) moet je moeder dat wel zelf kunnen. Het koppie wil nog, het zicht en de benen wat minder maar dat is juist bij het reizen met de trein niet zo'n probleem omdat het allemaal wat overzichtelijker is dan bijvoorbeeld met de tram, bus of metro in een grotere stad.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:38

de overstap op Zwolle is echt heel makkelijk. Zonder trappen en/of liften. Het is heel dicht bij elkaar. En ik kan het weten ik ben een wandelende NS-planning door mijn vele jaren treinreizen. Ze moet alleen wel van de NS naar Arriva inchecken. Dat wijst zich best wel en daar kan ze ook hulp bij vragen. In de Arriva trein naar Emmen is ook niet een hoge instap en bij de sprinter van Ermelo naar Zwolle kan het wel zo zijn. Daar is altijd personeel en/of andere mensen die kunnen helpen.

Als ik nog in Zwolle woonde had ik haar eens geholpen maar helaas.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:41

De trein is prima zolang je niet dement bent. Slecht ter been of wat beperkt moet eigenlijk geen bezwaar zijn, dat is meer een probleem als je vanaf het station nog te voet moet.
Het voordeel van ouder zijn is dat je meestal niet meer onder tijddruk staat voor je werk, dus als je dan een keer een trein mist drink je gewoon een kopje koffie en neemt de volgende.
Mijn oma had altijd hele verhalen over wie ze allemaal willekeurig gesproken had in de trein, dat was echt haar sociale uitje. Of die medereizigers ook blij waren met zo‘n oude kletskop laten we dan maar in het midden :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 13:01

Femke_Tweety schreef:
Als ze 78 is, en verder gewoon volledig goed bij haar verstand, is er niets aan de hand

Laat haar toch gewoon dat stukje zelfstandigheid.
Als ze het ergens niet weet kan ze het vragen, en loopt ze echt ergens vast kan ze altijd jullie nog bellen.

Ik moet er niet aan denken -joe goedbedoeld ook- om betutteld te worden als ik ouder ben...

Je mist even dat ze heel slecht zicht heeft. Dan kan ze niet alle borden bijv lezen en ze heeft daardoor wat moeite met lopen gekregen.
Ze wordt niet betutteld en doet vrijwel alles zelf, maar bij daglicht ergens staan, kan ze soms niet mijn nummer vinden bijvoorbeeld.
En feit is dat ze niet is opgegroeid met internet, apps etc. Ze doet echt haar best, maar moet regelmatig haar telefoon even checken en opschonen, omdat ze allerlei meldingen krijgt. We helpen haar waar nodig en toch gaat het qua apps bijv vaak mis.

Daarnaast zijn ouderen, zeker als je ziet dat ze wat zoekende is, een makkelijk slachtoffer.

Niet alleen irl trouwens, ook met van alles aansmeren via de telefoon.

@ alle anderen, heel erg bedankt alvast!

Ze heeft een kaart? Van dat inchecken snap ik niks. Komt er geen conducteur langs?

We doen het wel een keer samen en dan hopen dat alles gaat zoals het hoort te gaan en duidelijk is. Want als ik 6x verkeerd loop, weet ze het de keer erop misschien nog niet.

Met de metro was met mn oma. De tram nr 4 stopte voor ons neus en is 1 tram naar centrum. Hij stopt overal, je ziet waar je bent en stapt uit waar je wilt zijn.

Met de trein heb je al die sporen naast elkaar en dat vind ik gewoon heel lastig. Ik moest ooit bij Weesp geloof ik overstappen en dan ergens onderdoor naar de andere kant? Ik moest iig na 2 halte's weer uitstappen en terug.
Of een kennis van me; viel in slaap en was 60km van huis opeens......

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 13:02

MarlindeRooz schreef:
de overstap op Zwolle is echt heel makkelijk. Zonder trappen en/of liften. Het is heel dicht bij elkaar. En ik kan het weten ik ben een wandelende NS-planning door mijn vele jaren treinreizen. Ze moet alleen wel van de NS naar Arriva inchecken. Dat wijst zich best wel en daar kan ze ook hulp bij vragen. In de Arriva trein naar Emmen is ook niet een hoge instap en bij de sprinter van Ermelo naar Zwolle kan het wel zo zijn. Daar is altijd personeel en/of andere mensen die kunnen helpen.

Als ik nog in Zwolle woonde had ik haar eens geholpen maar helaas.

Het is evengoed lief aangeboden.

Dus NS rijdt nooit meer overal??

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:06

Vindt ze het zelf een probleem om zelfstandig met de trein te reizen?

Dat is de vraag.
Als ze het zelf aandurft dan is het toch prima?
Slecht zicht of niet.

Ik woon in Doorn, vlakbij Bartimeus.

Ik zie in deze omgeving héél veel slechtziende tot volkomen blinde mensen.
En die kunnen zich vaak prima redden.

Hulp aanbieden is lief, en ik zie echt de goede bedoelingen.
Maar als iemand gewoon goed bij zijn verstand is, en het zelf denkt te kunnen en dat ook wil, dan vind ik oprecht dat je ze die kans gewoon moet geven.

Misschien is dit niet de meest populaire mening, dat kan.

Maar ik heb echt moeite met het onnodig klein houden van mensen.

Als ze zelf hulp wil of vraagt, helemaal prima natuurlijk.
Maar als ze het zelf wil doen ook prima. Het is geen klein kind.

(En zoals gezegd, ik zíe de goede bedoeling, dat is het punt niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:09

Nee de NS rijdt niet overal. Ze heeft een OV kaart? Daarmee moet je altijd inchecken anders kom je vaak de perrons niet eens op overal staan poortje.

Als je moeder in Ermelo opstapt moet ze inchecken dat wijst voor zich er staan overal palen.

Wanneer ze in zwolle is zul je moeten uitchecken bij NS en inchecken bij blauwnet (dat is waar arriva van is het heet blauwnet)

Maar die poortjes voor het om checken staan bij het perron van de trein die naar Emmen gaat dat zie je niet over het hoofd! Plus daar staan de conducteurs altijd om alvast te controleren of je ingecheckt bent dus die kun je ook vragen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:10

Tegenwoordig reis je met een OV-chipkaart. Daar zet je een saldo op en check je in bij een paaltje. De conducteur in de trein komt wel eens langs om te controleren. Op de grotere stations moet je een poortje door, die opent dan bij het inchecken, bij kleinere stations staat er een simpele paal.
Je checkt in en bij je eindperron check je weer uit. Erg simpel en geen gedoe met kaartjes kopen van te voren! Alleen erop letten dat er genoeg saldo op staat. Als je overstapt naar een andere vervoerder, is er op elk perron 2 palen. Bij de één check je uit en bij de ander weer in.

Aangezien het een vaste route is die ze zal reizen, is het vrijwel altijd hetzelfde perronnummer waar ze opstapt, aankomt en waar ze moet overstappen.

Ik heb wel de indruk dat het in jouw hoofd al enorm ingewikkeld is om met de trein te reizen, veel ingewikkelder dan dat het in werkelijkheid is. Ik zou als ik jou was eerst zelf met de trein naar haar toe gaan, zodat je eerst zelf kan ondervinden hoe het werkt voordat je met zoveel stress met haar op pad gaat.

De eerste keren dat ik met de trein reisde vond ik het ook overweldigend, vooral grote stations. Al die perrons en treinen, maar elk perron heeft een nummer en dat is het enige waar je op hoeft te letten. In de app zie je heel overzichtelijk op welk perron je trein aankomt en vertrekt. In de app kan je ook de looproute zien. Maar als je één keer de route gedaan hebt, zul je zien dat de 2e keer al veel soepeler gaat en daarna is het een eitje.
Tja, in slaap vallen is gewoon onhandig. Als je weet dat je iemand bent die makkelijk in slaap valt, moet je gewoon even een wekkertje zetten 10 min voor je aankomt ergens.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 13:19

Femke_Tweety schreef:
Vindt ze het zelf een probleem om zelfstandig met de trein te reizen?

Dat is de vraag.
Als ze het zelf aandurft dan is het toch prima?
Slecht zicht of niet.

Ik woon in Doorn, vlakbij Bartimeus.

Ik zie in deze omgeving héél veel slechtziende tot volkomen blinde mensen.
En die kunnen zich vaak prima redden.

Hulp aanbieden is lief, en ik zie echt de goede bedoelingen.
Maar als iemand gewoon goed bij zijn verstand is, en het zelf denkt te kunnen en dat ook wil, dan vind ik oprecht dat je ze die kans gewoon moet geven.

Misschien is dit niet de meest populaire mening, dat kan.

Maar ik heb echt moeite met het onnodig klein houden van mensen.

Als ze zelf hulp wil of vraagt, helemaal prima natuurlijk.
Maar als ze het zelf wil doen ook prima. Het is geen klein kind.

(En zoals gezegd, ik zíe de goede bedoeling, dat is het punt niet)

Mijn broer was gehandicapt, dus we hebben 39jr te maken gehad met mensen met handicaps. Mijn moeder is 78 en wel pas sinds kort slechtziend en dat is echt een groot verschil.
Daarnaast reisde ze daarvoor dus echt nooit met het ov.
En ze kan dus niet alles met apps en dergelijke. Daar kan ik niks aan doen, zowel ik als mn zoon hebben al vaak iets uitgelegd. Iets als bijv een foto maken en delen.....

We houden haar absoluut niet onnodig klein en dat vind ik ook een heel vervelend vooroordeel, omdat dit slechts over 1 ding gaat, iets wat voor ons heel onbekend is. Ik denk dat mijn man niet eens ooit in een trein heeft gezeten.........

En het is anders dan vroeger toen ik nog wel een keer met een kaartje ergens heen ben geweest ( in een groepje )

En wat ik ook al zei; ze is niet meer zo goed ter been, omdat ze de grond moeilijk ziet en dus weleens is gevallen. Daar wordt ze onzeker van. Ze doet haar boodschappen, wandelt met haar hondje dus hartstikke goed.

En als ze hier is helpt ze ook waar kan, maar het is echt anders dan 5 of 10jr terug en daar kunnen we beiden niet onderuit. Toen liep ze nog met de paarden, mestte ze uit etc.

Spenk schreef:
Nee de NS rijdt niet overal. Ze heeft een OV kaart? Daarmee moet je altijd inchecken anders kom je vaak de perrons niet eens op overal staan poortje.

Als je moeder in Ermelo opstapt moet ze inchecken dat wijst voor zich er staan overal palen.

Wanneer ze in zwolle is zul je moeten uitchecken bij NS en inchecken bij blauwnet (dat is waar arriva van is het heet blauwnet)

Maar die poortjes voor het om checken staan bij het perron van de trein die naar Emmen gaat dat zie je niet over het hoofd! Plus daar staan de conducteurs altijd om alvast te controleren of je ingecheckt bent dus die kun je ook vragen.

Oke, dank je wel.

Suliko schreef:
Tegenwoordig reis je met een OV-chipkaart. Daar zet je een saldo op en check je in bij een paaltje. De conducteur in de trein komt wel eens langs om te controleren. Op de grotere stations moet je een poortje door, die opent dan bij het inchecken, bij kleinere stations staat er een simpele paal.
Je checkt in en bij je eindperron check je weer uit. Erg simpel en geen gedoe met kaartjes kopen van te voren! Alleen erop letten dat er genoeg saldo op staat. Als je overstapt naar een andere vervoerder, is er op elk perron 2 palen. Bij de één check je uit en bij de ander weer in.

Aangezien het een vaste route is die ze zal reizen, is het vrijwel altijd hetzelfde perronnummer waar ze opstapt, aankomt en waar ze moet overstappen.

Ik heb wel de indruk dat het in jouw hoofd al enorm ingewikkeld is om met de trein te reizen, veel ingewikkelder dan dat het in werkelijkheid is. Ik zou als ik jou was eerst zelf met de trein naar haar toe gaan, zodat je eerst zelf kan ondervinden hoe het werkt voordat je met zoveel stress met haar op pad gaat.

De eerste keren dat ik met de trein reisde vond ik het ook overweldigend, vooral grote stations. Al die perrons en treinen, maar elk perron heeft een nummer en dat is het enige waar je op hoeft te letten. In de app zie je heel overzichtelijk op welk perron je trein aankomt en vertrekt. In de app kan je ook de looproute zien. Maar als je één keer de route gedaan hebt, zul je zien dat de 2e keer al veel soepeler gaat en daarna is het een eitje.
Tja, in slaap vallen is gewoon onhandig. Als je weet dat je iemand bent die makkelijk in slaap valt, moet je gewoon even een wekkertje zetten 10 min voor je aankomt ergens.

Ja, zeker. Ik snap er niks van en zij wil dit, maar moet het wel uitzoeken voor haar. Ze vraagt me of het makkelijk is. Ik hoopte op 1 trein van Ermelo naar Emmen, maar de overstap gaf me zorgen.

Ze zal wel weten hoe haar ov kaart werkt dan? Ik heb daar niet naar gevraagd, dat wist ik niet dat je daar saldo op moet zetten. Ze heeft wel korting zag ik.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:31

Je kan er zowel online saldo op de kaart zetten als op het station waar je normaal een ticket koopt, maar je kan er ook voor zorgen dat er automatisch een saldo op komt te staan als het onder een bepaalde grens komt, dan wordt het automatisch afgeschreven. Dat laatste is dan nog het meest simpele, dan hoeft je moeder er niet over na te denken of er wel genoeg op staat.

Is er niet iemand met verstand van treinreizen die met jou een keer kan meereizen? Dan kan diegene gewoon uitleg geven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:34

Ga eens uitproberen met een vriendin. Het onbekende maakt angstig en echt, treinreizen is vrijwel altijd simpel en ontspannen!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:38

Heeft je moeder niet een vriendin die wat meer ervaren is met treinreizen en een dagje met haar mee zou willen gaan/komen? Dan kan ze je moeder wegwijs maken en het is waarschijnlijk ook nog gezellig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:45

Als die overstap voor jou de grootste beer op de weg is, dan laat je je moeder toch de eerste keer/keren alleen tot Zwolle de trein nemen en haal je haar daar op? Scheelt de helft in km's voor jou, en als je moeder een keer denkt, nou, die overstap lijkt me ook geen probleem, dan kan ze dat als volgende stap doen.

Een tip nog even: je moeder reist nu al met de bus en zal dus een OV chipkaart hebben. Die moet ze wél nog even activeren voor de trein. Je moet nl even aangeven of je 1e of 2e klasse wilt reizen, want daar hangt de prijs van af (en voor de bus geldt dat natuurlijk niet). Dit activeren kan bij een opwaardeermachine en soms ook op een NS station voor zover ik weet, maar ik weet niet of dat ook in Ermelo kan.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:18

superpony schreef:
Is het goed te zien bij Zwolle waar je heen moet, zodat je in de goede trein stapt die de goede kant op gaat??

Zwolle - Emmen is altijd een sprinter, spoor 15 of 16. Helemaal aan de achterkant twee spoortjes naast elkaar, kan niet missen.
Als je moeder bang is geen saldo te hebben op de chipkaart, kan je automatisch opwaarderen aanzetten, dat heb ik ook en is echt een verademing :D Nooit meer ff gauw opwaarderen, gewoon inchecken en het gaat vanzelf. Kan via de computer, geen App voor nodig. Wel een ov-chipaccount, maar dat wijst zich wel vanzelf.
Het enige waar ze even aan moet denken is dat je op Zwolle van het gele naar het blauwe paaltje omcheckt (staan naast elkaar en meestal staan er controleurs die helpen) zodat je in de Blauwnet sprinter kan. Zwolle is het eindpunt van de Emmen sprinter en andersom, dus je gaat altijd de goede kant op :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 16:25

TS ik heb het idee dat jij het veel spannender vindt dan je moeder

Het lijkt me voor jou ook handig om eens een paar keer met de trein te gaan. Dan weet je hoe het moet en ben je bekend. Je weet nooit wat er op je pad komt waardoor het wel handig kan zijn

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:08

Mocht je deze week willen: tussen Zwolle en Ommen rijden geen treinen (trein gaat tot Dalfsen en weer terug) . Vanaf Dalfsen met de bus Ommen en van Ommen per bus naar marienberg. Vanaf marienberg per trein verder

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:13

Ik reis in een andere regio, maar ik zal een voorbeeld geven. Ik zit in de trein, niet druk, niet rustig. Bij een perron wordt het achterste gedeelte afgekoppeld en moeten we allemaal in het voorste gedeelte gaan zitten. Daar heb je dan een paar minuten voor. Ik heb maar een andere trein genomen want zoveel mensen in een korte trein, nee.
Was op een zaterdag.