Warmtepomp, pelletkachel of?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:11

Als je een pelletkachel gebruikt voor hoofdverwarming heb je een grote uitstoot van fijnstof. En er komt co2 vrij. Soms worden er ook bomen gekapt voor het maken van korrels.

Mijn schoonbroer heeft sinds 2 jaar alles elektrisch. Dus ook de vloerverwarming. En hierbij een warmtepomp en dit bevalt super goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:18

Wildgirl schreef:
karrij schreef:
Ok , maar er zijn nog legio mogelijkheden om te besparen zonder dat je hoge investeringen hoeft te doen.
Je zou de thermostaat van je cv lager kunnen zetten, onder de 60 graden wordt niet aangeraden

Dat staat hij al, evenals de eco stand.

Blijkbaar ben ik in mijn OP niet helemaal duidelijk :D
Ik wil graag investeren, ik ben alleen op zoek naar de juiste wijze van investeren.

Stap 1 : Isolatie. Gas is nog altijd kampioen heet stoken, de alternatieven (op hout/pellet na) minder. Dat maakt minder energie nodig hebben om te verwarmen altijd interessant.

Overweeg een houtkachel gekoppeld aan je CV, en dan eentje die geen electra nodig heeft om te werken, leer goed stoken! Want met alle ontwikkelingen qua vraag en aanbod aan electra, kan je zeker in buitengebied wel eens zonder stroom komen te zitten. Zonnepanelen zijn dan ook nutteloos (zonder eilandmodus op je omvormer + accu en wat kennis van wat dan) en in de winter leveren ze weinig, juist als je het meeste nodig hebt.

Eerst dus warmte verlies/te heet worden in huis aanpakken, en dan pas kijken naar alternatieve verwarmingsbron. Ook besparen is duurzaam.

Wildgirl

Re: Warmtepomp, pelletkachel of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 21:20

Ik heb geen houtopslag ruimte Tamary. Dat valt dus af.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:47

daantjuhhh schreef:
Ik volg even. Ik zit met het zelfde probleem.

Ik vraag mij af met z’n airco.
Hoe doe je dat met de badkamer?
Moet daar ook een airco in?

Ik vind het niet erg als mijn slaapkamer koud is. Maar mijn badkamer moet wel warm worden

Dan zet je toch even een badkamerkacheltje neer? Kost paar tientjes.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:53

Suzanne F. schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik volg even. Ik zit met het zelfde probleem.

Ik vraag mij af met z’n airco.
Hoe doe je dat met de badkamer?
Moet daar ook een airco in?

Ik vind het niet erg als mijn slaapkamer koud is. Maar mijn badkamer moet wel warm worden

Dan zet je toch even een badkamerkacheltje neer? Kost paar tientjes.

Ja dat heb ik geweten in de oude boerderij.
Op de dagen dat het vroor was die badkamer echt niet warm te krijgen met z’n elektrisch kacheltje

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:04

Hopelijk niet teveel mensen over op houtkachels; ik kan hier geen raam meer open zetten zodra het wat kouder wordt vanwege de stank van huizen met houtkachels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:28

Wildgirl schreef:
Om even in te haken op de airco, ik hoef niet te koelen. Mijn slaapkamer (en woonkamer) blijven lang koel en ik kan goed tegen hitte, ik zal dus nooit een ruimte hoeven af te koelen.
Maar, wellicht kan een airco ook alleen verwarmen?

Dat kan idd.

Wij gaan ook airco's gebruiken om te verwarmen in de woon- en slaapkamer. In de overige ruimtes met infaroodpanelen, want daar zijn we nooit lang en hoeven we alleen tijdelijk bij te verwarmen... Maar wij hebben wel zonnepanelen dalijk :j

Kachel en CV houden we nog wel. Eerst even uit proberen of dit bevalt en dan pas of we zonder kachels kunnen :D Helaas is onze huis niet geschikt voor een (hybride) warmtepomp, door matige isolatie (en weinig verbetermogelijkheden). Vandaar de keuze om heel plaatselijk te gaan verwarmen :)

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:28

Wildgirl schreef:
Om even in te haken op de airco, ik hoef niet te koelen. Mijn slaapkamer (en woonkamer) blijven lang koel en ik kan goed tegen hitte, ik zal dus nooit een ruimte hoeven af te koelen.
Maar, wellicht kan een airco ook alleen verwarmen?

De hedendaagse airco's kunnen o.a. koelen en verwarmen. Wij hebben er 2, beide zelfde merk en zelfde verbruik. Het rendement is wel verschillend, de ene heeft, stand verwarmen, een seizoensrendement van 4.7 en de andere 5.1 Dus als je 1 KW totaal verbruikt hebt dan heb je 4.7 of zelfs 5.1 keer gemiddeld zoveel warmte. De onze hebben tot minus min 10 nog steeds de nominale capaciteit. Bij klein beetje kou zoals afgelopen dagen staan ze hier aan, rendement is dan nog veel hoger. Wij hebben kennissen die ze het hele jaar gebruiken maar wij zullen dat nooit doen. Het nadeel is dat er een warme luchtstroom is. De temperatuur daarvan, gemeten direct in uitblaas, is tussen de 45 en 50 C. graden, dat is van elk merk zo, of hij deugt niet. Tevens blijft in de winter de vloer koud ivm geen vloerverwarming.
In principe zijn het milieuvriendelijke apparaten, de 5.1 is A+++. Als iemand zegt niet milieuvriendelijk dan kan dat zijn er zit een gas in de meeste airco's welke de ozonlaag aantast (men werkt aan oplossing) indien de airco het gas zou lekken maar dat is ook zo bij een koelkast. Daarom mag je wel zelf plaatsen maar niet zelf inbedrijf nemen.
Voor veel woningen is een hybride warmtepomp een goed alternatief.
Wij blijven de komende 10 jaar minimaal nog aan het gas, voor en najaar wel de airco.
In die 10 jaar de isolatie van de woning verbeteren.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 02-06-22 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:30

vierspan schreef:
Hopelijk niet teveel mensen over op houtkachels; ik kan hier geen raam meer open zetten zodra het wat kouder wordt vanwege de stank van huizen met houtkachels.

En het is heel erg belastend voor het milieu. Wij wilden een houtkachel, maar na ons erin verdiept te hebben wat het uitstoot komt die het huis niet meer in.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:32

Esther_ schreef:
. Soms worden er ook bomen gekapt voor het maken van korrels.

Bron?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:35

maralyn schreef:
Esther_ schreef:
. Soms worden er ook bomen gekapt voor het maken van korrels.

Bron?

Vraag je daar serieus een bron voor? Bokt slaat daar echt in door. Google gewoon even,vind je genoeg bronnen. Ik dacht dat dit alom bekend was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:46

Het heet letterlijk houtpellets :P Dat is idd wel een indicatie van de herkomst :P ....

Overigens schijnt het niet zo milieuvriendelijk te zijn. Wel meer dan een houtkachel, maar nog steeds niet fantastisch. Vandaar dat je er ook geen subsidies meer voor vindt.
Wel kan het nog steeds een optie zijn om geld te besparen, dus aan ieder voor zich waar zijn prio ligt :) .

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:49

Wildgirl schreef:
Hoi!

Warmtepomp, nadeel is dat ik geen vloerverwarming heb, evt ben ik bereid deze beneden aan te leggen. Dit is ook de belangrijkste verdieping qua verwarming(60 m2).

Ik hoor graag ervaringen van anderen!

Zonder aanpassingen woning kom je terecht in de hoge temperatuur warmtepomp. Daar is in NL weinig ervaring mee omdat het rendement matig is. Raming 1KW stroom geeft gemiddeld 3 KW warmte. Tevens ben je in jou geval globaal 3 stuks 3,5 KW Sanden CO2 warmtepomp nodig. Dus op een koude winterdag ga je naar een stroomverbruik van globaal 70 KW op 1 dag.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:55

Ik heb ervaring met wat dingetjes. Ik woonde hiervoor in slecht geisoleerd appartement wat wel van gas af was.

Palletkachel gaf heel plaatselijk warmte, en gedoe met zakken sjouwen. Geeft heel veel fijnstof, maar wel lekkere warmte. Bij mij was het de enige warmtebron en kreeg het huis (60m2) met flink stoken wel warm, maar zo was het vlakbij heel heet en in de badkamer bijv behoorlijk koud. Maar het kan zeker je verbruik behoorlijk verminderen en like k said, heerlijke warmte.

Infrarood panelen vond ik waardeloos, warmte stijgt op. Hier zaten ze aan plafond, daaronder lekker warm hoofd maar je merkte er niks van en ze vraaaaten echt stroom. Met 5 dagen aanstaan kostte me dat al 80 extra. Dat is met een palletkachel niet zo

Ik woon nu volledig nieuw en geisoleerd, dus dat is moeilijk te vergelijken. Hier krijgt de warmtepomp icm vloerverwarming beneden en wel radiatoren boven op de warmtepomp het huis echt prima warm. De hele familie hier heeft dat nu (wel allemaal nieuwbouw) en niemand krijgt het niet warm in huis.

Vriendin van mij woont nu in mijn oude appartement met airco die kan verwarmen. Ook wat meer plaatselijke warmte, maar wel beter verdeeld en qua energie goed te doen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:57

Zoals meerdere mensen al benoemen is stap 1 isoleren. Ik woon in een huis wat even groot is als dat van jou maar vrijstaand, 100 jaar oud en halfbakken geïsoleerd (dubbel glas, spouwmuren, de helft van de vloer en het dak een beetje halfslachtig). Ik werk bijna elke dag thuis en woon met man en kind. Man kookt graag (op gas), kind en ik douchen graag lang en de verwarming staat overdag op 20 of 20,5 en ons verbruik ligt rond de 1300 kuub. Dus 1/3 minder zou je zonder problemen moeten redden lijkt me :) Zonder extra isolatie heb je denk ik ook weinig aan een warmtepompsysteem, omdat die het nooit op temperatuur krijgt als het buiten flink vriest. Dat is in ons huis al onmogelijk (volgens meerdere experts die ik over de vloer heb gehad) dus ben bang bij jou momenteel al helemaal

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:04

Ik heb nu een pelletkachel maar die pellets zijn in een paar maand 50% duurder geworden. Van 4,20 per 15 kg zak naar 6.15 Hout ook zoiets van 80 naar 120 per club. Ik heb mij laten vertellen dat IR panelen lager in gebruikskosten zijn dan pellet hout en gaskachels. Ik overweeg om over te gaan op IR panelen. Volgens de instellateur moeten ze aan het plafond voor het beste resultaat. En die zie je eigenlijk niet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:07

Jester. Ik denk niet dat jij het over infraroodpanelen hebt. Daar krijg je echt geen warm hoofd onder.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:07

Hier enkele weken geleden een pelletkachel laten installeren. Dit na meerdere positieve ervaringen van mensen in ons netwerk. Wij zijn er ontzettend blij mee. Met goede pellets en het juist afstellen van de kachel heb je aanzienlijk minder uitstoot en pelletverbruik. Ook belangrijk om je goed te laten informeren over het type kachel.
Uiteraard niet het beste voor het milieu, maar dat is het ook niet wanneer er dadelijk gas uit bv de USA verscheept moet worden naar de EU. De meeste pellets worden overigens gemaakt van restafval van hout dat voor andere doeleinden wordt gekapt. De meeste pellets komen ook uit de EU, zoals België/Zweden/Polen. De uitstoot is sowieso aanzienlijk minder dan van een traditionele houtkachel.

Wij hebben een uitgebouwde hoekwoning met de “kale” kant op het oosten. Ondanks goed isoleren is het al snel koud in huis in de herfst en winter. Airco’s hebben we nu een paar jaar hangen, ook enige tijd mee verwarmd ivm stijgende gasprijzen en het hebben van 15 grote zonnepanelen op het dak. Warmte en comfort is absoluut niet te vergelijken met warmte van een CV of pelletkachel. Kregen het ondanks de hoogste stand verwarmen niet aangenaam in huis. Wanneer je de airco uitdoet, is het binnen een half uur al snel meerdere graden afgekoeld. Tevens klachten zoals hoofdpijn, zere en droge keel, droge ogen e.d. hebben ons doen besluiten hiermee op te houden en voor de pelletkachel te gaan.

Warmtepomp is een interessant concept, maar alleen rendabel in zeer goed geïsoleerde (nieuwere) woningen. Woningen die ouder zijn dan 20/30 jaar vallen eigenlijk al af ivm onvoldoende rendement, tenzij je eerst investeert in vloerverwarming, dakisolatie, kruipruimte, nieuwe beglazing e.d.
Huizen uit die tijd hebben vaak al spouwmuurisolatie. Deze voldoet niet meer aan de huidige norm. Deze isolatie eruit laten halen en de spouwmuur opnieuw laten isoleren is ook al vrij kostbaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:16

Ik volg ook.
Wat zijn de kosten van een pelletkachel? Wij hebben al een kanaal van een oude gaskachel. De kachel en de schoorsteen zitten er nog, maar we hebben gewoon cv en gebruiken de kachel nooit. Wel interessant om te kijken of we daar een pelletkachel kunnen zetten met aanpassing van het rookkanaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:20

Julia schreef:
Hier enkele weken geleden een pelletkachel laten installeren. Dit na meerdere positieve ervaringen van mensen in ons netwerk. Wij zijn er ontzettend blij mee. Met goede pellets en het juist afstellen van de kachel heb je aanzienlijk minder uitstoot en pelletverbruik. Ook belangrijk om je goed te laten informeren over het type kachel.
Uiteraard niet het beste voor het milieu, maar dat is het ook niet wanneer er dadelijk gas uit bv de USA verscheept moet worden naar de EU. De meeste pellets worden overigens gemaakt van restafval van hout dat voor andere doeleinden wordt gekapt. De meeste pellets komen ook uit de EU, zoals België/Zweden/Polen. De uitstoot is sowieso aanzienlijk minder dan van een traditionele houtkachel.

Wij hebben een uitgebouwde hoekwoning met de “kale” kant op het oosten. Ondanks goed isoleren is het al snel koud in huis in de herfst en winter. Airco’s hebben we nu een paar jaar hangen, ook enige tijd mee verwarmd ivm stijgende gasprijzen en het hebben van 15 grote zonnepanelen op het dak. Warmte en comfort is absoluut niet te vergelijken met warmte van een CV of pelletkachel. Kregen het ondanks de hoogste stand verwarmen niet aangenaam in huis. Wanneer je de airco uitdoet, is het binnen een half uur al snel meerdere graden afgekoeld. Tevens klachten zoals hoofdpijn, zere en droge keel, droge ogen e.d. hebben ons doen besluiten hiermee op te houden en voor de pelletkachel te gaan.

Warmtepomp is een interessant concept, maar alleen rendabel in zeer goed geïsoleerde (nieuwere) woningen. Woningen die ouder zijn dan 20/30 jaar vallen eigenlijk al af ivm onvoldoende rendement, tenzij je eerst investeert in vloerverwarming, dakisolatie, kruipruimte, nieuwe beglazing e.d.
Huizen uit die tijd hebben vaak al spouwmuurisolatie. Deze voldoet niet meer aan de huidige norm. Deze isolatie eruit laten halen en de spouwmuur opnieuw laten isoleren is ook al vrij kostbaar.

Ja het nadeel is ook dat je als je de isolatie eruit haalt en er betere in doet je juist meer koudebruggen kunt krijgen. Dat is ons voor een jaren '80 woning dus afgeraden.

Dakisolatie voor een jaren '80 woning is ook moeilijk moeilijk, omdat er vaak door het gebruikte eerdere folie icm. een ander isolatie materiaal condens kan ontstaan en dan gaan je dakbalken naar de filestijnen.

In ons geval kan vloerisolatie ook niet. Ik ken de situatie van de TS niet, maar dan blijft er weinig over en is een warmtepomp eigenlijk geen optie.
Is je huis wel goed geïsoleerd kan dat wel natuurlijk. Of als je echt heel veel zonnepanelen neergooit, dan heb je genoeg stroom om hem harder te laten draaien. Maar dat is dus geen optie voor TS.

Wij laten nu de plafonds vervangen in de tussenverdiepingen en gooien daar wel isolatiemateriaal tussen. Daar hoor je eigenlijk nooit iets over - wist niet eens dat het mogelijk was tot de plafondplaten eraf gingen - , maar is vrij eenvoudig om te doen als je gipsplaten hebt. Is het afgestuct is het wat lastiger :P .

Verder heb je van infaroodpanelen veel verschillende merken en verschillende soorten kwaliteiten. Belangrijk is om goed het vermogen af te stemmen en dus niet de goedkoopste te nemen :P . Heb er zelf nog geen ervaring mee (alleen een klein paneeltje onder mijn bureau), maar vind dat wel een hele fijne vorm van warmte!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:40

Maar wat ik mij afvroeg.

Stel je doet z’n pallet kachel en die sluit je aan op je cv ketel.
Hoe krijg je dan in de zomer als je niet stookt warm water in de douche?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:45

pillow schreef:
Jester. Ik denk niet dat jij het over infraroodpanelen hebt. Daar krijg je echt geen warm hoofd onder.

Dat waren ze wel.. Misschien waren ze goedkoop/slechte kwaliteit, maar ze verbruikten enorm veel stroom en ze gaven amper warmte. Zaten ook aan het plafond, en het plafond was zelfs behoorlijk laag

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 23:59

daantjuhhh schreef:
Maar wat ik mij afvroeg.

Stel je doet z’n pallet kachel en die sluit je aan op je cv ketel.
Hoe krijg je dan in de zomer als je niet stookt warm water in de douche?

Dan gaat je cv ketel gewoon aan en gebruik je dus gas ipv pellets.
Of je kiest voor een combinatie met een elektrische boiler.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 00:15

Menino schreef:
Wij gaan ook airco's gebruiken om te verwarmen in de woon- en slaapkamer. In de overige ruimtes met infaroodpanelen, want daar zijn we nooit lang en hoeven we alleen tijdelijk bij te verwarmen... Maar wij hebben wel zonnepanelen dalijk :j

Kachel en CV houden we nog wel Vandaar de keuze om heel plaatselijk te gaan verwarmen :)

Infrarood panelen verwarmen mensen heel goed, maar ruimtes niet of nauwelijks.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 01:00

Wij staan er ook al even voor, maar twijfelen ook enorm.

Ons huis is van 1913 en had enkel steens muren. We zijn die van binnenuit aan het isoleren wat al enorm scheelt. Oude dubbel glas is vervangen door HR+++. Vloeren isoleren we ook van onderaf, maar blijven wel houten vloeren.
Dak was al gedaan.

HR ketel moet vervangen en we wilden gewoon een nieuwe, maar toen kwam de prijsstijging, dus we zijn even gaan onderzoeken.

We hebben al inductie ipv gas gekozen in de nieuwe keuken en er komt alsnog een kokend water combi kraan.

Ik hoor ook veel negatieve verhalen over de warmtepompen en we hebben geen vloerverwarming, dus dat zou een nadeel zijn. Vloeren zijn door de isolatie zeker niet koud.

IR al paar keer naar gekeken en meningen verschillen enorm. Het is hele fijne warmte, maar je stapt er echt in en uit en dat vind ik echt een nadeel.
Ook klagen veel mensen over de warmte op het hoofd.

Pellet of hout kachel evt op cv vind ik nu geen vooruitgang. Hout was ook duurder en ik kan behoorlijk last hebben van de lucht, dus om zelf te gaan stoken staat me nog tegen.

Airco leek me een optie, maar het blaast wel wat. In ons vorige huis hadden we luchtverwarming en dat vonden we vreselijk.

Elektrische verwarmingen heb ik uitgerekend, maar moeten we toch wel flink wat zonnepanelen op het dak leggen. Dus zie ik als optie in kleine ruimtes, maar niet de woonkamer en (eet) keuken.

Elektrische of ir vloerverwarming kan op een houten vloer, maar dan mag je het niet zwaar belasten. Dus om kasten, tafel etc heen leggen.

Voor warm water denk ik wel dat we een boiler gaan nemen. Maar moeten nog uitrekenen hoe en wat.