Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wildgirl schreef:karrij schreef:Ok , maar er zijn nog legio mogelijkheden om te besparen zonder dat je hoge investeringen hoeft te doen.
Je zou de thermostaat van je cv lager kunnen zetten, onder de 60 graden wordt niet aangeraden
Dat staat hij al, evenals de eco stand.
Blijkbaar ben ik in mijn OP niet helemaal duidelijk
Ik wil graag investeren, ik ben alleen op zoek naar de juiste wijze van investeren.
daantjuhhh schreef:Ik volg even. Ik zit met het zelfde probleem.
Ik vraag mij af met z’n airco.
Hoe doe je dat met de badkamer?
Moet daar ook een airco in?
Ik vind het niet erg als mijn slaapkamer koud is. Maar mijn badkamer moet wel warm worden
Suzanne F. schreef:daantjuhhh schreef:Ik volg even. Ik zit met het zelfde probleem.
Ik vraag mij af met z’n airco.
Hoe doe je dat met de badkamer?
Moet daar ook een airco in?
Ik vind het niet erg als mijn slaapkamer koud is. Maar mijn badkamer moet wel warm worden
Dan zet je toch even een badkamerkacheltje neer? Kost paar tientjes.
Wildgirl schreef:Om even in te haken op de airco, ik hoef niet te koelen. Mijn slaapkamer (en woonkamer) blijven lang koel en ik kan goed tegen hitte, ik zal dus nooit een ruimte hoeven af te koelen.
Maar, wellicht kan een airco ook alleen verwarmen?
Wildgirl schreef:Om even in te haken op de airco, ik hoef niet te koelen. Mijn slaapkamer (en woonkamer) blijven lang koel en ik kan goed tegen hitte, ik zal dus nooit een ruimte hoeven af te koelen.
Maar, wellicht kan een airco ook alleen verwarmen?
vierspan schreef:Hopelijk niet teveel mensen over op houtkachels; ik kan hier geen raam meer open zetten zodra het wat kouder wordt vanwege de stank van huizen met houtkachels.
Wildgirl schreef:Hoi!
Warmtepomp, nadeel is dat ik geen vloerverwarming heb, evt ben ik bereid deze beneden aan te leggen. Dit is ook de belangrijkste verdieping qua verwarming(60 m2).
Ik hoor graag ervaringen van anderen!
Julia schreef:Hier enkele weken geleden een pelletkachel laten installeren. Dit na meerdere positieve ervaringen van mensen in ons netwerk. Wij zijn er ontzettend blij mee. Met goede pellets en het juist afstellen van de kachel heb je aanzienlijk minder uitstoot en pelletverbruik. Ook belangrijk om je goed te laten informeren over het type kachel.
Uiteraard niet het beste voor het milieu, maar dat is het ook niet wanneer er dadelijk gas uit bv de USA verscheept moet worden naar de EU. De meeste pellets worden overigens gemaakt van restafval van hout dat voor andere doeleinden wordt gekapt. De meeste pellets komen ook uit de EU, zoals België/Zweden/Polen. De uitstoot is sowieso aanzienlijk minder dan van een traditionele houtkachel.
Wij hebben een uitgebouwde hoekwoning met de “kale” kant op het oosten. Ondanks goed isoleren is het al snel koud in huis in de herfst en winter. Airco’s hebben we nu een paar jaar hangen, ook enige tijd mee verwarmd ivm stijgende gasprijzen en het hebben van 15 grote zonnepanelen op het dak. Warmte en comfort is absoluut niet te vergelijken met warmte van een CV of pelletkachel. Kregen het ondanks de hoogste stand verwarmen niet aangenaam in huis. Wanneer je de airco uitdoet, is het binnen een half uur al snel meerdere graden afgekoeld. Tevens klachten zoals hoofdpijn, zere en droge keel, droge ogen e.d. hebben ons doen besluiten hiermee op te houden en voor de pelletkachel te gaan.
Warmtepomp is een interessant concept, maar alleen rendabel in zeer goed geïsoleerde (nieuwere) woningen. Woningen die ouder zijn dan 20/30 jaar vallen eigenlijk al af ivm onvoldoende rendement, tenzij je eerst investeert in vloerverwarming, dakisolatie, kruipruimte, nieuwe beglazing e.d.
Huizen uit die tijd hebben vaak al spouwmuurisolatie. Deze voldoet niet meer aan de huidige norm. Deze isolatie eruit laten halen en de spouwmuur opnieuw laten isoleren is ook al vrij kostbaar.
pillow schreef:Jester. Ik denk niet dat jij het over infraroodpanelen hebt. Daar krijg je echt geen warm hoofd onder.
daantjuhhh schreef:Maar wat ik mij afvroeg.
Stel je doet z’n pallet kachel en die sluit je aan op je cv ketel.
Hoe krijg je dan in de zomer als je niet stookt warm water in de douche?
Menino schreef:Wij gaan ook airco's gebruiken om te verwarmen in de woon- en slaapkamer. In de overige ruimtes met infaroodpanelen, want daar zijn we nooit lang en hoeven we alleen tijdelijk bij te verwarmen... Maar wij hebben wel zonnepanelen dalijk![]()
Kachel en CV houden we nog wel Vandaar de keuze om heel plaatselijk te gaan verwarmen