Help wat vreet mijn boom op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:09

Love_Mirra schreef:
Ja daar zeggen jullie wat.. de vogeltjes wil ik niet dood natuurlijk.. vergif dus niet halen.

Maar elke dag alle boompjes nagaan is wel veel werk.

En wat kan ik nog doen voor mijn kaal gevreten boompje?

Vogels lokken is een goede eerste stap :j

Sakura789

Re: Help wat vreet mijn boom op

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:12

Heb je nestkasten hangen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:21

Idd nestkastjes ophangen! Onder andere koolmeesjes en pimpelmeesjes weten wel raad met deze rupsen :j

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:08

Voor huidige boompje kan je het beste de takjes met spinsels en zwarte puntjes weg knippen of als het teveel is het kapot spuiten met een harde straal water zodat ze kapot gaan.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 17:30

Hier zitten al enorm veel vogeltjes. We zitten omgeven door landbouwgrond en bomen. Maar (daardoor) hebben de vogeltjes ook genoeg andere insecten te eten.

Voorlopig kijk ik nu elke dag mijn boompjes allemaal na op rupsjes. En zoals lizy zegt haal ik ook het spinsel weg.

Maar ik hoop wel dat het boompje het gaat overleven, want hij staat er maar super triestig bij

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 18:14

lizy29 schreef:
Voor huidige boompje kan je het beste de takjes met spinsels en zwarte puntjes weg knippen of als het teveel is het kapot spuiten met een harde straal water zodat ze kapot gaan.

Zo doe ik het ook, ik loop een aantal keren in de week de bomen na, en zie ik bladeren met een gaatje, dan pluk ik die zo veel mogelijk meteen met de hand eraf.
Idem dito bij gekrulde bladeren op een perzik e.d.

Probeer die gewoon zo "schoon mogelijk" te houden.
Met de tuinslang luizen uit de jonge bloemknoppen van de rozen spuiten ipv gif.
Nestkasten, natuurlijke hagen zoveel mogelijk intact houden, dus ja, veel vogeltjes dus minder ongedierte.

Spuiten met een chemisch middel zou ik echt niet doen.
Hier zitten net de nestjes onder het dak weer vol met mussen, en aan de achterkant van het huis de zwaluwen, die wil ik echt niet op mijn geweten hebben :')

Als die trouwens dit jaar februari geplant zijn, zou ik die wel nog voldoende water geven ook met deze droogte. Niet elke dag kleine beetjes, maar een keer in de week behoorlijk wat.
Wortelen ze beter.
En de tip wat ik van een ervaren tuinier kreeg, narcissen planten kort rond de boom, dat zou de woelmuizen weghouden, die anders de wortels durven aanvreten.