Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
veneri schreef:Weet iemand hoe het werkt als je een woning erft, waar een kleine hypotheek opzit en aardig wat overwaarde volgens de woz waarde.
Hoe gaat dat in zn werk?
Stel dat je de erfenis aanvaard en in het huis zou willen gaan wonen, moet je dan de bijbehorende hypotheek overnemen?
Kan je ook meer hypotheek daarbij afsluiten tot aan de waarde van de georven woning?
Wordt bij het afsluiten van de hypotheek voor die woning gekenen naar je eigen inkomen, of alleen naar de (over)waarde van het huis?
Het huis heb je immers al in bezit door het erven en zou dan als onderpand voor de hypotheek dienen....
En hoe als je een woning erft en er meerdere erfgenamen zijn? Hoe werkt dat precies qua afwikkeling?
Janneke2 schreef:veneri schreef:Weet iemand hoe het werkt als je een woning erft, waar een kleine hypotheek opzit en aardig wat overwaarde volgens de woz waarde.
Hoe gaat dat in zn werk?
Stel dat je de erfenis aanvaard en in het huis zou willen gaan wonen, moet je dan de bijbehorende hypotheek overnemen?
Kan je ook meer hypotheek daarbij afsluiten tot aan de waarde van de georven woning?
Wordt bij het afsluiten van de hypotheek voor die woning gekenen naar je eigen inkomen, of alleen naar de (over)waarde van het huis?
Het huis heb je immers al in bezit door het erven en zou dan als onderpand voor de hypotheek dienen....
En hoe als je een woning erft en er meerdere erfgenamen zijn? Hoe werkt dat precies qua afwikkeling?
De notaris weet dit uit zijn/haar hoofd. (Maar ik gok dat de lening, hypotheek is lening met onderpand, persoonlijk en niet overdraagbaar is, dus na de notaris naar de bank.)
(En een huis wordt geen onderpand voor een hypotheek. In principe moet je die als erfgenamen aflossen.)
Fijn dat het huis meer waard is dan de hypotheek.
En als er meerdere erfgenamen zijn, zul je de anderen moeten uitkopen.
veneri schreef:De links ben ik bekend mee. Goede adviseur zal tzt uiteraard worden geraadpleegd. Dit is voor nu echt alleen nog ter informatie.
Stel: Je erft een huis met woz waarde van 500.000. Er zit 200.000 hypotheek op.
Dan moet je dus erfbelasting betalen over de woz-hypotheek, dus erfbelasting verschuldigd/berekend over 300.000.
Dan moet je bij erven van de woning dus de erfbelasting ophoesten, maar dan ook de hypotheek overnemen die bij de woning hoort?
Kan je voor het betalen van de erfbelasting dan weer hypotheek afsluiten op de overwaarde van de woning? En is de hoogte van de af te sluiten hypotheek dan weer.afhankelijk van je eigen draagkracht (inkomen)
ward schreef:Wij hier in België betalen voor een schuldsaldo verzekering bij hypotheek. Als je komt te overlijden wordt de schuld automatisch afgelost. Je betaalt wel elke maand een extra bedrag naast je hypotheekbedrag
veneri schreef:maar even heel zwart wit (natuurlijk is e.e.a. afhankelijk van wat in het testament is vastgelegd en er zal advies ingewonnen worden) als ik samen met mijn man de woning erf (we weten dat deze persoon de woning aan ons gezamenlijk wil gaan nalaten) dan moeten we dus beiden erfbelasting betalen over ieders deel van de vastgestelde waarde van de woning. daarvoor kan je dan indien nodig een hypotheek afsluiten.
de al aanwezige hypotheek op de woning is mogelijk niet over te nemen of zal bij overlijden door mogelijk een verzekering worden afgekocht (en dan nog alle andere kleine lettertjes)
Menino schreef:Want volgens mij kun je niet zo 1,2,3 zeggen: ik wil de Pietje niets erft, en Truusje alles.
Als Pietje het kind van de erflater, en Truusje een vriendin. Pietje heeft dan sowieso recht op zijn kindsdeel, toch?
Ik weet dit ook niet zeker, dus ook van mijn kant uit een vraag... Maar je relatie met de erflater is dus niet alleen belangrijk voor de erfbelasting zover ik weet. Maar ook in de zin of je uberhaupt aanspraak kunt maken op de erfenis.
veneri schreef:De vraag is voor ons inderdaad orienterend. De erflater heeft geen partner of kinderen, wel een oudere broer waarmee geen contact is.
Wij zij al erg lang bevriend met hem en huj wil ons graag alles nalaten en wil hiervoor testament gaan opstellen.
We zijn geen familie. Voor ons is het nu dus orienteren of we dit wel zouden willen, of dat dit veel gedoe en problemen met zich zou meebrengen.
veneri schreef:De vraag is voor ons inderdaad orienterend. De erflater heeft geen partner of kinderen, wel een oudere broer waarmee geen contact is.
Wij zij al erg lang bevriend met hem en huj wil ons graag alles nalaten en wil hiervoor testament gaan opstellen.
We zijn geen familie. Voor ons is het nu dus orienteren of we dit wel zouden willen, of dat dit veel gedoe en problemen met zich zou meebrengen.