Parkeren voor eigen oprit, wie aansprakelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:20

je zou ook de politie kunnen bellen en vragen om advies, waarschijnlijk staat er wel ergens bij hen iets over dat ze er geweest zijn en misschien dat de agent(en) die er geweest zijn je nog wat kan helpen hierin?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:21

Nou dat lijkt me wel. Iemand die in jouw huis zit en het je ook nog onmogelijk maakt om weg te gaan lijkt me een redelijk groot probleem. Zeker als het je moeder is.

Anoniem schreef:
Avalanche schreef:
Ik raad ook aan de politie te bellen. Zij mag niet in jouw huis zijn zonder jouw toestemming.

Ja op dat moment dacht ik alleen maar aan als zij niet gaat, ga ik. Achteraf gezien had ik beter kunnen blijven zitten en wachten op de politie. Maar dat was voor mij geen optie..
Ik wil ook prima betalen voor de beslissing die ik heb gemaakt, want ik sta er nog steeds achter. Maar dan wil ik ook weten wat ik met deze situatie kan.

Snap ik en veel mensen hadden waarschijnlijk hetzelfde gedaan.....

Ik denk dat het wijs is om even met iemand te gaan praten voor advies. Waarschijnlijk dekt je verzekering de schade dus dat zal het grootste probleem niet zijn.
Laatst bijgewerkt door Ods op 13-04-22 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast naar Anoniem

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:23

Wat de omstandigheden ook zijn, als jij een andere auto raakt, dan draai jij op voor de schade. Maar om het een vuil spelletje te maken: kan zij bewijzen dat jij degene bent die de schade heeft verzoorzaakt? Wie eist, bewijst.

Voor de volgende keer: politie bellen dat er iemand ongewenst in jouw huis is en weigert weg te gaan. Dat valt onder huisvredebreuk en is strafbaar. Daar mag je zelfs gerust 112 voor bellen; of je de indringer nou kent of niet. Het gaat potverdorie om je huis... Ook lopend kun je jezelf dan in veiligheid brengen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:24

Anoniem schreef:
tienus63 schreef:
De auto stond stil cq geparkeerd en jij voerde een bijzondere verrichting uit.
Normaliter ben jij dan aansprakelijk voor de ontstane schade.

Dat snap ik inderdaad. Maar omdat het om een bewuste blokkade gaat terwijl ik weg moest, vind ik het een gekke situatie.

Het enige juiste handelen in deze, lijkt mij, was geweest idd voor het wegrijden de politie bellen. Er vanuit gaande dat je een officiële oprit hebt en diegene niet aan de straat mocht parkeren. Wat ontzettend flauw en kinderachtig je auto vast te zetten en niet te willen verplaatsen, begrijpelijk voor jou heel frustrerend. Echter lijkt het mij (en vraag gewoon je verzekering na, daar zijn ze voor, meesten hier zijn geen assurantie experts natuurlijk :o ) dat je door zelf te kiezen om weg te rijden en schade veroorzaakt hebt, het voor jouw verantwoording valt.

Ik lees nu je (familie)situatie en hoe moeilijk dat ook voelt, de politie had haar moeten verzoeken weg te gaan, voor jij weg had willen rijden. Voor de verzekering maakt de persoonlijke situatie geen verschil. Alleen de feitelijke situatie, waarbij jij kiest om weg te rijden en schade veroorzaakt hebt. Sterkte ts, geen leuke situatie hoe dan ook :knuffel:
Laatst bijgewerkt door Ods op 13-04-22 15:15, in het totaal 2 keer bewerkt

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:25

Jeetje, ik heb geen idee van wettelijke regels enzo. Maar wat een nare situatie zo zeg. Hoe het uiteindelijk ook afgehandeld gaat worden, ik wil je in elk geval veel sterkte wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:37

Dankjewel allemaal.

De vorige keer dat dit gebeurde ben ik inderdaad lopend de deur uit gegaan. Toen heeft het uren geduurd voor ze weg was en ik naar huis kon.
Vandaar mijn keus om deze keer de auto te nemen. En helaas dus ‘geen tijd’ om de politie vooraf te bellen. Als ik daarop had moeten wachten was het absoluut geëscaleerd. Dat wilde ik voorkomen. Nu is het alsnog geëscaleerd maar op een andere manier.

Edit; auto is niet allrisk verzekerd.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:39

eigenlijk ben je altijd aansprakelijk als je een geparkeerde auto raakt. De ander kan wel fout zitten, maar jij mag alsnog geen schade veroorzaken.

maar je kunt wel aangifte doen van huisvredebreuk. Je moeder zat zonder toestemming in jouw huis en weigerde weg te gaan. Politie is erbij geweest. Als het een bedreigende situatie was kun je ook noodweer aanvoeren misschien?

maar mss is het het handigst om contact op te nemen met politie. Zij kunnen mss bemiddelen dat jij geen aangifte doet als je moeder haarschade niet op jou verhaalt.

lekkere moeder heb je trouwens....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:40

ista schreef:
Wat de omstandigheden ook zijn, als jij een andere auto raakt, dan draai jij op voor de schade. Maar om het een vuil spelletje te maken: kan zij bewijzen dat jij degene bent die de schade heeft verzoorzaakt? Wie eist, bewijst.

Voor de volgende keer: politie bellen dat er iemand ongewenst in jouw huis is en weigert weg te gaan. Dat valt onder huisvredebreuk en is strafbaar. Daar mag je zelfs gerust 112 voor bellen; of je de indringer nou kent of niet. Het gaat potverdorie om je huis... Ook lopend kun je jezelf dan in veiligheid brengen.

Nee. Hoe wil ze bewijzen dat de schade van mij is. Niemand kan de situatie bevestigen. Nou ben ik echt wel bereid te betalen. Een deel. Maar ik zit inderdaad ook met, hoe wil ze dit bevestigen?

Ja lekkere moeder.. ik heb jaren geen contact met haar gehad omdat ze in het verleden vaker zulke dingen heeft uitgehaald. Iemand privé kwam met munschausen by proxy. Ik denk dat dit helaas de beste omschrijving is. Nu sinds 5 jaar contact en dat ging redelijk. Tot ik vorig jaar met een burn-out en ptss thuis kwam te zitten. Ik kan het lastig beschrijven en onder woorden brengen, maar de laatste tijd wil ze ineens overal mee ‘bemoeien’ tot aan contact met mijn psycholoog.
Mijn vriend ziet in dat het vannacht veel te ver is gegaan. Deze escalatie was niet nodig maar heeft mijn moeder zelf veroorzaakt. En dan nu zielig doen. Ik vind het lastig..
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 08-04-22 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN

Re: Parkeren voor eigen oprit, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:42

ow en waren er getuigen? Heb je al schriftelijk iets toegegeven? Anders zou ik gewoon ff net zo aso doen als je moeder en zeggen dat jij haar niet geraakt hebt. Wie eist bewijst

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:42

Ik heb geen advies maar jeetje sterkte TS, dit klinkt heel heftig. Zou 112 bellen in zo’n situatie lukken want zoals jij het beschrijft klinkt het alsof dit best zou mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:45

Nee ik heb schriftelijk niks toegegeven. Er waren geen getuigen. Dus ik kan dit idd prima ontkennen, als ik dat wil.
Ik snap dat 112 bellen genoemd wordt. Maar op zo’n moment denk je alleen aan wegwezen. Politie is dus later wel geweest.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:46

Anoniem schreef:
ista schreef:

Nee. Hoe wil ze bewijzen dat de schade van mij is. Niemand kan de situatie bevestigen. Nou ben ik echt wel bereid te betalen. Een deel. Maar ik zit inderdaad ook met, hoe wil ze dit bevestigen?

zeg dame, dan is er geen probleem. Behalve je geweten die van jou kennelijk beter ontwikkeld is dan dat van je moeder. Ik zou glashard ontkennen, t is kennelijk ook niet de 1e keer dat ze het flikt. Ook geen deel gaan betalen. Laat haar maar bewijzen. Gewoon ff net zo aso doen als je moeder. Had ze gewoon je grenzen gerespecteerd was er immers helemaal geen probleem.
Laatst bijgewerkt door Ods op 13-04-22 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:48

Anoniem schreef:
Nee ik heb schriftelijk niks toegegeven. Er waren geen getuigen. Dus ik kan dit idd prima ontkennen, als ik dat wil.
Ik snap dat 112 bellen genoemd wordt. Maar op zo’n moment denk je alleen aan wegwezen. Politie is dus later wel geweest.

iedereen reageert anders. t is makkelijk praten wat je had moeten of kunnen doen vanachter schermpje. Iets minder makkelijk in een hele dubbele bedreigende situatie. Is toch verdomde lastig om 112 te bellen omdat je moeder niet wegwil... snap ik volkomen, hoor. Sterkte iig... erg verdrietig vind ik het voor je
Laatst bijgewerkt door Ods op 13-04-22 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:49

Ik snap dat je het overweegt te ontkennen, maar het staat wel al op internet he, dat kan gekke dingen veroorzaken. Ik zou even goed juridisch advies inwinnen.

Ik denk ook dat ik niet 112 had gebeld, maar ook weg zou zijn gegaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:51

Dit is gewoon huisvredebreuk.
Jij hebt gevraagd haar te vertrekken en dat doet ze niet.
Harstikke strafbaar..

Als ik jou was zou ik naar de politie gaan.
Vragen naar de agent die gisteren is geweest.
1 aangifte doen van het huisvredebreuk.
Dan kun je aangeven dat je door je angst tegen haar auto hebt gezeten en eens horen wat de politie daar van vind.

Dit is geen normaal gemaakte schade. Maar uit de angst.

Heel veel sterkte :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:52

IHN schreef:
zeg dame, dan is er geen probleem. Behalve je geweten die van jou kennelijk beter ontwikkeld is dan dat van je moeder. Ik zou glashard ontkennen, t is kennelijk ook niet de 1e keer dat ze het flikt. Ook geen deel gaan betalen. Laat haar maar bewijzen. Gewoon ff net zo aso doen als je moeder. Had ze gewoon je grenzen gerespecteerd was er immers helemaal geen probleem.

Dankje. Sowieso allemaal bedankt voor de berichten. Het is hoor mij een bizar emotionele situatie en ik wil haar absoluut niet opzadelen met kosten van een deukje in haar auto (die geen hinder geeft en ze heeft wel meer deuken, dus hierop doorgaan is puur stangen van haar). Ik wil de eer graag aan mezelf houden.
Je zegt inderdaad exact wat ik ook zeg. Als ze gewoon op mijn verzoek mijn huis was uitgegaan was er niks aan de hand en was dit niet geëscaleerd.
Mijn vriend heeft dit ook telefonisch aan haar aangegeven vanmorgen. Daar reageert ze niet op.

@duo bedankt voor de tip. Wat ik al aangaf vind ik het lastig. Moet ik eerst de politie bellen. De verzekering. Of ?

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:58

Wat een heftige situatie moet dat zijn geweest TS.

Is het geen optie om wat met je buren af te spreken? Dat je in zo'n situatie daar terecht kan? Of andere familie / vrienden die op loopafstand wonen? Snap heel goed dat je op zo'n moment alleen maar het huis uit wil en weg wil uit de onveilige situatie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:00

Ik heb fijne buren, maar nee verder geen optie op dat moment. Ik wil dan echt helemaal WEG. :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:02

Maar dat jij weg moet uit je eigen huis is toch de omgekeerde wereld?

Ik weet eerlijk gezegd ook niet precies wat het beste, eerst verzekering of eerst politie.
Ik zou zeggen eerst politie, die weten misschien wat te doen? Die maken zoveel situaties mee.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:06

Lastige situatie

Ik heb zo ook ooit een gesprek gehad met de politie . Ik vroeg me dit af.

In België geldt de regel. Ben je geblokkeerd, kan je de wagen laten takelen. Op eigen kost en dan via verzekering/ proces terug krijgen . Of de politie erbij halen en hun laten takelen.

Ben je geblokkeerd op een stuk waar je normaal niet mag parkeren exact hetzelfde verhaal. Want eender waar je parkeert, mag je niet ingesloten worden.

Elke interventie mag / kan genoteerd worden. Afhankelijk van de dienstdoende agent die er werk in wil steken. Want het is vaak meer moeite om dit te noteren op officiële documenten dan gewoon de persoon in kwestie aan te spreken en weg te laten gaan.

Het duiveltje op mijn schouder zegt, niet betalen en hun gewoon eerst laten bewijzen dat jij dat gedaan hebt.
De engel op men schouder zegt weer wat anders.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:06

Snap ik dat je weg wilt dan :(:) ik denk beter eerst eens met de politie gaan praten, en als het nog een keer gebeurt, 112 bellen.

Ik vind het trouwens echt belachelijk gedrag van je moeder en emotioneel geweld. Je wordt gewoon opgesloten in je eigen huis, heel manipulatief en heel bedreigend naar jou toe. Echt gewoon niet ok. Ze zou een contact verbod moeten krijgen gewoon.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:08

Ik zou je verzekering bellen en hun vragen wat zij aanraden. Succes!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:09

En ik zou de sloten vervangen/veranderen van je woning. Mocht ze een sleutel hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:12

Heeft de politie niet aangeraden over aangifte doen wegens huisvredebreuk, nadat ze je moeder uit je huis hebben verwijderd?
Zou je aangifte willen doen?
Zou je die mogelijke aangifte als 'ruil' kunnen inzetten?
Maw, jij doet geen aangifte en je moeder houdt op met mekkeren over een deuk die ze indirect zelf uitgelokt heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:19

Ja het is omgekeerde wereld. Ik moet uit mijn eigen huis vluchten omdat zij niet gaat.

Helaas niet veel vrienden/familie op loopafstand. Vorige keer ben ik 2 straten verderop in de regen wezen wachten tot ze eindelijk weg ging.

Mijn duiveltje en engeltje zeggen ook wat anders. In wil dit op een nette manier oplossen, maar wel op een manier waarbij zij bewust is van haar acties.

Avalanche en tienus bedankt voor de tips. Ik denk dat ik na het weekend inderdaad ga uitzoeken over sloten vervangen, dat is een goede tip.

Poes, ik regel normaal (niet dat ik dit eerder heb meegemaakt) liever buiten de verzekering. Ik vraag me nu vooral af wie ik het beste eerst kan bellen en waarmee.

Ibbel, als ik nu alsnog aangifte kan doen van huisvredebreuk zou ik dat zeker doen. En ik zou dit ook willen ruilen met haar schade. Maar hoe weet ik of ik dit zeker kan doen en kan gebruiken zegmaar?