wie heeft er een elektrische fiets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:55

Je kan kiezen voor een zwaardere accu dan kan je veel meer km maken.
Ik heb gelijk fietstassen achterop laten zetten, ideaal!

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:08

Hier recent een KTM tour p510 gekocht, 600w Bosch performance middenmotor, geïntegreerd in het frame. Bereik zit voorlopig gemiddeld rond de 110km, met het grootste deel in eco stand (bergop en wind tegen gaat ie wel hoger). Accu kan er ook eenvoudig gewoon uitgehaald worden hoor :j . Ik ben heel blij met mijn keuze. Rijdt heel natuurlijk, in ecostand kan je zelf ook nog fijn meetrappen, rijdt ook super vlot zonder motor (gaat hier bij simpele vlakke stukken ook gewoon uit), en zodra de motor omhoog gaat voel je ook vlot de power. Ik heb ook meteen grote fietstassen gekocht (Ortlieb), dus alle praktische korte afstanden (boodschappen bv) gaan nu ook met de fiets.

@moonsparkle: kosten voor het laden zijn echt verwaarloosbaar hoor. Dat is echt een paar eurocent per laadbeurt.

Qua levertijd heb ik ook horrorverhalen gehoord. Blijkbaar zitten heel wat merken aan een levertijd van bijna een jaar. De handelaar waar ik heb gekocht, verkoopt alleen uit stock. Dus ik heb mijn fiets gewoon kunnen meenemen.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:10

Ik heb een cortina u4 met middenmoter. Echt heel blij mee! Ik wilde een fiets met kinderzitje achterop en waar voorop een kratje kon. De middenmotor was ook een mist ivm fietscomfort. Ik zal aanraden om je prijsklasse te bepalen en bij een fietswinkel te gaan proeffietsen. Er zijn zoveel verschillende opties (en levertijden)

Liselot

Re: wie heeft er een elektrische fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:18

Ik heb een QWIC met voorwiel motor. Op de eco stand (en dan geeft ie echt nog flinke ondersteuning) kan ik 100km fietsen
Ook met kinderzitjes erg prettig mee te fietsen

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:21

Ik heb er eentje van de Decathlon. De Elops 920, met middenmotor.
Ik gebruik hem om naar mijn werk te fietsen (20km enkel).
Ik heb bewust voor een iets goedkopere gekozen omdat ik niet wist of het effectief mijn ding zou zijn en ik wou daarom het risico niet lopen om straks met een fiets van 2500 euro achter te blijven :+

Ik vind hem prima zijn ding doen maar na deze ga ik dus wel voor een sterkere batterij want op stand 3 is mijn batterij wel bijna plat na 40 km.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:25

Ik heb een gazelle orange c7 hmb+
Met een 400 w accu
Met een bosch middenmoter met krachttrapsensor

Ben er ontzettend blij mee.
Kan er op eco 120 km mee fietsen
Op tour 90 km
Sport 60 km
Turbo 30 km

In de praktijk kloppen deze afstanden ook echt,
Heb een zadel met vering .
Ik gebruik hem meestal voor korte afstanden
5-10 km
Mocht je hem langer en verder gebruiken zou ik iig voor de 500w accu gaan.

Verder vind ik mijn gazelle ook echt een plaatje om te zien

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:12

Ik heb een fiets van van dijck met voorwielmoter. Gekocht nadat ik aan mijn enkel geopereerd was en geen kracht mocht zetten maar niet afhankelijk van andere wilde zijn. Ik fiets dus eigenlijk vaak voor de sier mijn benen gaan heen en weer maar dat is ook alles.
Ik heb volgens mij wel een goede accu dus kan aardig wat km maken.

amand0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:29

Mando schreef:
Fijn dat hier een topic over is nu.
Ik zit me ook te oriënteren omdat stal nu maar 11 km is.
Aan de ene kant vind ik een accu achterop prima maar de nieuwe modellen met de accu in het frame vind ik persoonlijk mooier.
Ben dan bang dat ik spijt krijg als ik toch een koop met accu achterop.

Ik ga deze week maar eens op verschillende proefrijden.
Wil er 1 hebben voor half mei maar ik lees lange levertijden of niet op voorraad.

Ik heb eerst een fiets gehad met de accu achterop en nu 1 met accu ik het frame (die er gewoon uit kan). In het frame vind ik zelf veel prettiger, de wegligging is stabieler in de bochten omdat het zwaartepunt meer onder je zit ipv achterop.
Vorige fiets begaf de motor het na 4 jaar en 40.0000 km, dus mocht dit jaar een nieuwe kopen. Ze zijn wel echt een heel stuk duurder geworden!
Ik vind zelf voorwiel motor vreselijk fietsen dus koop altijd middenmotor

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:33

Ik scheur al weer zo'n twaalf jaar op een e-bike, afstand is plm tien kilometer.
Lekker een half uurtje bewegen voor en na het paard.

Voorwiel aandrijving vind ik matig.
Ik heb momenteel een racemonster met de accu achterop, en tassen er overheen.
De fiets is lichter, maar niet minder stabiel dan het ding met de accu in het frame.

Mijn vorige tweedehandsje diende mij van 2013 tot 2021. Sparta ion.
Ik heb nu mijn derde tweedehandsje op de kop getikt voor 1300 euro. Quick.

Twirre2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:06

Hier wordt er met veel plezier gefietst op de gazelle Dinsdag met Bosch active Line middenmotor. Fiets heeft een actieradius van meer als 100 km. Accu zit op het frame en wij hebben een 500 w accu. Is een wat sportiever model. Motor heeft vier ondersteuningsstanden. Wij fietsen vaak op de tweede stand de tour of de eco stand. Motor ondersteunt heel goed. Dik tevreden over deze fiets.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:29

Janneke2, koop jij tweedehands via een winkel of particulier?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:37

Ik koop altijd in de winkel.

(Een vriendin kocht ooit een goedkoop ding van een particulier - bleek er geen enkele fietsenmaker te zijn in een ruime straal die het onderhoud van het ding kon doen...)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:47

Ik ben weer overgestapt van elektrisch naar gewoon...

Bewust gekozen voor middenmotor, ik vond voorwiel dood eng...

Turbo is bij mij 60KM (hij zegt zelf minder, maar mijn km's die ik fiets zijn "langer", gebruik weinig ondersteuning alleen bij het opstarten, vandaar ook weer overgestapt naar een normale fiets, eco iets van 100... Bosch motor, want dat was hipper.... (Ok, moet eerlijk zeggen, mijn weg is vrij vlak en fatsoenlijk fietspad, dat scheelt gewoon km's ;) mooie rechte stukken. In de stad, vaak stoppen voor verkeerslichten zie ik hem ook achteruit gaan qua km's maar dat haal ik dan die stukken weer in...)

Heb een Winora met terugtraprem (want mams heeft reuma en dan is remmen met je handen lastiger en de fiets was eigenlijk ook voor haar bedoeld... Nu staat ie dus gewoon stof te happen omdat ik niets met elektrisch fietsen heb...

Het was een leuk idee, maar kan nu niet zeggen dat ik hem fijner vind dan mijn gewone fiets... Qua snelheid... tjah... met harde wind tegen scheelt het wel wat... Verder nog geen 5 min per dag... (km of 12)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:51

Ik heb een oude extra lage sparta ion met de accu in het frame en achterwiel motor met 7 versnellingen. Met mijn gammele lijf kan ik dan toch fietsen. Tweedehands gekocht met een redelijke accu destijds voor 200 euro. Nu met de nieuwe accu van 500 euro is de actieradius flink verhoogd. Die is getest door iemand anders en 100 km plus gaat. Groot voordeel is de accu leeg kun je er vrij normaal op fietsen nog

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:59

Ik kan je aanraden gewoon te gaan testen bij een fietsenwinkel.
Degene waar wij meestal naartoe gaan heeft een groot assortiment fietsen.

Zo kwam ik erachter dat ik voorwiel en achterwiel motor niet fijn vond en ben voor de middenmotor gegaan.
Tevens heb ik een fiets met de accu in het frame, omdat ik ook altijd nog mijn laptop naar mijn werk meeneem in mijn fietstassen en zo is het gewicht beter verdeeld.

Mijn man heeft hem ook een keer geleend en die is nu ook om. Dus die heeft sinds kort ook een electrische fiets. (Al heeft hij wel een dure smaak...)

Ik heb de Gazelle Grenoble met 8 versnellingen.
Mijn man geeft een Dutch ID Shaddow 85.

wij doen al het woon-werk verkeer met de fiets.
Voor mij is het 8km enkele reis en mijn man 10km enkele reis

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:24

Ik heb sinds februari een stella dolce met voorwielmotor. Vond de voorwiel en middenmotor allebei lekker fietsen maar de middenmotor was een paar honderd euro duurder haha. Mijn fiets is ook gechipt waardoor die hopelijk niet gejat wordt. Ik pakte normaal altijd de scooter en nu bijna niet meer. Behalve met dit soort regendagen haha

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:30

Ik heb 15 jaar een Sachs gehad met nog extra gashendeltje voor als ik echt niet meer kon ( heb een spierziekte en “ gewoon” fietsen ging niet meer.
Helaas ging het computertje stuk en de fabriek was failliet dus moest een ander.
Gekozen voor een Amslod met voorwielmotor om bij de eerste trap op gang te komen, maar wat heb ik een spijt !!
Ik ben al aan het kijken naar een ander merk en deze wordt verkocht.
Allereerst zou hij binnen een week geleverd worden. Dat duurde dus 7 weken.
Dan de ondersteuning. Bafang motor. Die is op verzoek van Amslod afgesteld op snelheid. Stand 1 tot 12 km , stand 2 tot 15 km per uur etc . Als je in die standen harder wil of gaat fietsen houd de ondersteuning er mee op.
Ik kan met deze fiets geen heuvel of brug op fietsen, want hij trekt niet harder ook niet in de sportstand Verder is het voor gedeelte door de motor zo zwaar dat ik al 3 x in een bocht gevallen ben, omdat je omgetrokken wordt.
Slechte recencie gezet op hun site , weggehaald en en op een andere werd gevraagd of ik hem wilde weg halen tegen extra garantie.
Nogmaals ik ga ook op zoek naar wat anders , voor mij geen Amslod meer.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:37

Sinds een jaar een e-bike, een goedkope gekocht via internet om te proberen. Inmiddels ruim 5k aan kilometers er op staan.
Wilde perse een transporter omdat ik mijn schooltas mee moet nemen met laptop en soms wat proefwerken en die wil ik niet achterop.

Heb een voorwielmotor, ik vind het wel lekker. Trekt fijn aan met fietsen.

Ben benieuwd hoe lang hij mee gaat. In de meivakantie breng ik hem even naar de fietsenwinkel voor een beurt.

https://www.city-bikes.nl/Spirit-E-Carg ... ption=true

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 11:46

bedankt voor de reactie. Ik heb zelf jaren geleden een gazelle gehad met grote mand voor.dit was een voorwiel aandrijving en kon op accu 30 km maar was genoeg voor woon werk verkeer. Als accu leeg was viel er niet mee te fietsen zo zwaar. Ik wil dit keer voor een lichtere fiets gaan beetje een tour model. Ik ga me testen wat ik prettiger vind, een voor of middenmotor. Inmiddels fiets ik nu al 2 jaar weer op een kroegfiets dus t zal beide een stuk beter erop zijn haha. Ik vond altijd wel een luie fiets die ik had. Zodra ik erop zat trok hij je ja ahh vooruit.. en als de trappers meedraaide kon je bij wijze van spreke je benen omhoog doen en bleef je fiets gewoon gaan.. De middenmotor hoor en zie je wel steeds meer dus denk dat dat mss toch beter is?? maar ga eerst wel proberen en testen.. Bedankt voor de reacties.. er springt nog niet echt een merk of type echt uit dus hoop keuzes en eigenlijk zijn de meeste allemaal wel goed...

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:01

Dat is inderdaad nog wel een goeie, heb ik ook gedaan: bij het proef fietsen ook goed testen of de fiets ook zonder ondersteuning fijn fietst.
Overigens heb ik nu bewust ook gekozen voor een batterij in het frame, vind ik zelf mooier, en het verdeelt het gewicht wat beter, aangezien ik nogal vaak het nodige gewicht in m'n fietstassen heb. Mijn accu kan er gewoon heel makkelijk uit. En dat icm een voorwielmotor maakt het geheel toch een heel stuk stabieler.

Voorwielmotor is niet persee minder goed dan een middenmotor hoor. Het is puur een kwestie van voorkeur. Het nadeel van een voorwielmotor is dat het iets minder stabiel voelt, en je hebt bij nat/glad weer sneller de kans om onderuit te gaan, al is dat me met mijn vorige fiets (met voorwielmotor dus) nooit gebeurd.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:17

Amber_anne schreef:
Ik heb een Stella Livorno met voorwiel motor. Bij de Stella winkel zelf gaan kijken en een showmodel genomen omdat je hier ontzettend veel korting op kreeg. Er komt dan een nieuwe accu in en de fiets wordt nagekeken dus het gaat eigenlijk alleen om het frame.

Tot nu toe heel tevreden. Fiets heeft 8 versnellingen en dat bevalt ontzettend goed

Deze heb ik ook sinds ene maandje ongeveer. Ideaal dat je meteen ondersteuning krijgt. Want juist het wegtrappen kost meer kracht (want fiets is zwaarder), dus fijn dat ie daar gelijk bij meehelpt. Dat vind ik het grote voordeel van voorwielmotor. Wel met de sterkste motor. Die kan op de lichtste stand, zo'n 160km mee. Op de gemiddelde stand (5/6) kan die rond de 80-100km mee.

Mijn man heeft ook een Stella, de Superior (volgens mij). Die fietst ermee naar zijn werk; 20km enkele reis. Ook sterkste accu. Hij kan daarmee 3x heen en weer en dan is die leeg als hij thuis komt. Hij fietst voornamelijk op tour (gemiddelde stand). Bij wind mee zet hij hem op eco en bij heuvelop even op turbo.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:37

Afbeelding
Ik heb deze gazelle. Fiets er veel te weinig mee. Werk is 30 km en dan moet je met de pont, eigenlijk geen optie. Maar de fiets fietst super en ik vind m ook mooi :o

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:49

Die is inderdaad mooi.
Ik wil absoluut geen zwarte fiets.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:43

Ik heb een electrische fiets gekocht.
Ik heb op een zwarte batavus dinsdag gefiets die was heel fijn maar door het accu lever probleem was ik verplicht een 500kw accu erbij te nemen.
Dat werd hem dus niet.

Ik heb nu de gazelle grenoble gekocht met een 400kw accu in het frame.

Vind hem echt heel mooi en heel wit _O-

Afbeelding

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:46

Prachtig Mando!