Miskoop auto, wat is wijsheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:08

Ik heb ook eens een auto bij een occasion dealer gekocht (ik zal geen naam noemen maar ze noemen hun occasions 'klasse' ;) ), een VW van 18 jaar oud voor €1300,-. Dat leek ook allemaal heel mooi, tot bleek dat er van alles kapot aan was.
In eerste instantie wilde de dealer niet meewerken, want dan had ik maar garantie erbij moeten nemen, terwijl dat bij de koop niet als op optie werd gegeven toen ik daarnaar vroeg omdat het een relatief goedkope auto was.
Hierop heb ik een melding gemaakt via Klachtenkompas waar de dealer echt niet blij mee was. Maar toen kon er ineens wel van alles gebeuren, zolang ik die melding maar zou verwijderen. Helaas voor de dealer was dit niet mogelijk maar kon hij wel zelf een reactie onder de melding plaatsen hoe het was opgelost.
Uiteindelijk heeft de dealer de auto weer opgelapt voor een gereduceerde prijs maar de auto is nooit echt een dijenkletser geweest en na 2 jaar heb ik hem laten ophalen door de sloop omdat hij op geen enkele manier door de APK zou komen. Onderdelen die los moesten zitten zaten vastgeroest en wat vast moest zitten, zat los. Achteraf gezien bleek het een gevaar op de weg te zijn en mocht ik blij zijn dat er nooit iets is misgegaan.

Moraal van het verhaal: Als de dealer echt niet wil meewerken, dan kon er nog weleens stront aan de knikker zijn. Maar Klachtenkompas is een uitkomst als Rechtsbijstand niks voor je kan betekenen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 23:10

Jolien87 schreef:
Ik heb ook eens een auto bij een occasion dealer gekocht (ik zal geen naam noemen maar ze noemen hun occasions 'klasse' ;) ), een VW van 18 jaar oud voor €1300,-. Dat leek ook allemaal heel mooi, tot bleek dat er van alles kapot aan was.
In eerste instantie wilde de dealer niet meewerken, want dan had ik maar garantie erbij moeten nemen, terwijl dat bij de koop niet als op optie werd gegeven toen ik daarnaar vroeg omdat het een relatief goedkope auto was.
Hierop heb ik een melding gemaakt via Klachtenkompas waar de dealer echt niet blij mee was. Maar toen kon er ineens wel van alles gebeuren, zolang ik die melding maar zou verwijderen. Helaas voor de dealer was dit niet mogelijk maar kon hij wel zelf een reactie onder de melding plaatsen hoe het was opgelost.
Uiteindelijk heeft de dealer de auto weer opgelapt voor een gereduceerde prijs maar de auto is nooit echt een dijenkletser geweest en na 2 jaar heb ik hem laten ophalen door de sloop omdat hij op geen enkele manier door de APK zou komen. Onderdelen die los moesten zitten zaten vastgeroest en wat vast moest zitten, zat los. Achteraf gezien bleek het een gevaar op de weg te zijn en mocht ik blij zijn dat er nooit iets is misgegaan.

Moraal van het verhaal: Als de dealer echt niet wil meewerken, dan kon er nog weleens stront aan de knikker zijn. Maar Klachtenkompas is een uitkomst als Rechtsbijstand niks voor je kan betekenen.

Ja dat is een goede inderdaad. Dealer vroeg meerdere keren of mijn vriend een goede review kon achterlaten (red flag, oei), dus gok dat hij wel hapt bij zoiets.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:11

Was het toevallig een dealer uit Heerhugowaard?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 23:11

Jolien87 schreef:
Was het toevallig een dealer uit Heerhugowaard?

Neen, Utrecht

Eretria

Re: Miskoop auto, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:16

Ik had nog wel een auto voor je gehad van 2010, voor een stuk minder dan wat je voor die ouwe hyundai betaald hebt.. :D

Hopelijk valt het op te lossen, vind het grof betaald voor een auto van 2002. :=

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:22

Eretria schreef:
Ik had nog wel een auto voor je gehad van 2010, voor een stuk minder dan wat je voor die ouwe hyundai betaald hebt.. :D

Hopelijk valt het op te lossen, vind het grof betaald voor een auto van 2002. :=

Mee eens, vind het veel geld voor zo'n auto. Geen idee of er wat speciaals aan deze auto/merk is. :o
Mijn VW was nog geen €2.000. Zelfde leeftijd met minder kilometers.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:27

Ik lees "sportievere auto". Wat bedoel je daarmee? Als je een golf van 20 jaar oud koopt met 200pk, snap je zelf ook wel dat daar niet rustig mee is gereden en dat hij niet als laatste weg was bij het stoplicht. Er is een moeilijk woord voor (volgens mij conformiteitsbeginsel), maar het gaat erom wat je mag verwachten van een auto van die prijsklasse en dat bouwjaar. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat'ie volledig zonder gebreken moet zijn. Indd, daar koop je een auto voor. Maar als koper heb je ook een onderzoeksplicht. Als de auto met een geldige APK is geleverd en je hebt hem geaccepteerd zoals hij was, denk ik dat het moeilijk wordt. Iedereen roept meteen "rechtsbijstand". Maar het ligt ingewikkelder dan je denkt.
*edit* als ik over het merk en type heen heb gelezen, excuses.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 23:31

chevax schreef:
Ik lees "sportievere auto". Wat bedoel je daarmee? Als je een golf van 20 jaar oud koopt met 200pk, snap je zelf ook wel dat daar niet rustig mee is gereden en dat hij niet als laatste weg was bij het stoplicht. Er is een moeilijk woord voor (volgens mij conformiteitsbeginsel), maar het gaat erom wat je mag verwachten van een auto van die prijsklasse en dat bouwjaar. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat'ie volledig zonder gebreken moet zijn. Indd, daar koop je een auto voor. Maar als koper heb je ook een onderzoeksplicht. Als de auto met een geldige APK is geleverd en je hebt hem geaccepteerd zoals hij was, denk ik dat het moeilijk wordt. Iedereen roept meteen "rechtsbijstand". Maar het ligt ingewikkelder dan je denkt.

Ja er ligt een flinke motor in inderdaad en hij had wel verwacht in de loop van tijd er wat aan te moeten sleutelen, maar dat het ding na 50km rijden niet meer start lijkt me ook het andere uiterste haha.

Ze hebben hem flink proefgereden en nagelopen op roest ed, maar dat hij niet meer zou starten of opeens een ratel krijgt vang je daarmee natuurlijk niet meteen af...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 00:04

JudithGigi schreef:
chevax schreef:

Ja er ligt een flinke motor in inderdaad en hij had wel verwacht in de loop van tijd er wat aan te moeten sleutelen, maar dat het ding na 50km rijden niet meer start lijkt me ook het andere uiterste haha.

Ze hebben hem flink proefgereden en nagelopen op roest ed, maar dat hij niet meer zou starten of opeens een ratel krijgt vang je daarmee natuurlijk niet meteen af...

Als ie kan knutselen, kun je altijd nog kijken dat je 'm zelf aan pakt. Scheelt je in ieder geval een pak kosten aan zoekuren.
Zo niet, verkoop 'm aan een "liefhebber" en neem je verlies.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 00:12

ikke schreef:
JudithGigi schreef:

Als ie kan knutselen, kun je altijd nog kijken dat je 'm zelf aan pakt. Scheelt je in ieder geval een pak kosten aan zoekuren.
Zo niet, verkoop 'm aan een "liefhebber" en neem je verlies.

Knutselen kan hij nog niet, maar hij had de intentie om dat te gaan leren met deze auto haha :Y)

Het verkopen aan een liefhebber zijn we inderdaad naar aan het neigen (als we met de verkopen niks geregeld krijgen natuurlijk)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 00:59

Oef afstanden van 180km enkel met een auto van 20 die amper zo’n afstanden lijkt gereden te hebben. Het zou echt niet mijn keuze zijn. Hopelijk lukt het met de lease. Voor dit soort afstanden val je anders continue in kosten vrees ik en ik rij ook liever in nieuwere auto’s met nieuwe veiligheidsfuncties.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 01:48

Dees schreef:
Een hyundai benzine auto van 20 jaar oud.... daar kun je niet veel voor betaald hebben.
Dikke kans dat het ding de kosten van de reparatie ook niet meer waard is.

Ik kan me ook niet voorstellen dat je daar enige garantie bij krijgt. En ik denk ook dat die verkoper voor de reparatie kosten zal wegdraaien.

Oftewel: accepteer het maar als leergeld en ruil het ding "as-is" maar in op een betere koop. Al zal die volgende auto vast aanzienlijk duurder in aanschaf mogen zijn, wil je herhaling hiervan voorkomen.
Private lease niet wat voor jullie?

Dat is natuurlijk onzin! Verkoper heeft een auto verkocht die niet voldoet aan de wensen. Ik neem dat de auto verkocht is als goed zijnde en dat is hij dus niet. Zo komt een oneerlijk persoon/oplichter altijd mooi weg. € 3600,- is niet echt heel goedkoop, dus ik zou de verkoper er zeker op aanspreken en proberen de auto terug te laten nemen/repareren.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 05:50

Dit word een hele moeilijk kwestie. Ik heb het zelf gehad met een auto van 14.000 euro die ik 3 jaar geleden heb aangeschaft.
De auto deed het prima met test rijden zowel van binnen als van buiten was die heel mooi. Wij hebben beide geen verstand van, na week reed ik langs familie en die zij je banden zijn af hebben ze hem zo verkocht? Ik ja zeker maar geen verstand van dus ging er van uit dat ze goed waren. Dealer gebeld en wilde er wel nieuwe banden onder zetten, dacht oh super. Maar kreeg wel een rekening ik zou ze zelf af hebben gereden. Geweldig kat en muis spel die ik niet won en maar heb betaald. Weken later begon de auto continu te bonken en te stotteren. Ook hier geeft de garage niet meer thuis. Ik heb namelijk geen aflever pakket genomen zei die.. heb uiteindelijk maar me verlies genomen en hem laten maken voor meer dan 3000 euro. En de auto was na 3x goed wassen echt onder de krassen en deukjes hadden ze mooi weg gepoetst. Maar zuur was het wel. Achteraf had ik beter andere stappen kunnen ondernemen.

Weet niet of jullie lid zijn van de anwb? Die hebben namelijk ook een soort jurist die je gratis bij je anwb lidmaatschap kan inschakelen

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 07:05

Banden kun je zelf zien, Linsxdot, zelfs ik als leek zie dat. De rest is mooi k*t, zeker bij een auto van 14.000 euro. Voor dat geld zou je verdorie een deugdelijke bolide mogen verwachten. Nou ja, voor een goedkope ook, maar de tweedehands automarkt is echt een jungle.

Ontopic: ik vind het lastig. Heb zelf besloten de juridische strijd niet aan te gaan. Mijn autootje van 15 jaar kreeg een maand na aankoop ook kuren, hij eet olie op. Was wel een flink stuk goedkoper dan die van TS. Geen Bovaggarantie. Ik heb besloten om mijn verlies te nemen in het geval dat hij weg moet. Je gaat er altijd verlies op lijden als de auto het niet meer (goed) doet, als ik je vriend was zou ik dat gewoon accepteren.

De mijne wordt nu nagekeken en ik heb nog hoop, want ik hecht mij helaas aan mijn auto's ;( .

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 07:09

chevax schreef:

Iedereen roept rechtsbijstand omdat het ingewikkelder is dan je denkt.. :+

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 08:18

blauwdruivje schreef:

Dit inderdaad! Wel of geen garantie van de verkoper, of BOVAG, of wat dan ook, maakt niet uit. Wat een bedrijf je ook vertelt. Non conformiteit geldt ook voor tweedehands auto's. En eigenlijk ligt dat juist niet persee heel ingewikkeld, even googelen op de term non conformiteit tweedehands auto en dan vind je al heel veel info, niet alleen over je rechten als koper maar ook over de paar plichten die je hebt. Je moet alleen goed overtuigend zijn naar het bedrijf toe en alleen daarom al is het wel handiger om je rechtsbijstand in te schakelen. Heb je geen rechtsbijstand dan kun je voor advies terecht bij het juridisch loket.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:35

Ik heb vorig jaar een Ford Kuga 2011 model bij de Ford dealer gekocht, was een inruil auto en werd ook zonder garantie verkocht moest tevens rekening houden met wat komende kleine reparaties (prima, had een 4wd nodig en was op nieuwe auto's na op dat moment niet erg veel keus). Direct een onderhoudsbeurt ingepland, toerenteller begon na 1 dag tijdens het rijden een eigen leven te leiden. Aangezien hij een grote beurt nodig had dachten we dat het waarschijnlijk het roet of dieselfilter zou zijn. 8 dagen later knalde de koppeling eruit, gelukkig kreeg ik hem nog net een parkeerplaats op.

Ik de dealer gebeld en het verhaal uitgelegd. Ook die wilden mij afwimpelen met je hebt hem zonder garantie gekocht. Na vriendelijk mijn rechten te hebben genoemd en te hebben aangegeven dat ik geen moeite had om dit gerechtelijk verder te spelen stonden ze binnen 2u met een autoambulance en een leen auto bij mij op de parkeerplaats. Auto is dus netjes gerepareerd, kon zelfs nog kiezen of ik mijn geld niet liever terug wilde.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:50

Rechtsbijstand verzekering helpt alleen als de auto is gekocht bij een bovag garage.
Je kan wel verder met rechtsbijstand maar dan zijn er kosten aan verbonden. Enkel een briefsturen € 399, briefsturen en onderhandelen €799
Maar als de garage nergens op ingaat bij de advocaat van de rechtsbijstand doen ze verder niks meer. Wil je voor het gerecht hebben kost dat rond de € 2500
Vele garages weten dit en weten ook dat veel mensen deze kosten niet meer gaan maken en hun verlies nemen. En zo kunnen ze lekker ongestoord doorgaan met hun louche praktijken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:07

kiki1976 schreef:
Rechtsbijstand verzekering helpt alleen als de auto is gekocht bij een bovag garage.
Je kan wel verder met rechtsbijstand maar dan zijn er kosten aan verbonden. Enkel een briefsturen € 399, briefsturen en onderhandelen €799
Maar als de garage nergens op ingaat bij de advocaat van de rechtsbijstand doen ze verder niks meer. Wil je voor het gerecht hebben kost dat rond de € 2500
Vele garages weten dit en weten ook dat veel mensen deze kosten niet meer gaan maken en hun verlies nemen. En zo kunnen ze lekker ongestoord doorgaan met hun louche praktijken

Is dat zo? Nou lekker dan, waar heb je dan in vredesnaam rechtsbijstand voor afgesloten?
Heb je een bron hiervan?

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:08

LinsxDot schreef:
Dit word een hele moeilijk kwestie. Ik heb het zelf gehad met een auto van 14.000 euro die ik 3 jaar geleden heb aangeschaft.
De auto deed het prima met test rijden zowel van binnen als van buiten was die heel mooi. Wij hebben beide geen verstand van, na week reed ik langs familie en die zij je banden zijn af hebben ze hem zo verkocht? Ik ja zeker maar geen verstand van dus ging er van uit dat ze goed waren. Dealer gebeld en wilde er wel nieuwe banden onder zetten, dacht oh super. Maar kreeg wel een rekening ik zou ze zelf af hebben gereden. Geweldig kat en muis spel die ik niet won en maar heb betaald. Weken later begon de auto continu te bonken en te stotteren. Ook hier geeft de garage niet meer thuis. Ik heb namelijk geen aflever pakket genomen zei die.. heb uiteindelijk maar me verlies genomen en hem laten maken voor meer dan 3000 euro. En de auto was na 3x goed wassen echt onder de krassen en deukjes hadden ze mooi weg gepoetst. Maar zuur was het wel. Achteraf had ik beter andere stappen kunnen ondernemen.

Weet niet of jullie lid zijn van de anwb? Die hebben namelijk ook een soort jurist die je gratis bij je anwb lidmaatschap kan inschakelen

De banden is inderdaad niet de schuld van de verkoper, jij hebt als koper ook onderzoeksplicht. Als ik er de ballen verstand van zou hebben zou ik echt niet een auto van 14.000 euro kopen zonder iemand meegenomen te hebben die er genoeg verstand van heeft maar dat terzijde.
Als je hem 3x hebt gewassen en die keren waren door de wasstraat heb je de krassen waarschijnlijk zelf veroorzaakt. Wasstraat = krasstraat.
Verder kan die beginnen te bonken als de bobine de geest geeft, geen enkele verkoper kan voorspellen of dat wel of niet kan gebeuren. Het blijven machines waar je niet in kan kijken wanneer die kapot gaat.

Ts, ook voor jou geldt.. als ie op dat moment goed is heb je geen poot om op te staan. De verkoper kan niet voorspellen wanneer er zaken aan kapot gaan. Je kan altijd proberen hem fatsoenlijk te fixen en verder te verpatsen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:08

Klinkt wel als een hoop geld voor zo’n oude auto := Wij hebben laatst onze bmw van 2007 verkocht voor €2000, en die liep perfect.
Ik ben benieuwd of je nog wat van de garage gaat horen, want het klinkt alsof ze niet helemaal eerlijk zijn geweest.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:16

Moraal van het verhaal:

Als je geen verstand van auto's hebt, neem iemand mee die dat wel heeft én laat alsnog je beoogde aankoop keuren voor je 'm koopt (het zijn nét paarden!)

Doe énigzins je huiswerk en stel je op de hoogte van de merken die over het algemeen lang meegaan, en vermijd de B-merken.
Heb je iets op het oog, gebruik google om te kijken wat de meest voorkomende problemen zijn en of dat merk/dat type inderdaad vaak 10-12-15 jaar meegaat en rustig 2-3 ton op de teller kan hebben.

Als je 180 km enkele reis woon-werkverkeer wilt gaan rijden zónder je rug naar de donder te helpen, koop dan geen flitsende sportauto. Die zijn daar niet voor bedoeld.

Blijf weg uit het segment onder de 4000-5000 euro. De kans dat je daar iets vindt waar je die 180 km enkele reis nog lang en gelukkig mee kunt rijden is klein. Zeker zonder verstand van auto's en zelfknutselcapaciteiten.

Koop bij een Bovag-garage en sluit (extra) garantie af.

Is allemaal geen garantie, maar de kans dat je dan alsnog een miskoop hebt wordt wel heel veel kleiner.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:47

JudithGigi schreef:
Knutselen kan hij nog niet, maar hij had de intentie om dat te gaan leren met deze auto haha :Y)

Het verkopen aan een liefhebber zijn we inderdaad naar aan het neigen (als we met de verkopen niks geregeld krijgen natuurlijk)

Als je niet kan knutselen, is zo'n koreaan wel het laatste wat je moet kopen om het te leren!

Als je wil leren hobby-en aan je auto, koop iets europees!
Van Aziaten schriftelijke garantie dat je niet aan handboeken, speciale gereedschappen en specifieke onderdelen kunt komen zonder de hoofdprijs te betalen!

Van vrijwel alle Eurpoese auto's kun je, soms met wat meer inspanning, altijd wel de technische handboeken en partscatalogi vinden. Onderdelen zijn simpeler, goedkoper en vaak uit voorraad verkrijgbaar. Idem voor veel speciaal gereedschap.

Want iedereen heeft altijd wel een grote mond klaar over de onbetrouwbaarheid van Land Rovers, maar ze vertellen er nooit bij dat je een complete Land Rover kunt bouwen zonder één enkel origineel onderdeel!! ALLES is te koop, inkl alle handboeken, onderdelencatalogi en speciale gereedschappen en je hebt niet meer dan een pagina Google nodig om die delen te vinden!

Als je wil leren sleutelen aan je auto, is dat je criterium. Betrouwbaarheid van auto's ligt 100% aan de aandacht die je ze geeft en de kwaliteit van de spullen die je erin stopt, ZELFS bij een Land Rover.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:56

Als je 180 kn enkele reis regelmatig voor de boeg hebt, koop je toch geen 20 jaar oude auto? Dat is imo een beetje vragen om problemen :=
Helemaal als je zelf weinig verstand van auto’s hebt en niet zelf dingen kunt repareren.

Wat je nu het beste kunt doen? In elk geval contact opnemen met de dealer en je rechtsbijstand verzekering als je die hebt.

Ik vrees wel dat het een lastig verhaal gaat zijn. De laatste reparatie heeft de dealer betaald, maar niet zelf uitgevoerd.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:09

Vind wel makkelijk gezegd als je geen verstand heb van auto’s neem iemand mee. Misschien heeft niet iedereen een vrienden kring of familie. Ik vind net als mij geval of geval van ts dat een dealer gewoon een degelijke auto moet verkopen en het oplossen als dat na zoveel weken niet blijkt. En of dat nou gaat om auto van 2000 of van 14.000. Je gaat ervan uit dat een garage een auto gewoon 100% heeft nagekeken voor het überhaupt verkocht word. Dat erna iets kan gebeuren tuurlijk kan altijd.. maar dat moeten hun netjes oplossen tot 6 maanden bijvoorbeeld.