uit elkaar gaan, de woning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:08

Ppfff als het nou nooit nodig was!
Inleven schijnt moeilijk te zijn Onali.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:10

De stap naar een advocaat zou ik ook niet licht over denken hoor. Mediator is er voor het belang van beide. Elk eigen advocaat in de arm kan, heb je elk een eigen adviesgroep specifiek voor jou. Advocaten werken uurtje factuurtje en elke mogelijkheid die er is ten gunste van jou wordt op aangestuurd. Ze werken alleen in jouw belang, maar tegenpartij heeft exact hetzelfde. Grote kans dat je zo over details gaat dimdammen waar je met mediation in overleg wel middenweg had gevonden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:12

chanicha schreef:

Het probleem is geld, is op te lossen door een vaste baan (die TS niet heeft, zegt ze zelf in OP)

Hoe moet ik me verder inleven?
Ik geef advies; zorg ervoor dat je financieel niet afhankelijk bent van de overheid door een vaste baan te zoeken.

Klaar. De hartjes en omarming mag je er zelf bij bedenken.
Wat dat betreft voeg ik meer toe aan dit topic dan jij ;)

Anoniem

Re: uit elkaar gaan, de woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:13

Ik zou ook uitkijken met mediation. Niemand die je aan de gemaakte afspraken houdt en je ex-partner dus ook niet. Wil je dat wel afdwingen kun je alsnog een advocaat in de arm nemen en richting de rechtbank.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:15

Onali schreef:
chanicha schreef:

Het probleem is geld, is op te lossen door een vaste baan (die TS niet heeft, zegt ze zelf in OP)

Ik geef advies; zorg ervoor dat je financieel niet afhankelijk bent van de overheid door een vaste baan te zoeken.

+:)+

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:26

Je kunt een waardebepaling /taxatie van je huis laten doen.
Dan met een hypotheekadviseur bespreken wat de mogelijkheden zijn, wat is de overwaarde, wat krijgt de een mee als de ander hem/ haar uitkoopt.
Je kunt tegenwoordig hypotheken met maatwerk krijgen. Dan kun je net wat meer lenen dan de standaard. Dan wordt er berekend op basis van je inkomen wat de maximale hypotheeklasten per maand voor je mag zijn.

Dat jij kunt blijven wonen en het huren van je ex lijkt mij een onwaarschijnlijke mogelijkheid.
Je ex zal misschien wel dat huis kunnen betalen, maar hij moet zelf natuurlijk ook nog een onderkomen hebben, een caravan of dergelijke kan voor tijdelijk maar het lijkt me niet dat hij in een caravan blijft wonen zodat jij in een huis kunt blijven wonen en hij daardoor dus niks anders kan aangaan.

Als het huis verkocht wordt en er zit overwaarde op dan wordt dat gedeeld, maar je moet er natuurlijk ook iets anders voor terug zien te krijgen.
Met het eigen huis kun je natuurlijk wel een beetje elkaar tegemoet komen maar het moet wel reëel zijn, anders komt de bank en belastingdienst wel in protest .

Ik wens je veel sterkte en succes

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:30

Onali schreef:
chanicha schreef:

Ik vind eigenlijk ook wel dat je behoorlijk pittig reageert, Onali. Je weet niet wat de reden is dat TS maar beperkt werkt, afgezien van het feit dat ze hier vertelt dat ze seizoenswerk doet. En met "zorg ervoor dat je financieel niet afhankelijk bent van de overheid" voeg je vrij weinig toe.

TS, ik kan je verder alleen maar heel veel sterkte wensen! Advies waar ik mee zou komen is al gegeven :)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 12:32

punt is hier is niet zoveel werk te vinden. Wel veel productie werk in de ploegen.
ik mankeer : ass/add , lichamelijke beperking (fysiek en bewegingsbeperking), slaapstoornis.
Ik werk in een herberg zomers, ze willen gaan proberen in de winter open te blijven door activiteiten te organiseren, of dat lukt moeten we zien.

Het stukje ass is mede reden waarom mijn ex de relatie verbreekt.
Ik ben niet zomaar van plan om van de bijstand te gaan leven, is niet mijn intentie. Maar als het niet lukt om een fulltime baan passend bij mijn beperkingen en kinderen (die zijn er ook nog!), dan ben ik wel blij als de mogelijkheid er is.

wat mij nu te doen staat:
- advies inwinnen, bij hypothekersadviseur. bij advocaat/medition. (al zitten daar dus blijkbaar ook nadelen aanvast)
- zorgen dat ik een inkomen heb (wat ik uitgerekend heb moet ik minimaal verdienen, meer het liefst altijd).
- verwerken van mijn situatie nu. want ik ben gesloopt. ik weet niet wat ik van mijn toekomst moet verwachten. Ik heb ook een kind met ass, die ik moet begeleiden want die trekt het ook heel slecht. ook al zie je dat niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:35

als je man een geode baan heeft moet hij toch ook voor jou alimentatie betalen? Kan je geen PGB krijgen voor hulp voor je kind?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 12:35

Evelyne79 schreef:
Je kunt een waardebepaling /taxatie van je huis laten doen.
Dan met een hypotheekadviseur bespreken wat de mogelijkheden zijn, wat is de overwaarde, wat krijgt de een mee als de ander hem/ haar uitkoopt.
Je kunt tegenwoordig hypotheken met maatwerk krijgen. Dan kun je net wat meer lenen dan de standaard. Dan wordt er berekend op basis van je inkomen wat de maximale hypotheeklasten per maand voor je mag zijn.

Dat jij kunt blijven wonen en het huren van je ex lijkt mij een onwaarschijnlijke mogelijkheid.
Je ex zal misschien wel dat huis kunnen betalen, maar hij moet zelf natuurlijk ook nog een onderkomen hebben, een caravan of dergelijke kan voor tijdelijk maar het lijkt me niet dat hij in een caravan blijft wonen zodat jij in een huis kunt blijven wonen en hij daardoor dus niks anders kan aangaan.

Als het huis verkocht wordt en er zit overwaarde op dan wordt dat gedeeld, maar je moet er natuurlijk ook iets anders voor terug zien te krijgen.
Met het eigen huis kun je natuurlijk wel een beetje elkaar tegemoet komen maar het moet wel reëel zijn, anders komt de bank en belastingdienst wel in protest .

Ik wens je veel sterkte en succes

daar heb je ook een belangerijk punt. en de rest van je bericht ook. Het is alleen niet mijn huis, het is echt het huis van de ex. alleen op dit moment ben ik zijn erfgenaamde. maar ja om hem naar voor een auto te gooien is ook weer zo wat.....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:36

zijn zijn kinderen niet de erfgenaam?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:36

ben je al ingeschreven bij een woningbouw stichting?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 12:37

fokfanaat schreef:
als je man een geode baan heeft moet hij toch ook voor jou alimentatie betalen? Kan je geen PGB krijgen voor hulp voor je kind?

nee volgens mij hoeft hij mij niet alimentatie te betalen, is dat niet afgeschaft? We zijn ook niet getrouwd alleen een samenlevingscontract. PGB geen idee. we zijn momenteel met stichting mee bezig voor hem, het is ook nog maar een paar maand bekend dat hij dat heeft. we staan nog in de kinderschoenen daarmee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:37

Wat staat er in het samenlevingscontract over de verdeling bij uit elkaar gaan dan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:38

Je vriend zou zich kunnen laten uitkopen voor een vriendelijk bedrag (nb: overleg dit absoluut met de hypotheekverstrekkers en de fiscus).

Maar kun jij de kosten van het huis daarna wel zelfstandig betalen? Zo ja, dan is dat het overwegen waard.
Zo nee,bespaar je dan het gedoe, zoek een betaalbaar huurhuis en laat hem de huidige woning op de vrije markt verkopen.

Het is een hard gelach maar als je er alleen voor komt te staan met een laag inkomen, dan ga je kwa welvaart gevoelsmatig heel veel inleveren. Zeker met kinderen.
De oplossing is ervoor te zorgen dat je een hoger jaarinkomen bereikt. Maar lukt dat niet, dan moet je inschikken.
Wat extra moeilijk is natuurlijk wanneer het niet je eigen keuze is.
Sterkte.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 12:38

fokfanaat schreef:
ben je al ingeschreven bij een woningbouw stichting?

ik weet niet of de kinderen erfgenaamd zijn, volgens mij ik, en als ik overlijd hun.

ik heb mij een aantal weken terug indd ingeschreven voor de zekerheid toen hij zei te twijfelen.
ik reageer ook op huizen. Maar het schiet nog niet op natuurlijk met al die wachtlijsten woning te kort.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:39

De kinderen zijn van jou maar niet van hem?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:39

Lastige situatie. Als eerste zou ik echt op zoek gaan naar een fulltime baan met een vast salaris. Er zijn genoeg banen te vinden die ook aansluiten bij wat jij 'mankeert'. Er is bv genoeg te vinden aan werk wat je vanuit huis kan doen, waarbij je vaak ook nog je eigen uren kan indelen. Even Googlen, of contact opnemen met uitzendbureau's etc.

Ga er in ieder geval nooit van uit dat je rond kan komen van toeslagen, alimentatie etc. Dit is echt heel onverstandig, want als er wat gebeurt in de hoogte ervan dan zit je met de gebakken peren.
Wellicht kun je het beste contact opnemen met een financieel adviseur?

Daarnaast zou ik gaan kijken naar alternatieve plekken om te wonen. Waarschijnlijk krijg je geen urgentie van de gemeente, dus sta je ingeschreven? Zo niet, direct regelen, dan kun je in ieder geval nog kans maken op een lotingswoning. Misschien dat er ergens in de buurt wel iets is waar je met je kinderen gelukkig kan worden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 12:40

MyWishMax schreef:
Wat staat er in het samenlevingscontract over de verdeling bij uit elkaar gaan dan?

hoe en wat weet ik niet meer precies. Wat ik wel weet, hij had het huis gekocht voordat wij een samenlevingscontract hadden. Er wordt gekeken dan wat ik heb ingebracht in huis en wat hij. dan wordt er berekend wat er betaald nog moet worden. wat ik begrepen heb.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:40

Wat is een urgentieverklaring woningzoekende?
Een urgentieverklaring woningzoekende is er voor mensen in nood. Met een urgentieverklaring krijgt u voorrang bij woningcorporaties bij het zoeken naar een sociale huurwoning.

Voorbeelden van situaties waarin een urgentieverklaring soms mogelijk is:

Uw relatie voorbij is en u - met uw kind(eren) - het huis uit moet.
Er geldproblemen zijn waaraan u niets kunt doen.
U ernstig ziek bent en u niet meer in uw huis kunt wonen.
Uw huis wordt gesloopt.
Vraag uw gemeente of woningcorporatie hoe dit in uw gemeente geregeld is.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 12:40

Dees schreef:
De kinderen zijn van jou maar niet van hem?

kinderen zijn ook van hem ja, hij is de vader

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:42

fokfanaat schreef:
Wat is een urgentieverklaring woningzoekende?
Een urgentieverklaring woningzoekende is er voor mensen in nood. Met een urgentieverklaring krijgt u voorrang bij woningcorporaties bij het zoeken naar een sociale huurwoning.

Voorbeelden van situaties waarin een urgentieverklaring soms mogelijk is:

Uw relatie voorbij is en u - met uw kind(eren) - het huis uit moet.
Er geldproblemen zijn waaraan u niets kunt doen.
U ernstig ziek bent en u niet meer in uw huis kunt wonen.
Uw huis wordt gesloopt.
Vraag uw gemeente of woningcorporatie hoe dit in uw gemeente geregeld is.

Zo gemakkelijk is het niet hoor :=
Mijn zus had thuis geen veilige situatie meer, maar die kreeg geen urgentie van de gemeente ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:42

Een huis schenken kan toch ook niet Zomaar? Dan moet je toch overdrachts belasting betalen? Tot een bepaald bedrag kan je belasting vrij schenken, maar daar koop je geen huis voor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:43

wemkelover schreef:
MyWishMax schreef:

hoe en wat weet ik niet meer precies. Wat ik wel weet, hij had het huis gekocht voordat wij een samenlevingscontract hadden. Er wordt gekeken dan wat ik heb ingebracht in huis en wat hij. dan wordt er berekend wat er betaald nog moet worden. wat ik begrepen heb.

Dat is wel van belang om weer op te zoeken. Daar is het juist ook voor. Dus contract weer opzoeken is wel 1 van de 1e stappen. Dat zal elke adviseur enzovoorts ook willen hebben

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:44

wemkelover schreef:
alleen op dit moment ben ik zijn erfgenaamde. maar ja om hem naar voor een auto te gooien is ook weer zo wat.....

Daar gaat de verzekering niet zo blij mee zijn, dan word je gearresteerd, heb je een strafblad, wel onderdak > in de gevangenis, maar of dat nou de manier zal zijn? :D