Stacaravan kopen, hoe, waar, wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 20:15

Goof schreef:
Ok, lastige situatie;

Wij zijn vanmorgen bij een stacaravan gaan kijken. Caravan, locatie, tuin, buren helemaal top. Honden welkom en jaar rond open. Prijs prima, stageld voor dit jaar al betaald.
We waren beiden eigenlijk zeer enthousiast. Totdat we de parkbeheerder spraken (op verzoek van de huidige eigenaren). Deze vertelde namelijk dat hij het park over 5 jaar gaat moderniseren. Dat houdt in dat de stacaravan moet verdwijnen, we kunnen dan of met de stacaravan een ander park zoeken of een chalet bij hem terugkopen.
Hij wil niet meer dat de stacaravan nog een keer verkocht wordt, dat betekent dus dat ALS wij nu zouden kopen, wij er ook 5 jaar aan vast zitten. In principe willen we er ook jaren van profiteren, maar het kan ook zijn dat we na 2 jaar iets anders willen, dat onze financiële situatie wijzigt of dat 1 van ons iets overkomt en we niet meer kunnen gaan. Dat vind ik dus wel een risico.

Ik was er instantly weg van, maar vind deze voorwaarde wel een ding.
Het stageld kost ons jaarlijks evenveel, of net iets meer, dan onze normale kosten voor vakanties op jaarbasis. Dat is dus prima. De aankoopsom is ook prima. Maar komende 5 jaar niet de keuze hebben er weer vanaf te zien vind ik een risico.

Wat vinden jullie hiervan?

En dit is dus precies de situatie waar ik voor waarschuwde.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 20:20

frisian_love schreef:
Goof schreef:
Ok, lastige situatie;

Wij zijn vanmorgen bij een stacaravan gaan kijken. Caravan, locatie, tuin, buren helemaal top. Honden welkom en jaar rond open. Prijs prima, stageld voor dit jaar al betaald.
We waren beiden eigenlijk zeer enthousiast. Totdat we de parkbeheerder spraken (op verzoek van de huidige eigenaren). Deze vertelde namelijk dat hij het park over 5 jaar gaat moderniseren. Dat houdt in dat de stacaravan moet verdwijnen, we kunnen dan of met de stacaravan een ander park zoeken of een chalet bij hem terugkopen.
Hij wil niet meer dat de stacaravan nog een keer verkocht wordt, dat betekent dus dat ALS wij nu zouden kopen, wij er ook 5 jaar aan vast zitten. In principe willen we er ook jaren van profiteren, maar het kan ook zijn dat we na 2 jaar iets anders willen, dat onze financiële situatie wijzigt of dat 1 van ons iets overkomt en we niet meer kunnen gaan. Dat vind ik dus wel een risico.

Ik was er instantly weg van, maar vind deze voorwaarde wel een ding.
Het stageld kost ons jaarlijks evenveel, of net iets meer, dan onze normale kosten voor vakanties op jaarbasis. Dat is dus prima. De aankoopsom is ook prima. Maar komende 5 jaar niet de keuze hebben er weer vanaf te zien vind ik een risico.

Wat vinden jullie hiervan?

En dit is dus precies de situatie waar ik voor waarschuwde.

Behalve dat er geen sprake is van een nieuwe eigenaar en ik vóór de koop hiervan op de hoogte gesteld wordt.
Ik weet wel waaraan ik begin als ik dat zou doen. Maar dat is dus de vraag.

Ik heb verschillende mensen om hun meningen gevraagd, waarvan de 1 zegt; het stageld ben je anders kwijt aan je vakanties en geeft je de mogelijkheid jaar rond te recreëren. De aankoopsom is je afschrijving de komende 5 jaar en die is reëel, dus doen.
En waarvan de ander zegt; wat als je relatie over gaat, je het niet meer kan betalen, je fysiek iets gaat mankeren en niet meer kan komen? Dan zit je er dus 5 jaar aan vast.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 20:57

Waarom geen grote verrijdbare caravan, bijvoorbeeld een twee asser, met een stevige grote voortent?
Vrienden van ons hebben dat ook, die hebben de keuken, bankstel en tv in de voortent staan.
Kan je toch nog weg als het moet.

Wildgirl

Re: Stacaravan kopen, hoe, waar, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:13

Ik zou, als je enthousiast bent, akkoord gaan onder de voorwaarde dat je mag verhuren. Mocht er dan in je privé iets gebeuren waardoor je minder inkomsten hebt of niet naar de caravan toe kan dan haal je er nog geld uit.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:27

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:43

De vraag die je je zou kunnen stellen is: zijn de vaste kosten op te brengen voor nog .. jaar als er iets vervelends gebeurt? Tegelijkertijd hoe groot is die kans?
Als je het geweldig vindt en je weet dat het voor vijf jaar is, doen!

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 08:06

Mijn ouders hebben een sta caravan op een park in Voorthuizen. Zij hebben ook de grond gekocht. Paar jaar geleden was het inderdaad een oudemensenplek zonder enige vorm van animatie. Paar jaar terug is het gehele park echter verkocht aan een keten. Al het groen is gekapt, want te veel onderhoud, er zijn honderden dezelfde chalets geplaatst voor de verhuur en er is een zwembad gebouwd en diverse speeltuinen. Gelukkig vinden mijn ouders al die herrie en kinderen geweldig, maar ik zou echt direct de boel verkocht hebben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 09:54

chanicha schreef:
Waarom geen grote verrijdbare caravan, bijvoorbeeld een twee asser, met een stevige grote voortent?
Vrienden van ons hebben dat ook, die hebben de keuken, bankstel en tv in de voortent staan.
Kan je toch nog weg als het moet.

Klopt, maar heb ik volgens mij al eerder antwoord op gegeven.
Ik wil gewoon een vaste plek met sanitair, niet klooien met een chemisch toilet en watertanks etc. Daarnaast wil ik een volledig omheinde plek ivm de honden.

Wildgirl schreef:
Ik zou, als je enthousiast bent, akkoord gaan onder de voorwaarde dat je mag verhuren. Mocht er dan in je privé iets gebeuren waardoor je minder inkomsten hebt of niet naar de caravan toe kan dan haal je er nog geld uit.

Verhuren is daar sowieso geen optie. Snap ik ook, want met alleen vaste 'bewoners' creëer je natuurlijk veel meer rust op een park en uiteindelijk komen we daarvoor.

justkid schreef:
Ik woon in Kootwijk, er is bij ons een chaletpark waar regelmatig wat te koop staat, misschien is hier wat te vinden?
https://www.kootwijkerduin.nl/index.html

Bedankt, ik zie nu niets te koop staan, maar zal het eens in de gaten houden.

Ceetje_bokt schreef:
De vraag die je je zou kunnen stellen is: zijn de vaste kosten op te brengen voor nog .. jaar als er iets vervelends gebeurt? Tegelijkertijd hoe groot is die kans?
Als je het geweldig vindt en je weet dat het voor vijf jaar is, doen!

Ja, die kosten kunnen we opbrengen, anders zouden we er sowieso niet naar kijken nu. De kans is klein dat er iets gebeurt, maar goed, het is naïef om te denken dat ons dat niet zal overkomen.
Ik bedacht me ook wel dat als de situatie verandert we natuurlijk niet verplicht zijn 5 jaar stageld te betalen. We kunnen weg wanneer we willen, het betekent enkel dat de afschrijving van de stacaravan sneller gaat of dat we hem inderdaad naar buiten het park moeten verkopen, maar dat lijkt me niet reëel.

Plukje schreef:
Mijn ouders hebben een sta caravan op een park in Voorthuizen. Zij hebben ook de grond gekocht. Paar jaar geleden was het inderdaad een oudemensenplek zonder enige vorm van animatie. Paar jaar terug is het gehele park echter verkocht aan een keten. Al het groen is gekapt, want te veel onderhoud, er zijn honderden dezelfde chalets geplaatst voor de verhuur en er is een zwembad gebouwd en diverse speeltuinen. Gelukkig vinden mijn ouders al die herrie en kinderen geweldig, maar ik zou echt direct de boel verkocht hebben.

Vreselijk. Ik snap ook echt niet hoe een beheerder of eigenaar van zo'n park dit vooruitgang vindt. Maar goed, kennelijk staat zijn park weer vol en vinden mensen het wel prima.
Zonde hoor.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:52

Dat kan daarmee ook hoor, enige verschil is dat je de caravan nog kan verrijden maar snap wat je bedoelt.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:56

Heeft de campingeigenaar het zwart op wit staan in de regels? Dat van de 5 jaar bedoel ik. Mocht er wel wat gebeuren, wat voor caravan is het, hoe oud? Is het een model dat je nog makkelijk kunt verkopen? Of is het een blikken oudje waar je niet meer vanaf komt?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 10:58

Siersma schreef:
Heeft de campingeigenaar het zwart op wit staan in de regels? Dat van de 5 jaar bedoel ik. Mocht er wel wat gebeuren, wat voor caravan is het, hoe oud? Is het een model dat je nog makkelijk kunt verkopen? Of is het een blikken oudje waar je niet meer vanaf komt?

Nee, ik heb hem gesproken en hij heeft dit verteld. De huidige eigenaren geven aan dat hij het al langer roept en tot nu toe nog niet waargemaakt heeft.
Model en leeftijd weet ik niet uit mijn hoofd. Het ding is wel ouder en heeft een aanbouw, dus het is geen kwestie van aankoppelen en verhuizen.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:06

Sastaic schreef:
Mijn ouders hebben ook een stacaravan en hebben 2 hervulbare gasflessen. deze kun je bij de pomp met LPG vol tanken. Dat is echt een aanrader en drukt lekker in de kosten.

Buiten dat het verboden is, is het ook nog eens levensgevaarlijk. Zal niet de eerste zijn waar er veel te veel druk ontstaat in de gasfles met alle risico’s van dien.

Ts. Kun je een weekje de stacaravan huren, om zo te ervaren hoe het is op die plek. Als je zegt de afschrijving te kunnen doen op kortere termijn (mocht het niet bevallen) zou ik persoonlijk de gok wel durven te nemen.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:23

Mag zo'n camping eigenaar je überhaupt dwingen niet te mogen verkopen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:27

Wij hadden een chalet in Schaijk met een ruime tuin. Redelijk kindvrij en rustig, veel vaste bewoners (niet inschrijven). Was erfpacht grond. Het heet nu volgens mij de Boomgaard, was eerst parcival. Er werd de mogelijkheid geboden om de grond te kopen maar dat was voor ons niet interessant. Uiteindelijk verkocht.

2/3 van het voormalige park is nu Roompot geworden, dat waren huurplaatsen, die zijn opgezegd en dan moet je dus binnen een jaar weg zijn.

Kijk overigens niet alleen naar stageld of park kosten, maar ook naar wat je betaald voor gwl, dat liep bij ons nogal in de papieren, we betaalden bijna 3x zo veel als reguliere prijzen.

Wat als, tja, als je je hele leven zo gaat leiden kun je net zo goed gelijk achter de geraniums kruipen. Over 5 jaar kan de wereld er heel anders uit zien. Als je de prijs van de caravan deelt door 5, plus de kosten van het park etc, ben je dan veel duurder uit als dat je vaak op vakantie zou gaan? Zo ja, dan zou ik het misschien niet doen. Zo nee, kopen en zien waar het schip strandt. Je zou nog eens aan de eigenaar kunnen vragen of het verhuurd zou mogen worden, dan heb je er zelfs nog inkomsten uit mocht je financieel in de problemen komen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 12:06

Goldwynn schreef:
Mag zo'n camping eigenaar je überhaupt dwingen niet te mogen verkopen?

Ja, goede vraag. Geen idee.

Prairy schreef:
Kijk overigens niet alleen naar stageld of park kosten, maar ook naar wat je betaald voor gwl, dat liep bij ons nogal in de papieren, we betaalden bijna 3x zo veel als reguliere prijzen.

Wat als, tja, als je je hele leven zo gaat leiden kun je net zo goed gelijk achter de geraniums kruipen. Over 5 jaar kan de wereld er heel anders uit zien. Als je de prijs van de caravan deelt door 5, plus de kosten van het park etc, ben je dan veel duurder uit als dat je vaak op vakantie zou gaan? Zo ja, dan zou ik het misschien niet doen. Zo nee, kopen en zien waar het schip strandt. Je zou nog eens aan de eigenaar kunnen vragen of het verhuurd zou mogen worden, dan heb je er zelfs nog inkomsten uit mocht je financieel in de problemen komen.

Ja, ik wil morgen dus nogmaals bellen om o.a. inderdaad te vragen wat hij rekent voor gas en elektriciteit.
je hebt gelijk hoor, het bepaalt doorgaans ook totaal ons leven niet, maar dit is wel wat duurder en een lange termijn ding dat we aangaan.
Jaarlijkse kosten komt ongeveer overeen met wat we anders per jaar aan vakanties betalen. de afschrijving komt daar wel bovenop ja.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:12

Bij Lorkenbos kun je ook een seizoen proefdraaien.Dat kan je gelijk proberen of de locatie is wat je zoekt zonder dat je ergens aanvast zit

amand0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:38

Ik zou het gewoon lekker doen, eventueel onderhandelen over de aanschafprijs van de caravan.
Wij hebben sinds een jaar en seizoensplaats op een camping (gewone
caravan) en het is gewoon elk weekend vakantie.
Mochten jullie onverhoopt uit elkaar gaan dan is het hebben van de stacaravan juist een pre, kan je tenminste direct apart gaan wonen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 12:49

amand0 schreef:
Ik zou het gewoon lekker doen, eventueel onderhandelen over de aanschafprijs van de caravan.
Wij hebben sinds een jaar en seizoensplaats op een camping (gewone
caravan) en het is gewoon elk weekend vakantie.
Mochten jullie onverhoopt uit elkaar gaan dan is het hebben van de stacaravan juist een pre, kan je tenminste direct apart gaan wonen.

:+ Goed punt ja!

Overigens is de beheerder van het park niet de eigenaar van de caravan. Onderhandelen wil ik wel proberen, maar staat dus los van de 'eisen' van de beheerder.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:01

Mijn oma had vroeger een vaste stacaravan in Friesland, en wij gingen daar elk jaar op vakantie. Was echt een fantastische plek. Voor zaten we aan een vaargeul, achter hadden we ook water, maar dat waren dan allemaal inhammetjes waar mensen hun eigen bootje hadden liggen. Er waren vooral senioren en watersporters (die varen uit met de zeilboot/sloep/kano, niet echt lawaaierig). Fantastisch uitzicht met de bootjes die langsvaarden gedurende de dag. Ze hebben de plek gekocht in een tijd zonder internet, ik weet helaas niet hoe ze eraan zijn gekomen. Tegenwoordig worden de caravans voor zover ik weet meestal verkocht door briefjes op het 'algemene mededelingenbord' bij de ingang te hangen. Vaak is er via-via wel een gegadigde, dus ik zou je zeker aanraden om gewoon eens op een park te gaan kijken waar je evt. zou willen staan. Verder zou je ook eventueel eerst een jaar een caravan op een park kunnen huren om te kijken of het bevalt? Vooral qua geluid, het ene park is het andere niet. Ook ligt het een beetje aan het park hoe de privacy is. Op sommige parken staan de caravans best dicht tegen elkaar aan, bij andere zit er meer struik etc. tussen zodat je meer privacy hebt.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:10

danamuts schreef:
Sastaic schreef:
Mijn ouders hebben ook een stacaravan en hebben 2 hervulbare gasflessen. deze kun je bij de pomp met LPG vol tanken. Dat is echt een aanrader en drukt lekker in de kosten.

Buiten dat het verboden is, is het ook nog eens levensgevaarlijk. Zal niet de eerste zijn waar er veel te veel druk ontstaat in de gasfles met alle risico’s van dien.

klopt niks van, deze zijn juist speciaal gemaakt om te hervullen. Dit gaat dus niet om de standaard gasflessen die je in kunt ruilen. ze zijn wat duurder in aanschaf maar daarna betaal je alleen wat je gebruikt en ze hoeven niet leeg te zijn om te hervullen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 13:14

Er is een gasaansluiting en ondanks dat gas via de pomp vast goedkoper is, ga ik niet moeilijk doen en klooien met gasflessen.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:18

Goof schreef:
Er is een gasaansluiting en ondanks dat gas via de pomp vast goedkoper is, ga ik niet moeilijk doen en klooien met gasflessen.

Dat is nog beter, dat hebben hun niet op de camping :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:37

Goof schreef:

Hier ook een caravan op een park. Voldoet niet aan jouw eisen maar komt wel te koop.

Punt is ook: hoe belangrijk zijn zaken voor je?
Op deze camping zijn twee velden voor de zomerkampeerders maar in de praktijk staan daar alleen mensen tijdens de schoolvakantie. Daarbuiten staat er weleens een caravan, maar het is eigenlijk een hele rustige camping, buiten de grote vakantie periode.
Voor de rest voldoet het wel aardig aan wat je zoekt.

Verhuur van de vaste caravans is niet toegestaan. Het gebeurt natuurlijk wel, maar heel beperkt en je merkt er niet zoveel van.

Voor de beeldvorming: wij betalen zo'n 2500 per jaar, inkl gas-water-licht maar we zijn er weinig, daarom gaat ie ook weg.
Het is de grootste maat die je kunt vinden 11,5 x 3,7. Groter mag niet over de weg als ondeelbare lading, tenzij je de hoofdprijs wil betalen en dan worden de caravans onbetaalbaar :D

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:54

Wij hebben zelf een huisje op eigen grond in een privé park zonder iets op het park gelukkig. Hebben we nu 7 jaar en nog steeds erg blij mee, heerlijk in het bos en mijn buren zie ik niet, mooi groen park. Ook op de Veluwe.
Net rondje bij buurpark gedaan en jaarprijs voor 300 m2 € 2215,- (prijs 2021)voor iedere m2 meer kost € 3,- extra, komt bij elektra, water, internet, tv, gas, vuilafvoer, verzekeringen, forenzenbelasting. Gemiddeld per jaar een kleine € 3500,- en bij verkoop 5% voor parkeigenaar. En dan bedrag nog voor aankoop chalet. Wel in het bos en tuinafzetten mag.
En ja een parkeigenaar mag besluiten dat een chalet/stacaravan niet ouder dan zoveel jaar mag zijn en kan eenzijdig de huur opzeggen vanwege andere plannen zie ook Radar maar van paar weken terug, en prijsverhoging per jaar mag ook.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:39

En wat als over 5 jaar het ding weg moet? Verkopen zal wss hell worden want op veel parken zijn oudere wagens niet meer welkom! Maar moet je hem dan zelf afvoeren? Want dat gaat ook in de kosten lopen!