Ventilatierooster badkamer jeej of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Ventilatierooster badkamer jeej of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:10

Een open raam of een ventilatierooster is ook geen vervanging van je mechanische ventilatie, het is een aanvulling op

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:12

Vjestagirl schreef:
Een open raam of een ventilatierooster is ook geen vervanging van je mechanische ventilatie, het is een aanvulling op

Je trekt dan (weliswaar iets mindere) vochtige lucht van buiten de badkamer in

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:13

mavantos schreef:
Tijdens een bouwkundige keuring van een woning vertelde de desbetreffende deskundige mij dat badkamers waarbij er ramen ed. open kunnen deze vaker last hebben van schimmels en vochtproblemen.

De deskundige gaf aan dat er een kier onder de deur van de badkamer moet zitten en dat er een goede mechanische ventilatie aanwezig moet zijn. Die voert de vochtige lucht naar buiten af terwijl er onder de deur door droge lucht uit de woning de badkamer in komt.

Lucht van buiten is in Nederland vaak (te) vochtig om een badkamer voldoende te drogen. De ergste vochtigheid haal je misschien wel weg, maar uiteindelijk zou je mechanische ventilatie voldoende moeten werken.

Edit: maar goed. Een ventilatierooster kan je ook dicht doen natuurlijk, dus het is aan jou wat je denkt dat je het prettigste vindt. Als je badkamer goede mechanische ventilatie heeft is het in principe niet nodig en is het echt een voorkeur die je zelf wel of niet hebt.

Maar hoe lang moet je dan die mechanische ventilatie aan hebben staan? Altijd? Uurtje na het douchen?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:17

Vjestagirl schreef:

Nou hier wel, ga geen uren mijn licht en ventilatie aanzetten!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:18

mavantos schreef:
Vjestagirl schreef:

Je trekt dan (weliswaar iets mindere) vochtige lucht van buiten de badkamer in

Die lucht is idd minder vochtig dan die in je badkamer... das ook best wel de bedoeling :P

Maar sowieso kun je toch niet je hele huis hermetisch afsluiten? Je moet hoe dan ook ventileren om je klimaat binnen gezond te houden. Ook als het buiten koud is, ook als het buiten vochtig(ish) is. Een beetje vocht in de lucht is gezond.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:23

Hier een ventilatierooster + een passieve luchtafvoer in het plafond die door loopt tot het dak (lucht kan via het dak eruit), helaas geen mechanische ventilatie of enige verstand daarvan dus daarmee kan ik je helaas niet helpen. Wat ik echter wel prettig vind is om het ventilatierooster in de badkamer gewoon altijd open te hebben, niet alleen tegen vocht maar ook voor frisse lucht. Mijn badkamer heeft ook wel een raam wat open kan, maar die is behoorlijk ouderwets en onpraktisch, wanneer ik die open zet dan kan een ander van buitenaf zo naar binnen klimmen :+ Ik ben dus wel blij met dat ventilatierooster, die kan ik veilig open te laten staan wanneer ik de deur uit ga en wanneer ik ga slapen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:28

Als het een kantelkiepraam is, vraag dan even na of het kierventilatie heeft. Heel veel kantelkiepramen hebben deze optie. Dan kan je het raam op een hele smalle spleet (<1cm) open zetten. Dan is een rooster mijn inziens niet nodig.

Ik heb er even geen foto van, maar hier kan je het zien (even scrollen).
https://www.siegenia.com/nl/roomcomfort ... w/security

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 23:05

san4nie schreef:
mavantos schreef:
Tijdens een bouwkundige keuring van een woning vertelde de desbetreffende deskundige mij dat badkamers waarbij er ramen ed. open kunnen deze vaker last hebben van schimmels en vochtproblemen.

De deskundige gaf aan dat er een kier onder de deur van de badkamer moet zitten en dat er een goede mechanische ventilatie aanwezig moet zijn. Die voert de vochtige lucht naar buiten af terwijl er onder de deur door droge lucht uit de woning de badkamer in komt.

Lucht van buiten is in Nederland vaak (te) vochtig om een badkamer voldoende te drogen. De ergste vochtigheid haal je misschien wel weg, maar uiteindelijk zou je mechanische ventilatie voldoende moeten werken.

Edit: maar goed. Een ventilatierooster kan je ook dicht doen natuurlijk, dus het is aan jou wat je denkt dat je het prettigste vindt. Als je badkamer goede mechanische ventilatie heeft is het in principe niet nodig en is het echt een voorkeur die je zelf wel of niet hebt.

Maar hoe lang moet je dan die mechanische ventilatie aan hebben staan? Altijd? Uurtje na het douchen?

Als ik ga douchen en de mechanische ventilatie aanzet beslaat de spiegel in de badkamer niet eens. Laat ik hem uit dan is de hele badkamer (muren, deur, spiegel) kletsnat. Dus ik kan ‘m gelijk weer uit zetten na het douchen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:20

moonsparkle schreef:
De mechanische ventilatie is ongeveer 2 jaar terug vervangen.

Als je mechanische ventilatie hebt dan zou ik dit niet doen. Het idee is dat er in je leefruimtes (woonkamer, slaapkamers) verse lucht wordt toegevoegd (door de mechanische ventilatie bij balansventilatie of door roosters in de ramen) en de 'gebruikte' lucht wordt afgevoerd in je natte ruimtes (wc, keuken, badkamer).

Als je een rooster of open raam hebt op je badkamer dan creeer je een soort kortsluiting. Lucht van de slaapkamers wordt dan veel minder afgevoerd. Je kan dus beter geen rooster hebben en je badkamer ventileren met lucht die onder je badkamerdeur door komt als je een goed functionerend ventilatiesysteem hebt.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:04

Mijn kunststof kiepkantelramen hebben allemaal een ventilatiestand. Ze kunnen dan een paar mm open en dan doe je het handvat diagonaal. Check eens of dat er niet al op zit.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:07

Groot verschil tussen een kiepstand en een (goed) rooster is dat een rooster zichzelf deels dichtzet als het gaat waaien. Dat voorkomt dat er bij winderig weer teveel 'frisse' lucht binnen komt.

Dat gezegd hebbende; ik zou gaan voor geen rooster want je wil de badkamer ventileren met de warme en 'vervuilde' lucht uit je huis. Een draai-/kiepraam is wel prettig al is het maar voor het schoonmaken van je badkamerraam aan de buitenkant en soms ook gewoon fijn om een raam open te kunnen zetten (bij voorkeur als het buiten niet steenkoud is).

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:29

Wij hadden in ons oude huis een douche zonder raam en daar is een Ito ventilator, als ik het goed zeg, gezet.
Die gaat na een kwartier vanzelf uit.
Moet zeggen dat het een goede ventilatie was maar we lieten toch altijd de deur openstaan.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:34

Zeker doen :j In een kwartier ben je behoorlijk wat vocht kwijt maar zeker niet alles, binnendeur open zetten (of desnoods een raam) is dan nodig om schimmel e.d. te voorkomen.

Bij een modern huis heb je constant afvoer en toevoer van lucht, in zo'n geval zou het ventilatiesysteem het vocht gewoon netjes af moeten voeren. Over het algemeen gaat de ventilatie ook harder draaien als je aan het douchen bent of heb je een knop om de ventilatie (tijdelijk) hoger te zetten.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:46

Onze badkamer heeft geen raam (ook geen mogelijkheid tot), wij hebben een nieuwe mechanische ventilatie in huis geïnstalleerd welke echt compleet stil is en volledig automatisch, hij schakelt zelf naar een hogere stand wanneer het nodig is, en schakelt ook weer af. Kan het zelf ook handmatig doen, maar hij pakt het eigenlijk altijd perfect op. Deze hebben wij: https://www.ventilatieland.nl/artikel/1 ... ielen.html
Trekt alles perfect droog, ik schakel hem zelf uit tijdens het douchen omdat onze douchekop precies naast het ventiel zit en ik dat niet zo prettig vind met spetterend water, mijn partner doucht met hem aan en heeft nooit beslagen spiegels. Bij mij is dat 2 min na inschakelen ook weg