Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
mavantos schreef:Tijdens een bouwkundige keuring van een woning vertelde de desbetreffende deskundige mij dat badkamers waarbij er ramen ed. open kunnen deze vaker last hebben van schimmels en vochtproblemen.
De deskundige gaf aan dat er een kier onder de deur van de badkamer moet zitten en dat er een goede mechanische ventilatie aanwezig moet zijn. Die voert de vochtige lucht naar buiten af terwijl er onder de deur door droge lucht uit de woning de badkamer in komt.
Lucht van buiten is in Nederland vaak (te) vochtig om een badkamer voldoende te drogen. De ergste vochtigheid haal je misschien wel weg, maar uiteindelijk zou je mechanische ventilatie voldoende moeten werken.
Edit: maar goed. Een ventilatierooster kan je ook dicht doen natuurlijk, dus het is aan jou wat je denkt dat je het prettigste vindt. Als je badkamer goede mechanische ventilatie heeft is het in principe niet nodig en is het echt een voorkeur die je zelf wel of niet hebt.
mavantos schreef:Vjestagirl schreef:Een open raam of een ventilatierooster is ook geen vervanging van je mechanische ventilatie, het is een aanvulling op
Je trekt dan (weliswaar iets mindere) vochtige lucht van buiten de badkamer in

Ik ben dus wel blij met dat ventilatierooster, die kan ik veilig open te laten staan wanneer ik de deur uit ga en wanneer ik ga slapen. san4nie schreef:mavantos schreef:Tijdens een bouwkundige keuring van een woning vertelde de desbetreffende deskundige mij dat badkamers waarbij er ramen ed. open kunnen deze vaker last hebben van schimmels en vochtproblemen.
De deskundige gaf aan dat er een kier onder de deur van de badkamer moet zitten en dat er een goede mechanische ventilatie aanwezig moet zijn. Die voert de vochtige lucht naar buiten af terwijl er onder de deur door droge lucht uit de woning de badkamer in komt.
Lucht van buiten is in Nederland vaak (te) vochtig om een badkamer voldoende te drogen. De ergste vochtigheid haal je misschien wel weg, maar uiteindelijk zou je mechanische ventilatie voldoende moeten werken.
Edit: maar goed. Een ventilatierooster kan je ook dicht doen natuurlijk, dus het is aan jou wat je denkt dat je het prettigste vindt. Als je badkamer goede mechanische ventilatie heeft is het in principe niet nodig en is het echt een voorkeur die je zelf wel of niet hebt.
Maar hoe lang moet je dan die mechanische ventilatie aan hebben staan? Altijd? Uurtje na het douchen?
moonsparkle schreef:De mechanische ventilatie is ongeveer 2 jaar terug vervangen.
In een kwartier ben je behoorlijk wat vocht kwijt maar zeker niet alles, binnendeur open zetten (of desnoods een raam) is dan nodig om schimmel e.d. te voorkomen.