.be en .nl producten die van China blijken te komen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:09

Ik vind dropshipping een hele goed ontwikkeling, want dat helpt mensen bewust te worden van hun eigen consumeergedrag.

Bol.com, Amazon, zijn allemaal voorbeelden van zeer slechte bedrijven die als enige doel hebben de grootste te zijn en daarvoor jaren met verlies werken om zo andere bedrijven kapot te maken. Om het bij bedrijven als amazon maar niet over de arbeidsomstandigheden te hebben..

Helaas zie je dus dat het mensen geen reet boeit, behalve als ze ineens het idee hebben dat ze in hun portemonnee geraakt worden.

Ik koop zoveel mogelijk lokaal en in de winkel. Koop ik online koop ik bij bekende en liefst op de eigen site's. Wil ik het goedkoper wacht ik op aanbiedingen of marktplaats.
Zorgt ook voor beter consumeergedrag, want je blijkt ineens zaken niet zo nodig te hebben als je dacht. :+

Het gekke is ook dat iedereen het over klimaat heeft de hele dag door, maar dit soort dingen vind men geen probleem. Terwijl het dat juist is!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 12:08

rien10 schreef:
Maar waar zien jullie dan oplichting? Er wordt geadverteerd met een product voor X euro, men klikt het aan, koopt het en krijgt het geleverd. Waar zit m de oplichting dan in? Je voelt je bekocht, je voelt je genept misschien, maar het gevoel is nog geen absolute waarheid.

Ik lever boeken via Bol.com. Dat is goed beschouwd ook dropshipping en echt geen oplichting.

Echt helemaal oplichting is het niet, maar het voelt ook niet helemaal correct.
Kijk, als ik geduld heb, en het gaat om een product dat ik voor de leuk wil en dus niet iets wat ik echt nodig heb, dan bestel ik het via Ali, want dat is véél goedkoper, en ik heb dan ook het geduld ivm de levertijd (die daar trouwens wél duidelijk vermeld wordt).

Maar wanneer het snel moet gaan, of kwalitatief moet zijn, dan zoek ik het dichter bij huis, ook ivm garantie.
Daardoor is het product vaak duurder maar dat vind ik niet erg, want ik zoek kwaliteit.

Maar op die dropshipping websites betaal ik, en dan pas blijkt het product uit China te komen. Dan heb ik er naar mijn gevoel teveel voor betaald, en is het ook nog eens vrij lang onderweg. Dan voel ik me wel een beetje "in het zak gezet" ja. Niet helemaal opgelicht hoor, maar doordat er .be of .nl achter staat, vertrouw ik er zegmaar op dat het ook vandaar komt, en dat blijkt dan (na betaling pas uiteraard) niet zo te zijn. False advertising, beetje dat gevoel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:13

boeflover schreef:
rien10 schreef:
Maar waar zien jullie dan oplichting? Er wordt geadverteerd met een product voor X euro, men klikt het aan, koopt het en krijgt het geleverd. Waar zit m de oplichting dan in? Je voelt je bekocht, je voelt je genept misschien, maar het gevoel is nog geen absolute waarheid.

Ik lever boeken via Bol.com. Dat is goed beschouwd ook dropshipping en echt geen oplichting.

Het is geen oplichting maar onoplettendheid, je bent zo gewend aan 1-3 dagen levertijd dat je geen 3 weken verwacht. Bij de site die ik noemde staat het ook wel vermeld als je er naar zoekt, maar zo ver was ik niet gekomen, dom.
Het gevoel van oplichting is dan wanneer je dus even lang wacht als bij alie express, en dan vervolgens meer betaald. Als je meer betaald maar je hebt het wel sneller in huis zou ik dat er wel voor over hebben overigens.

Plus, opletten welke waarde het heeft. Ze bestellen op je eigen naam, met wat kans dus wel een hoop kosten bij de douane. Terwijl je zelf niet eens wist in China te bestellen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:19

DuoPenotti schreef:
boeflover schreef:
Het is geen oplichting maar onoplettendheid, je bent zo gewend aan 1-3 dagen levertijd dat je geen 3 weken verwacht. Bij de site die ik noemde staat het ook wel vermeld als je er naar zoekt, maar zo ver was ik niet gekomen, dom.
Het gevoel van oplichting is dan wanneer je dus even lang wacht als bij alie express, en dan vervolgens meer betaald. Als je meer betaald maar je hebt het wel sneller in huis zou ik dat er wel voor over hebben overigens.

Plus, opletten welke waarde het heeft. Ze bestellen op je eigen naam, met wat kans dus wel een hoop kosten bij de douane. Terwijl je zelf niet eens wist in China te bestellen.

Dat vraag ik me dus af, in dit geval zat er wel een sticker met hun website naam op de verpakking en ook een Nederlandse handleiding van hunzelf in de verpakking, dus het was ook niet 1:1 van Ali besteld maar wel speciaal voor hun verzonden. Dus dan denk ik dat hun ook netjes de invoerrechten hebben betaald? (Iig kwam er niets bij gelukkig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:23

Matheno schreef:
In principe kun je er vanuit gaan dat alles wat geadverteerd wordt op FB en Instagram een dropshipper is.
Onzin, social media is waar mensen het meeste rondhangen, dus ook legitieme bedrijven adverteren daar meer dan genoeg.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:25

Vorige week nog op marktplaats wat gekocht. Netjes betaald. Krijg ik een berichtje terug dat de levertijd ca 1-3 weken is. Zij heeft mijn gegevens aan haar leverancier doorgegeven, zodat deze het naar mij kan sturen :( Waar komt dit dan vandaan? Ik verwacht ook uit China. De lange levertijd werd in de advertentie uiteraard niet genoemd, anders had ik het toch echt elders besteld. Heb ik dus alsnog gedaan, omdat ik het snel wilde hebben, zodat ik verder kon. Dus komt het nog, dan heb ik er twee. Balen, maar een volgende keer zal ik ook bij Marktplaats dus beter doorvragen.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:30

Maar het hoeft niet perse gelijk uit china te komen.
Er zijn ook wel (eerlijk) dropshippers die met nederlandse bedrijven samen werken.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 12:35

AmyJamess schreef:
Maar het hoeft niet perse gelijk uit china te komen.
Er zijn ook wel (eerlijk) dropshippers die met nederlandse bedrijven samen werken.

Dat hoeft idd niet, maar mij is het dus wel al 2x overkomen.

Ivm Bol.com - daar staat het wel veel duidelijker bij, van welke partner het komt. Die steken het niet onder stoelen of banken, terwijl de 2 websites waar ik het mee heb voorgehad dat vooral niét duidelijk adverteerden.
Ik koop op Bol.com heel vaak tweedehands boeken, dat is eigenlijk altijd al super goed gegaan. Ik vind het ook niet erg als het via een andere partner gaat - maar ik wil het wel graag weten, snap je?

AmyJamess

Re: .be en .nl producten die van China blijken te komen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:37

Ja is ook logisch.
Maar meerderheid kun je gewoon vanuit gaan dat het uit china komt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:38

De boeken die ik verkoop via Bol zijn niet tweedehands. Ik geef ze uit. Dus ben ik een "dropshipper" immers, ik laat het verkoopkanaal aan een ader over. Bol in dit geval.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:43

boeflover schreef:
Dat vraag ik me dus af, in dit geval zat er wel een sticker met hun website naam op de verpakking en ook een Nederlandse handleiding van hunzelf in de verpakking, dus het was ook niet 1:1 van Ali besteld maar wel speciaal voor hun verzonden. Dus dan denk ik dat hun ook netjes de invoerrechten hebben betaald? (Iig kwam er niets bij gelukkig)

Dat is mooi, want bij iets wat ik ooit bestelde was dat niet.
Gewoon op mijn naam en nergens hun adres of naam te vinden.

Het ging bij mij om een klein goedkoop ding, een riem om in de autogordel te klikken waar je je hond aan vast kunt maken.
Ik had gezien dat ze die bij ali voor 1 euro hadden, maar geen zin om 3 weken of langer te wachten.
Ik zag bij die Nederlandse site ze voor 6,99 staan. Ik wist dat ik daar teveel mee betaalde, maar dacht dat ze die dus een tig op voorraad zouden hebben en ik die riem de dag daarna binnen zou hebben.
Dat was mij het extra geld waard, dus besteld.
Ja weken gewacht en in een gewoon ali pakketje op mijn naam dus binnen....
Nu koste dat geen drol dus geen invoerrechten, maar zou dus huiverig zijn bij andere producten.
Plus bestel het dan zelf wel stukken goedkoper.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 12:48

DuoPenotti schreef:
Dat is mooi, want bij iets wat ik ooit bestelde was dat niet.
Gewoon op mijn naam en nergens hun adres of naam te vinden.

Het ging bij mij om een klein goedkoop ding, een riem om in de autogordel te klikken waar je je hond aan vast kunt maken.
Ik had gezien dat ze die bij ali voor 1 euro hadden, maar geen zin om 3 weken of langer te wachten.
Ik zag bij die Nederlandse site ze voor 6,99 staan. Ik wist dat ik daar teveel mee betaalde, maar dacht dat ze die dus een tig op voorraad zouden hebben en ik die riem de dag daarna binnen zou hebben.
Dat was mij het extra geld waard, dus besteld.
Ja weken gewacht en in een gewoon ali pakketje op mijn naam dus binnen....
Nu koste dat geen drol dus geen invoerrechten, maar zou dus huiverig zijn bij andere producten.
Plus bestel het dan zelf wel stukken goedkoper.

Ja, dit dus.

Als ik er het geduld voor heb, bestel ik het wel gewoon zoveel maal goedkoper bij Ali.

Als ik het daar bewust niét bestel, heeft dat een reden, en dan voel ik me wel een beetje opgelicht als het dan wel van daar blijkt te komen. Ook omdat het vooral niet vermeld staat op die websites, ze steken het echt weg, en ja dan voel ik me misleid/opgelicht.

Rien10 maar bij Bol zie je dat gewoon héél duidelijk, die verstoppen het absoluut niet. Integendeel zelfs, ze maken vind ik heel duidelijk dat het van een ander komt, en dat vind ik wel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:52

rien10 schreef:
De boeken die ik verkoop via Bol zijn niet tweedehands. Ik geef ze uit. Dus ben ik een "dropshipper" immers, ik laat het verkoopkanaal aan een ader over. Bol in dit geval.
Met dropshippen an sich is ook niets mis, waar het om gaat is dat veel van die dropshipbedrijfjes dingen doen die borderline illegaal zijn. Zo worden er bijvoorbeeld vaak foto's gebruikt van "echte" webshops van producten van gerenommeerde merken voor goedkope, Chinese troep, waarvan de prijs tig keer over de kop gaat. Je denkt dus dat je een kwaliteitsproduct koopt, maar eigenlijk koop je gewoon zooi voor veel meer geld dan het waard is, en vervolgens kun je het nergens retourneren en heb je geen garantie, terwijl dat wettelijk wel zou moeten.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:55

Wat je altijd kan doen is een foto pakken van het product wat je wil hebben, en die even door of de search halen van Google of die van aliexpress zelf. Meestal kom je het daar dan wel tegen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:56

Ben één keer in het dropshipping verhaal getrapt , via honden magazijn of hoe die ook heette.
Mand besteld, 50 cm . Na afrekening kwam de opmerking lever tijd drie weken. Flink aan het zoeken geweest, de dropshipper achterhaalt ( vaak jongens die snel geld willen verdienen en na een poos weer afnokken ) en mand afgewacht.
30 euro betaald en mand komt, uit China en er paste nog geen cavia in. Via via contact met de vader van de dropshipper gekregen en telefoonnm van zoon gekregen. Geld terug geeist of aangifte want retourneren is niet mogelijk. Geld terug gekregen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:21

Als ik een langere levertijd dan 2 dagen zie ga ik bij de algemene voorwaarden kijken. Staat daar iets bij van 'importkosten voor eigen rekening' of zo dan weet je dat het mis is. Helaas klik je meestal de algemene voorwaarden door :(

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:36

Zelfs op Etsy zitten tegenwoordig dropshippers...

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:47

rien10 schreef:

Dropshipping heeft niks met het kanaal te maken, maar of de verkopende partij het zelf verstuurt vanuit een eigen magazijn(tje) of van een externe partner.
Als de boeken direct vanaf de uitgever naar de klant worden opgestuurd, maar jij bent in naam de verkoper, ben je een dropshipper, technisch gezien.

Echter: Heel veel bedrijven doen dit, en met het concept dropshipping is echt niks mis en is ook niet standaard "lange levertijd". Alleen als het dus inderdaad uit China of weet ik waar moet komen.

Ik zou altijd naar de levertijd kijken, niet de recensies. Zeker de China dropshippers hebben vaak een levertijd van 1-3 weken, oid. Dan weet je al waar je aan toe bent. Of inderdaad door de Google image search halen :)

Vaak is deze vorm van dropshipping trouwens wel wettelijk illegaal: Weinig van dit soort bedrijven betaalt netjes al hun belasting

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:08

Er is ook niets mis mee, zolang ze het dan wel vermelden. Dan weet je in ieder geval dat je er op moet wachten. Als ik dit van te voren had geweten, had ik het zelf wel in China besteld. Dat is meer mijn struikelblok. En tja, wanneer het vanuit een leverancier uit Nederland komt, verwacht ik geen 3 weken levertijd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:11

ChristaMoor schreef:
Er is ook niets mis mee, zolang ze het dan wel vermelden. Dan weet je in ieder geval dat je er op moet wachten. Als ik dit van te voren had geweten, had ik het zelf wel in China besteld. Dat is meer mijn struikelblok. En tja, wanneer het vanuit een leverancier uit Nederland komt, verwacht ik geen 3 weken levertijd.

:j

Precies.
Net als mijn voorbeeld, ik wist dat Ali het goedkoper had, maar wilde er meer voor betalen omdat ik het dan eerder in huis had.

Die site had nergens staan levertijd 1-3 weken. Nee die had er staan volgende dag verzonden.
Oke, dat had misschien ook een belletje moeten laten rinkelen.

Nu bestel ik gewoon niet meer bij een dropshipper, wel of niet uit voorraad van Nederland, want ik vertrouw het niet meer.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 20:11

DuoPenotti schreef:
ChristaMoor schreef:

:j

Precies.
Net als mijn voorbeeld, ik wist dat Ali het goedkoper had, maar wilde er meer voor betalen omdat ik het dan eerder in huis had.

Die site had nergens staan levertijd 1-3 weken. Nee die had er staan volgende dag verzonden.

Oke, dat had misschien ook een belletje moeten laten rinkelen.

Nu bestel ik gewoon niet meer bij een dropshipper, wel of niet uit voorraad van Nederland, want ik vertrouw het niet meer.

Idd dat. Ze adverteren dat het morgen verzonden wordt, maar vermelden niet vanwaar dat dat gebeurt, dat zie je pas nadat je betaalt hebt
Je betaalt dan bewust meer, omdat je er vanuit gaat dat het vanuit eigen land (of het buurland) verzonden wordt, zodat je meer kwaliteit krijg en de levering sneller zal gebeuren - en dan komt dat idiote vliegtuigje er op, en weet je hoe laat het is.

Edit: de afstandsbediening is vandaag aangekomen. Dikke prut, en daar zitten we dan mooi mee. Als we hem bij Bol gekocht hadden, had ik morgen retour gezonden. De foto van de .nl website is trouwens, zo blijkt nu, ook gewoon van Bol gehaald -O-

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:52

Matheno schreef:
In principe kun je er vanuit gaan dat alles wat geadverteerd wordt op FB en Instagram een dropshipper is.

Toch is dat niet standaard zo. Ik adverteer ook op social media voor mijn webwinkels waar ik lederen artikelen verkoop die in mijn atelier in Nederland gemaakt worden, waaronder ruiterproducten en scharenholsters die ik alleen B2B verkoop.

Onze doelgroepen zijn vooral te vinden op social media, daar zijn ze zelf ook erg actief. In plaats van in de beroeps facebookgroepen te spammen kies ik er voor om betaald te adverteren. Hoewel ik moet bekennen dat ik dat door de dropshippers die de markt verpesten wel op een laag pitje heb gezet.

Volgens mij krijg je door het algoritme van Facebook meer van deze ali dropship troep te zien als je er eenmaal op geklikt hebt.

En sinds afgelopen juli mag je ook BTW en inklaringskosten betalen aan de postbode. Nu alles na corona weer rustig is denk ik en hoop ik dat veel dropshippers wel weer zullen verdwijnen. Die verpesten het voor de eerlijke lokale bedrijven.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:01

Check de Facebook pagina Ali versus de rest maar eens, dat gaat over dropshipping

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:46

Sunnda schreef:
Ik vind dropshipping een hele goed ontwikkeling, want dat helpt mensen bewust te worden van hun eigen consumeergedrag.

Bol.com, Amazon, zijn allemaal voorbeelden van zeer slechte bedrijven die als enige doel hebben de grootste te zijn en daarvoor jaren met verlies werken om zo andere bedrijven kapot te maken. Om het bij bedrijven als amazon maar niet over de arbeidsomstandigheden te hebben..

Helaas zie je dus dat het mensen geen reet boeit, behalve als ze ineens het idee hebben dat ze in hun portemonnee geraakt worden.

Ik koop zoveel mogelijk lokaal en in de winkel. Koop ik online koop ik bij bekende en liefst op de eigen site's. Wil ik het goedkoper wacht ik op aanbiedingen of marktplaats.
Zorgt ook voor beter consumeergedrag, want je blijkt ineens zaken niet zo nodig te hebben als je dacht. :+

Het gekke is ook dat iedereen het over klimaat heeft de hele dag door, maar dit soort dingen vind men geen probleem. Terwijl het dat juist is!

Precies.. als we het dan over klimaat gaan hebben.. is dit echt ook funest voor het klimaat en vind iedereen het dan niet zo erg.. :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:21

Ik vind dat dus zo walgelijk! Altijd goed opletten of er vermeld staat vanuit waar iets verstuurd/geleverd wordt. Maar heel veel sites verzwijgen dit en dat zegt mij genoeg.

Ik vind echt dat een volgend speerpunt van de EU moet worden. Dat je als leverancier expliciet moet vermelden van waar een product verzonden wordt en met welke vervoerder, wanneer het afleveradres binnen de EU is voordat je de bestelling definitief plaatst. Ja. Dat zou van mij wel een wet mogen zijn.