Help, voor het eerst groot tuin bezitter!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

Re: Help, voor het eerst groot tuin bezitter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:06

Grasmaaien is voor mij ook pure ontspanning, oordopjes in en gaan maar dat ruim 1 uur sproeien en gesleep met slangen vind ik echt vreselijk.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:28

je hebt een leuke app waarmee je planten kunt ''scannen'', dan weet je meteen wat het is en wat je er mee kunt doen qua verzorging. Dit heeft mijn moeder toen gebruikt bij haar mega tuin. Toen kon ze een keuze maken wat te houden en wat niet.

Ik ben alleen even kwijt hoe die app heet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:45

Rozen snoeien had ik ook nog even mee gewacht, ivm de kans op vorst.

Beste tip die ik voor nu heb voor je, koop een degelijke grasmaaier met een mulchfunctie, hoef je a- niet steeds je bak te legen, dat is een karwei met zo'n stuk, en b- beter voor je gras en de natuur.

Verder wat iemand eerder ook al schreef, niet alles heel kort maaien, misschien een strook wilde bloemen zaaien voor bijen/vlinders/insecten.
En de borders met name in de winter niet te netjes/bladvrij houden vanwege egels bijvoorbeeld.

Iedere keer een stukje doen, en niet alles in een keer, doen we hier ook, we hebben een vergelijkbaar stuk. Waarbij wij nu wel vorig jaar een zitmaaier gekocht hebben, gras maaien is nu nog maar een uurtje ipv een hele dag.

Wij hadden niet echt een tuin, maar proberen stukje bij beetje een huisweitje met meidoornhagen om te toveren naar tuin, dat is nog een ander verhaal en meer werk als een bestaande en al aangelegde tuin te onderhouden :D

Appelmoose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:53

Ik lees even mee. Ben sinds anderhalf jaar eigenaar van een grote bramen- en brandneteltuin. Eén gedeelte hebben we nu redelijk onder controle door veel maaien en dan bepaalde 'eilanden' juist niet te maaien en daar de natuur z'n gang laten gaan. Ik ga dit jaar deze eilanden zaaien met bloemenmengsels.
Voor de rest houd ik me aanbevolen voor tips & tricks over het hobbymatig tuinieren met gebruik van de inheemse planten in het achterhoofd.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:54

Hier ook een grote tuin en die laat ik vooral zichzelf zijn. Vooral de achterste helft doe ik zo weinig mogelijk. Wel eens iets terug snoeien die dreigt te gaan woekeren, en de kippen helpen goed om de bodem goed te houden.
Ik voer ook geen tuin afval af, er is een takkenwal voor afgewaaide takken, gemaaid gras gaat op de compost of gebruik ik als mulch laag, blaadjes van de bomen laat ik liggen zodat die terug als voeding kunnen dienen.

Voorste deel van de tuin probeer ik wat netter te houden, gras vaker afrijden (wel op een hoge stand) blaadjes van de bomen samen harken,...
Maar ik bemest niet, kalk niet, geen pesticides,... En dan komt er vanalles tussen je gras staan en dat is best wel leuk.
Alleen de buurman snapt het niet altijd goed, die heeft een biljartlaken grasveldje en heel nette tuin. Maar tis een vriendelijke man en hij snapt het wel als je het idee er achter uitlegt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:01

Sansevieria schreef:
Iedere keer een stukje doen, en niet alles in een keer, doen we hier ook, we hebben een vergelijkbaar stuk. Waarbij wij nu wel vorig jaar een zitmaaier gekocht hebben, gras maaien is nu nog maar een uurtje ipv een hele dag.

Een dag om 1300 m2 gazon te maaien?
Hier maaien we het stukje gazon van 2000m2 gewoon binnen een uurtje.

Benzine maaier is wel aan te raden.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:43

Er komen al allerlei goede tips voorbij. Het is ook net wat je er zelf mee wilt, zoals al gezegd.
Wat je ook nog kunt doen, is een advies aanvragen bij de Vogelbescherming. Zij hebben tuinvogelconsulenten die voor... €40,- (of zoiets) concrete adviezen kunnen geven hoe je je tuin natuurvriendelijker in kunt richten en onderhouden. Voor mezelf heb ik dat nog nooit gedaan, dus ik weet niet hoe zo'n advies er precies uitziet, maar via mijn werk wel mee te maken en ik hoor positieve verhalen.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:51

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:30

Ik heb mijn zus het boek ' Help, ik heb een tuin' gegeven, daar staan erg veel opties in voor het inrichten van een tuin met planten met veel of juist met weinig onderhoud, net wat jezelf past. Een erg realistisch boek vond ik, vooral omdat de hoeveelheid werk niet onderschat wordt en omdat alle valkuilen bij het net hebben van een grote tuin ook allemaal besproken worden :) Past trouwens ook goed bij je titel van dit topic zie ik nu :')

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:56

Matheno schreef:
Sansevieria schreef:

Investeren in goede materialen is hier denk ik key.

Een goede snoeischaar en zaag. Iets duurder, maar echt de moeite waard. Heb zelf ook altijd passende handschoenen aan. Schepjes die niet direct buigen, degelijke hartjes.

Grasmaaiers afhankelijk van je perceel. Ik denk dat een zitmaaier en beetje teveel van het goede is bij jullie tuin, maar een electrische maaier (met zo'n snoer waar je niet overheen mag) is een ander uiterste 8-)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:08

Matheno schreef:
Sansevieria schreef:

Zoals ik eerder al schreef, hier geen strak gazon, maar een huisweitje, en als je dat met een kleine grasmaaier probeert te doen, die niet geschikt is voor zo'n stuk, waar je elke paar meter het vangbakje aan het leeggooien bent, doe je daar wel een aantal uren over :D

Investeren in een goeie benzinegrasmaaier die kan mulchen vind ik geen overbodige luxe.

Tenzij grasmaaien natuurlijk je hobby is...ik persoonlijk kan wel dingen bedenken die ik liever doe ;)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 21:28

Ohh dit topic komt als geroepen! Ik ben ook voor het eerst eigenaar van een grote tuin.

M'n handen jeuken wel om er straks wat moois en natuurvriendelijks van te maken :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 21:33

Wij hebben een grasmaaier op accu (via marktplaats) voor het gazon voor het huis, dat werkt ook prima. Voor de rest van het perceel hebben we een zitmaaier maar dat ding staat nogal snel in de weg.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 21:40

Gave plek zeg! Zeker beginnen met de klimop uitroeien. Wij kochten ons huis met ik denk 2000m2 vergroeid klimop, stukje wei , volledige oprijlaan tot knie hoogte, en alle bomen verzaaid met klimop. Zijn een jaar later nog niet klaar met uitroeien, gezien we geen gif in de grond willen krijgen.

Zelf hebben wij op ons terrein nog een stuk wat echt onze privé tuin moet worden, als in geen werkplaats, geen schuren en geen paarden. Dit is denk ik zo’n 30 bij 12. Ga zeker meelezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 21:41

Goed gereedschap is duur maar gaat een eeuwigheid mee, beter even wat meer dan dat goedkope spul.
Verder biets stekjes, koop kleine portie zaden. Stop je gekochte bolletjes in de grond. Spit het internet af voor aanbiedingen. Eenjarigen zijn leuk maar geven veel werk, beter meerjarig spul.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:00

Gwenvd schreef:
je hebt een leuke app waarmee je planten kunt ''scannen'', dan weet je meteen wat het is en wat je er mee kunt doen qua verzorging. Dit heeft mijn moeder toen gebruikt bij haar mega tuin. Toen kon ze een keuze maken wat te houden en wat niet.

Ik ben alleen even kwijt hoe die app heet.

PlantNet vind ik een fijne app

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:55

Morganlefay schreef:
Goed gereedschap is duur maar gaat een eeuwigheid mee, beter even wat meer dan dat goedkope spul.
Verder biets stekjes, koop kleine portie zaden. Stop je gekochte bolletjes in de grond. Spit het internet af voor aanbiedingen. Eenjarigen zijn leuk maar geven veel werk, beter meerjarig spul.

Oh ja, als je leuke planten ziet bij iemand (met een grote tuin) vraag gewoon om een stukje! Zo deel ik altijd hybiscussen, kruipplantjes, laurier, kastanjebomen.... Alles wat gewoon ongevraagd op komt. Meestal willen mensen het graag delen en het scheelt heel veel geld bij het tuincentrum ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:58

Toch even een lans breken voor de klimop :o zou hem zeker niet volledig gaan uitroeien. Goeie nectarplant voor insecten, nestelplek voor vogeltjes, wintergroen,.. tal van voordelen ook :D

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:31

Solleke_Noah schreef:
Toch even een lans breken voor de klimop :o zou hem zeker niet volledig gaan uitroeien. Goeie nectarplant voor insecten, nestelplek voor vogeltjes, wintergroen,.. tal van voordelen ook :D

Hier ben ik het mee eens! Klimop is best wel een fijne groenblijvende plant en bloeit op een moment dat er verder niet zo veel bloeit in onze tuin. En dat klimop bomen dood maakt blijkt een hardnekkig misverstand te zijn.
In onze tuin is de klimop met afstand de populairste broedplek voor het kleine grut en het barst van de insecten (en spinnen, eigenlijk durf ik het niet te snoeien :') ).

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:33

Dan zou ik persoonlijk eerder kiezen voor vuurdoorn ipv hedera.
Wintergroen, woekert niet, in de herfst kleurrijke besjes waar de vogels gek op zijn, en de vogels nestelen ook graag in de vuurdoorn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:48

Matheno schreef:
Dan zou ik persoonlijk eerder kiezen voor vuurdoorn ipv hedera.
Wintergroen, woekert niet, in de herfst kleurrijke besjes waar de vogels gek op zijn, en de vogels nestelen ook graag in de vuurdoorn.

Ja, en als je zelf te dicht in de buurt komt lig je open, want jezus wat zitten daar een grote doorns aan.

Vuurdoorn is leuk voor op een dood stukje helemaal achterin, maar niet voor ergens waar je wil komen

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:21

Maar dat heb je met rozen ook

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 16:06

Bedankt voor alle tips!!
Ik heb de rozen die ik al gesnoeid had mijn excuses aangeboden. En ik wacht nog even voor ik de rest snoei... -O- := O:)

Grasmaaier vorig jaar gekocht, een nieuwe goede Stiga op benzine van €400,- dus daar ben ik gelukkig in voorzien.
We hebben een put, alleen nog geen dompelpomp en tuinslangen, dus dat moet nog.

Nogmaals bedankt in ieder geval!!