Gaashekwerk dichtmaken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:42

Maar je mag dus ook een wilde wingerd of klimhortensia er tegenaan zetten? Dan zou ik voor een groenblijvende klimhortensia gaan en dan van beide kanten laten begroeien zodat je een mooi dicht groen dek hebt.

Onderkant hek dicht maken met een ingegraven stenen/betonrand of het gaas verlengen en ingraven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:47

"ten genoegen van de gemeente" :=

Kan me voorstellen dat je het vreselijk betuttelend vindt dat je je eigen tuin niet helemaal naar wens mag inrichten, maar ik vind het wel een goede regel eigenlijk om te voorkomen dat er allemaal alleen maar van die klinische schuttinkjes rondom tuinen komen, waar insecten en vogeltjes weinig aan hebben.

Ik denk dat het niet mee zal vallen om er iets afschermends voor te plaatsen dat je op dezelfde palen laat steunen, als je 15 cm vanaf het gaas vrij moet houden voor de beplanting? Hoe streng zouden ze daar in zijn, dat je echt een volledig vrije strook van 15 cm moet aanhouden vanaf het gaas, of zou er wel hier en daar een paal ofzo in die 15 cm strook mogen...?

Wil je echt geen enkel plukje klimop in je tuin zien of gaat het er vooral om dat je de onderkant af wilt dichten voor huisdieren? En / of dat je direct van de inkijk af wilt en niet wilt wachten tot het dichtgegroeid is?

Wat stukken groen in / om je tuin is toch wel een pré lijkt me? Kan je dan niet kijken voor een half hoog sierhekje of haagje op 15 cm afstand?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gaashekwerk dichtmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:52

Wij hebben dan een gazen hekwerk rondom de wei staan.
Om onderdoor graven tegen te gaan werkt het beste een hekwerk een stuk ingraven.
En anders een betonnen rand, maar dat is minder handig met de plantjes.
De beplanting gaat dat niet tegenhouden dat er dieren door kunnen.

Ik ben bang dat je niet erg veel keuze gaat hebben dan toch maar een van die soorten te planten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 12:51

pmarena schreef:
"ten genoegen van de gemeente" :=

Kan me voorstellen dat je het vreselijk betuttelend vindt dat je je eigen tuin niet helemaal naar wens mag inrichten, maar ik vind het wel een goede regel eigenlijk om te voorkomen dat er allemaal alleen maar van die klinische schuttinkjes rondom tuinen komen, waar insecten en vogeltjes weinig aan hebben.

Ik denk dat het niet mee zal vallen om er iets afschermends voor te plaatsen dat je op dezelfde palen laat steunen, als je 15 cm vanaf het gaas vrij moet houden voor de beplanting? Hoe streng zouden ze daar in zijn, dat je echt een volledig vrije strook van 15 cm moet aanhouden vanaf het gaas, of zou er wel hier en daar een paal ofzo in die 15 cm strook mogen...?

Wil je echt geen enkel plukje klimop in je tuin zien of gaat het er vooral om dat je de onderkant af wilt dichten voor huisdieren? En / of dat je direct van de inkijk af wilt en niet wilt wachten tot het dichtgegroeid is?

Wat stukken groen in / om je tuin is toch wel een pré lijkt me? Kan je dan niet kijken voor een half hoog sierhekje of haagje op 15 cm afstand?

Liefste geen giftige planten in de tuin, en inderdaad het onderste stuk dicht voor huisdieren. Doorkijk (dus niet volledig dichte of niet volledig opaque afscheiding) wil ik ook niet, heb geen behoefte aan mensen die de tuin in kunnen kijken. Daarom heb ik ook een grote voorkeur voor zo'n schutting: dan is het volledig dicht en kan ik daartegen genoeg groen plaatsen wat ik mooi vind en bij mijn tuin en situatie passen. Dat ik een schutting als omheining wil, wil natuurlijk niet zeggen dat ik geen stukken groen in mijn tuin ga plaatsen. Sterker nog, mijn schoonvader is hovenier dus hij gaat ons helpen het leuk in te richten (en hij is nogal fan van veel groen ook).

Klimop vind ik qua hoe het eruit ziet ook niet zo'n probleem, maar het onderhoud, dat het een (mild) giftige plant is en het onderaan niet afsluitende staat me gewoon ontzettend tegen. En dat het toch even duurt voordat het volledig dicht is gegroeid van onder naar boven (of ik moet grof geld neerleggen om gelijk dekkende klimop te plaatsen). De nepversie aan de buitenkant vind ik daarom ook interessant: dan heeft de gemeente toch z'n groen, maar ik geen onderhoud of iets giftigs aan de binnenkant van mijn tuin. Maar het moet er dan natuurlijk wel echt uitzien en lang goed blijven qua kleur etc. Ideaal gezien zou ik gewoon dezelfde kunststof platen van de schutting tegen dat gaashekwerk laten plaatsen, maar dat kan dus niet.
Maar liefste heb ik gewoon een mooie strakke afsluiting, dus dingen als bamboematten vind ik dan al afvallen. Zwart (wortel)doek met nepklimop ertegen is nog wel een optie, mits het hek dan ingegraven kan worden oid. Maar wil ook weer niet dat mijn huisdieren aan die nepklimop gaan knagen. Lastig dit allemaal :))

Ik vind het nogal betuttelend en idioot van de gemeente omdat het in mijn ogen amper verschil geeft als de klimop straks volgroeid is of ik nu klimop + hekwerk + schutting doe (wat wel toegestaan is), vs. klimop + schutting (wat niet is toegestaan). Klimop groeit namelijk prima op een schutting. In beide gevallen is het immers groen en in beide gevallen zal je toch de schuttingpalen zien en dús verschil met de buren. Zeker gezien de weg waar het aan grenst een toegangsweg voor de tuinen van de bewoners is, waar ook geen auto's kunnen komen. Dus waar doe ik het voor als het niet eens zo openbaar is? Tussen het gaashekwerk en de schutting komt zo'n 15cm ruimte aldus de schuttingbouwer, overigens.

@DP: ja hek ingraven hebben mijn ouders ook gedaan destijds. Maar is aan zo'n hekwerk 'makkelijk' een stuk aan de onderkant aan te maken? Want dit gaas is natuurlijk niet lang genoeg. Of zou ik het volledige gaas dan moeten vervangen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:55

Stuk hekwerk eraan maken is heel makkelijk, hebben wij ook gedaan. Geul graven, gaas erin leggen en met bind ijzer spul of gewoon tiewraps vast maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:02

Ja dat is idd makkelijk te doen. Halve meter er aan maken.
Idd geul graven. Aan de bovenkant 15 cm overlappen.
Wil je het heel makkelijk en snel aan elkaar maken kun je dat met een speciale tang doen.
https://www.kleinveeservice.nl/draadcliptang.html?sl=nl
Maar dit kun je ook zelf doen.
Pak wel goede kwaliteit gaas. Hebben wij niet gedaan dus stukken zijn door geroest.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 13:09

Ah top, thanks voor de tip! Dan is 1 ding van het gaashekwerk al opgelost, dat eronderdoor kunnen.

Nu nog iets vinden wat we mooi en praktisch vinden om de binnenkant mee af te dekken :)).

Heb de gemeente gevraagd of nep-hedera (aan de buitenkant) mag indien die van goede kwaliteit is en niet te onderscheiden van de echte plant.

Thanks voor het meedenken iedereen, dit is echt heel fijn!

Opties om het gaashekwerk dicht te maken
  • Klimplant / Hedera / Hortensia / Wilde wingerd plaatsen. Onderhoud, giftig, niet volledig dicht.. Breekt de tuin mooi. Goedkopere optie.
  • Schutting tegen hekwerk. Duur, gaat ten koste van deel van tuin. Breekt de lijnen niet.. Volledig dicht, stevig, niet doorheen te kijken.
  • Schaduw/worteldoek. Niet volledig dicht, niet volledig opaque. Breekt de lijnen niet echt. Niet echt mooi op zichzelf. Makkelijke optie.
  • Voorvlechtbanden. Niet volledig dicht, niet volledig opaque. Niet mooi.. Makkelijke optie.
  • Heide/wilgenmatten. Lijkt me niet zo mooi/strak. Minder duurzaam?. Makkelijke optie.
  • Bamboemat. Is dit mooi strak te plaatsen? Kleur is mwah. Makkelijke optie.
  • Kunstklimop. Mogelijk giftig als huisdieren eraan knagen. Ziet het er realistisch uit?. Mooi, onderhoudsarm.

Voor zover ik nu zie zijn de dingen die we overwegen kunstklimop (mits realistisch & hekwerk ingegraven), bamboemat (mits duurzaam en strak & hekwerk ingegraven, mits kleur opties beschikbaar zijn), of toch een schutting ertegenaan. De schaduwdoeken zijn voor nu een optie om tussen hekwerk en bamboe/nepklimplant te zetten, om de doorkijk te verminderen, maar niet op zichzelf :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 13:25

Zou zoiets een optie zijn bij hekwerk denken jullie? Vind ik wat strakker dan bamboe, maar lijkt me via hetzelfde principe te plaatsen?
Afbeelding

Zoiets lijkt me ook mooi.
Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:29

Wat denk ik een nadeel is van zoiets plaatsen dat je dat nooit compleet strak er tegen krijgt.
Tussen het gaas en dat gaat onkruid groeien.
En omdat weg te krijgen kun je alleen via de buitenkant met je vingers door het gaas peuteren om het weg te krijgen. Of denk ik nu moeilijk?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 13:34

DuoPenotti schreef:
Wat denk ik een nadeel is van zoiets plaatsen dat je dat nooit compleet strak er tegen krijgt.
En omdat weg te krijgen kun je alleen via de buitenkant met je vingers door het gaas peuteren om het weg te krijgen. Of denk ik nu moeilijk?

Misschien als ik van dat worteldoek tussen hekwerk en dit soort latjes doe?
En dan aan de buitenkant gewoon klimop direct tegen het hekwerk?

Geen idee hoor, heb de ballen verstand van tuinen enzo :))

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:41

Zoals ik het lees heb je de keus tussen een haag of een gaasafscheiding die groen beplant wordt en dat hoeft dan niet perse met klimop te zijn. De eis is dus dat het een groene afscheiding wordt, maar niet verplicht gaas met klimop.

De klimhortensia is ook wel heel mooi vind ik persoonlijk.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:41

Als ik jou was zou ik gewoon eigenwijs zijn en een klimmende kardinaalsmuts neerzetten in plaats van klimop. Die gaat langzamer dan klimop en heeft geen hechtwortels dus gaat ie ook niet naar je dakgoot. Het zou me verbazen als de gemeente er echt wat van zegt. En als het ze om het groen begonnen is hebben ze niets te zeuren.

Je kan er ook een vuurdoorn doorheen vlechten. Zijn de vogels blij mee en ziet er vrolijk uit.

Ik ben bang dat klimop zich alleen door worteldoek laat tegenhouden. En dan nog heb je snoeiwerk want elk kiertje of gaatje wordt benut. In het bos of het park vind ik het prima want goed voor de bijen. maar in de tuin is het ronduit misdadig spul.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 13:46

zonnebloem18 schreef:
Zoals ik het lees heb je de keus tussen een haag of een gaasafscheiding die groen beplant wordt en dat hoeft dan niet perse met klimop te zijn. De eis is dus dat het een groene afscheiding wordt, maar niet verplicht gaas met klimop.

De klimhortensia is ook wel heel mooi vind ik persoonlijk.

Nee ik moet echt (een type hedera etc) klimop plaatsen zegt de gemeente :j. Haag is op een ander stuk (voortuin voor ons, bij de buren op de hoek aan de zijkant van hun tuin)

@Axel: hmm die klimmende kardinaalsmuts is dan wel onderhoudsvriendelijker, maar hij ziet er wel heel anders uit dus het verschil met de buren zal dan wel opvallen? Lees ook dat die giftig is, helaas.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:51

zulke gevaarlijk spul is die hedera toch niet? En qua onderhoud vind ik het ook een gemakkelijke. Handschoenen aan en gaan. Beetje trekken, de dikste takken doorknippen en in no time heb je hem weer onder controle. Ik vind het altijd een klusje van niks.
Wij hebben altijd al ergens hedera in de tuin gehad. En nu groeit er bijna 40 meter naast mijn rijbaan (via de buren). Makkelijk zat plantje.

En goedkoop ook. Gewoon wat takjes ergens knippen en met een steen afdekken op de plek waar je hem wil hebben. Maakt vanzelf worteltjes.

Maar goed, ik ben dus duidelijk geen hedera hater. Lekker makkelijk, goedkoop en groen.
En zowel paarden, katten en kippen nog nooit problemen mee gehad.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:53

Andersom gedacht. Hoe streng is jou gemeente met het controleren? wij hebben in het contract staan dat de verplicht geplaatste beukenhaag op, uit mijn hoofd, 1.20 gesnoeid moet worden over het grootste deel van het oppervlak. Ik heb een hoekhuis en zit helemaal niet te wachten op inkijk vanaf de hele straat dus mijn haag word netjes gesnoeid op 2 meter hoogte. ziet er goed verzorgd uit en geen haan die er naar kraait. aan de binnenkant zit nog een gaashek om de honden binnen te houden en iedereen is er gelukkig mee.

Als ik jou was zou ik dezelfde dichte schutting aan de binnenkant van het gaas zetten en iemand betalen om 1x per jaar onderhoud aan de hedra te plegen. Dan hou je de dieren aan de juiste kant van het hek, kunnen ze er niet aan knagen, hou je de gemeente tevreden en heb je niet het probleem dat je zelf aan de hedra moet zitten.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:54

waarom ben je bang voor giftige planten? kardinaalsmuts is ook redelijk stug van blad dus de meeste huisdieren zullen geen interesse hebben. Al zou een konijn nog wel eens een hap kunnen nemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:03

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:09

IMANDRA schreef:
DuoPenotti schreef:

Misschien als ik van dat worteldoek tussen hekwerk en dit soort latjes doe?
En dan aan de buitenkant gewoon klimop direct tegen het hekwerk?

Geen idee hoor, heb de ballen verstand van tuinen enzo :))

Maar het is toch sowieso niet de bedoeling dat je plantjes buiten het gaas plant?
Of dat je iets anders tegen het gaas zet?

Aan de binnenkant van het gaas moet je de klimop planten, en die moet het gaas in ieder geval aan de buitenkant gaan overgroeien. Dat valt niet mee als je het gaas af gaat dekken, gezien de klimop plantjes aan de binnenkant van het gaas geplaatst moeten worden en je 15 cm klimop-groeiruimte aan de binnenkant moet houden tussen gaas en eventueel iets anders?

IMANDRA schreef:
Citaat:

[*]4. Gaashekwerk dient te worden beplant met hedera. Voor gaashekwerk dient een breedte van 15 cm van af en langs de perceelsgrens op het perceel van koper te worden gereserveerd, waarbij een ruimtereservering van 15 cm op het perceel van koper moet worden gereserveerd ten behoeve van de klimop. De klimop dient op 7,5 cm afstand uit de erfgrens op het perceel van koper te worden geplant.[/list]

Je komt volgens mij dan sowieso uit op het niet dicht kunnen maken van het gaas door er iets direct tegenaan te hangen, waar de klimop niet doorheen kan groeien. En dan hou je als enige goede optie een compleet op zichzelf staand hek / schutting / haag die je er aan de binnenkant voor moet zetten met eigen ondersteuning.

Als je een half hoge oplossing daarvoor niks vindt. En tegen het gaas aankijken ook niet wilt.
Dan blijft het plaatsen van een schutting op 15 cm afstand als enige goede optie over denk ik?

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:25

Zoals pmarena zegt, lees ik het ook.

Kan uit de gekopieerde tekst niet helemaal opmaken of je een klimplant mag kiezen uit de 3 die zijn voorgeselecteerd, of dat de gemeente voor jullie straat specifiek hedera heeft aangewezen..? Als ik even op google door de foto's skip van wilde wingerd en klimhortensia lijken die toch aardig dicht te groeien.

Denk dat een stuk gaas dieper de grond in en dan braaf beplanten toch je beste optie is.

Is de schutting die jullie gekozen hebben toevallig kunststof of hardhout trouwens? Gewoon tuinhout kun je namelijk beter niet tot de grond laten lopen ivm vocht.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 18:52

karuna schreef:
Wat betreft het duurzame van wilg/bamboe schutting. Je hebt ze ook in kunststof optie. In meerdere kleuren. Ik wilde deze buiten gebruiken maar uiteindelijk is hij binnen beland. Niet zo duur en zeker met gaasschutting simpel te monteren.

Ik heb deze alleen dan ergens anders gekocht.

https://www.intergard.eu/tuinscherm-pvc ... ing-bamboe

https://www.hornbach.nl/shop/CATRAL-Rol ... tikel.html

Dit is zeker een optie, wat strakker. Dankjewel! Zoiets maar een net wat andere andere kleur zou goed passen voor aan de binnenkant :j

axel_1997 schreef:
waarom ben je bang voor giftige planten? kardinaalsmuts is ook redelijk stug van blad dus de meeste huisdieren zullen geen interesse hebben. Al zou een konijn nog wel eens een hap kunnen nemen.

Mijn idiote kat vreet alle planten dus moet daar voorzichtig mee zijn :j. Zekere voor het onzekere enzo.

@pmarena: nee klimop zit aan de buitenkant. Gaashekwerk staat 15cm van de erfgrens, klimplant moet 7,5cm van de erfgrens. Dat zegt de gemeente in de mail in ieder geval. En zo is het in de rest van de al gebouwde nieuwbouwwijk ook (zelfde project maar eerdere fase)

@jorineV: in de tekst staan die drie opties, maar gemeente gaf zelf toe dat een (andere) groenblijvende klimplant ook is toegestaan. Dus daar heb ik nog keuze uit :j. Schutting is kunststof!

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 19:45

groenblijvend en eetbaar is bijna niet te boen met klimplanten. maar de meeste planten die als giftig te boek staan zijn eigenlijk alleen maar onverteerbaar maar niet direct gevaarlijk. Dus als je er een kan vinden...

Niet wintergroen maar wat vind je van een klimroos? Mijn kat eet altijd rozenblaadjes in de zomer. super schattig.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 19:58

Wij hebben 2cm dikke rietplaten. Deze zijn duurzamer dan rietmatten. Misschien vind je dat wat? Hebben een natuurlijke uitstraling en insecten kunnen overwinteren in de holle rietstengels.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:12

IMANDRA schreef:
@pmarena: nee klimop zit aan de buitenkant. Gaashekwerk staat 15cm van de erfgrens, klimplant moet 7,5cm van de erfgrens. Dat zegt de gemeente in de mail in ieder geval. En zo is het in de rest van de al gebouwde nieuwbouwwijk ook (zelfde project maar eerdere fase)

Oh dat is dan wel weer mazzel, als je de klimop helemaal van buitenaf tegen het gaas mag regelen +:)+
Dan heb je toch meer opties. Moet het spul nog steeds wel ruimte hebben om door het hek heen te groeien natuurlijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:36

Ik als recalcitrant persoon knalde er een groenblijvende clematis tegenaan. En een geurende klimroos. Er is ook groenblijvende kamperfoelie.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:52

Trouwens, als ze klimhortensia als optie noemen hoeft het niet wintergroen te zijn tenzij je dat zelf graag wil. Want klimhortensia is niet eens half wintergroen. En dan heb ik de perfecte plant. Actinidia kolomikta. Het is een Japanse kiwi met prachtig bont blad. En de gedroogde stengels worden net zoals de nauwverwante maar hier slecht als plant verkrijgbare Actinidia polygama in de dierenwinkel verkocht als Matatabi. Dat heeft het zelfde effect als kattenkruid. En hij is beter in de hand te houden dan hedera.

En dan heb je nog iets bijzonders in je tuin ook. +:)+