opknap project, hobbelpaard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:48

Amber_anne schreef:
Ben je niet geneigd om er zelf op te gaan :+

Dat zou ik doen _O-

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:57

JudithO schreef:
Amber_anne schreef:
Ben je niet geneigd om er zelf op te gaan :+

Dat zou ik doen _O-

Ik ook :') daarom wil ik weten hoe duur die is

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 18:58

Dat zou nou werkelijk dierenmishandeling zijn :D :D

Die schimmel is ook gaaf, maar dat vind ik dan al veel te ver gerestaureerd. Dan zie je eigenlijk niet meer dat het een oud paardje is.

Ik heb hem via Marktplaats, gewoon lang gewacht en gekeken tot ik deze zag. Ik wilde persé een groter paardje en het mooie fijne hoofdje spreekt me erg aan.
Werd aangeboden als project en eerlijk gezegd valt het me erg mee, de staat waarin ze verkeert.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 20:36

Wat een gaaf project! Ik ben benieuwd naar de updates als je ermee aan de slag gaat :D

ChristaMoor schreef:
En verder ga ik op stal aan de schimmel eigenaren vragen of ze haren voor me willen bewaren. Er moet een hoop manen bij en de staart is ook aan vernieuwing toe.

Hopelijk niet te luguber, maar misschien mogelijk om haren van een paard te krijgen bij een slager?

ChristaMoor

Re: opknap project, hobbelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 21:38

Ik heb al een bokker die blond haar heeft aangeboden, dus dat komt dik in orde. En haar bij de slager, niet luguber voor mij hoor. Dit gebruikten we vroeger ook met de carrousel wedstrijden om de staarten van de minder bedeekde paarden dikker te maken.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 21:55

Woow leuk project.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:45

Christa zuinig zijn op de luxe sierspijkers die er in zitten, zou mooi zijn als je die kunt hergebruiken.
En anders een verzoekje of iemand iets dergelijks heeft.
Succes met jou project.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 10:49

Ondertussen is een dekje in de maak. Stof nog over van de gordijnen, gevoerd met groene voeringsstof. (restjes). Ik heb het bewust wat langer gehouden, zodat de nagelgaatjes netjes eronder uit het zicht verdwijnen. Nog even aan het bedenken of ik er een rand kant langs zet, of alleen doorstik.
Afbeelding

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:49

ziet er goed uit maar waarom maak je er voeringstof onder? Naar mijn idee wordt dat te glad en gaat het geheel snel(ler) schuiven.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:02

Je kan er een stukje antie slip mat onder doen (wordt gebruikt o.a. aan boord van schepen/ campers)
Het zelfde spul voor op dienbladen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 14:24

Voeringstof, omdat het geheel niet te dik mag worden. En er komen nog sleuven in ter hoogte van de beugelbevestiging. Dan wordt het dekje en zadel al wat meer vastgehouden. Werkt het niet, dan is dit een mooi prototype :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:30

Persoonlijk zou ik het dekje niet voeren. Randje omstikken, eventueel een koordje er langs en klaar. Misschien zelfkleven klittenband er onder?

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:03

Ik kom graag volgen! Wat een gaaf project! Ben heel benieuwd naar het eind resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:44

Ik heb eventueel aan Stubben Wotan in lichtbruine kleur, veelzijdigheid, voor je.
:PB maar alsjeblieft interesse hebt.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 21:41

Leuk dat er zoveel mensen mee denken. Ondertussen van stof een eerste poging gedaan om een zadeltje te maken. Patroon geknipt van papier met de stukken die er nog op zitten als mal. Valt goed uit en kan nu van leer gemaakt gaan worden.
Op Marktplaats een lederen tas gekocht, deze komt morgen binnen. Wanneer het leer passend is qua structuur en dikte, dan wordt dit de onderkant van het zadel. De bovenkant wordt dan van zachter, roodbruin leer, met een vulling van memoryschuim (veiligheidspaneel uit oude motorjas).

Nieloram, dank je wel voor je aanbod, maar dat wordt al snel te groot. Zelfs het kleinste ponyzadel gaat niet passen.

Rapaz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 01:59

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 02:09

TS ik vind je project zo gaaf dat ik los gegaan ben op Google... :o

Op de vorige pagina noemde iemand Lines Sporty Boy op, maar als ik een gokje mag wagen, denk ik dat dit een F. H. Ayres hobbelpaard is.

Om te beginnen met een stukje geschiedenis: dit Engelse bedrijf is opgericht in 1810 en maakte in eerste instantie meubels en spellen. Omdat de markt zo snel groeide, zijn ze ook sportuitrusting gaan maken, om eind 1800 tot een van de grootste sport- en speluitrustingsfabrikanten van Engeland uit te groeien. Rond 1880 zijn ze begonnen met het maken van hobbelpaarden.
Deze paarden waren van zo'n goede kwaliteit dat het bedrijf daar bekend om kwam te staan. Het werd hun hoofdinkomen toen de economie begin 1900 verslechterde. De paarden zijn gemaakt tot 1940, daarna kreeg het bedrijf een andere bestemming i.v.m. de Tweede Wereldoorlog en uiteindelijk is het verkocht. Er zijn daarna nog wel hobbelpaarden gemaakt maar niet meer van zo'n goede kwaliteit.
De meeste overgebleven paarden komen dus uit 1880 tot 1940...

Volgens verschillende sites zijn hobbelpaarden van dit merk met name te herkennen aan de standaard. De twee balusters zijn gedraaid met aan de bovenkant een ring en de beugels zijn met 4 bouten bevestigd.
Op deze foto kun je de balusters goed zien
Afbeelding

Hierop de bevestiging van de beugels
Afbeelding

De paarden zelf hebben een bijzonder gedetailleerd hoofd met grote ogen en lange benen met puntige hoeven.
Foto's van het hoofd (in oorspronkelijke staat)
Afbeelding

(met minimale restauratie - en dat oog...! wauw)
Afbeelding
Deze voorpluk is ook een kenmerk: vroeger werd er meestal koeienhaar gebruikt, omdat dit zo mooi krult. Tegenwoordig is het lastig om hieraan te komen.

Foto zadel in oorspronkelijke staat
Afbeelding

Vage foto van originele sierspijker aan het hoofdstel
Afbeelding

Door gebruik breekt vaak de mond af en slijt de verf. Een nieuwe verflaag tast soms de originele laag aan. Net als met een schilderij ziet men het liefste zoveel mogelijk van het originele hobbelpaard. Maar delen gaan dus vaak verloren. Een paard in originele staat, laat staan in een goede, originele staat, zijn daarom zeldzaam en het meest geliefd.
Als mijn vermoeden klopt dan is je paardje minstens 80 jaar oud :wow: en heb je een waanzinnig stuk antiek in de woonkamer staan. Echt gaaf! Ik ben benieuwd wat je ervan maakt!

Edit: Ik zie nu dat Cayenne op pagina 1 ook naar dit merk verwijst :D

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 08:32

Echt supergaaf dit hobbelpaard! Het is dat ik geen ruimte heb, maar anders had ik er zelf ook een gewild.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 08:48

Niet alle reacties gelezen maar bij The Repair Shop op History/Discovery hebben ze ook een aantal keren deze paardjes hersteld, ook de kleur licht gemaakt en nieuwe manen, zadel, tuig. Echt prachtig, de moeite waard om terug te zoeken. Kun je vergelijken en ideeën op te doen.

O.a. deze https://m.facebook.com/watch/?v=501715687243542&_rdr

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:39

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:42

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 22:27

Zadeltje in de maak. Met de hand gestikt, dus nu wel zere vingers :)
Afbeelding
Onderkant, gemaakt vanuit een oude schooltas

Afbeelding
Bovenkant, gemaakt uit een stuk van een oud bankstel

Afbeelding
Aan elkaar gestikt

Gevuld met memoryschuim

Afbeelding

Afbeelding

Tot hier gebleven nu. Nu moet het nog doorgestikt worden zoals ook op de foto's van het paard in het voorbeeld.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 20:30

Vandaag de zitting van het zadeltje doorgestikt, ik vind hem goed gelukt :)
Afbeelding
Afbeelding
en met het dekje eronder.

Het leer van de zweetbladen wordt nog een aantal keren ingevet, zodat het net een tintje donkerder wordt.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:45

Gaat lekker.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:53

Ik kom volgen! Super gaaf project zeg!! Heel tof!