Waslabel dekbed niet meer leesbaar - Wassen? Drogen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:03

Tazzey schreef:
Muze schreef:
En een donzen lits jumeaux? Tips?

Wellicht ben je er zelf al uit maar een donzen dekbed moet je laten reinigen. Als je die zelf gaat wassen gaat het fout.

Nee hoor, dons kan je gewoon wassen. Niet teveel (fijn)wasmiddel gebruiken, maximaal de helft van wat je gewoonlijk gebruikt. Wel drogen in de droger met een paar tennisballen erbij. Aan de waslijn gaat het niet goed komen denk ik.
Zo doe ik het al jaren

Anoniem

Re: Waslabel dekbed niet meer leesbaar - Wassen? Drogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:13

Ik was dons meestal met baby shampoo. (Ja het gaat schuimbekken ik weet het :D ) en daarna inderdaad met tennisballen de droger in

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:25

truus1957 schreef:
Nee hoor, dons kan je gewoon wassen. Niet teveel (fijn)wasmiddel gebruiken, maximaal de helft van wat je gewoonlijk gebruikt. Wel drogen in de droger met een paar tennisballen erbij. Aan de waslijn gaat het niet goed komen denk ik.
Zo doe ik het al jaren

Bij aankoop van zowel mijn oude Cinderella als mijn nieuwe Vandyck donsdekbedden werd echt heel duidelijk gemeld dat je ze absoluut niet zelf moet wassen, bij die laatste staat zelfs op het waslabel dat hij alleen chemisch gereinigd mag worden. Dat bleek ook wel te kloppen want de levensduur van mijn, toch niet goedkope Cinderella is meer dan gehalveerd door zelf te wassen. Een dekbed van €1.300 breng ik toch liever weg dan eigenwijs te zijn en ook deze na een te korte tijd weg te moeten doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:28

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:00

Ik ben zo lang op zoek geweest naar een donsdekbed dat fijn ligt en goed blijft. Ik heb ook echt goedkopere varianten gehad maar die isoleren toch minder goed en vallen niet zo fijn om me heen. Ik heb nu deze en die is echt zalig. Super zachte tijk die je ook niet hoort, zoals bij veel donsdekbedden wel het geval is. Een zeer laag gewicht en valt heerlijk om je heen.

Ik breng ze tegenwoordig naar de stomerij als ik een deel vervang voor een nieuw seizoen. Dan heb je er je leven lang plezier van.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:21

Ik geloof direct dat je die kwaliteit direct merkt. :j
Maar mij persoonlijk gaat dat te ver.
Vond 155 al flink geld in vergelijking met synthetische. Maar daar werd ik elke nacht klam onder wakker. En dat is nu voorbij.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:56

Het is belangrijk wat jij zelf fijn vindt natuurlijk en waarom duurdere producten aanschaffen als een gunstiger geprijsd artikel ook werkt.
Ik hoop vooral dat dit het einde van de zoektocht is. Toegegeven het deed even pijn om hem af te rekenen maar je ligt er toch minimaal acht uur per dag onder en ik helaas een heel stuk langer op slechte dagen.

Synthetisch heb ik ook gehad maar dat was inderdaad niet comfortabel. Ik werd ook altijd badend in het zweet wakker. Het aller fijnst was mijn wollen 4 seizoenen dekbed maar helaas bleek ik ontzettend allergisch voor wol. Ik heb nooit meer zo’n heerlijk dekbed gehad, maar ik werd iedere ochtend wakker met vuurrode kikker ogen en jeuk als een malle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:44

Ik moet Tazzey hier wel gelijk ingeven..

Mijn moeder nam 43 jaar geleden een donzen dekbed, wat toentertijd 750 gulden had gekost, over voor 200 gulden. De ouwelui hebben er jaren onder gelegen, en ik zeker nog een jaar of 15..

Ìk heb het 3 jaar geleden weggegeven aan iemand.. En volgens mij gebruikt diegene het nu ook nog.

Het enige wat minder werd waren de stiksels die de vakken hielden, maar het was echt een geweldig dekbed.
De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat stomen de laatste decennia's niet meer gebeurde, gewoon in de wasmachine..

Ik 'schrik' ook van de prijs van je link, Tazzey, maar dan denk ik weer aan mijn "VanderTuin" ( zo heette de buuf) en dan snap ik het. :+

Overigens nu zelf zo'n dubbel donzen dekbed gekocht, 3 jaar geleden dus, en het is geen "VanderTuin"maar ik vind de lichtheid van dons heel fijn, ben niet zo (meer) van de bloedheet.