Poekkie schreef:Ik begrijp het voordeel van deze constructie niet. De persoon die intrekt krijgt dan bij beëindiging van de relatie hetgene alleen terug wat hij/zij er aan hypotheek mee in heeft gestoken als ik het goed begrijp? Als partner dan logischerwijs het huis volledig inkoopt, is er toch geen enkel verschil tussen deze situatie of eentje waarbij de intrekkende partner al die tijd gewoon dat geld opzij heeft gelegd?
Misschien heb ik het dan niet goed uitgelegd
onze constructie is nu zo dat bij verkoop huis, eerst geld wat partner aan eigen inleg in het huis heeft gestoken met aankoop, dat die vaste waarde naar hem gaat. Restbedrag van verkoopsom is 50/50. Dus eventuele meer-/minwaarde tav aankoopbedrag kan positief of negatief uitpakken voor de een.
En een tweede belangrijk punt is, een groot verschil met de intrekkende partij geld opzij leggen, dat je bij uitgaan van de relatie ook niet zomaar op straat gezet kan worden, je hebt ook recht op het huis.
Wij gaan er natuurlijk vanuit dat we samen oud zullen worden
We zien beiden ook geen toekomst voor ons zonder elkaar.
Maar mijn vriend heeft van dichtbij gezien hoe het bij iemand toch mis ging, die gingen er ook vanuit altijd samen te blijven, en dat werd een dikke vechtscheiding met veel gezeik, ook over het huis.
Dus met hoe we elkaar nu zien, hebben we gewoonweg ook vastgelegd dat we, zelfs al mogen we elkaar dan niet, elkaar niks kunnen misgunnen.
Pareltjes schreef:Ik schrik toch van sommige antwoorden hier.
Als je besluit samen een leven te gaan opbouwen, doe het dan ook SAMEN!
Dat heen en weer geschuif met centen, verschrikkelijk! Ook dat de partner die intrekt alles boodschappen , etc moet betalen terwijl de zittende partner lekker centen oppot in het huis.....Dat kan toch niet?
Soms hoor ik hier meer zakelijke overeenkomsten dan werken aan een gezamelijke toekomst.
Samenwonen doe je pas als je héél zeker van je zaak bent, niet na 10 keer daten. Dus kun je ook volwassen afspraken maken waarbij je sámen aan de toekomst werkt.
Zo staan wij er ook in, je doet het samen en je bouwt samen iets op. Maar het is wel goed om ooit eens iets schriftelijk vast te leggen, zodat je ook terug kan vallen op je rechten, mocht er ooit iets anders gaan spelen.
Wij hebben deze stap om het zo vast te leggen ook pas recent genomen, na ruim 9 jaar samen, wij zien een toekomst samen nog dik zitten, maar het is goed ook iets vastgelegd te hebben. En het is nog altijd samen. We doen eigenlijk ook niks anders dan voor het partnerschap, maar wat we deden staat ook op een papiertje 
Zoals hierboven gezegd, mijn vriend heeft het ooit goed zien misgaan en zo’n zelfde situatie wensen wij elkaar ook niet toe. Mochten we elkaar ooit, heaven forbid, in ander daglicht zien, dan kan het niet zo zijn dat de een aan het langere eind trekt dan de ander.
Wel apart en leerzaam ook om te zien hoe sommigen hierin staan. Mijn vriend en ik zijn ook qua karakter en denkwijze vrij hetzelfde, dus dit was voor ons de meest logische manier om het te doen.
Communicatie met je partner is hier wel een belangrijk onderdeel in. Zolang je beide weet waar je aan toe bent en dat van elkaar kan respecteren, dan is het goed toch?