Aanpassen 100% betegelde tuin, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:30

Mijn achtertuin was ook nagenoeg helemaal betegeld en ik heb er dit najaar een 'Tuiny Forest' in geplant. Een mini-bos van 6 m2. Zelf vind ik dit echt een supertof idee, ook omdat ik graag iets wil doen voor de biodiversiteit, planten, insecten en vogels. Het pakket bestaat uit bomen, heesters en bloemenzaad. Ik heb er zelf nog 100 bollen tussen geplant zodat t er in het voorjaar meteen vrolijk uit gaat zien. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden!
Sommige gemeenten geven ook subsidie hiervoor.

https://www.sprinklr.co/products/tuiny-forest-1?gclid=Cj0KCQiA2sqOBhCGARIsAPuPK0jetQmUY5pHihOsUvVBfMI-ogPorf0oFT1PlQeGt7TnXdTdMpjDqUUaAvw2EALw_wcB

paddington

Re: Aanpassen 100% betegelde tuin, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:52

Ik heb bij onze zitjes (heb er 2 in de achtertuin) een groot stuk kunstgras liggen.
Het kunstgras heb ik deels 2e hands gekocht en deels gratis opgehaald.

Het fleurt imo de boel op en in de zomer kan je heerlijk met je blote voeten buiten zitten.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:18

Als je de insecten een plezier wil doen kan je vlinderstruik en gamander neerzetten.

Gamander is een een kruipende half-heester. Oersterk en de hele zomer een gonzende massa.

Vlinderstruik is er tegenwoordig in alle maten van 40 cm tot 3 meter en eveneens onverwoestbaar en onderhoudsarm.

Je kan ze allebei in de late herfst/vroege winter halveren als je wil. Maar dat is niet noodzakelijk. Na de vorst allebei helemaal kort knippen en dan kan je weer een half jaar achterover leunen.

En als je iets bijzonders wil zijn er zelfs gele vlinderstruiken. Buddleja weyeriana. Het grappige aan de gele vlinderstruik is dat de hommels er dol op zijn terwijl de vlinders er nauwelijks interesse in hebben.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 20:48

Ik vind vlinderstruiken wel echt tof. Moet ook zeggen dat ik inmiddels ook wel heel blij ben met mijn voortuin maar dat is voor een groot deel de verdienste van mijn 73 jarige buurman die "ineens" besloot dat het wat moest worden. Dit is een supergrappig verhaal. Ik heb alles eruit getrokken toen ik hier kwam wonen want onmogelijke vieze struiken, niet om aan te zien, nooit wat aan gedaan en ik ben panisch voor spinnen.

Dus ik ben met hulp van de vrouw van mijn vader gaan snoeien en leegtrekken totdat ik nog een half gaar boompje had staan met een mega kluit die ik er niet uitkreeg. Dat duurde even tot ze lekkage hadden bij de bejaarden aan de overkant en ik ineens zo'n gast met zo'n mini kraan voor zag rijden. Ik zag mijn kans schoon, heb m 20 euro in zijn handen gedrukt en hup in 3 minuten was de boom eruit en had ik een krater.

In de tussentijd bood iemand hier in het dorp stenen aan, zelf rapen en ik dacht leuk ik maak er een rotstuin van. Dus ik al die stenen op een hoop gegooid, zo van dat ga ik doen. Kom ik ergens die week thuis, liggen al die stenen als een soort graveyard verspreid over mijn zwarte grond. Ik stikte er bijna in van het lachen, zeker toen Bob zei joh zal ik er een kaartje bij zetten met de naam van de buurvrouw.

Maar goed, ik kreeg dus opdracht om wat extra grond te halen en plantjes. Dus ik volkomen in paniek WAT VOOR PLANTJES??? Echt he, ik heb maar wat gedaan. Haat aan een tuincentrum dus ik heb her en der wat gepakt. Vlinderstruiken want die kende ik. En wat bodemdingen.

Bob plant alles in de tuin en eerlijk is eerlijk het was heel niet onaardig maar wat leeg. Elke keer als ik ergens was waar planten goedkoop of in de aanbieding waren, trok ik er weer een paar mee en het werd echt een leuke verzameling.

In de tussentijd is mijn zusje begonnen met opruimen en die vond het een leuk idee als mijn tuin opgeleukt werd door haar balkondieren. Dus ik heb van alles en nog wat her en der in de tuin, op mijn bankje, bij de voordeur staan. Totdat Bob gaat opruimen en ze dus voor de kerst ineens allemaal op het bankje zaten :D

Deze zomer aan de kant van de buurvrouw twee superleuke boompjes geplant, die ik ook wel echt leuk vind voor in de achtertuin (japanse sierwilg, uiteraard moest ik het weer even opzoeken) en daartussen wat rotsen, gezellige lage planten en een goeie struik tegen de gevel.

Aan de andere kant had ik in het midden echt een prachtig boompje maar die is kapot gevroren in het voorjaar. Van de lokale bloemenvrouw in het dorp een paar hele gave planten (stekjes 1 euro) gekocht en ik moet zeggen, ik heb echt een heel leuke voortuin! Krijg ik ook regelmatig complimenten over maar dat is Bob zijn verdienste. Die zegt me wat ik moet doen of halen. Hij zegt ook gerust, zet ff de kliko neer want ik ga snoeien. Die man is echt goud.

Hij ging wel lachen toen ik zei dat ik de achtertuin wilde gaan doen :D

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:53

Onze tuin was helemaal met stenen, op klein aarde randje na. We hebben kunstgras erop gelegd en uiteindelijk tegels weg gehaald omdat we die nodig hadden om aarde deel te bestraten, omdat daar konijnenhok kwam. Beste keus geweest het kunstgras, geeft gelijk zo’n andere sfeer <3

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:43

Kan je de overkapping een beetje gezellig maken? Zou je daar ook gaan zitten?

Het idee van marliesV had ik ook direct, maar zou dan vanaf het breedste punt dat door laten lopen naar de heg(makkelijk wat meer plantenbak, en dan kan je bak indien gewenst ook hoger maken ;)

Daarachter zou ik dan of een plek voor containers maken, óf een BBQ plaats(afhankelijk van of je overkapping als "opslag" of als zitplek wil gebruiken.

Aan de kant van de schutting zou ik dan een gegolfde border maken (met stenen die je er daar uit haalt. Die kan je dan op de huidige bestrating leggen voor de lijn) maar zou ik niet al te hoog maken (hoe hoger de bak, hoe gevoeliger voor uitdrogen & bevriezen)

Ik kan morgen wel wat uittekenen als je wil :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:47

Bob de regie in handen geven en dan braaf volgen, dan gaat het helemaal goed komen.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:56

Maflinger_S schreef:
Bob de regie in handen geven en dan braaf volgen, dan gaat het helemaal goed komen.

Ja, team Bob hier :j

Ben nu trouwens wel nieuwsgierig naar je voortuin. :o

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:27

estja schreef:
Maflinger_S schreef:

Ja, team Bob hier :j

Ben nu trouwens wel nieuwsgierig naar je voortuin. :o

Ook nieuwsgierig en ook team Bob uiteraard. Ik studeer momenteel tuinarchitectuur en krijg de rillingen van verharde tuinen. Oh en kunstgras :r
Persoonlijk zou ik het meeste dan ook weghalen op een pad na en voor onderhoudsvriendelijke vaste planten en struiken gaan. Verhardingen in de schaduw vragen uiteindelijk meer onderhoud als borders die goed aangelegd zijn. Altijd leuk om vogels naar de tuin te lokken. Is er een reden Dat je de verhardingen wilt houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:38

Laat Bob lekker in achtertuin hobbyen, hij zal wel een paar hele goede ideeën hebben. Zet een regenton met pijp tegen de schuur, zet je kliko's in de schuur, duik een tuintafel op, staat gezellig met allerhande potjes ed.
Zet irissen in de rand, kunnen een berg zon hebben en zijn er in alle kleuren van de regenboog.
Een paar grote potten met een olijf of oleander. Grote bladcactussen(epiphyllum) zijn ook een blikvanger.
Wip er flink wat tegels uit en zet er wat rozen in, ruiken lekker als ze bloeien.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:53

Afbeelding

Hoe is dit?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:58

betadine schreef:
Ook nieuwsgierig en ook team Bob uiteraard. Ik studeer momenteel tuinarchitectuur en krijg de rillingen van verharde tuinen. Oh en kunstgras :r
Persoonlijk zou ik het meeste dan ook weghalen op een pad na en voor onderhoudsvriendelijke vaste planten en struiken gaan. Verhardingen in de schaduw vragen uiteindelijk meer onderhoud als borders die goed aangelegd zijn. Altijd leuk om vogels naar de tuin te lokken. Is er een reden Dat je de verhardingen wilt houden?

Hé een collega!
Ik studeer Tuin en Landschapsinrichting. :D

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:43

axel_1997 schreef:
betadine schreef:

Hé een collega!
Ik studeer Tuin en Landschapsinrichting. :D

Dan zullen we elkaar wel vaker in de tuintopics tegenkomen :D
Ook eerste jaar ? Ik ben in september begonnen. Moet nog 3 jaar. Pittige opleiding hé. Indien je graag wat vergelijkt en uitwisselt mag je me altijd PB-en.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:09

Derde jaar. Februari hopelijk op stage!

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:31

Afbeelding

Afbeelding
Stenen er uit, worteldoek en schelpen. Anker via marktplaats, palen erbij… dat hebben wij gedaan en we zijn er reuze blij mee

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:42

Ik zou die schutting die je nu hebt staat eruit halen en een knappe neerzetten.
Ik heb hier vorig jaar zelf een schutting geplaatst (wel met de buren). Gewoon losse palen en planken ipv schermen. Zo kun je de schutting van je 'áardige' buurvrouw wegwerken en is het gwoon netjes.
Je houd nog veel geld over voor de rest ;)
Daarvoor zou ik idd een border maken waar lekker veel groen in kan.