Picnic: to fooi or not to fooi?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Picnic: to fooi or not to fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 20:16

Ik geef nooit fooi maar m’n man geeft ze altijd een blikje cola. De pakketjesbezorgers ook.
En als het warm is een ijsje.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 20:20

purny schreef:
Mizora schreef:
Ongeveer 10% van de mensen geeft fooi bij boodschappenbezorgdiensten volgens mijn broer. Het wordt wel enorm gewaardeerd, veelal wordt er tegen minimumloon gewerkt, en een normale fooi is 2 euro. Dus nu ligt er tijdens wanneer ik een bezorging verwacht 2 euro klaar.

Volgens mij ligt het salaris bij bezorgers hoger dan in de winkel

Dit is niet waar :)

—————————

Ik werkte als maaltijdbox bezorger en kreeg eigenlijk nooit fooi, wel ijsjes als het warm was en warme choco / koffie als het koud was. Super fijn is dat altijd!
Ik heb een keer een giga fooi ontvangen, dat was wel super lief!
Mijn eigen pakketjesbezorger krijgt altijd koffie van mij. En dat weet hij ook :+

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 20:29

Goh, nee, ook nooit aan gedacht en ongemakkelijk bij gevoeld dat ik het niet doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 20:30

Wij hebben dus echt nooit dezelfde bezorger bij appie.. dus dan zou ik een kop koffie geven ook raar vinden :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 20:38

Boeiend, hier toch ook meer niet dan wel. Dacht al dat ik gek was maar op de site van Picnic word fooi zelfs genoemd bij wat je verdient als bezorger.

Wat te drinken is wel leuk trouwens, goed idee :)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 20:39

Wij geven echt altijd fooi, behalve de keren dat ik corona had. En wij wonen trap op.
Mijn vriend zegt altijd dat ze blij zijn met de fooi, nu ik deze berichtjes lees denk ik het ook....

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 20:44

Ik heb er echt nog nooit over nagedacht en ontvang echt al een behoorlijke tijd mijn boodschappen via hun.
Maar geef maaltijdbezorgers ook geen fooi moet ik erbij zeggen. Heb ook simpelweg geen kleingeld in huis.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 20:44

Ik geef ook meestal een blikje cola of als t warm is een ijsje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 20:46

raket schreef:
Wij geven echt altijd fooi, behalve de keren dat ik corona had. En wij wonen trap op.
Mijn vriend zegt altijd dat ze blij zijn met de fooi, nu ik deze berichtjes lees denk ik het ook....
Wie is er niet blij met een paar euro extra waarover ze geen belasting hoeven te betalen? Ik zou daar ook niet over klagen hoor. :')

Ik haal m'n eigen boodschappen, maar ook andere bezorgers krijgen geen fooi. Het is niet aan mij om hun loon aan te vullen - als ze meer willen verdienen of betere arbeidsvoorwaarden willen, gaan ze maar in onderhandeling met hun werkgever. Dat Amerikaanse model van mensen bijna voor niets laten werken en ze afhankelijk maken van fooien om een beetje een redelijk inkomen te genereren, lijkt me niet iets wat we hier in Nederland moeten willen of moeten enablen. Het is ook niet alsof dat soort bezorgbedrijven (Picnic, Thuisbezorgd, Deliveroo etc.) zo krap bij kas zitten.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:09

Geen picnic, maar nee, ook andere bezorgers geef ik geen fooi. Mocht ik zelf ooit wat meer verdienen zou ik het wel leuk vinden om mensen fooi te geven, omdat ik het zelf ook leuk zou vinden om te krijgen, maar dan niet alleen restaurants of bezorgers, liever juist de andere beroepen (die tegen minimum loon werken), maar nooit wat krijgen. Zoals in mijn oude beroep paraveterinair, daar had je vooral zeikende mensen, omdat het natuurlijk geld kost je dier te laten helpen en medicijnen mee te geven, terwijl je wel hun dier misschien net van het randje van de dood geholpen hebt, erg veel waardering kreeg je niet, terwijl ik het toch echt belangrijker en mooier werk vond dan drankjes of eten bedienen in de horeca. Uiteindelijk mee gestopt vanwege de hoge werkdruk, veel uren, weinige waardering en nog lager loon dan ongeschoold werk, dat brak me op.
Je kan uiteraard niet alle slecht betaalde beroepsgroepen geld geven, en het moet wel gepast zijn, dus alleen na goede hulp in welke vorm dan ook, maar ja, als ik dan een lieve bezorger heb die net even die extra stap de trappen op zet, of iemand die zich bekommerd om mijn dier als ze ziek is, dan vind ik het wel leuk om fooi te geven.
Wanneer ik mij min of meer gedwongen voel om fooi te geven, of als de verwachting er al is zo als bij restaurants, dat vind ik dan weer niet fijn, het moet wel vrije keus zijn en echt bij een blijk van waardering, geen gewoonte.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 08:55

Nope. Is nog niet eens in me opgekomen. Die mensen krijgen toch gewoon betaald…

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 08:56

Hier heb ik de bezorgers ook nooit fooi gegegeven van picnic.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:48

Nee hier ook niet ik vind het wel tegenwoordig erg als je iets kwa eten besteld dat er standaard bij staat of je fooi wil geven ja of nee en hoeveel zodat het meteen afgeschreven wordt. Enige wat ik wel wil is mijn post bezorger iets leuks geven want die man staat altijd met een glimlach aan de deur en belt aan als ik toevallig de gang deur open heb en de hond ineens voor de deur staat omdat hij bang is dat ze de post op eet.
Ik denk wel dat ik er mss anders over zou denken als ze idd veel moeite moesten doen maar dat is hier niet het geval.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:22

Wij wel (appie bezorger dan). Wij zien het gewoon als een leuk extraatje voor hem, alsof wij die euro per week voelen. Mensen worden er zo blij van, ik vind het ook wel iets wat je als klein voordeel mag zien als je een bezorger bent. Wij zijn immers ook heel blij dat de boodschappen tegenwoordig bezorgd worden en dat we het niet zelf hoeven op te halen. Soms vergeten we het heus wel maar meestal geven we wel wat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:32

Ik geef ook altijd fooi aan maaltijdbezorgers. Boodschappen laten wij niet leveren.

Ik denk altijd: je weet dat dit laag betaalde jobs zijn en voor jezelf is het wel een luxe die je duidelijk kunt betalen. Dan is een euro toch niets om weg te geven.

Maar ik snap de gedachtengang ook wel van degene die het niet doen hoor.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:49

purny schreef:
Mizora schreef:
Ongeveer 10% van de mensen geeft fooi bij boodschappenbezorgdiensten volgens mijn broer. Het wordt wel enorm gewaardeerd, veelal wordt er tegen minimumloon gewerkt, en een normale fooi is 2 euro. Dus nu ligt er tijdens wanneer ik een bezorging verwacht 2 euro klaar.

Daar kiezen ze toch zelf voor

Dat is wel makkelijk gedacht. Ik denk dat er veel mensen zijn die heus graag een andere baan tegen beter salaris zouden hebben, maar het schijnt dat je niet even online intekent bij een random beter betaalde baan :+

candalisa schreef:
Nee hier ook niet ik vind het wel tegenwoordig erg als je iets kwa eten besteld dat er standaard bij staat of je fooi wil geven ja of nee en hoeveel zodat het meteen afgeschreven wordt.

Waarom vind je dat erg? Het is toch gewoon nog steeds vrijblijvend, net als dat je aan de deur wel / geen fooi kan geven? Alleen hebben veel mensen geen contant geld in huis en kan je zo toch nog fooien. Ik vind dat zelf wel prettig, heb praktisch nooit cash in huis. Maar voel me niet gedwongen doordat het er staat en snap niet helemaal wat er 'erg' aan is?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:52

Ik geef nooit fooi aan de HelloFresh bezorger.

Wel aan de pizza, sushi bezorger.

sniesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:57

Ik had er uberhaupt nooit bij stil gestaan tot een collega daar laatst over begon...
Maar nee, ik geef ze geen fooi net zoals ik de pakketbezorgers geen fooi geef. Voor mij valt dat een beetje onder dezelfde noemer.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:44

candalisa schreef:
Nee hier ook niet ik vind het wel tegenwoordig erg als je iets kwa eten besteld dat er standaard bij staat of je fooi wil geven ja of nee en hoeveel zodat het meteen afgeschreven wordt.

Citaat:
Waarom vind je dat erg? Het is toch gewoon nog steeds vrijblijvend, net als dat je aan de deur wel / geen fooi kan geven? Alleen hebben veel mensen geen contant geld in huis en kan je zo toch nog fooien. Ik vind dat zelf wel prettig, heb praktisch nooit cash in huis. Maar voel me niet gedwongen doordat het er staat en snap niet helemaal wat er 'erg' aan is?

Ik vind dat erg in de zin omdat ernaar “gevraagd” word. Daarbij geef je het omdat je tevreden bent met de bezorger dat weet je toch vooraf helemaal niet? Ik heb wel eens gehad dat het eten voor de deur gezet werd en ze al weg reden voor ik überhaupt de deur open had gedaan dan ga ik geen fooi geven maar als er een hele vriendelijke bezorger aan de deur staat ik wel snel iets zou geven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:50

Dan heb je de keuze om dus op het moment zelf te beslissen. Ik geef het altijd al op voorhand, maar ik tref eigenlijk ook nooit slechte bezorgers met Deliveroo. Ik vind het dus juist een hele fijne optie. Hoop alleen maar dat ze dat geld ook echt krijgen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:05

Giolli schreef:
Dat jullie allemaal door die enorme wachtrij van Picnic gekomen zijn zeg, ik stond op 2100 en nu 850 :')

Maar, nee ik geef ook geen fooi.
Als ik ergens ga eten bij een restaurant eigenlijk wel, dan rond ik het bedrag naar boven af.
Bezorgers aan de deur eigenlijk niet, ik betaal ook nooit contact.

Ik heb een half jaar moeten wachten en bestel nu sinds mei 2019 elke week :j

Maar fooi geven? Nee, dat is nog nooit in mij opgekomen :n
Ik geef de medewerkers van een winkel toch ook geen fooi?
En die werken ook allemaal tegen minimumloon, als de regel is dat ik iedereen die werkt voor minimumloon fooi moet geven dan ga ik persoonlijk failliet denk ik :o

Wij geven sowieso weinig fooi, de pizzabezorger krijgt ook niks, maar als we uit eten gaan, dan zijn we wel geneigd wat te geven :j
Helemaal als we op vakantie zijn in landen waar mensen moeten leven van het fooi dat ze verdienen :j

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:21

Binnen Almere had ik Picnic maar heb eigenlijk nooit fooi gegeven voor het bezorgen. Doe ik ook niet bij maaltijd bezorgers aangezien je al betaald voor het bezorgen.

Bij uit eten gaan ronden we wel vaak het bedrag af naar een mooi rond bedrag. Hoeveel we er bij doen heeft dan ook echt wel met de service te maken.

Sinds ik verhuist ben heb ik helaas geen picnic meer. Heb mijn account over gedaan naar mn ouders en die zijn er nu heel blij mee. Ik zal binnen kort weer eens kijken of Picnic inmiddels verzonnen heeft ook hier te komen bezorgen :j