Handdoeken stinken! Wie weet raad?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Handdoeken stinken! Wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 18:33

Toevallig van de week nog een keer de handdoeken op 90 gewassen.
nee is er niet goed voor, maar hadden ze maar geen handdoek moeten worden :+

Ik vind een lege wasmachine op 90 draaien zo'n verspilling, dus zo regelmatig zijn handdoeken hier de pineut.

Afkloppen, heb nog nooit stinkende was gehad.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:49

Je hebt van HG speciaal poeder tegen stinkende was. Dat gebruik ik wanneer ik sportkleding was of wanneer ik vind dat de was stinkt. Werkt fantastisch!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 20:04

Ik wil het probleem nog iets verduidelijken; de was stinkt in eerste instantie niet. Het verschil is echter dat de handdoeken en washandjes e.d. veel eerder verschoond moeten dan anders. Dan stinken ze. Even ter vergelijk, hoe vaak wisselen jullie je handdoeken?
Ik eerst: keukendoek om de dag, vaatdoekje elke dag, handdoeken 2x per week en washandje gebruikte ik 's ochtends voor mijn gezicht en dan 's avonds mee wassen.
Nu: keukendoek elke dag, vaatdoekje vaak 2x per dag omdat ie dus ruikt. Handdoeken 3 a 4x per week en washandjes 2 per dag.
Eerder roken mijn handdoeken zelfs nog fris als ze de was in gingen, ik vind het dus zo raar.

Ik heb dus deze zomer een nieuwe droger gekregen, met een warmtepomp. Zou het daar van kunnen komen?

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 20:24

Wat voor wasmiddel gebruik je?

Ik heb hetzelfde namelijk eens gehad. Ik had toen wasmiddel van de Aldi. Wat ze ermee gedaan hebben weet ik niet, maar mijn vermoeden is dat de formule is veranderd... al mijn was stonk, al waren de handdoeken erger. Ik heb inderdaad geprobeerd op 90 graden te wassen, met azijn te wassen enz. Hielp allemaal niet. Ben toen overgestapt naar een A-merk wasmiddel, en voilà, geen stinkende was meer...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 20:34

Even een andere hoek.
Is uw leidingwater wel zuiver? Hier hebben we eens gehad dat het water uit de kraan een vreemde geur had en troebel was ipv helder. Bleek door werken in de buurt te komen aangezien onze hele straat er last van had.

Handdoeken gaan hier tevens altijd met kookwas, dus 90 graden. Bij mijn ex deed ik het zelf altijd op 40 graden 1x per maand 60 graden gebruikte altijd 1 wastablet (geen losse poeder of vloeistof dus) en beetje wasverzachter. Nooit vieze geurtjes gehad.

KB12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 20:44

De kans is groot dat er vetluis aanwezig is in je machine. Mijn broertje heeft dit ook gehad en dit was ook alleen bij bepaalde kledingstukken overgeslagen. Ik zou je wasmachine eens goed reinigen met soda en een vaatwastablet in de trommel. In de vloeibare bakjes zou ik flink wat schoonmaakazijn gieten en dan de machine aan op de hoogste temperatuur. Maak ook de rubbers heel goed schoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 21:09

Ik maak ook wel een verschil tussen keukendoeken / vaatdoeken enerzijds, en handdoeken en washandjes anderzijds.

Alles wat uit de keuken komt gebruik ik sowieso maximaal 1 dag, en wordt àltijd gewassen op 90 graden. Met minder dan 90 graden zou het gewoon niet goedkomen! :)

Heb ook weleens de fout gemaakt om dweilen bij de keukendoeken te stoppen, toen stonk ook mijn hele was na afloop.. dweilen moeten ook nog eens apart.

De handdoeken in de badkamer worden hier gemiddeld 1 tot 3 rondes gebruikt worden voor ze in de wasmand belanden. Maar omdat ze enkel gebruikt worden om te drogen nadat je helemaal schoon uit de douche/bad komt, zijn ze nooit echt vuil. Toch worden deze altijd op 60 graden gewassen. Worden ze ook weer mooi wit van.

Ik denk dat het, naast voorgaande tips, ook zou helpen dus om het op te splitsen.
Zodat de troep van de keuken zich niet kan vermengen met je badhanddoeken :)

Wat KB12 hierboven beschrijft is een behandeling die iedereen van tijd tot tijd best eens doet! Helpt zeker.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 21:11

Ik gebruik geconcentreerd vloeibaar wasmiddel. Het leidingwater is volgens mij oké. Ik ga de tips wat betreft schoonmaken en met azijn toevoegen proberen. Eventueel kijken voor iets van HG.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 22:13

DuoPenotti schreef:
Toevallig van de week nog een keer de handdoeken op 90 gewassen.
nee is er niet goed voor, maar hadden ze maar geen handdoek moeten worden :+

Ik vind een lege wasmachine op 90 draaien zo'n verspilling, dus zo regelmatig zijn handdoeken hier de pineut.

Afkloppen, heb nog nooit stinkende was gehad.

Inderdaad, bij voorkeur witte handdoeken, washandjes en slopen (blijven ze mooi wit)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 22:14

Je vroeg of het aan je nieuwe droger kon liggen. Kan je bij iemand anders een keer je handdoeken in de droger doen, zo kan je makkelijk testen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 00:20

Anna79 schreef:
Superpony,dat is een goeie ik zal het bakje eens goed reinigen. De machine staat in een goed geïsoleerde bijkeuken, dat lijkt mij niet het probleem.

Slimpre; ik heb sinds de zomer een nieuwe droger, dacht dus inderdaad dat het daaraan lag maar hoe dan? Ik draai op extra droog...

Ik merkte laatst inderdaad wel dat er uit een washandje iets troebel water kwam toen ik het natmaakte. Gebruik ik dan nog teveel wasmiddel? Ik heb al flink geminderd omdat ik dacht dat het daardoor kwam.

Ik bedoel niet waar je machines staan, maar waar je daarna de handdoeken bewaard.

Als ik de rest zo lees, zou ik echt een gewassen handdoek pakken en die in een badje soda leggen om te kijken wat er nog vanaf komt.

Ik waste de honden zooi zoals beschreven, heet en met voorwas, maar er kwam nog steeds vies water vanaf, dus is het gewoon niet schoon.

Wij hebben ook al enkele jaren een warmtepomp droger, maar daar komt alles goed droog uit als we het op extra droog zetten.

Een paar jaar geleden heb ik ook een keer de voetbalspullen van zoonlief bij de gewone, donkere was gedaan. Dat hebben we geweten......
Daar toen speciaal wasmiddel voor sport kleding voor gekocht en daarna nooit meer even snel samen gedaan.

Mijn broer was gehandicapt en had extra handdoeken en een draagzak die echt wel elke dag vies werden. Mijn moeder deed daar oxy was/vanish bij en werkte ook goed.

Heter wassen werkt naar mijn ervaring niet als enige om het op te lossen. Ik vind het soms bij kouder wassen zelfs frisser.

Misschien is dat oxy spul wel hetzelfde als soda hoor. Dat gebruiken wij.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 06:29

SophievdV schreef:
De enige echte oplossing is wassen op 90 graden. Ze slijten wel sneller maar ruiken gegarandeerd fris.

Slijten doen handdoeken vooral in de droogtrommel.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 06:52

Kan het zijn dat je handdoeken gewoon op zijn? Ik had het een tijdje geleden ook met een paar oudere handdoeken.

In heb ze uiteindelijk weggegooid, maar in de paar weken tussendoor heb ik dat spul van HG gebruikt, dat werkt ook echt wel goed. Zo'n potje met poeder/fijne korrels met de naam 'tegen stinkend wasgoed'. Je hebt een bio variant en een normale.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 07:11

Heb je de wasmachine ook al eens goed schoongemaakt.
Er zit als het goed is onderin een filter dat je eruit kan draaien. (en vaak een slangetje om eerst het laatste water eruit te laten lopen)

Er blijft namelijk altijd een beetje water in de machine staan, waardoor je was zou kunnen gaan stinken.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 07:40

Net een artikel op Wikipedia gelezen over vetluis. Dat ga ik eerst aanpakken en uiteraard alles goed schoonmaken. Ik las overigens dat soda en azijn nooit tegelijk gebruikt mag worden want dat geeft een chemische reactie. Ik ga nu 1x 95 graden draaien met een kop soda en daarna nog een keer maar dan met een halve liter azijn. Dit mag ook niet te vaak stond in dat artikel want het kan je wasmachine beschadigen. Verder inderdaad beter waspoeder gebruiken. Nou, heel wat te doen. Iedereen bedankt! Ik houd jullie op de hoogte!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 11:33

Iemand op pagina 1 heeft de link al gegeven van mijn topic destijds.
Ik had hetzelfde probleem als jij.
De spijkerbroeken stonken zodra ze droog waren en de washanden en dat soort dingen pas op moment dat ze weer nat werden.

Ik heb alles uit de kast getrokken, maar heb nergens het probleem gevonden.
Uiteindelijk heb ik alle wassen meermaals gewassen met dat poeder van hg tegen stinkende was en nu gaat al lange tijd weer goed.

Ik heb veel aan de tips gehad in mijn topic.
Zo was ik de handdoekenwas nu met voorwas aan, en hang ik de spijkerbroeken andersom op.

Ik denk dat het probleem in het droogproces ligt, alleen heb ik geen droger zoals jij.
Maar mijn ervaring is wel dat het even duurt voordat de lucht weer uit de stof is dus vandaar even meermaals wassen met dat spul van hg.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-21 12:31

CS oké dankjewel! Ik had inderdaad al even een kijkje genomen in jouw topic. Ik heb vanmorgen de rubbers nagekeken, die waren schoon, het zeepbakje eruit gehad dat schoongemaakt en onder het zeepbakje schoongemaakt, daar was het behoorlijk vies. Ik heb nergens een vieze geur geroken, alles rook juist fris. Nu draait hij met een kop soda op 95 graden, als ie klaar is nog een keer maar dan met azijn. Dan heb ik in elk geval uitgesloten dat het aan de machine ligt. Daarna kijk ik verder naar het droogproces.

Ik heb ook waspoeder gekocht dus daar gaat de volgende was mee.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 14:53

Soda kun je gewoon met de was zelf in combinatie met wasmiddel mee wassen hoor. En hier was ik zelden op 60 graden, meestal op 40 ook de bakkerij kleding en alles keurig schoon en fris sinds soda gebruik en schoongemaakte machine. Warmer hoeft geen oplossing te zijn. Droger gebruik ik zelden

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 16:16

Anna79 schreef:
Ik wil het probleem nog iets verduidelijken; de was stinkt in eerste instantie niet. Het verschil is echter dat de handdoeken en washandjes e.d. veel eerder verschoond moeten dan anders. Dan stinken ze. Even ter vergelijk, hoe vaak wisselen jullie je handdoeken?
Ik eerst: keukendoek om de dag, vaatdoekje elke dag, handdoeken 2x per week en washandje gebruikte ik 's ochtends voor mijn gezicht en dan 's avonds mee wassen.
Nu: keukendoek elke dag, vaatdoekje vaak 2x per dag omdat ie dus ruikt. Handdoeken 3 a 4x per week en washandjes 2 per dag.
Eerder roken mijn handdoeken zelfs nog fris als ze de was in gingen, ik vind het dus zo raar.

Ik heb dus deze zomer een nieuwe droger gekregen, met een warmtepomp. Zou het daar van kunnen komen?

Dit hadden wij ook met een aantal handdoeken. Na 1x nat worden veel muffer dan normaal. Een keer op 90 graden wassen heeft dat verholpen. Dit waren handdoeken die ik mee heb genomen bij intrekken met mijn vriend, redelijk nieuwe walra handdoeken, maar ik had geen droger en hing ze aan het droogrek in de badkamer. Soms was de badkamer zo koud dat drogen echt te lang duurde. Denk dat ze daar wat muffig van zijn geworden. Maar 90 graden wassen heeft dat dus wel verholpen. Hebben dat 1x gedaan en daarna weer op 60 graden.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 16:18

Nou, het lijkt erop dat onze wasmachine is overleden Y;(
Iemand tips voor een energiezuinige machine met een goede prijs kwaliteit verhouding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:27

Ik had stinkende handdoeken en soms ook andere was. Ik ben overgestapt van vloeibaar wasmiddel naar waspoeder en heb het probleem nooit weer gehad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:51

Anna79 schreef:
Nou, het lijkt erop dat onze wasmachine is overleden Y;(
Iemand tips voor een energiezuinige machine met een goede prijs kwaliteit verhouding?

Weet je dat zeker? Wat voor machine heb je?

Wij hebben een Samsung met eco bubble en die geeft code's aan. Mijn man heeft hem al 2x tegen alleen onderdeel kosten zelf gerepareert en dat ging vrij makkelijk. Was een keer 40 en een keer 60 euro.

Ik heb diverse machines gehad. Goedkoop en onbekend en duurder en bekende merken. Ik merk eigenlijk geen verschil.

Kijk nu naar energie label, aantal toeren centrifuge en prijs die ik wil betalen.

Heb veel programma's die ik weinig gebruik, dus daarvoor hoeft het ook niet. En bijna alles wasmachines hebben wel de belangrijkste keuzes.

Heb wel een grote opening en geloof 7 of 8kg, maar echt belangrijk vind ik het niet.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 14:22

Inmiddels een nieuwe wasmachine gekocht. Een Siemens met een heel leuk programma waar ik nu al fan van ben! Sensofresh heet het; dmv actieve zuurstof wordt kleding zonder water en wasmiddel opgefrist. Dit is geschikt voor kwetsbare stoffen die anders naar de stomerij moeten, maar ook handig als je kleren niet vies zijn maar wel geurtjes hebben door eten of roken. De was komt er echt superfris uit! Aangezien wij familie hebben die rookt en we normaal al onze kleren in de was moeten doen al zijn we daar 5 minuten geweest en we ook graag gebakken ui eten gaan we dit programma zeker vaak gebruiken :D !