Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:49

Inmiddels zijn die pakjes folie binnen. Een deur al gedaan, ging vlot alleen de randjes niet zo mooi.. vandaag verder boven. :j

Ik vermoed dat die bij de alu kozijnen ook goed gaan werken, je kunt een groot deel van je kozijn meepikken met de folie. Misschien niet de fraaiste optie maar het is in ieder geval weer een extra laagje.

Ik heb trouwens naast gordijnen ook lichte voile voor ramen en kozijnen zitten. Wel licht maar toch een extra laagje ervoor tegen de kou.

LaPluche

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:38

Ik ga folie achter de verwarming plakken en er komen dikke gordijnen voor de voor- en achterdeur.
De verwarming gaat niet meer naar 22, maar blijft op 20*.
Qua koken weet ik het nog niet zo goed, aangezien ik graag kook en ik op gas koom..Hoe lossen jullie dat op?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:08

LaPluche schreef:
Ik ga folie achter de verwarming plakken en er komen dikke gordijnen voor de voor- en achterdeur.
De verwarming gaat niet meer naar 22, maar blijft op 20*.
Qua koken weet ik het nog niet zo goed, aangezien ik graag kook en ik op gas koom..Hoe lossen jullie dat op?

Een lekker vest kopen.. maar als ik de verwarming op 20 zet smelt ik hier weg 19.5 op hele koude zit dagen met veel wind.. ( woon buiten af en huis is niet top geïsoleerd en geen vloerverwarming)

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:26

Ik woon in een 50-er jaren huis, boven nog enkel glas. Er is wel wat in de muren gespoten, kleine grijze balletjes.
Douchen is even snel, inzepen en eronder weg.
Ik ben aan het kijken naar een spekkachel, daar bel ik morgen even voor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:41

Hier staat de verwarming beneden op maximaal 18 graden. Warm genoeg. Boven overal extra folie achter de radiatoren. En dikke gordijnen en voile. Daar komt dan nog de hierbiven genoemde ruitenfolie bij tot ik genoeg gespaard heb voor dubbelglas boven. Ik was 80 euro kwijt ervoor, genoeg voor alles biven, beneden waar nodig en voor iemand anders twee deuren.

Verder overal radiator isolatie over de buizen boven waar ik niet wil verwarmen. Die grijze schuimdingen zijn de kosten niet maar voorkomen een hoop verlies op zolder.

Koken doe ik nu electrisch ivm zonnepanelen (kleine losse drie pits keramische plaat waarvan ik er maar twee gebruik), hier voor was het flessengas en een speciale gaskookplaat ervoor. Een 5 l gasfles past in een keukenkastje en was toegestaan door de verzekeraar. Met een fles deed ik gemakkelijk 6 tot 8 maanden.

Nu is het vooral oven die zijn werk doet, :j meest gaan vlees/vis en eventueel de aärdappelen daarin bij elkaar. Of de aardappelen en groentes gaan in een pan. Scheelt weer een pit verwarmen. En voor de snelheid heet water maken met de waterkoker. Scheelt een hoop waterverspilling van boven de cv ketel
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-10-21 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:44

Extra tochtstrips hielpen hier al heel wat met mijn oude alu kozijnen :)

Hier staat de verwarming standaard op 21 graden, maar ik overweeg toch ook dit naar beneden te trekken.

Verder: geitenwollen sokken, flanellen pyjama's en vooral sloefjes.

Mijn man moet er maar mee leren leven dat zijn vrouw vanaf nu ongeveer een ingeduffelde eskimo wordt :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 12:03

inmiddels hebben we radiatorfolie achter de verwarming!
Snel en netjes gedaan door mijn vriend.
Tochtstrips gaan niet echt helpen hier denk ik, de kou komt gewoon van het kozijn af en er is volgens mij verder geen tocht.

Ik snap echt niet hoe sommige mensen kunnen leven bij 18 graden is huis! :brr:
Ik heb het nog koud bij 21 graden... Heb ook altijd koude voeten.
Zelfs als ik heerlijke wollen sokken aan heb dan krijg of hou ik koude voeten en krijg ik koud zweet op mn voeten waardoor ze klam worden en nog kouder....

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:09

Aluminium kozijnen zijn gewoon ook koudebruggen. Tenminste die van vroeger...
Daar is weinig aan te doen, behalve verhuizen.

Elektrische deken voor in bed, en / of een stoov kussen (voor op de stoel of bank) geen idee?
Heb er zelf geen ervaring mee, maar de mensen die ik ken en er een hebben zijn tevreden lijkt het.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 12:17

Ik heb een elektrische deken voor in bed, daar ben ik echt heel blij mee!
Heb nu het elektrische warmtekleedje van de katten onder mn voeten, maar mn voeten willen nog niet opwarmen helaas...

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:26

fleurtjeuh schreef:
Heb nu het elektrische warmtekleedje van de katten onder mn voeten, maar mn voeten willen nog niet opwarmen helaas...

In huis loop ik altijd op badslippers (anders ook koude voeten )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:29

Ik lees ook even mee. Huurwoning, uit de jaren 40. Beneden wel dubbel glas, maar oud, boven enkel. Hoekwoning en de muur is geïsoleerd maar zolang geleden dat het ondertussen zeiknat beneden zit eb dus vocht en schimmel in de binnenmuur. Moet nogopgelost worden.

Maar ik ben echt veel kwijt aan gas en energie, terwijl ik minder verbruik als een gemiddelde hoekwoning en heel weinig stook. Erg balen. Maar ik ga die raamfolie ook halen en dan radiator folie (voor 1 radiator, heb er maar 2 beneden en boven zijn ze allemaal verstopt in ombouwen maar die staan toch nooit aan)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:36

snorkel1986 schreef:
fleurtjeuh schreef:
In huis loop ik altijd op badslippers (anders ook koude voeten )

Plavuizen, dus ook sloffen/slippers aan in de winter, maar bij echt koude voeten : babykruik met hoes. Babykruik is aluminium kruik ipv rubber en daar mag wel kokend heet water in. Rubber heeft max. van 65 graden anders gaan ze stuk (scheuren dus!) en krijg je plens heet water over je lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:17

Weten jullie misschien wat een goede ondervloer is om enigszins warmte binnen te houden? Momenteel liggen er grindtegels met zeil eroverheen, dat is erg koud, het zeil gaat stuk door het grind en er is niet te stofzuigen omdat het niet vast ligt.
Daarom wil ik een ondervloer met goedkoop laminaat eroverheen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:22

[***] schreef:
Weten jullie misschien wat een goede ondervloer is om enigszins warmte binnen te houden? Momenteel liggen er grindtegels met zeil eroverheen, dat is erg koud, het zeil gaat stuk door het grind en er is niet te stofzuigen omdat het niet vast ligt.

Grind tegels andersom leggen. Zeil erover of een stuk vinyl halen. Dat is dikker. Piepschuim isoleert goed. Maar hoezo grindtrgels en zeil. Langdurige verbouwing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:28

belle_boef schreef:
[***] schreef:

Grind tegels andersom leggen. Zeil erover of een stuk vinyl halen. Dat is dikker. Piepschuim isoleert goed. Maar hoezo grindtrgels en zeil. Langdurige verbouwing?

De grindtegels liggen vast en kunnen er niet uit. Ik heb geen flauw idee waarom ze er liggen, het was al zo toen ik hier kwam. Ik heb de vloer over moeten nemen van de vorige bewoner.
Zeil of vinyl of piepschuim dan als ondervloer? Zeil als bovenste laag bevalt me sowieso niet, het is hier nergens goed vast te zetten waardoor stofzuigen onmogelijk is. Vandaar laminaat :)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:31

Je zou dan die groene onderplaten met evt nog een aluminiumlaag van folie met daarover laminaat kunnen doen. Dat zou een stuk moeten isoleren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:33

Avelienvd schreef:
Je zou dan die groene onderplaten met evt nog een aluminiumlaag van folie met daarover laminaat kunnen doen. Dat zou een stuk moeten isoleren

Dank je! Weet je misschien waar ik die platen kan vinden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:35

Let op dat wat je er overheen legt de bobbels van je grind kunnen absorberen en je dus een gladde, stevige onderlaag hebt om laminaat op te leggen, anders is je laminaat zo stuk.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:36

[***] schreef:
belle_boef schreef:

De grindtegels liggen vast en kunnen er niet uit. Ik heb geen flauw idee waarom ze er liggen, het was al zo toen ik hier kwam. Ik heb de vloer over moeten nemen van de vorige bewoner.
Zeil of vinyl of piepschuim dan als ondervloer? Zeil als bovenste laag bevalt me sowieso niet, het is hier nergens goed vast te zetten waardoor stofzuigen onmogelijk is. Vandaar laminaat :)

Oh. Als het de permanente vloer is zou ik gaan voor eerst vochtwerend folie, dan de groene tegels en die zilveren isolatie folie. Niet goedkoop maar als je daardoor minder hoeft te stoken verdien je het we terug.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:40

Bedankt voor de tips!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:18

fleurtjeuh schreef:
inmiddels hebben we radiatorfolie achter de verwarming!
Snel en netjes gedaan door mijn vriend.
Tochtstrips gaan niet echt helpen hier denk ik, de kou komt gewoon van het kozijn af en er is volgens mij verder geen tocht.

Ik snap echt niet hoe sommige mensen kunnen leven bij 18 graden is huis! :brr:
Ik heb het nog koud bij 21 graden... Heb ook altijd koude voeten.
Zelfs als ik heerlijke wollen sokken aan heb dan krijg of hou ik koude voeten en krijg ik koud zweet op mn voeten waardoor ze klam worden en nog kouder....

Meer bewegen, poetsen, stofzuigen als het het koud hebt. 2 paar sokken over elkaar, pyamabroek, legging of majo onder jouw broek. Bodywarmer of dik vest aan. Dekentje over als je zit. Maar bewegen doet het meest.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:24

Kaarsen aansteken :).

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:37

Besparen wordt lastig, 2 onder 1 kap, niet geïsoleerd huis uit 1920 met enkel glas en enkelsteens muren.
Van de week gaf de thermostaat 14 graden aan in de ochtend.
Daarnaast zijn de ramen groot en zit het grootste gedeelte van het huis op de noord kant waardoor ik volop wind e.d. vang.

Op dit soort regenachtige dagen gaat de kachel wel even aan om op te warmen tot 18 graden, verder gevoerde sloffen, meerdere lagen bovenkleding en lekker dekentje. Voor van de winter petroleum kachel om even warm te zitten op werkdagen en om mee te helpen opwarmen met de kachel.

Ben wel bezig met isoleren maar dat is wel een meerjaren plan

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:59

Geen verwarming aan, elecktrische dekens, warme sokken en een wollen trui. En een extra dekbed. 8-)