Wie heeft er een kookplaat met geïntrigeerde afzuiging?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:55

Even up:
Heeft er iemand ervaring met de Novy (panorama)?

Vanillia

Re: Wie heeft er een kookplaat met geïntrigeerde afzuiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:26

Yes, die hebben wij :)
We wonen hier nu 3 weken en hij bevalt echt heel goed. Wat me vooral opvalt is dat hij veel beter afzuigt dan de normale afzuigkap die ik hiervoor had. Als je aan het koken bent moet je echt je best doen om aan je eten te ruiken en ook na het koken heel weinig geur in huis. Schoonmaken zag ik in het begin best wel tegenop, maar is me ook alles meegevallen. Gewoon wat keukenreiniger en een microvezel doek. Als de vetroosters aan de binnenkant aangeven dat ze schoongemaakt moeten worden (na 20 uur koken) dan doe ik ook meteen de binnenkant van de toren want dan is hij toch al uit elkaar.

Neelm3r9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:41

Even een upje.
Is hier iemand die ervaring heeft met de Bora GP4U?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:46

Wij hebben de Nikolatesla Elica.
Werkt erg fijn, we hebben de afvoer terug de keuken in. Zuigt goed af, is makkelijk schoon te maken.

Enige nadeel is dat hij de lucht onder bij je enkels terugblaast. Dus als je een korte broek aan hebt voel je het blazen. Ik heb hier niet zo'n last van. Maar mijn vriend ergert zich daaraan. Dus als je de mogelijkheid hebt zou ik hem naar buiten laten blazen.

Maar goed dat was hier niet mogelijk.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 00:03

Hier ook Bora en zou hem zo weer nemen! Super fijne kookplaat en goede afzuiging!
Echt ook ideaal dat het filter etc. gewoon in de vaatwasser kan

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 00:17

Hier eentje van AEG. Heel tevreden van. Qua geluidsoverlast, ik vind dat precies niet meer lawaai maken dan een hangende? Als je die op hoogste stand zet maakt dat toch ook veel herrie?
Hiervoor trouwens 2x eentje van Ikea gehad. De 1e was na 6 weken stuk, de 2e was 1 plaat al defect bij installatie. Voor een 3e hebben we vriendelijk bedankt (wel geen klachten over de service, heel netjes opgelost). Om die reden daarna van Whirlpool en Bauknecht afgebleven, want dat was dezelfde producent.
Liefst wilde ik toen ook een Bora eigenlijk, maar dat moest hier langst de plaatselijke keukenzaak gaan en die hun wachttijd was verschrikkelijk lang, terwijl de plaatselijke elektrozaak ons met de AEG binnen de week uit de nood heeft geholpen.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:29

Ik ben me ook aan het oriënteren op een kookplaat met geïntrigeerde afzuiging. Nu las ik over de Bora toch veel negatieve recensies. Met name over vlekken en krassen die je niet wegkrijgt, de slider bediening die voor sommige mensen toch onhandig is en het geluid.
Degene die een Bora hebben kun je mij vertellen of dat echt zo is of valt het wel mee?

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:36

Wij hebben een AEG,ben er super tevreden over!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:11

komone schreef:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een kookplaat met geïntrigeerde afzuiging. Nu las ik over de Bora toch veel negatieve recensies. Met name over vlekken en krassen die je niet wegkrijgt, de slider bediening die voor sommige mensen toch onhandig is en het geluid.
Degene die een Bora hebben kun je mij vertellen of dat echt zo is of valt het wel mee?

Wij hebben sinds 2019 een Bora. Van gasfornuis met knoppen overgestapt naar de Bora, dus geen vergelijkingsmateriaal gehad eerder. Geen vlekken (vetspetters of vocht makkelijk weg te poetsen), minimale krasjes, maar ik denk dat elke glasplaat dat krijgt door gebruik?? :o? Geen probleem met de sliderbediening. Werkt makkelijk, maar nogmaals; geen vergelijkingsmateriaal. Wat betreft geluid: dat neemt toe naar mate je de afzuiging hoger zet. Lijkt me ook logisch. In de hogere standen hoor je hem echt heel goed.
Het enige waar ik spijt van heb is dat ik een koolstoffilter heb en geen afzuiging naar buiten. Je moet echt met een raam open koken. De waterdamp uit de pannen wordt gewoon weer de keuken ingeblazen. Niet fijn. Als je geen mechanische ventilatie hebt, nooit voor het koolstoffilter kiezen, ook niet als de keukenboer blijft aandringen. De goedkopere keukenzaken verkopen vaak alleen de Bora met koolstoffilter. Elk jaar moet je dat filter vervangen en elk jaar wordt die duurder.

Kun je de Bora nergens werkend bezichtigen, zodat je zelf een oordeel kunt vellen over geluid en bediening?

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:25

Bedankt voor je uitgebreide verhaal. Ik zat al te denken waar blijft dan al dat vocht wat je afzuigt. Maar dat komt dus gewoon in je keuken terecht. De hele keuken wordt nieuw dus het is nu keuzes maken haha. Naar buiten lijkt me dan wel handig. De recirculatie wordt overal wel erg gepromoot ivm energiezuinig en dat je dan geen warmte uit je huis kwijtraakt.
Geluid vind ik toch eigenlijk niet zo'n punt. Onze huidige afzuigkap maakt ook lawaai. Belangrijkste is de bediening. Aangezien mijn man meestal kookt en hij graag een simpele bediening wil. Ik las iemand die met dikke vingers de slider niet goed kon bedienen en dan per ongeluk de afzuiging harder zette ipv de kookplaat hoger. Dus het is inderdaad handig om ergens een werkende kookplaat te vinden waar we dat even kunnen testen.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:39

komone schreef:
Ik las iemand die met dikke vingers de slider niet goed kon bedienen en dan per ongeluk de afzuiging harder zette ipv de kookplaat hoger.

Dat is raar. Ik snap niet hoe degene dat voor elkaar krijgt? Je hebt in het midden de slidingstreep, aan weerszijden de bediening van de 4 kookzones en onder de slidingstreep het icoontje voor de afzuiging. Als ik een kookplaat wil aanzetten, tip ik het bedieningsvakje van de kookzone die ik wil gebruiken aan en via de slidingstreep stel ik hem dan in. Als ik de afzuiging wil bedienen moet ik dan eerst het icoontje van afzuiging aantippen om die via de slidingstreep hoger te kunnen zetten. Het kan wel zijn dat door vette (geen dikke) vingers het bedieningsvakje wat slechter pakt en dat daardoor de afzuiging hoger gaat.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 19:44

Ah dat klinkt logisch. Lijkt me toch redelijk simpel inderdaad.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 20:07

Hier ook een AEG met afzuiging naar buiten, wat ons overigens werd afgeraden door de keukenleverancier omdat er dan warmte verloren zou gaan. Wij wonen niet heel groot waardoor het warm houden van het huis in de winter geen moeite is maar het huis wil in de zomer door alle ramen wel gemakkelijk opwarmen dus van mij mag de warmte die ontstaat bij het koken er wel uit. Wij zijn heel tevreden, de afzuiging werkt super. Nooit meer tranende ogen tijdens het snijden van een ui en het schoonmaken is ook eenvoudig. Ik week het filter in een emmertje met kokend water met een scheut keukenreiniger. Nadeel vind ik wel dat de koekenpannen maar op 1 “pit” werken, bij de andere geeft de kookplaat aan dat er geen pan op staat. Het betreft gloednieuwe pannen die geschikt zouden zijn voor deze kookplaat, dus dat is raar.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 20:31

Oke afzuiging naar buiten dus.
Ah ja over de pannen: Is het handig om die speciale downdraft pannen aan te schaffen? Ik zag pannen van Berghoff en Ducq. Wel prijzig, maar dan heb je een deksel waardoor de stoom aan de zijkant er uit gaat en dan makkelijker de afzuiging in. Ik heb al pannen voor een inductiekookplaat dus misschien eerst maar eens kijken hoe dat gaat.
Wel raar dat bij jou een gloednieuwe pan dan niet werkt GMekkes. Zou je toch wel verwachten dan. Maar verder ben je dus tevreden met de AEG kookplaat.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 20:46

GMekkes schreef:
Hier ook een AEG met afzuiging naar buiten, wat ons overigens werd afgeraden door de keukenleverancier omdat er dan warmte verloren zou gaan. Wij wonen niet heel groot waardoor het warm houden van het huis in de winter geen moeite is maar het huis wil in de zomer door alle ramen wel gemakkelijk opwarmen dus van mij mag de warmte die ontstaat bij het koken er wel uit. Wij zijn heel tevreden, de afzuiging werkt super. Nooit meer tranende ogen tijdens het snijden van een ui en het schoonmaken is ook eenvoudig. Ik week het filter in een emmertje met kokend water met een scheut keukenreiniger. Nadeel vind ik wel dat de koekenpannen maar op 1 “pit” werken, bij de andere geeft de kookplaat aan dat er geen pan op staat. Het betreft gloednieuwe pannen die geschikt zouden zijn voor deze kookplaat, dus dat is raar.

Wij hebben geen afzuiging naar buiten dat mocht ook niet(bengnorm)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 20:47

Mn ouders hebben een inductie plaat van miele met afzuiging. Werkt als een tierelier. Ze hebben geen afzuiger naar buiten. Geen idee hoe het verder werkt.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:52

Küppersbusch met standaard glasplaat Scott ceran. Deze glassoort wordt ook door andere merken gebruikt. Glasplaat voldoet bij ons maar Küppersbusch heeft betere. Bediening eenvoudig dmv drukken. Afzuiging is recirculerend met behulp van plasma filter. Omdat er ook een extra lucht reiniger aanwezig is valt ons op dat de 4 standen van de afzuiging alleen redelijk werkt op stand 4. Dus stand 1,2,3 zijn overbodig.Het geluidsniveau is 60 tot 65 dBa op stand 4 en daar wordt je niet vrolijk van. Resumerend: ga niet alleen op geur af, controleer de afzuiging mèt deeltjesteller. Voor mijn gevoel bestaat er niet een kookplaat, ongeacht merk, met afzuiging die zodanig goed werkt dat je geen verhoging van deeltjes zult meten. Advies: ouderwetse afzuigkap boven de inductie kookplaat en zet daar zelf een plasma filter in. Dat is de enige mogelijkheid bij re circulatie die goed werkt, minder kost en minder geluid.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:24

Wij hebben er sinds september een van Ikea. Werkt top! Wisten niet of we inductie fijn zouden vinden en of we een geïntegreerde afzuiging wilde.
Voor een niet te gekke prijs een super fijne kookplaat en een fijne afzuiging. Zit een lekbak in voor het overkoken.

Afzuiging komt in huis terecht, er zit een koolstoffilter in. 1x per jaar wisselen geloof ik.